Mám takový spor s jedním kamarádem, ústavním právníkem. Já bych, jak známo, zbavil trestance na dobu věznění volebního práva, on ne; myslí si, e by to bylo nehumánní, a e by vězňové měli zůstat zapojeni do ivota společnosti. Já na to, e krutější ne uvěznění samo by to nebylo a e z humánních důvodů se mají pro vězně dělat jiné věci, mají se např. vzdělávat, učit řemeslům, sebeovládání, cti, morálce a co já vím. Hlavně si však myslím, e volby nejsou ádný sociální poitek, nic na způsob stravenek nebo tramvajenek; třebae příští premiér-trestanec Babiš nám o některých svých snech (těch děsivých) určitě neřekl, a volbami, vhodně upravenými tak, aby se jimi nedalo nic zkazit, brzy nahradí zdravotní pojištění. Ale do té doby jsou volby politický úkon, jím se rozhoduje (alespoň ideálně) o správě a směřování společnosti, a takové rozhodování by mělo být vyhrazeno občanům bezúhonným. A není zradou na občanech, kdy se mezi jejich politickou vůlí a vůlí těch, kdo se povinnostem občana zpronevěřili, nedělá rozdíl?
Kamaráda jsem nepřesvědčil, on mě taky ne, ale k tvorbě zákonů má určitě blí ne já, take. Tuhle jsem si zase přečetl úvahu jednoho komentátora o tom, co by se mělo dělat, aby volby víc lákaly. Důvěra se však zorganizovat nedá, a krom této podmínky a zájmu o dobro země opravdu nevím, čím a proč by volby měly lákat! Nejde přece o vylepšený vysavač ani o nový, prazvláštně kvašený druh piva. Já bych účast ve volbách naopak ztíil, ať si ji lidé zaslouí!
Voličem by toti měl být občan nejen bezúhonný, ale také poučený; co obnáší podstatně víc ne vědět, kde je volební místnost a kudy se tam jde. Tím se dostávám k platónské utopii, kterou jsem nakousl minule. Platón byl stoupencem oligarchické vlády a chtěl ji svěřit filozofům. Tomu se dnes kadý vysměje. Přesto by mnozí chtěli dát všechnu moc technokratům (kterým říkají odborníci): co je přece toté. Vlastně daleko míň. Filozof byl v antice něco jako poradce, farář, psychiatr a správce v jedné osobě; vyznal se v běném ivotě a rozuměl mu v jeho rozměru všedním, obecném i kosmickém: proti tomu je kadý technokrat jen omezený záprtek a nadutý mimoň.
Jene máme demokracii, taky nedostatek vládychtivých filozofů, proče já nechci mířit tak vysoko jako Platón. Ale aspoň něco: rozhodovat o našich osudech bych dovolil právě toliko občanům poučeným. Poučeným nejen o tom, co je čeká, kdy budou hlasovat po čuchu pro toho či onoho ksichta; ale také o politickém systému a důsledcích jeho uspořádání, o palčivých problémech té které chvíle, o jejich moných řešeních, včetně úskalí, která s kadým z nich souvisejí. Poadoval bych také obecný přehled o světě, ve kterém ijeme, a trvale zvládnuté učivo základní školy – včetně rozmnoování kapradin, zeměpisu západní Afriky a čtyřválcového spalovacího motoru – je v tomto směru naprosté minimum.
Pasivní volební právo (tj. právo být volen) bych krom toho podmínil nízkým indexem vástu, který by se měřil občanům při jejich veřejných vystoupeních. Volební způsobilosti bych například úplně zbavil ty, kdo chtějí odstupňovat občanská práva podle majetku, protoe neumějí dějepis a netuší, e kdy něco jednou skončilo, byl pro to nějaký dobrý důvod. Taky toho mamlase z ministerstva vnitra, co před minulou prezidentskou volbou nezvládl procentní počet.
Ale u teď se na mě oboříte: jak to chci všechno zjišťovat? No co, zřídí se volební policie, ta bude dělat záznamy. – A kde seberu tolik chytrých a vzdělaných policajtů? – A musí člověk k tomu, aby se statisticky zanedbatelně podílel na ustavení globálně bezvýznamné instituce, opravdu vědět, zda je pavouk hmyz a brambor luštěnina, nebo (jak se říkávalo za komunistů) jestli je tomu naopak? Kdy nemusí nic vědět všemocný americký prezident, proč bych měl já, nicotný český volič?
Asi zrovna kvůli té strašné představě technicky vyspělého světa, v něm analfabeti volí analfabety.
Ale těkosti se dál jen hrnou. Kadé volby například by musely trvat zhruba půl roku, nejdřív opakovací kursy pro voliče, potom testy a v případě úspěchu volební průkaz. Vytřídění kandidátů podle indexu vástavosti, teprve potom volební kampaň a volební úkon. A jak asi při našem stupni korupce zajistit, aby kursy a testy probíhaly poctivě? Školiteli by musely být počítače, ty nenadrují a nepodvádějí; leda by je tak někdo naprogramoval. Hekři z Ruska by mohli zakódovat špatné odpovědi, třeba e hlavní město Maďarska je Mogadišo, e stonoka je druh motýla a pape je druh orientálního koření. Putin by tu akci nazval Opyljánije páporotnika. Uspěli by jenom ruští agenti, kteří by o tom věděli, ti by se zvolili mezi sebou a potom by nám vládli; navíc by tak začala i nadvláda počítačů nad člověkem.
Zbývá ještě Bůh, ale ten mě u dopředu varoval, e se pro nás rozkrájet nehodlá a poctivé volby za nás zařizovat nebude, kdy to sami nesvedeme a český páporotnik se nechá tak lehko opylit. A mezi řádky mi jemně naznačil, e já Bůh nejsem a nebudu, i kdy by to všem pomohlo.
e prý diktátora by dělal kdekdo.
To mě dostal.
Ozývá se i můj kamarád právník a humanista a namítá, e dokonce i občan, který zapomněl trojčlenku, má své oprávněné zájmy, a tedy i právo je v demokratické společnosti uplatňovat. S tím musím jen souhlasit. Jene aby člověk své zájmy pochopil, musí všelicos vědět, jinak ho bude kdekdo tahat za nos. Já samozřejmě nebudu nikomu tvrdit, e jeho zájmům rozumím líp ne on, ale dokud se lidé nebudou víc snait, tj. víc zvídat, bude podstatou novodobé demokracie především to tahání za nos – klam, přetvářka a komedie, které jsou ve vztahu k nekompetentním občanům nevyhnutelné, a nakonec zklamání a destrukce. Stane-li se poučený občan vzácnou výjimkou, budeme nakonec všichni vydáni napospas vzteku a zvůli analfabetů. Demokracii bude potřeba nahradit něčím jiným.
Napsal jsem kdysi, e demokracie nemůe existovat bez skutečné moci institucí, jimi se naplňuje, v současné době tedy států; nemůe věrohodně existovat ani bez sociálních práv; a dnes dodávám: nepřeije bez vzdělanosti a bez obecné a všestranné vůle k ní.
Mimochodem, všimli jste si, jakou rozkladnou sílu má nihilismus trhu? Řekl jsem poctivé volby, a hned mi došlo, e jinde ne v ústech Boích je to přídavné jméno u jenom prázdný reklamní trik, protoe se ho zmocnili trhovci a začali je psát na svůj převáně umělohmotný tovar: poctivá malinovka, poctivý špekáček (Babišův!), poctivá bramboračka (v prášku!). Tím se nám ovšem říká, e zboí, které tak označené není, tedy skoro všechno ostatní, je zřejmě nepoctivé, co je skličující a zároveň ne zcela uvěřitelné. Dát nálepku poctivé na všechno ale dost dobře nejde, takové inflaci poctivosti by se také nedalo věřit; a tak nakonec právě to zboí, které se poctivostí výslovně vychloubá, je ze všeho nepoctivého poctivé nejméně (vysvědčení poctivosti přece nemohu vystavit sám sobě!), take nepoctivé je vůbec o poctivosti mluvit, z poctivosti se stal její opak a pro skutečnou poctivost nezbylo v jazyce jméno.
Hlavně mi nenoste nic poctivého, já chci prostě jen jíst!
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.