Jste zde: Listy > Archiv > 2017 > Číslo 5 > Karla Hrubého se ptali Jan Novotný a Jindřiška Svobodová: Basilejské otázky
Spolupracovníci Listů navštívili v srpnu významnou osobnost československého exilu, mj. posledního předsedu exilové ČSSD a také autora Listů Karla Hrubého v jeho švýcarském bydlišti.
Co vás v dnešním světě nejvíce udivuje? V čem se realita shoduje a v čem se liší od toho, co jste během ivota očekával?
Bohatství a mnohovrstevnost světa, jak je odhaluje věda. Objevy v dalekém kosmu a odhalená tajemství mikrokosmického světa. ivé bohatství mořského světa. Na druhé straně mne překvapuje poddajnost lidského vědomí, které tak lehce podléhá sofistikované manipulaci dnešních propagandistických metod a prostředků. Zatímco to první okouzluje, to druhé zarmucuje.
Dlouho jsem se domníval, e lidská identita je pevnější, stálejší, odolnější vůči všem pokusům o násilnou přeměnu. e síla zděděných hodnot, ctností a principů je větší, ne jak se pak ve skutečnosti projevila. Podcenil jsem vliv propagandistických metod na myšlenkovou a morální stabilitu člověka. Nastolí-li vládu moc, která není kontrolována zdola a která má k dispozici monopol tiskový a informační, cenzuru, poslušnou školu – a navíc ještě disponuje v neomezené míře nátlakovými prostředky, jimi můe postihovat příp. zastrašovat ty, kteří vybočují z řady -, pak při dlouhotrvajícím tlaku těchto technik se mentalita a tím i identita mnohých mění. Také naše společnost po čtyřicetileté komunistické diktatuře byla změněná. Nejen názorově, ale hlavně způsobem myšlení a hodnocení: do značné míry mocensky zdisciplinovaná, názorově uniformovaná. Nápadně velká část společnosti se naučila účelové morálce (co mi prospívá, je dobré, i kdy to není zrovna fér) a odnaučila se odpovědnosti za sebe i za obec.
Lidí, kteří si podreli zdravý a nezávislý úsudek o cílech a metodách komunistické politiky po únoru 1948, bylo mnohem méně ne těch, kteří se přizpůsobili, či dokonce převzali sami úlohu napravovatelů neposlušných hlav.
Říká se, e dnešní společnost je v krizi. Není to přehnané? U Masaryk il v přesvědčení, e evropské lidstvo prochází velkou duchovní krizí, její kořeny je nutno sledovat hluboko do minulosti, a k samým počátkům moderního myšlení.
Musíme si nejdříve říci, jakou krizi máme na mysli. Jsou krize temporérní nebo také jen lokálně omezené, jsou krize individua a krize kolektivů či celé společnosti. Ty byly a budou, je to průvodní jev vývoje lidského rodu.
Ale jsou krize, které jsou podstatným podkladem základní obtíe příslušníků celé jedné civilizace. Takovou krizi měl na mysli Edmund Husserl, prostějovský rodák, studijní kolega Tomáše Masaryka u profesora Brentana ve Vídni a pozdější profesor na univerzitě ve Freiburgu. Ten v třicátých letech minulého století mluvil o trvalé krizi evropského lidstva, která je způsobována rozkolem v myšlení. Od renesance – filozoficky od 17. století (Descartes) – se dříve jednotné evropské myšlení a hodnocení ubíralo dvěma různými cestami: na jedné straně převáil způsob přírodovědeckého myšlení, spoléhajícího na kvantifikaci, na matematicky zjistitelné či ověřitelné procesy materielního světa. Na druhé straně se sledovaly jevy nematerielního světa, v něm velkou roli hrály neměřitelné, ale dobře rozeznatelné hodnoty, jimi byl charakterizován myšlenkový, citový, morální i estetický ivot člověka. Došlo tak k rozkolu mezi světem (a myšlením) měřitelným a světem lidských hodnot, které tvořily základ humanismu. Člověk rozhojňoval své pracovní a badatelské vybavení, stupňoval svou schopnost ovládat mnoho přírodních procesů, také ovšem současně stupňoval konzum toho, co zdokonalená výroba přinášela. Ale ztrácel ivotní jistotu, ztrácel vědomí, e ivot má také podstatnější smysl ne jen být pánem přírody, rozhojňovat vědomosti, statky, uívat ivota; slovem: člověk ztrácel pocit zakotvenosti v dějinách, chyběla mu perspektiva, která by přesahovala dočasný ivot individua.
Mluvíme-li tedy dnes o krizi, myslíme tím tu podstatnou krizi lidstva (především evropského), která spočívá v tom, e člověk je uspokojován materielně a hromaděním poitků, ale není uspokojen svým výhledem na vyšší hodnotu svého ivota, ne je to kadodenní starání, obstarávání a uspokojování dočasných potřeb a zájmů. Abych to řekl ještě jinak a pro domo sua: zabarikádovali jsme se ve svém přízemním kadodni, ve svém bezpečí, bezstarostnosti, mechanismu nerušeného návyku a zaběhnutosti. Nemáme smysl pro to přesané, co dělá lidskou civilizaci vědomější, chtěnější, záměrnější, kulturnější, humánnější. Naučili jsme se nahrazovat boj o to vznešenější bezmocným švejkovským humorem, který sice utěšuje, ale neinspiruje, neaktivuje k obraně skutečných lidských hodnot. Je jen pasivním remcáním, které můe být rozzlobené nebo úsměvně vtipné, ale ničemu nepomáhá. (Ta nezanedbatelná část lidí, na ně kritika nepasuje, nechť mi laskavě promine...)
Jak hodnotíte EU? Je snaha o centrální řízení kontinentu perspektivní? Vyaduje koexistence ivotních způsobů v jednom společenství autoritativnější instituce a vlády?
Sbliování Evropy v Unii má nesmírný význam, co ne všichni Češi dosud plně chápou. Dnes se téměř nepochybuje o tom, e se tím sniuje nebezpečí ozbrojených nacionálních konfliktů na starém kontinentu. Ale současně je třeba upozornit, e obnova jednoty Evropy má význam i pro její vztahy k jiným kontinentům a k jiným civilizacím. Co v době zostřené konkurence nejen ekonomické a politické, ale i názorové (k čemu patří také pestrost názorů náboenských) staví do popředí obranu hodnot naší civilizace a našich představ o ivotě lidsky důstojném a demokraticky uspořádaném.
Evropa je samozřejmě kulturně odlišná od ostatního světa – s výjimkou amerického kontinentu, který s námi má mnoho společných hodnot a rysů. Mluvíme proto o civilizaci euroatlantické. Pokud jde o zájmy mocenské a hospodářské, bude Evropa v nejbliších desetiletích soutěit hlavně s velmocemi inklinujícími k autoritativním reimům se silným podílem státních podniků jako Rusko nebo Čína. Pokud jde o zaměření světonázorové, bude Evropě hlavním soupeřem svět islámu. Proti všem těm konkurentům se evropské státy mohou ubránit a prosadit nikoli izolovaně, nýbr v jednotném šiku, který bude tím pevnější, čím uší bude jejich vzájemná spolupráce.
Novověký vývoj jednotlivých evropských států má kromě jiného i jeden důleitý společný rys: vytvořil se tu politický systém pluralitní parlamentní demokracie, který při všech známých nedostatcích se ukázal prospěšný nejen pro Evropu a Severní Ameriku (a také ovšem Austrálii), ale i pro značnou část Jiní Ameriky i některých oblastí Asie (např. Indii) i Afriky. Tento systém pluralitní parlamentní demokracie je ohroován nejen zvenčí autoritativními soupeři jako Čínou, Ruskem a jejich menšími napodobeninami, ale také vnitřními pokusy o jeho nahrazení systémem autoritativnějším, odbyrokratizovaným, kompaktnějším – a hlavně: nacionálně uzavřenějším. Přitom u většiny těchto protestních hnutí se záměrně, pro oklamání mas, vydává šovinistický nacionalismus jejich stoupenců za skutečný patriotismus, který má v sjednocené demokratické Evropě stále své pevné místo! To pozorujeme nejen v sousedním Německu (Alternativa pro Německo), ve Francii (Národní fronta Marine Le Penové), v Rakousku (Svobodní demokraté) nebo v Holandsku (Wilders) a jinde, ale především u dvou našich blízkých sousedů a spojenců v regionálním Visegrádském paktu, v Polsku a Maďarsku. Zde zaíváme útok na demokratické instituce v plné síle, v Polsku je dokonce plnou vahou veden vládní stranou!
Zejména toto poslední soupeřství demokracie versus autoritativní způsob vládnutí nutí k integraci, k vytváření pevnější a větší jednoty kontinentu. I kdy to vyaduje postoupení jisté části suverenity vyššímu celku, co někdy bolí. Kdo význam demokracie – také pro ivot a rozvoj našeho národa, jeho kulturní a historické tváře se nehodláme a také nemusíme v integrované Evropě vzdát –, kdo její význam dosud nechápe, nahrává silám, které chtějí vracet vývoj k stavu podobnému absolutismu, či dokonce diktatuře, kterou u jsme za svého ivota s těkými šrámy dvakrát prošli.
Jak vidíte úlohu občana v demokratické společnosti 21. století?
Úlohou občana v demokratické společnosti stále zůstává být dobře informovaný, myšlenkově nezávislý, odváný, angaovaný, tolerantní a věcný, tj. neupadat ani do citových výbuchů ani do vulgárních, neslušných níin a podpásových útoků. Spoluúčast na ivotě obce (státu) vyaduje v případě potřeby aktivní účast, spojenou s námahou a často i rizikem; pasivní remcání k ničemu nevede.
Nesouhlas s poměry v denním ivotě, ale i s chodem politiky, ekonomiky či kulturní činnosti se můe projevovat různým způsobem. U nás je jistý sklon k švejkování, to má humorný charakter, vyjadřující jistou nepoddajnost, vyčkávání, a se to samo zřítí nebo pomine. Ale švejkování nebylo s to zjednat nápravu nebo rozloit, či dokonce porazit nedemokratický reim, bylo jen projevem nespokojenosti nebo pohrdání reimem, ať rakouské monarchie nebo komunistické diktatury, nikoli zbraní k jejich poráce. Dnešní remcání, které má na rozdíl od humorného švejkování charakter škarohlídský, vyjadřuje nespokojenost s organizací a chodem společenského ivota beze smyslu pro humor, ale také beze smyslu pro jiné řešení. Ani ono není ovšem aktivní angaovaností proti demokratickému reimu: otravuje, ale neboří.
Neboť demokracie je kadodenní úsilí o lepší, dokonalejší a plnější ivot zaloený na aktivitě demokratů, na jejich morálce, odpovědnosti a ivém svědomí.
Jak se díváte na budoucnost politických stran?
Scéna politických stran je v posledních letech v ivém pohybu. Začalo to rozpadem sovětského impéria: jednak přeměnou komunistických stran, jednak vznikem nových stran v nových politických poměrech. V Rusku vznikla Strana jednotného Ruska, stará bolševická strana se početně silně smrskla, objevila se liberální strana a nacionalistická strana irinowského. Také v ostatních lidodemo se obraz změnil. Např. u nás vznikly následné strany Občanského fóra ODS a ODA, také nacionalističtí sládkovci, později TOP aj. Z tradičních předúnorových stran pokračovaly ve své činnosti strana lidová a sociální demokracie, která byla za diktatury zlikvidována. Komunisté se začali tvářit jinak, jakoby demokraticky. Na Západě došlo k pohybu později. Ale i tady se objevily nové strany, převáně nacionalistické a protestní jak v Německu, tak zejména v Itálii, ve Francii – a jistý posun nastal i v USA. Co to způsobilo?
e se nacionalismus oivil v dřívějších státech komunistických, nepřekvapuje. U Stalin, kdy mu teklo do bot, zahájil nacionalistickou kampaň, aby posílil odpor proti nacistickým agresorům. Nacionalismus oívá dnes ale také ve Francii, v Rakousku, Belgii, Irsku, v Německu a jinde. Vedle toho vznikly protestní strany, které namířily svůj boj proti establishmentu, ať z pozic levicových nebo silně pravicových. Averze vůči dosavadním vládním garniturám propuká na úkor tradičních stran. To jsme viděli zcela nedávno ve Francii, kde zvítězila zcela nová strana, a také v USA, kde sice republikánská strana zůstala zachována, ale prezident jí dal docela nový, populistický a trochu dobrodruný charakter. Také u nás vznikla strana nového typu ANO, zaloená nikoli na dlouhodobém programu a na jasně formulovaných principech, ale na slibech sebevědomého vůdce, jeho bohatství a schopnost řídit podnik imponuje těm, kteří chtějí i stát rychle reformovat podle pevné taktovky a dovednosti nového šéfa.
Je těké nalézt společného jmenovatele jako příčinu těchto proměn politické scény. Ale nebudu patrně příliš dalek pravdy, kdy vyslovím domněnku, e je to projev té velké civilizační krize, o ní jsme ji mluvili, krize myšlení, které jde dvěma cestami, technickou a hodnotovou. Voličstvo je dnes přitahováno slibem okamitého odstranění starých těkostí a rychlým uspokojením temporérních zájmů, zatímco dlouhodobá hnutí zaloená na principech a hodnotách ztrácejí na přitalivosti. Dnes hrají ve volebních kampaních větší roli technické dovednosti komunikovat přitalivé sliby a plány ne váha argumentů, které sledují dlouhodobý a důstojný ivot společnosti. Politikové objevili účinný faktor propagandy: vyvolávat strach a slibovat ochranu. Strach ze ztráty suverenity, a tedy z EU, strach z cizinců, strach z teroru, strach z nezaměstnanosti a s tím spojený strach z nadměrného zadluení. Vytváří se klima nesnášenlivosti, místo aby rostl význam vzájemné závislosti, tolerance a solidarity. Naproti tomu filozofie lidských práv jako by ztratila na aktualitě. Můe jít ovšem o výkyv jen dočasný, to bude záleet na tom, zda a jak se ta současná převaha uvaování ryze účelového časem vyrovná s tím, e poroste zřetel k podstatným dlouhodobě platným hodnotám nezávislosti, demokracie, tolerance, solidarity, k lidským právům a ohledu na skupiny lidí zdravotně, sociálně nebo vzděláním znevýhodněné. A také se zvýšeným respektem k diferencím rasovým, náboenským, a ovšem i k plnému zrovnoprávnění en.
Jak vnímáte roli náboenství pro budoucí svět? Dokáeme se obejít bez sjednocujících světových autorit? Mohl by se takovou autoritou stát třeba pape František?
Nemůeme v krátkosti plně vyjádřit, co je podstatou náboenství. Zhruba řečeno je to víra v posvátno. Někdo věří, jiný nenachází pro víru ádný důvod. Někdo vnímá jisté signály jiného mocenství jako ukazatele správné cesty, jiný si správnost své cesty ověřuje argumenty racionálními anebo často jen zděděnou tradicí a návykem.
Chtěl bych tu obrátit pohled jen na sociologický význam náboenství. Jaký význam má v ivotě lidského společenství? Tady bych chtěl v první řadě ukázat na to, e náboenství obrací pozornost k blinímu, tj. vymaňuje člověka ze sebestřednosti a snaí se překonat v něm sobectví. Neříkám, e druhému se člověk nemůe otevřít bez náboenství, chci tím jen zdůraznit jeden důleitý aspekt, který také ve společnosti podporuje úctu k člověku a odpovědnost za něho. Nenáboensky, sekulárně vyjádřil např. tuto empatii k druhému osvícenecký filozof Immanuel Kant poadavkem, e člověk se člověku nesmí stát pouhým prostředkem – Masaryk k tomu dodával: člověk má být vdy vlastním cílem našeho snaení. Jak vidíte, ty dva principy, náboenský i sekulární se nevylučují, naopak podporují. V tom vidím význam náboenství i pro naši přítomnost resp. budoucnost.
Druhý nepřehlédnutelný význam má náboenská morálka, která je sankcionována nikoli vnějšími, právními opatřeními, ale vnitřním korektivem, jím je svědomí, odpovědnost k vyšší autoritě. Je to morálka, která člověku přikazuje, co musí a co nesmí. Tedy jakýsi vnitřní kompas.
A třetí význam, kterým náboenství přispívá k výchově člověka a společnosti, souvisí s církevní organizací. K církvím jako organizacím náboenského ivota můeme mít poměr kritický. Církevní organizace zapříčinily leccos zlého: tak např. pronásledování tzv. kacířů, potírání pohanství mečem, náboenské války, jako byla např. třicetiletá válka v 17. století nebo jsou ještě podnes boje mezi katolíky a protestanty v Irsku apod. Ale církevní organizace také v podstatě nesmírně přispěly k civilizačnímu vývoji, který se odráí v překonávání pudů a násilí při řešení sporů, ve větší pozornosti k bliním. Také k výchově ctností nepostradatelných pro harmonický ivot společnosti, jako jsou ohleduplnost, pomoc lidem v nouzi nebo v neštěstí, zřetel k vyšší spravedlnosti, která je s to vyrovnat křivdy, na ně spravedlnost světská nestačí. A nelze zapomenout na velké charitativní poslání, které jsou církve schopny poskytnout. Tím vším náboenství přispívá k zjemnění civilizace, k citlivějšímu vnímání jejích nedostatků a mobilizuje k jejich odstranění.
Nemám tím na mysli jen působení kostela, kněze nebo Písma. Mám tím na mysli tu drobnou osvětovou, charitativní a organizační práci, kterou církve – na Západě mnohem více ne u nás, kde církev ztratila na podpoře – vedou člověka k ohleduplnějšímu chování, myšlení i hodnocení. Zde na Západě se ivot církví odvíjí ani ne tak v kostele, jako v zájmových skupinách, v klubech, v kulturním ivotě farností apod. Zde dostávají lidé uprostřed svých světských zájmů doprovod výchovy morální a sociální: jak ít s druhými – a tím církve sociologicky přispívají k zušlechtění nejen člověka, ale i ivotních podmínek pro celou společnost. To nemá být plaidoyer pro náboenství, jen pokus střízlivě upozornit také na jeho kladné stránky, které stále má pro ivot dnešní společnosti.
O tom, e ivot většiny lidí mohou silně ovlivnit autority, personální či instituční, není sporu. Mohou mít ovšem vliv nestejný. Vzpomeňte, kolik zla napáchalo, e Hitler nebo Stalin se pro lidi stali nespornými autoritami, jejich pokynů je třeba bezpodmínečně dbát. Na druhé straně jsou autority moudrosti, spravedlnosti, ušlechtilosti apod., které bezesporu jsou schopny motivovat lidi k následování a tím se stávají orientační střelkou nejen jednotlivců, ale celých hnutí. Dlouho byl autoritou pro velkou část Čechů a Slováků Masaryk se svým humanismem. Dnes, bohuel, máme na prezidentském stolci autoritu spíše problematickou ne integrující. Zda celosvětově můe mít význam autorita papee Františka, který přichází s řadou církevních reforem a zejména s potřebnou tolerancí k jiným náboenským nebo světovým názorům, nelze ještě spolehlivě odhadnout. Instituce světského charakteru jako OSN, EU nebo jiná globální uspořádání zatím tuto roli neplní. A také se dosud neetablovala světově některá z ideologií, které soutěí o přízeň světa, ani se nevynořilo nové poselství, které by strhávalo. Prognóza je tady obtíná...
Jaký máte názor na posilování vlivu nevládních organizací na řízení politiky?
Nevládní organizace obvykle vznikají a zasahují tehdy, kdy stát nebo obec některou svou funkci nestačí plnit. Jsou některé politické organizace nebo instituce, které aktivitu nevládních organizací v podstatě vítají. Jednak jako doplňkovou pomoc veřejné ruce, jednak jako mobilizaci občanské obětavosti, angaovanosti a odpovědnosti. A jiné, které v této činnosti vidí nevítanou komplikaci, konkurenci politice, nebo dokonce problematizování procesů, které se stát domnívá sám dobře či lépe zvládat. V tom vynikal Václav Klaus, který proti legitimitě nevládních organizací namítal, e je nikdo nezvolil. Já nemyslím, e nevládní organizace by se měly vměšovat do řízení politických záleitostí – od toho jsou volby a rerezentanti v Národním shromádění nebo v obcích. Ale měla by se usnadňovat a spravedlivěji hodnotit jejich práce.
Víte, v mém mládí (čím míním dobu zhruba před osmdesáti léty) byla základna dobrovolné činnosti občanů široká a aktivní. Vedle zájmových sdruení jako zahrádkáři, filatelisté apod. byly i snahy obohatit ivot kulturní (hudební, divadelní, vzdělávací spolky, tělocvičné jednoty, skauti...). Byly třebas také podpůrné spolky pro potřebné. Ale byly také nevládní organizace, které poskytovaly monost dalšího vzdělávání, organizace tzv. vyššího lidového školství. U nás v Plzni to byla například Lidová univerzita Husova, velmi aktivní a široce působící organizace. Pořádala osvětové přednášky, kursy češtiny i cizích jazyků, podporovala přípravu mládee k přijímacím zkouškám do odborných škol a gymnázií. Ale pořádala také kursy přírodovědecké, hvězdářské, oganizovala promítání naučných nebo dobrých starých filmů. Měla dokonce vlastní kino s příznačným názvem Universita (tenkrát ještě psáno se s), které jí pomáhalo také přivydělat si na ostatní činnost. To byla velká pomoc mladým i dospělým, touícím po doplnění vzdělání. Dnes jsou sice univerzity pro důchodce, ale to nemá ten široký záběr. Dovedu si představit, jakou pomoc občanské výchově by dnes poskytly doplňovací přednášky z historie, kdy dějepis je na školách tak okleštěn. To by sice nemělo přímý vliv na politiku, ale tím, e by to zvyšovalo úroveň vzdělání a občanského uvědomění, tlačilo by to i politiku k solidnějšímu a kvalitnějšímu výkonu. Ale to právě je moná některým politickým silám spíš nemilé ne vítané.
Já to tak podrobně vykládám, protoe nevládní instituce, o které hovořím, hrála i v mém ivotě důleitou úlohu. Já jsem chtěl být jako chlapec učitelem. Ale protoe mně v době začátku školního roku nebylo ještě patnáct let (co byla podmínka přijetí do učitelského ústavu), šel jsem se učit soustruníkem do plzeňské Škodovky. Ale tu kantořinu jsem nechtěl vzdát. Po několika letech jsem to chtěl zkusit do učiteláku znovu. Vědomosti z měšťanky u trochu vybledly, zastaraly, a tak jsem chodil do kursu, kde mě za nepatrný peníz odborní učitelé připravovali z češtiny a z matematiky, take jsem přijímací zkoušku hravě udělal a cesta ke kantořině se tak otevřela. Proto bych se za takové vzdělávací lidové univerzity moc přimlouval. Moná, e dnes také existují, já to odtud zatím neregistruji.
Občas slýcháme, e jsme u nás svědky generačního konfliktu. Pohybuje se tento konflikt v přirozených mezích, nebo je v něm něco podstatně nového?
Generační konflikty jsou přirozené, pokud trvá ivot, pokud se rodí nové generace, je tu alespoň latentně náběh ke konfliktu. Vdy docházelo k tomu, e děti v době dospívání, v době hledání své cesty nacházely jiné recepty pro řešení ivotních a společenských problémů, které byly rodičům u důvěrně známé, ale nové generaci se jevily v jiném světle nebo v jiné podobě. Anebo děti objevovaly něco, co rodiče ještě neznali, objevovaly svět ve svěí barvě tam, kde rodiče u ho viděli v navyklých a jim u samozřejmých, zevšednělých dimenzích, barvách a vztazích. A tak také řešení těchto problémů bylo u dětí poněkud jiné ne u rodičovské generace. To samo o sobě není nic dramatického.
Dnešní příslušníci mladé generace mají nezřídka k dispozici dokonalejší prostředky k diferencovanějšímu vidění světa, jejich vzdělání dostalo novou kvalitu, té vědeckým a technickým pokrokem. Nemají ovšem vdy také lepší, citlivější vybavení vnitřní, vybavení subjektu pro otázky morální, hodnotové nebo citové. Z toho vznikají často konflikty, které nejsou ani tak způsobovány špatnou výchovou, zkaeností mládee nebo jejím frajerstvím, ale jsou přímo naprogramovány změněnými podmínkami ivota generací.
Lze mladým vytýkat, e jejich občasná rebelie je pitomá, nesmyslná anebo jejich způsob ivota laxní, provokativní, neuválivý? Někdy snad ano, jindy však sotva. Někdy je ta vnitřní chudoba způsobena také tím, e jim společnost nedala to, co potřebují. Uvedu vám příklad. Brzy po listopadovém zvratu uspořádala švýcarská skupina Společnosti pro vědy a umění letní seminář pro české a slovenské vysokoškoláky ve švýcarských Alpách. Chtěli jsme jim poskytnout takový malý přehled o tom, co je demokracie a právo, o deformacích, které naší kultuře přinesla komunistická diktatura. Mluvilo se i o literatuře a umění, mluvilo se o kvalitě novinářství ve světě – a také trochu o našich novějších dějinách, o nich se jim dostávalo jen pokřivených informací. Přednášeli naši zahraniční univerzitní profesoři, sociolog Krejčí z Lancasteru, slavisté Ďurovič a Měšťan, za Tigrida, který byl v tu dobu na operaci, jsem zaskakoval já, z domova nám přijeli pomoci socioloka Jiřina Šiklová a historik Vilém Prečan. Seminář končil v sobotu před obědem, pak se všichni chystali vrátit se domů. Ale během oběda ke mně přišlo pár studentů a doadovali se prodlouení semináře s tím, e by se chtěli dozvědět něco o Slovenském národním povstání, které prof. Prečan krátce zmínil v dopolední přednášce. e o tom dosud slyšeli jen propagační zkomoleniny a e by se chtěli dozvědět, jak to opravdu bylo. Tak jsme po obědě znovu zasedli do přednáškového sálu a Prečan dvě hodiny mluvil o Slovenském národním povstání. A další dvě hodiny studenti kladli otázky a diskutovali. A kdybychom neměli hotel pronajat jen do sobotního večera, mohlo by se diskutovat ještě celý týden. Z toho vidíte, e někdy není vina na straně mládee, ale na straně systému, na straně reimu nebo převládající ideologie, e mladí ztratí o věci zájem. e se upínají jen ke kariéře, k vyššímu příjmu, k větším poitkům. A e přitom ztrácejí zájem o kontinuity v dějinách a o otázky mravní. Měli bychom spíše zpytovat svědomí, co mladým v jejich výchově školské, spolkové, občanské, ale také kulturní a sportovní ještě dluíme, aby jejich zájem nešel jednostranným směrem k technickému zvládání světa, nýbr aby také dostali pohled na to, co jim poskytne vědomí smyslu ivota, oporu mravní a uspokojení estetické. Neboť tady má náš výchovný systém značné mezery.
A vytýkat jim, e málo rebelují? Jen vzpomeňte, e bez mladých by nebylo sametové revoluce. A jejich nespokojenost naroste do takových dimenzí, kdy u se nestačí brzdit, pak přijdou s novou rebelií, moná vtipnější a účinnější, ne byly rebelie minulých generací. Jen nad nimi nelámat hůl. A nepodřizovat náš výchovný a vzdělávací systém jen potřebám hospodářství. Neboť nejen chlebem iv je člověk.
Jak se díváte na vzdálenou perspektivu demokracie - v Rusku, v Číně, Indii, islámských zemích?
Není pochyby, e Rusko i Čína jsou poznamenány mocenským centralismem, který se vyznačoval monopolní vládou jedné strany, určovanou uzavřenou ideologií. Ta v nich v posledním století zasáhla všechen veřejný ivot: politický, hospodářský a kulturní. Obě velmoci však mají v historii bohatou kulturní a civilizační tradici, která přes všechnu snahu uniformovat společnost jedním názorem má v sobě také tradice jiné. Obě také mají společné, e období demokratického uspořádání státního ivota bylo v nich jen velmi krátké, take kořeny demokracie tu nejsou příliš silné.
V jednom ohledu se však Rusko a Čína dost podstatně liší. Rusko do sebe od Petra Velikého nasávalo myšlení, techniku i umění vyspělejší Evropy. Jeho myšlení i hodnocení – alespoň mezi politickými, hospodářskými i kulturními elitami – je silně europeizované. S ním Rusko přebíralo nejen evropské invence, ale také pojmy a metody, jimi rozvíjelo vlastní duchovní ivot. Toto europeizované myšlení bylo brzděno názorovým monopolem pravoslavného křesťanství, které na rozdíl od Evropy, kde se vyvinul paralelní horizontální vztah mezi mocí politickou a církevní, bylo v Rusku hierarchicky podřízeno vládci, carovi. Rusko také neprošlo vývojem, který v Evropě vedl k posilnění moci, bohatství a vlivu měst, a tím k vzestupu měšťanstva jak kulturnímu, tak politickému. V Rusku je přes tyto historické rozdíly moné, e i v dnešní autoritativně řízené demokracii se časem dojde k liberálnějšímu pojetí a tím i k opravdu pluralitní demokracii parlamentárního typu. Patrně to však bude potřebovat velmi dlouhá desetiletí, ne-li řádově více času.
Čína naproti tomu ve svém dlouhém kulturním i politickém vývoji byla Evropou (resp. euroatlantickou civilizací) a jejím způsobem myšlení i hodnocení téměř nedotčena. Převaující způsob politického uspořádání byl kratocentrismus, tj. vše bylo řízeno autoritativně z mocenského centra. Převaujícím způsobem myšlení byla filozofie konfuciánská se svými pragmatickými pravidly, zásadami a rituály. A během dlouhých tisíciletí se to v Číně osvědčilo. Evropské myšlení sem proniká masověji a ve dvacátém století, přičem liberální myšlenky jsou brzy konfrontovány s importovaným marxismem (převáně v stalinském hávu), který se pak na dlouho stává paradigmatem politického i hospodářského uspořádání. V Číně přes všechno pragmatické, hlavně hospodlářskými důvody nesené otvírání a zatím jen nepatrné oteplování (provázené ovšem stále násilným potlačováním všech odchylek od komunistického paradigmatu) podnes převauje konfuciánský pragmatismus, autoritativně uplatňovaný centrální monopolní vládou jedné strany. Na nějaké vynoření demokracie evropského střihu, tedy demokracie pluralitní a parlamentární, v nejbliším století není reálné vyhlídky. Čína bude podle méno názoru nejpravděpodobněji utvářet svou svéráznou formu vlády. Vlády, zaloené na své tradici a filozofii kratocentrismu. Tj. autoritativní vlády mocenského centra, které se s myšlenkou pluralismu a autonomních nároků těko snáší.
V islámských státech se o budoucí politické uspořádání teprve bojuje. Bude mnoho záleet, který proud islámu převáí, zda dogmatický, či tolerantnější. Zatím převládají autoritativní tendence, prvky plurality jsou řídké. Tady podle mého mínění má pluralitní demokracie malou šanci.
Zato o Indii lze říci, e tam u demokracie pevně zakotvila, i kdy její aplikace v jednotlivých státech federace je dost nestejná. Zde kolonalisté, Angličané, přicházeli sice jako vyslanci monarchie, ale ta u měla pevně zabudované principy demokratického uspořádání, a tak sem přenášeli i demokratické pojmosloví, take domácí obyvatelstvo (především ovšem jeho elity, které si tento způsob myšlení osvojovaly) měly na co navázat. Starý kastovní systém, který porušoval princip rovnosti, pomalu – zejména v městské populaci – přestává výlučně platit. Současný prezident Rám Náth Kovind je z kasty nedotknutelných (dálitů). To posiluje naději.
Švýcarsko je pověstné svými referendy, opravdu tento způsob dobře funguje?
Ve Švýcarsku ano. Neboť zde je dlouhá tradice souití jak několika etnik, tak různých politických a náboenských vyznání stejně jako zaběhnutý systém kompromisního řešení názorových rozdílů. V tom všem se za dlouhou dobu vypěstoval návyk respektovat druhého, vyřešit rozdílné hodnocení problémů tak, aby ten, kdo nezvítězí, nenabyl pocitu, e byl prostě převálcován většinou, která bojovala emocemi, polopravdami anebo podpásovými údery, nýbr e byl poraen racionálními, věcně zdůvodněnými argumenty demokratické většiny. Tato atmosféra smíru je ve Švýcarsku nápadná. Kdy se schyluje k referendu nebo i k parlamentním či obecním (a také spolkovým) volbám, není ve vzduchu cítit pach blesků a slyšet dunění hromů, vše probíhá nebouřlivě, v slušně vedených diskusích a bez osočování. V médiích proběhne vyváená diskuse jak přímluvců, tak odpůrců předkládaného návrhu a v obálce, v ní volič dostane poštou domů hlasovací lístek, je přiloena broura s výkladem stanoviska obou stran. Tu si volič v klidu doma prostuduje, na volebním lístku vyznačí, zda souhlasí či nesouhlasí – a lístek vloí zpátky do obálky s předtištěnou adresou a úředně u ofrankovanou obálku pak vhodí do dopisní schránky. Cestou ke komisi se obtěovat nemusí.
Pouití referend jako hlasu občanů odevzdaného přímo (bez prostřednictví reprezentantů nebo politických institucí) k řešení konkrétních problémů vyaduje určitou atmosféru a občanskou připravenost. Pak pouití referend docela dobře funguje. Ale není to jen tak mechanicky přenosné do atmosféry mediálně přiotrávené, kde polopravdy, skandalizování soupeřů či vybičovávání emocí je tak odlišné od švýcarských poměrů. A kde mnoha občany lomcují v předvolební době bouřlivé emoce a agresivní pokušení. Ale i ve Švýcarsku u je snaha omezit počet referend (a iniciativ), protoe to voliče unavuje.
Referendum – ano, je to docela vhodný způsob, jak vyjádřit přímo názor voliče ke konkrétnímu problému. Ale je třeba to dobře připravit a také vychovat voliče k důstojnému způsobu řešení sporů mezi zastánci rozdílných názorů. Pokud to není dáno, pouívat raději co nejméně.
Karel Hrubý (1923 v Plzni) vystudoval filozofii, sociologii a češtinu na Karlově univerzitě, v padesátých letech byl odsouzen k deseti rokům aláře, po amnestii pracoval jako dělník, v září 1968 odešel do exilu, usadil se v Basileji, kde pracoval jako sociolog. Byl místopředsedou a posléze předsedou exilové sociální demokracie, členem předsednictva Rady svobodného Československa, předsedou švýcarské skupiny Československé společnosti pro vědy a umění, řídil její čtvrtletník Proměny. Editor sborníků T. G. Masaryk in Perspectives, Léta mimo domov a jiných publikací. Po Listopadu analyzuje léta komunistické diktatury a vývoj společnosti v Československu. Publikuje v časopisech Soudobé dějiny, Listy a jinde.
Jindřiška Svobodová (1957) přednáší na Katedře fyziky Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně.
Jan Novotný (1944) je fyzik, emeritní profesor Masarykovy univerzity v Brně, publicista, překladatel. Stálý fejetonista Listů, foto viz str. 76.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.