Theatrum mundi
Zámek Chyše u Karlových Varů v poslední době zajímavě přispívá k výpovědi o tom, jak ily regiony, osídlené směsí českých a německých obyvatel. V tomto případě jde o oblast, soustředěnou kolem významného panského sídla. Dnes je městečko Chyše zapadlá a necitelným poválečným vývojem poznamenaná obec, obklopená gigantickým zemědělským provozem, pilou se skladem dřeva a továrnou na kabely. To, kvůli čemu se do Chyše jezdí, je zámek rodu Laanských, renesančně, barokně a novogoticky přestavěný původní hrad s nádherným anglickým parkem a přilehlým pivovarem. Zámek vešel do dějin české literatury díky pětiměsíčnímu pobytu Karla Čapka, kterého si najal v roce 1917 hrabě Vladimír Laanský jako vychovatele pro svého syna Prokopa. Čapek jako preceptor příliš neuspěl, ale pět měsíců na zámku ve společnosti příslušníka významného českého aristokratického rodu a účast na ivotě panství se rozpoznatelným způsobem zapsaly do jeho budoucího díla. Atmosféra Chyše a okolí prostupuje rané povídky, ale i drama Věc Makropulos a román Krakatit.
Hrabě Vladimír, který Karla Čapka angaoval, zámek Chyše zdědil nečekaně, po smrti staršího bratra Leopolda. To byl ovšem výstřední případ!
Jeho základní povahovou vlastností byla láska k divadlu, kterou projevoval i vnějškovou teatrálností. Od mládí recitoval, svého poručníka naštval tím, e slavnostně osvítil chyšský zámek, a ho strýc nechal internovat u sebe v Batelově u Jihlavy. Ze studií na praské a rakouských univerzitách odešel ke kočovné divadelní společnosti, s ní cestoval kříem kráem monarchií, od Jihlavy k Rumburku, od Mariboru do Budapešti, vystupoval v lázeňských divadlech i v praské letní aréně Hajnovka. Hrál ovšem německy.
Na jaře 1879 zřídil Hraběcí zámecké divadlo v Chýši (Gräfliches Schloss-Theater in Chiesch), které otevřel veřejnosti. Současný majitel zámku v Chyši ing.Vladimír Laanský vypráví, e sem přivedl celou zkrachovalou hereckou společnost z Karlových Varů, ubytoval ji na svém panství a divadelní představení zavedl v jednom ze zámeckých sálů. Snad to bylo tam, kde dnes visí jeho portrét. Místnost má hluboko vsazená okna, take lze předpokládat, e ve výklencích mohly být lóe.
Hereckou druinu ubytoval na nedalekém rodovém rezidenčním sídle Struhař, kde chtěl zbudovat i letní scénu. Divadelní licenci nedostal, s odůvodněním e by pohyb a působení herců poškozovaly morální profil příslušníka šlechtického rodu Provozoval tedy své divadlo na cizí licence, zejména pak na tu Laury Kalistové, která však o ni přišla na základě udání jednoho ze svých herců právě v době pobytu společnosti na Struhaři. Představa rozruchu, jaký herci způsobovali v městečku Chyši a okolí, připadala zábavná i Bruno Brehmovi, německému spisovateli původem z Chyše (na hřbitově najdeme toho jména i jednoho ze starostů), který vydal roku 1930 novelu Ein Graf Spielt Theater, v ní hrabě vystupuje jako Vladimír Bohuslavský. Bruno Brehm ovšem patřil ke spisovatelům silně velkoněmeckého, antisemitského a nacistického přesvědčení a díla s tímto duchem byla u něj ve své době oceňována, zatímco novela o hraběti, který hrál divadlo, byla pro čtenáře zklamáním. Dnes je zapomenut, byť v encyklopediích německé literatury se jako autor rozsáhlého díla vyskytuje.
Laanského divadlo bylo zvláštním přechodným typem divadla mezi dosud běným divadlem zámeckým, jeho publikem byla aristokracie, a lidovým, jaké známe z působení putujících společností. Toto divadlo se odehrávalo na zámku, ale zváno do něj bylo i obyvatelstvo městečka, a také zajídělo na štace, například do blízkých Podbořan a Postoloprt. Repertoár byl sloen z dobových zábavných kusů, ale ne jenom. Leopold Laanský měl dobré vzdělání a skutečné umělecké ambice, take uváděl také Schillerovy Loupeníky, Gutzkowova Uriela Acostu, jeho parádní rolí byl Peter Hell ze hry Der Pfarer von Kirchfeld Ludwiga Anzengrubera, Richard hrabě Rochester z Jany Eyrové a především – Faust! Leopold Laanský byl Faustem tělem i duší, v kraji severozápadních Čech, hojně navštěvovaném Goethem, sehrál jeho hrdinu bezpočtukrát a dočkal se i kritické pochvaly, e je eine ganze Faustnatur.
Paradoxy česko-německého kraje vystihuje nejen fakt, e poslednímu z rodu Laanských, Prokopu (jen byl oním nezdárným svěřencem Karla Čapka), byl zámek zabaven podle Benešových dekretů, neboť se přihlásil k německé národnosti, ale také to, e jeho strýc Leopold, milovník divadla i jeho praktik, v roce 1887 úspěšně kandidoval ve volbách do Říšské rady za mladočechy (Národní stranu svobodomyslnou) a stal se poslancem za kraj Písek.
Teatroloka Berenika Urbanová-Zemanová z Divadelního ústavu ve své studii píše, e pro své politické působení na české straně byl ostře kritizován německým tiskem, český tisk naopak vítal, e se příslušník staré šlechty přihlásil k češství. Staročeské noviny ale kritizovaly, e se Laanský před svou kandidaturou pro českou věc neangaoval a dokonce prý manifestoval německý nacionalismus. Po svém zvolení říšským poslancem demonstrativně vydal pročeské prohlášení, na dvorní ples ve Vídni se dostavil ve vlastním pojetí národního kroje ve stylu čamary, německý nápis na zámku v Chyši nahradil českým a počeštil jeho správu.
Se svým českým přesvědčením se Leopold Laanský předváděl jako na divadle, v Teplicích ztropil výstup u elezniční pokladny, kdy vymáhal, e musí být obslouen v českém jazyce, a vynutil si tak slyšení u předsedy vlády a ministra vnitra hraběte Taafeho. Německá kritika, dosud ho velebící, zcela změnila tón a některé německé listy začaly jeho herectví označovat za problematické, podprůměrné a vysloveně špatné, co je ale moné přičíst spíše vyostřeným nacionálním sporům. O objektivitě dobových kritik si ovšem teatrologové nedělají iluze, v provinciích mívaly různé další funkce.
Výzkum jeho divadelního působení se opírá o fond divadelních cedulí divadelního oddělení Národního muzea v Praze a fond Laanský ve Státním oblastním archivu v Plzni, uloený v Nepomuku.
Politická kariéra hraběte Leopolda byla krátká; v dalších volbách nekandidoval a na podzim 1890 se ze zdravotních důvodů stáhl z veřejného ivota.
Zemřel během ozdravného pobytu v Mariánských Lázních, údajně s herečkou v posteli. Pohřben byl v rodinné hrobce kostela Povýšení sv. Kříe na vrchu Špičák v Chyši. Senzaci vyvolala jeho závěť, v ní odkázal část svého majetku dvěma nemanelským dcerám, ádná z nich se ale nakonec k majetku nedostala. Mladší Zdence Martinové měl patřit dům ve Vídni (na náměstí Stephansplatz), který se po její smrti měl stát českým majetkem a slouit jako národní dům.
Dům ovšem u nestojí. Chyšské panství připadlo bratru Vladimírovi.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.