Blíí se volby, a tak politici hledají nějaké téma, na něm by se zviditelnili. A jak u to bývá, kdo hledá – najde. Vděčným tématem se stalo odmítání uprchlických kvót, které nám prý Evropská unie vnucuje. Neustoupíme! volá ministr vnitra Chovanec. Většina ostatních politiků všech barev a odstínů – od KSČM po ODS – mu v tom sekunduje. Všichni toti vědí, e říkají veřejnosti to, co chce veřejnost slyšet – a na tom se přece nedá politicky nikdy prodělat. Čest několika výjimkám, především z řad KDU-ČSL a TOP 09.
Česká republika doposud přijala 12 (slovy: dvanáct) uprchlíků. Vláda České republiky otevřeně prohlásila, e navzdory svému někdejšímu dobrovolnému závazku a bez ohledu na závazné rozhodnutí orgánů EU u ádné další nepřijme. Opakuje přitom stále stejné argumenty: kvóty nefungují, uprchlíci v České republice být stejně nechtějí, a pokud by sem byli přemístěni, utečou odtud do Německa nebo někam jinam, kde u existují silné muslimské komunity a kde je také lepší sociální zabezpečení. Problém uprchlíků je třeba řešit uzavřením a utěsněním schengenské hranice, vracením uprchlíků do země původu a pomocí zemím, odkud přicházejí. Naprostá většina veřejnosti těmto argumentům, které opakují také prezident Zeman a velká část opozice, tleská: Česká republika je přece suverénní a nenecháme si od nikoho nic diktovat.
Všechno, co politici říkají, je sice alespoň částečně pravda, ale bohuel – je to jen česká pravda, resp. pravda zemí východní Evropy. Jene pravda není jen jedna, jak si lidé často myslí. e systém kvót nefunguje, to si kadý v Evropě dnes u uvědomuje a není třeba v tomto ohledu dávat jiným vládám ádná upozornění. Ale co tedy s uprchlíky dál? Česká republika (ani jiný stát) ádné jiné řešení nenabízí. Rady typu utěsníme schengenskou hranici či nekompromisní návrat uprchlíků do jejich zemí jsou pro kočku a nejsou v praxi realizovatelné. Imigranti přicházejí většinou do přímořských států, tj. do Řecka a do Itálie, a to po moři. Rozsáhlá mořská hranice Evropské unie, v prostoru Egejského a Jaderského moře s nesčetnými ostrovy, se uzavřít dost dobře nedá, na to by bylo zapotřebí obrovské flotily, její lodě by hlídkovaly podél celého pobřeí. Není snad třeba zdůrazňovat, e na takovéto obrovské námořní manévry přímořské státy EU nemají materiální prostředky. Ale i kdyby je měly, problém by to stejně nevyřešilo. Většina migrantů se plaví přes Středozemní moře na člunech. Mezinárodní námořní právo přikazuje posádkám plavidel všech států brát na palubu trosečníky a osádky lodí (člunů), kterým hrozí potopení. Jinak řečeno: není moné čluny s uprchlíky odehnat zpět na otevřené moře. Podobně jsou všechny mořské státy povinny umonit trosečníkům vylodění, a tedy – v našem případě – vstup na řeckou či italskou půdu. Odvézt vyloděné osoby pak u není kam, protoe se nedá zjistit, odkud přišli a jaké mají občanství, a tudí jim ádný středomořský stát nedovolí vstup na své území.
Pomoc zemím, kde zuří válka, je jistě velkým humanitárním gestem, ale exodus tamního obyvatelstva nezastaví. Většina prostředků, které proudí do uvedených zemí, je rozkradena a to málo, co zbyde, a je pak rozděleno mezi potřebné, rozhodně není dostatečnou motivací pro tamní obyvatele, aby zůstali doma. Řekněme si to otevřeně: lidí je u prostě v Asii a Africe příliš mnoho. Tak jako jiná etnika u mnohokráte v minulosti se tedy vydávají na cestu tam, kde očekávají lepší ivot.
Zkusme se alespoň na okamik podívat na problém z italského či řeckého pohledu. Co mají tamní politici říci svým voličům, kterým se samozřejmě nelíbí, e musí uprchlíky na svém území ivit a ještě se obávat moných bezpečnostních rizik? Kdyby byli Češi v postavení Italů či Řeků, také by ádali, aby si i jiné státy uprchlíky rozebraly. A je přitom logické, e státy jako Německo, Rakousko či Švédsko, které ji přijaly velké mnoství uprchlíků, ádají toté. Evropská unie je nejen společným ekonomickým prostorem, ale tvoří i politickou jednotku. Je tedy celkem logické, e ti, kteří tuto jednotku řídí, ádají rovnoměrnější rozmístění migrantů. Jakou jinou alternativu ne slib převzetí části uprchlíků můe Evropská unie Itálii a Řecku, resp. západoevropským státům, nabídnout?
Rozhodnutí o relokaci uprchlíků bylo politickým rozhodnutím. Většina států Evropské unie s tímto řešením souhlasila. Skutečnost, e Česká republika nikoliv, na věci nic nemění, protoe základní princip demokracie spočívá v tom, e menšina se musí podřídit většině: můe si ponechat svůj názor a snait se všemi legálními prostředky rozhodnutí většiny změnit, ale nemůe jednostranně prohlašovat, e toto rozhodnutí plnit nebude. V právu platí zásada lex dura, sed lex, tedy: zákon můe být tvrdý či hloupý, ale je to pořád platný zákon. Navíc se Česká republika zavázala přijmout část uprchlíků dobrovolně, a dnes o tom nechce nic vědět. Jene sliby a závazky se mají plnit (pacta sunt servanda). Dnes se marně oháníme svou svrchovaností, protoe té jsme se jednak i formálně vstupem do Evropské unie částečně vzdali a jednak malé státy prostě svrchované nejsou, a to bez ohledu na to, zda jsou v EU či nikoliv.
Objevuje se té argument, e ani jiné státy přidělené kvóty neplní. To je sice pravda, ale je zde jeden malý, avšak zato podstatný rozdíl: tyto státy se tím nechlubí a nehlásají veřejně do světa, e kvóty, závazek plynoucí z platné evropské legislativy, plnit nebudou. Vědí toti, e takovéto prohlášení nemůe nechat Brusel bez odpovědi. Přitom právě v této záleitosti je postoj České republiky naprosto kontraproduktivní. Ministr Chovanec jako první řekl, e uprchlíci k nám stejně nechtějí, a pokud by přišli, stejně odejdou do jiných zemí. Ano, to je pravda a orgány Evropské unie na tuto skutečnost byly opakovaně upozorněny, stejně jako na fakt, e české právo neumoňuje státu bránit komukoliv v opuštění státního území, vyjma případů trestního stíhání nebo výkonu trestu. Take: kdy uprchlíci odejdou, není to náš problém – je to opět problém Evropské unie.
Moná, e část z migrantů bude v Německu či jinde zadrena a bude snaha vrátit je zpět k nám: jak by to dopadlo, to ovšem dnes nikdo neví a vědět nemůe. Další osudy těchto uprchlíků by byly otázkou dalšího jednání se zúčastněnými státy. Kadopádně ale dnes není ádný důvod hlasitě vykřikovat do světa, e platné evropské právo plnit nebudeme, a vytvářet si tak do budoucna v EU pověst nesolidních partnerů a s tím spojené zbytečné problémy.
Jan Rychlík (1954) je historik, profesor Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.