Na událost, od které nás dělí u plných osmdesát let, se pamatuje dnes u málo ijících spoluobčanů. Přihodilo se za tu dobu mnoho vzrušivých událostí, aby to kalné ráno čtrnáctého září 1937, kdy zemřel T. G. Masaryk, zůstalo ještě ivým datem v myslích dnešních generací. Stačí jen prolétnout ty hluboké historické záryvy do vědomí, které od oné chvíle provázely osud našeho mladého státu. Zaili jsme záhy po ní Mnichov v roce 1938, probudili jsme se ze svěráku nacistické okupace v roce 1945, zaili jsme únor 1948 a po něm léta turbulencí a stalinského teroru; dočkali jsme se Praského jara v roce 1968, v srpnu pak hanebné okupace, ale doili jsme se také nového vzkříšení na konci roku 1989. Vrhli jsme se do nové éry našich dějin plni nadějí s vyhlídkou na nový ivot (anebo plni zoufalství, patřili-li jsme do šiků komunistických fanatiků). Kadá tato událost se vryla do vědomí, kadé desetiletí také z něho vytlačilo leccos ze starších dat. Co nám má dnes ještě co povídat ten starý velikán, kterého jsme většinou ani nepoznali?
Kdo to byl Masaryk? ptali se do televizní kamery před lety v Hodoníně reportéři dvou roztomilých dvacetiletých děvčátek, nemajících tušení, e ten člověk, na kterého se jich ptají, se tam kdysi narodil. Zpěvák! vyprskla se smíchem ta první, ale ta druhá ji hned přísně opravila. Ne, zpěvák ne, sportovec!
A přitom i tato děvčátka nosí pasy republiky, kterou tento ani zpěvák ani sportovec vyvolal před 99 lety do ivota a tím dal svému národu šanci ít bez cizí vlády, samostatně, bohatou kulturou ve svobodné soutěi se světem a v souladu se svými představami, sklony, zdědenými hodnotami a podle způsobu myšlení, kterému ho učil také tento velký politik a filozof. Forma tohoto nového státu byla nepřízní dějin postupně změněna z jeho republiky nejdříve v Protektorát, potom v socializující demokracii poválečného tříletí a nakonec byla řízena a formována po čtyři desetiletí jinými představami, a především jinou, třídní morálkou, vylučující ze společnosti kadého, kdo neměl správný třídní původ a správnou politickou legitimaci. Teprve v prvních měsících roku 1990 vracel se tento stát zase na půdu pluralitní demokracie a duchovní i ekonomické svobody. Na základy, které mu kdysi kladl tento Tomáš Garigue Masaryk.
Masaryk jako málokdo jiný promýšlel naši cestu dějinami, analyzoval osud a chování národa v průběhu staletí a hledal perspektivu jeho dalšího vývoje. Ne všichni s ním souhlasili. Ale i protivníci museli uznat, e tento myslitel se neutápěl v primitivním nacionalismu, nýbr učil myslet v dimenzích evropských a civilizačních a vyzvedl měřítka, jimi se určuje hodnota člověka, jak o něm napsal Jan Patočka v drsné atmosféře blíícího se Mnichova. A dodal: Masaryk by měl být ivotním problémem kadého myslícího Čecha. Vystihl to správně: ne všichni lidé dovedou přemýšlet o věcech, které u se jim nevejdou do jejich prostého všedního ivota. Pro ty je Masaryk podnes neznámý, snad zpěvák, snad nějaký sportovec. Ale alespoň ti, kteří ještě dovedou nezávisle myslet, by se měli rozpomenout...
Ke stému výročí Masarykova narození vyšel roku 1950 ve francouzském deníku Le Monde článek Ferdinanda Peroutky, v kterém autor připomněl Masarykovo působení v procesu, v něm byl id Hilsner obalován z údajné rituální vrady. Ať bylo riziko jakékoli, rozhodl se poznat pravdu a vydret při ní i proti bouřlivé náladě pověrčivé masy – stejně jako u předtím čelil masové iluzi ve sporu o podvrené Rukopisy. Tento velký syn racionalistického devatenáctého století věřil, e lidstvo bude spaseno, jestlie se naučí rozumem přemáhat instinkty a vášně silou svého ducha. Být poctivý a nelhat je pro národ Masarykovi důleitější ne cokoli jiného. A tedy: mravnost národa je důleitější ne státní samostatnost. Otázku svého národa zařadil mezi morální problémy doby a předloil světu humanitní český národní program. Představoval ivou souvislost své země s konstruktivními tendencemi západní kultury. Naplněním tohoto svého politického programu zaloeného na filozofickém názoru a morálních principech se Masaryk jevil po zaloení Československé republiky mnohým jako úspěšný filozof-politik (jako šťastný člověk).
Masaryk však neměl jen úspěch, v jeho díle byly i četné nedostatky, soudrnost republiky nebyla zajištěna, zakrátko po jeho smrti bylo jeho státnické dílo rozmetáno. Neměl také jen stoupence a obdivovatele, ale i mnoho nepřátel, odpůrců a kritiků. Jeden z nejpřísnějších jeho kritiků, marxisticko-leninský filozof Karel Kosík označoval v padesátých letech – jak bylo tehdy v kraji zvykem – Masaryka za špiona a kolaboranta imperialistů (ve Filosofickém časopise 1954). Jeho největší hřích viděl v přisluhování buroasní reakci v období imperialismu a proletářských revolucí. Později však i on po probuzení z opojení stalinismu zpytoval své svědomí a došel k názoru, e právě Masarykova úcta k pravdě byla tím nejlepším garantem toho, e člověk se nestane jinému člověku jen prostředkem, ale bude vdy cílem jeho péče, ohledu, porozumění a úcty. S poukazem na pustošení pravdy a morálky během prvních let komunistické diktatury ukázal u Kosík v článku Iluze realismu (v Listech počátkem roku 1969) přímo masarykovským slovníkem na příčinu zkaení mravů a společnosti během diktatury: V systému všeobecné manipulovatelnosti se pravda prolíná se lí, dobro se zlem a tato nerozlišenost, indiferentnost a lhostejnost vytváří panující atmosféru kadodenního ivota. V systému všeobecné manipulovatelnosti se proto stupňuje nebezpečí, e se politický národ přemění na masu lhostejných, (...) kteří ztratili schopnost a zájem rozlišovat svým jednáním, myšlením a ivotem pravdu od li, dobro od zla, vznešené od nízkého. Velká část těch, kteří ztratili schopnost rozlišovat mezi pravdou a lí, dobrem a zlem, vznešeným a nízkým, přeívá, bohuel, ve vodách populismu podnes.
Zmíněný Ferdinand Peroutka (kterému prezidentská kancelář přisoudila článek o Hitlerovi-gentlemanovi, ačkoli ve skutečnosti nebyl nikdy takový článek nalezen!) interpretoval poselství Masarykovy České otázky jako výzvu k charakteru, máme-li obstát ve světové soutěi: První věc, které národu je třeba, je duchovní pořádek a uznání, e zlo je zlem... Jde o to, aby národ měl jasné představy o tom, co je hanebné. A dodal: Otázka je, kolika lidem to překáí, e jsou špatné mravy, a kolik lidí se v tom cítí jako ryba ve vodě...
Měli bychom při vzpomínce na Masaryka myslet dnes nejen na jeho ivotní historiii, na jeho filozofii dějin českého národa a na práci pro vznik svobodného státu, ale i na to, e bychom také v jeho duchu měli stále pracovat k tomu, aby těm, kteří mají špatné mravy a dělají hanebnosti či mluví nepravdy, byl ivot v naší společnosti bez rozdílu postavení stále nesnesitelnější.
Karel Hrubý (1923) je sociolog, poslední předseda exilové ČSSD, ije v Basileji.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.