Jste zde: Listy > Archiv > 2017 > Číslo 4 > S Václavem ákem hovoří Jaroslav Bican: Liberální demokracie na opuštěném nádraí
Václav ák a Jaroslav Bican ve společném rozhovoru přemýšlejí o liberální a republikánské tradici, rozkrývají jejich vývoj a průsečíky a věnují se problémům, kterým dnes čelí liberální demokracie. Je tomu skutečně tak, e liberální demokracie a její hodnoty selhávají, nebo spíše platí, e jsme zanedbali péči o to, aby se s nimi všichni mohli identifikovat?
Na konferenci k nedoitým osmdesátinám Jiřího Dienstbiera staršího letos na jaře se Petr Pithart ve svém příspěvku vymezil vůči pojmu liberální demokracie. Podle Pitharta jde o pojem obtíně uchopitelný, protoe kadý si pod liberalismem představuje něco jiného. Naproti tomu prosazoval termín parlamentní republika, protoe jsou v něm výslovně obsaeny instituty právního státu, dělba moci a mechanismy brzd a protivah, ne tomu je v případě pojmu liberální demokracie. Co jste na jeho vystoupení v Senátu říkal?
Zdálo se mi, e atributy, které připisuje republikánství, jsou ale přesně ty atributy, které patří podle téměř jakékoli teorie k liberálnímu dědictví. Nenašel jsem tam proto rozdíl. A byl jsem z jeho projevu lehce překvapen.
Petrův projev ale byla víceméně improvizace a sám říkal, e prochází různými údobími, kdy se mu zdá, e rozumí tomu, co se okolo děje, a někdy tomu prostě vůbec nerozumí. Tahle míra reflexe ho podle mě šlechtí, protoe svět se tak prudce mění, e kategorie, které se pouívaly pro popisy společenských jevů, bývají neadekvátní. Sám bych byl opravdu nerad, aby náš rozhovor vyzněl tak, e si z toho dělám legraci.
Na Západě samozřejmě probíhá u několik let nebo spíš desetiletí polemika mezi liberály a republikány, která celý vývoj – například Spojených států – řadí do dvou tradic. Jde tam o různé záleitosti a přisvojit si republikánskou tradici, pokusím se ji za chvíli popsat, mi přijde obtínější. Pro dnešního občana je republikánství komplikovanější ne orientovat se v klasické liberální tradici.
Řekněme si pár věcí na začátek před závorku. Centrální otázka liberální doktríny je ochrana svobody jednotlivce. Pokud se člověk má vyznat v genezi politických termínů, je velmi prospěšné, kdy se podívá, ve střetu s čím se vyvíjely.
Liberální teorie se rodí v polemice se zastánci neomezené královské moci a na základě zkušenosti s anglickou občanskou válkou. Teorie odůvodňující absolutní moc králů tvrdila, e lidé se nerodí svobodní a nemají právo volit ani vládce, ani formu vlády, e vládci mají moc od boha, a to absolutní.
Proti tomu staví Locke smluvní teorii. Převrací v ní mocenskou pyramidu. Popisuje hypotetický přírodní stav, kdy společnost není víc ne soubor jedinců, a tvrdí, e v tomto stavu jsou lidé svobodní, rovní, nezávislí a mohou být podrobeni politické vůli jiného pouze tehdy, pokud s tím budou souhlasit.
Locke se v Druhém pojednání o vládě snaí navrhnout systém, který řeší dva problémy. Zaprvé, vláda musí mít dostatek moci, aby chránila individuální svobody, co je podle liberálů její hlavní úkol. Ale zároveň musí omezovat ty, kteří vládnou, aby nemohli zneuívat moc proti občanovi. Pokud ji zneuívají, mají lidé právo vládu svrhnout. Proto například Thomas Paine, co byl autor vášnivých liberálních esejů, obhajuje svobodu pod heslem: nám svobodným lidem nesmí vládnout král, ale zákon.
Vládě krále se tedy rozumí tak, e je vdycky zatíena subjektivismem, je zatíena osobním rozhodováním panovníka, které není ničím podmíněno, a to je to, čemu Paine a první liberálové chtějí zabránit, protoe svobodný mu se nemá podřizovat vůli jedince, byť je to král, ale pouze zákonu, na jeho přijímání se sám podílel.
Omezení a dělba moci je tak jeden ze základních vkladů liberalismu do vývoje politického myšlení Západu. Kdy ale Petr Pithart zdůrazňuje, e liberalismus je zmatek, má naprostou pravdu. Liberalismus skutečně zmatek je, v dějinách se proměňuje v závislosti na tom, jakými etapami společnosti procházejí, a navíc je silně zatíen zemí, na kterou se díváme, protoe se musí vyrovnat s její tradicí.
Petr Pithart rozlišoval liberalismus v politickém a v ekonomickém smyslu, jako kdyby politický liberalismus byl něčím, na čem se shodneme, ale kontroverze a neshody přinášel ekonomický liberalismus, respektive to, o čem se hovoří jako o neoliberalismu.
Myslím, e to je trochu nedorozumění. Liberalismus má v základním přemýšlení dva motivy. Jednak je to svěření moci do rukou vlády. Pouívání násilí je centralizováno, svěřeno vládě právě proto, aby chránila svobodu jednotlivých občanů, ale na druhé straně je třeba se chránit proti zneuívání moci vládou.
Liberálové tomu rozuměli tak, e nejlepší obranou je občanská společnost, která garantuje vlastnictví, protoe vlastnictví je nejlepší obranou proti zneuívání centrální moci. Na začátku tam tedy vůbec ádný rozpor neviděli.
Problémy nastaly teprve tehdy, kdy společnosti začaly bohatnout a ukázalo se, e teorie přírodního stavu, kdy jsou si všichni rovni, najednou neodpovídá stavu, ve kterém se ije, protoe v reálné společnosti lidé byli velmi nerovní. Rousseau tak říká: Všichni lidé se rodí svobodní a všude je vidíme v okovech, čím právě reflektuje obrovskou majetkovou nerovnost, která ve společnosti vládla.
Najednou liberalismus, který se začne věnovat problémům sociální nerovnosti, dostává jiný charakter, protoe jakmile máte za to, e úkolem vlády není jenom být nočním hlídačem, ale e se vláda také musí starat o to, aby ve společnosti nebyly překáky, které jednotlivcům brání svobodně ít a uplatnit svoje monosti, dostáváte jiný liberalismus.
Za takové překáky liberálové povaují bídu, nemoc, diskriminaci a nevědomost. U v 19. století tak máte liberály jako John Stuart Mill, kteří vášnivě obhajují povinnou školní docházku, protoe si uvědomují, e to je právě odpověď na otázku, jestli člověk, který umírá hladem, má něco z toho, e je politicky svobodný.
To je moná fráze, ale o řešení tohoto konceptu se právě posléze opírá rozdíl mezi politickým a ekonomickým liberalismem a cesta k tomu je poměrně dobře definovaná. Představitelem politického liberalismu je John Rawls, jeho teorie předpokládá nastavení a rozmyšlení takových institucí, které zabezpečí fungování politického systému i ve prospěch nejslabších. To je jedna větev.
Druhá větev, která vede k neoliberalismu, je zaloená na zkušenostech z toho, kam vede přílišné zdůrazňování sociální role státu, e stát, který přeene svoji sociální komponentu, svobodné občany mění v klienty, kteří se nestarají o rozvoj vlastní osobnosti, ale o dávky.
Řeknu vám takovou krátkou zkušenost. Ve Spojených státech na začátku 20. století byly svobodné matky veřejností odsuzovány a skutečně většinou ily ve velmi těkých sociálních podmínkách. Kongres se proto rozhodl, e odhlasuje velmi štědrý sociální program na pomoc svobodným matkám a tím opravdu reálně ulehčil ivotní situaci spoustě svobodných matek. Jene během několika desetiletí se to společenské odium ztratilo.
Být svobodnou matkou u nebylo provázeno ádným negativním společenským vnímáním. Děvče s chlapcem se před sňatkem domlouvalo: teď jsem v jiném stavu, ale kdy se vezmeme, přijdeme o dávky z Kongresu, proto se rozhodli, e se nevezmou a ona bude svobodná matka a bude příjemkyní dávek. Jinými slovy program, který byl vymyšlen na pomoc lidem v nouzi, začal vytvářet klienty.
To je právě důsledkem faktu, e opatření vymýšlená do určitého sociálního kontextu mohou po změně poměrů fungovat úplně jinak. Bývá je však velmi obtíné změnit. Neoliberalismus potom přichází v reakci na tento vývoj a prosazuje omezení sociálních funkcí státu.
V situaci, kdy se státy zadluovaly a kdy sociální výdaje přesahovaly racionální udritelnou výši, se to pak léčí marketizací. Vdycky je fakticky velmi účelné se podívat, jak která liberální větev konkrétní problémy řeší, protoe většinou je to tak, e řeší něco, kam společnost dospěla při sledování předchozích vývojových linií, které narazily na své meze, a bylo třeba s tím lineárním postupem přestat. Nejde o revoluce, ale o výrazné programové změny.
Pithart přímo řekl, e evropský liberalismus selhal, a dokládal to například tím, e němečtí Turci v dubnu hlasovali pro Erdoganovy ústavní změny ještě výrazněji, ne tomu bylo na tureckém venkově. Na mě to právě z úst Petra Pitharta působilo jako deziluze či zklamání z toho, e evropský liberalismus inklinuje k neliberálním výstupům, a kdy to Pithart pozoruje, přemýšlí, jak odlišit balík toho všeho, co se k liberalismu váe, od základních atributů právního státu. Výsledkem pak je jeho snaha o změnu pojmů a nahrazení liberální demokracie parlamentní republikou.
Viděl bych to doopravdy jinak. Postavit liberální principy do kontrapozice s hlasováním Turků v Německu mně přijde nesouměřitelné. Je třeba se dívat na to, jakým způsobem přemýšlíme o lidech, kteří ve společnosti ijí. Petr Pithart tvrdí, e Turek by si měl váit liberální německé ústavy natolik, e nebude hlasovat pro Erdogana v Turecku. Ten Turek ale má přece velmi pravděpodobně za sebou zkušenost z ití v Německu, kde se necítí jako rovnoprávný občan.
Zkuste si jenom představit, jak by na vás působilo, kdyby ve vaší televizi promítali diskusi s Thilo Sarrazinem o tom, e Turkové jsou vlastně méněcenní a e Německo tím, e si na ně nedává pozor a nesnaí se je integrovat nebo udělat z nich více méně Němce, si kope hrob. Těko to někteří Turci v Německu mohou vnímat jako vyjádření rovného postavení v německé společnosti, která jim garantuje proklamované liberální hodnoty.
Zároveň ale stejně proklamované liberální hodnoty svobody slova umoňují Sarrazinovi, aby popisoval problémy, kterým podle něj Německo čelí, a problematiku zde ijících menšin.
Nechci v nejmenším omezovat Sarrazinovo právo publikovat svoje názory na Turky, vůbec ne, to není mým úmyslem. Někdy se vám svobody kříí a Sarrazin můe mít klidně pravdu, pravděpodobně ji má a těko mu vyčítat, e nepřemýšlí o tom, jaký to bude mít dopad na vnímání své pozice v Německu tureckou menšinou.
Na druhou stranu je potom ale zbytečné se divit, e se německá turecká menšina chová, jak se chová, pokud v rámci liberálních hodnot nejsou připuštěni turečtí političtí představitelé, aby mohli mít projevy v Německu. Erdoganův projev v Německu by nadělal ve vnímání Turků mnohem menší paseku ne zákazy, kdy dokonce jednu tureckou ministryni přímo vyprovodili z Holandska.
Petr Pithart řekl: Je evidentní, e náš liberalismus včetně vstřícného vztahu k emigrantům nefunguje. Podle vás je to naopak tak, e liberalismu je málo vzhledem k tomu, e v určité momenty přicházejí příliš ke slovu zákazy a restrikce?
Myslím, e to jsou nesouměřitelné záleitosti. Dáváte do příčinné souvislosti věci, které spolu doopravdy nemají mnoho společného. Přece pozice Turků v německé společnosti je výsledkem dlouholetého zanedbávání politiky vůči turecké menšině.
Německo připustilo vznik paralelní polis, tedy e tam ije spousta Turků, kteří neumějí německy a nepotřebují vůbec němčinu proto, aby ve společnosti ili. Pro které jsou liberální hodnoty španělskou vesnicí. Kteří samozřejmě nikdy v ivotě německou ústavu nečetli. Pak těko můete dělat závěr, e liberální hodnoty nefungují.
Turci tam byli pozváni jako gastarbeitři v 50. letech a předpokládalo se, e odejdou. V okamiku, kdy neodcházeli a přicházelo jich víc a víc, bylo třeba, aby na to centrum adekvátní politikou reagovalo. Jene to se nestalo a nyní u ádné řešení nemůe být dost dobré. Chování turecké menšiny v Německu je třeba vykládat na základě jiných východisek, ne je nefungující liberalismus.
Zatím jsme hovořili o liberálních hodnotách. A co hodnoty republikánské?
Kdy si člověk čte americkou ústavu a dívá se na Listy federalistů, co je kníka, která odůvodňuje konstrukci americké ústavy, jméno Johna Locka se tam neobjevuje. Je ale zjevné, e se při vymýšlení institutů americké ústavy spíš obracejí na Řím, na tzv. koncept občanského republikánství, a to zejména v podobě zaloené na analýzách Montesquieuova Ducha zákonů, kterého často citují.
Kdy přemýšleli o checks and balances, inspirovali se právě uspořádáním římské republiky. Proto se dá říct, e příběh utváření amerického ústavního systému a republikanismu má dvě tradice, které běí do značné míry paralelně a opírají se o podobné instituty.
Republikánská teorie vychází z konceptu Cicera a liší se tím, e republikáni nemají lockovský koncept postulované prvotní společnosti, kde jsou svobodní, nezávislí jedinci, ale dívají se na to v rámci aristotelovské tradice, kdy člověk je zoon politikon, co znamená, e se rodí ve společenství a získává zde své společenské a politické návyky proto, e předvádí občanskou ctnost.
Občan získává svobodu aktivním provozováním politiky jako samosprávy tím, e předvádí ctnosti ve slubě obecnému blahu. To je republikánský koncept. Liberální koncept rozumí svobodě jako statku, který občan získává díky tomu, e vláda je omezená a panovník nemá neomezenou moc.
Republikánský koncept chápe svobodu jako prostor, který získávám tím, e se pohybuji v mezích zákonů, na jejich podobě jsem se podílel. Republikánský koncept je participativní, a proč se v moderní diskusi objevuje, souvisí s tím, e najednou nemusíte mluvit jenom o svobodách, ale můete mluvit i o povinnostech.
V okamiku, kdy negativní svoboda, je zakládá liberalismus, přestává být srozumitelná nebo si jí lidé přestávají váit, protoe její dopady vedou k obrovským nerovnostem ve společnosti, kterým se v globalizační vlně posledních desetiletí nečelí, republikanismus dává jiné teoretické nástroje k přemýšlení o postavení člověka ve společnosti.
Občanské republikánství vyznává úplně stejné principy. Americká ústava, jak jsem říkal, včetně institutů na obranu svobody se dá vykládat jako republikánská, zatímco Deklarace nezávislosti Spojených států amerických, kterou psal Thomas Jefferson, je významně liberální. Jefferson se tam plně opírá o liberální tradici, take Deklarace a Ústava tvoří určitou jednotu a oddělovat od sebe republikánskou a liberální koncepci je mimořádně obtíné.
Našel jsem proto pokus to vyloit tak, e po Velké francouzské revoluci, poté, co začal vládnout teror, se participativní republikánská koncepce upozadila právě kvůli sklouznutí do teroru a liberální teorie, která byla v jistém smyslu jednodušší a také snadněji přeloitelná do stávajících institucí, pokračovala dál.
Poměrně dlouhou dobu se americká revoluce chápala jako liberální projekt a teprve Hannah Arendtová a další myslitelé zdůraznili republikánské motivy, které tam jsou. Dnes se tomu věnuje celá řada teoretiků, ale upřímně řečeno nevěřím tomu, e je moné jednoduše přesvědčit lidi v Česku, jaké společné blaho lze budovat na základě republikánských institucí. Pochybuji, e by to bylo srozumitelnější ne výklad liberálních konceptů.
Trochu mě mrzí, e při politologických úvahách se nebere zřetel na teorii konsolidované demokracie. V monografii Problems of Democratic Transition and Consolidation Juan Linz a Alfred Stepan analyzovali jihoamerické přechody k demokracii a potom také přechody k demokracii v postkomunistických zemí. Ta práce dává prostor pro analýzu, která mnohem přesněji umoňuje pochopit, co se u nás na liberálním projektu nepovedlo.
Protoe společnost se neustále mění, musí se také ve veřejném prostoru vést stále debata o základních premisách fungování liberální společnosti. Proto by velmi prospělo, kdybychom takovou debatu vedli, ale na základě teoretického korpusu, který dovolí, aby všechny strany diskursu k tomu přistupovaly ze stejných či podobných pozic. Pak to zakládá šanci na určitou relevanci debaty, protoe účastníci budou aspoň přiblině mluvit o tomté.
Petr Pithart ve svém projevu také popisoval situaci lidí, kteří se ocitli na nádraíčku, kde u ádný vlak nepojede. Mají určitý věk, vzdělání, zaměstnání, a najednou vlivem globalizačních změn a rychlosti současného dění, kdy je velmi obtíné se v nich zorientovat, to u nezvládají a pouštějí to, jak říká Pithart. Mohou pak být snadno zneuitelní různými populisty. Mluvil jste o tom jako o dlouhodobém zanedbání určitých principů. Co s tím lze z pohledu liberální demokracie dělat? Jak na to v jejím rámci reagovat?
To je přesný postřeh, co Petr Pithart říká, má literární nadání a popisuje to hezkým obrazem. Rozumím vám, představte si, e někdo má nejraději chleba se sádlem a s cibulí a s oblibou po obědě několik hodin spí, pokud mono se vůbec nehýbe, tloustne a pak se diví, e má zdravotní potíe a e je není moné nějakým jednoduchým způsobem vyléčit. To je to, co se přihodilo v posledních desetiletích. U za studené války.
Pochopitelně, kdy máte soutěivý kapitalismus, který nutně znamená, e se bohatství ve společnosti distribuuje nerovnoměrně, měl byste se snait mít takové politiky, které zabrání tomu, aby vám ve společnosti vznikala taková malá nádraí, kde jsou odloeni ti, kteří v soutěi neobstáli.
Jene v okamiku, kdy skončila studená válka a pro globalizaci se otevřel svět, otevřely se i obrovské monosti a elity, které prosazovaly liberální hodnoty svobodného trhu, otevřených hranic a multilaterálních institucí jako Organizace spojených národů, Evropská unie, stručně řečeno liberální řád, zapomněly, e musí dělat něco proti tomu, aby do společností dopadal tento efekt.
Nyní je doopravdy kadá rada drahá, protoe je jasné, e jednoduše a zadarmo se to nevyřeší, a představa, e je moné to zaplatit jenom penězi, je také velmi nelákavá, protoe v okamiku, jakmile by se všichni, kteří mají problém se svou zaměstnaností, a bude jich po automatizaci čím dál tím víc, převedli na dávky, tedy na minimální existenční reim, bude to vyrábět klienty.
Jaký budou mít vztah k politickému řádu, který je do role klientů dostal? To je přesně to, co se stalo s Turky v Německu. Necítí se uznaní německou společností, a jakmile se někde cítíte méněcenní, psychologická reakce na to je pochopitelně taková, e to nepřijmete za svoje a nevidíte v tom výhodu. Proto kdybych na tuhle otázku uměl odpověď, kandiduji na prezidenta zeměkoule. Bohuel na ni odpovědět neumím.
Zároveň je ale třeba připomenout studie srbského ekonoma Branka Milanoviće, který se ve Světové bance věnuje nerovnosti jak mezi státy, tak uvnitř jednotlivých států. Milanović přesvědčivě dokládá, e globalizace vedla ke zbohatnutí v zemích, které bývaly nejchudší, například Číně, a vlastně vedla ke vzniku globální střední třídy. Zároveň však vedla k poklesu nebo stagnaci střední třídy v rozvinutých zemích a k obrovskému zbohatnutí pár procent globální elity. To skutečně, jak ukazuje volba prezidenta Trumpa ve Spojených státech, znamená palčivý politický problém, který bude třeba řešit.
Na jednu stranu je zde tedy problém prohlubování sociálních rozdílů, ale zároveň také otázka politické participace, aby se lidé cítili být součástí obce a podíleli se na ní.
Určitě to má tyto dvě roviny, ale myslím si, e i v liberálním konceptu je občanství důleitým parametrem, nejenom v tom republikánském. Teď je ale závaná otázka sdělnosti: v liberální tradici existuje cosi, čemu se říká liberální chlad. Na náměstích neprodáte geniální výklad o výhodách ústavního uspořádání a státu jako souhře institucí, to vás na stadionu vypískají.
Jde o to, jakým způsobem to sdělit tak, aby to bylo politicky relevantní. Zároveň je třeba uznat, e sociální psychologie mluví o zjinačení, to znamená, e máte fanoušky Slavie a Sparty, kteří, ač ijí v jedné společnosti, potřebují se odlišit tím, e se identifikují s určitou skupinou a vzájemně soupeří. Respekt k této potřebě není rozumné odsoudit jako populismus.
Pokud společnost nedokáe učinit společné hodnoty atraktivními, ať jsou koncipovány liberálně nebo republikánsky, protoe jsou politicky prakticky nerozlišitelné, potíe zůstanou. Potřebujeme zajistit identifikaci se společnými hodnotami, ke které můe dojít tím, e si lidé zapomenutí na tom nádraí také vytvoří kolektivní identitu. Teď jde o to, jakým způsobem s ní dokáeme zacházet, ale mnohem důleitější spíše je, aby se nám podařilo uvedené problémy adresovat včas před tím, ne se početné skupiny lidí na to nádraí dostanou. Uznávám ale, e to je mimořádně obtíné.
Jaroslav Bican (1987) je politolog, redaktor webu Tiscali.cz.
Václav ák (1945) je šéfredaktor Listů.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.