Jste zde: Listy > Archiv > 2017 > Číslo 4 > Jan Gruber: Pravidla pro nás neplatí – říkají o sobě digitální firmy
Digitální ekonomika přináší něco jako novou verzi faktorského systému. Máte byt, auto, tkalcovský stav, tak my si vaši postel nebo vaši práci na den dva pronajmeme. Zda se tím uivíte, to je vaše věc. Státu po tom také nic není, protoe podnikáte vy, ne my. To je zestručněná zápletka digitální detektivky, kterou postupně zkouší rozmotat i česká vláda.
Nejznámější příklady firem z digitální ekonomiky jsou v ČR Uber – taxisluba, která svá auta provozuje nepřímo – a Airbnb, co je firma, která nabízí ubytování po celém světě, ale říká, e to ubytování nabízejí soukromníci, a ne ona. Do ideálu sdílené ekonomiky ale mají obě firmy tak daleko, jak to jen jde. První na dvanáctihodinové směny zaměstnává cizince i domácí, co je opravdu něco jiného ne občas vzít někoho s sebou do auta cestou za město. Druhá občas nabízí k pronájmu ubytování v celých domech, take je to taky něco jiného, ne kdy v baru potkáte milé cizince a vezmete je na noc k sobě domů.
Kvůli řadě problémů od porušování pravidel platných pro zaměstnance přes obcházení pravidel hygieny po vyhýbání se daním nebo městským poplatkům se vlády po celém světě snaí zformulovat pravidla, která by digitální platformy dostala pod veřejnou kontrolu, kam patří. Úřad vlády ČR nedávno na jednání tripartity představil studii Sdílená ekonomika a digitální platformy. Ta tento nový fenomén zevrubně popisuje a navrhuje monosti, jak sdílenou ekonomiku v českém právním řádu ukotvit. Materiál věnuje hlavní pozornost právě slubám v oblasti dopravy a ubytování.
Americký akademik a publicista Steven Hill ve studii Kalifornská výzva popisoval sérii nezdarů jednotlivých měst i vlád, které se sdílenou ekonomiku pokoušely regulovat. Konkrétně jde o to, e vzhledem k široké rozprostřenosti pracovní síly a anonymnímu charakteru obchodních transakcí, které na těchto platformách vznikají, je pro vlády důleité mít přístup k takovým datům o obchodních transakcích, která by umoňovala účinnou regulaci. Tyto společnosti však namísto poskytování potřebných dat směřují značné prostředky do sofistikovaných politických i právních operací, jejich cílem je bránit pokusům o regulaci, napsal Hill.
Nedostupnost dat jako jeden z největších problémů zmiňují ve své studii i autoři z Úřadu vlády. Společnost Uber poskytla ke svému podnikání informaci v podobě jedné tabulky. V případě společnosti Airbnb se autorům ani dalším zástupcům Úřadu vlády přes uskutečněná jednání nepodařilo získat ádná data. Přesto je materiál cenným příspěvkem do pomalu se rozvíjející debaty, jak se ke sdílené ekonomice v ČR postavit. Především Praha toti ve srovnání s jinými evropskými metropolemi dosahuje nadprůměrných hodnot podílu sdílených slueb.
Studie Úřadu vlády říká, e jedním z nejrychleji rostoucích segmentů sdílené ekonomiky je sdílené ubytování. Pokud se zaměříme na Prahu, zjistíme, e za posledních necelých pět let ubytovací kapacity nabízené platformou Airbnb vzrostly osmadvacetkrát. Zatímco ještě v roce 2012 bylo tímto způsobem v hlavním městě evidováno jen necelých 700 nabídek ubytování, dnes jich je takřka 19 000 s celkovou kapacitou více ne sedmdesát tisíc lůek. A data portálu AirDNA naznačují, e všechny tyto ubytovací jednotky ročně vytvářejí výnosy přesahující dvě miliardy korun.
Zmíněný Steven Hill v rozhovoru pro Deník Referendum řekl, e původní nápad, který stál u zrodu Airbnb, nebyl špatný. Lidé mohli skrze platformu pronajmout volný pokoj a přivydělat si. Kdy cestujete, je příjemnější bydlet v bytě s kuchyní namísto hotelového pokoje. Potom však nápadu vyuily realitní společnosti, vysvětloval Hill. Dnes Airbnb nabízí v Praze ve více ne 70 % případů ubytování v celém domě nebo bytě. Nabídky ubytování ve sdílených pokojích prakticky neexistují. Řada pronajímatelů pak nabízí hned několik nemovitostí. Studie proto říká, e minimálně v 80 % případů nelze sluby poskytované společností Airbnb povaovat za sdílenou ekonomiku, nýbr e se jedná o klasické podnikání. A tedy by na ně měla dopadat stejná pravidla, jako na další podnikatele.
V Praze se dokonce nacházejí hostitelé, kteří disponují v rámci poskytování ubytování přes Airbnb a několika desítkami ubytovacích kapacit – není výjimkou, e jeden hostitel vlastní k pronájmu čtyřiasedmdesát nebo dokonce a sto šestnáct ubytovacích jednotek. Mezi těmito hostiteli existují tzv. lídři trhu, a to dle dosaeného obratu. Na příklad subjekt s čtyřiapadesáti nabízenými jednotkami inkasuje z pronájmu těchto jednotek za rok obrat ve výši více ne dvaačtyřiceti milionů korun, uvádí materiál Úřadu vlády.
Na problémy, které platforma Airbnb způsobuje, nedávno poukázalo i Sdruení nájemníků ČR. Vyzvalo proto Prahu i další města, aby se tomuto tématu začaly urychleně věnovat. Sdruení říká, e v důsledku zvýšeného vyuívání platformy jsou tisíce bytů odebrány z bydlení, neslouí k bydlení, ale nahrazují hotelové sluby. Poukazuje rovně na porušování stavebního zákona, neboť nabízené byty by neměly slouit komerčním účelům. Upozorňuje na problém vytlačování lidí z center měst a daňových úniků.
Část studie, která se věnuje platformě Uber, je o poznání stručnější. Autoři se toti na rozdíl od Airbnb nemohli opřít o data, která lze v prvním případě získat přes zmíněný portál AirDNA. Uber se v České republice – jako ostatně v mnoha dalších zemích – pohybuje na hranici zákona. Ministerstvo dopravy ji před třemi lety konstatovalo, e řidiči Uberu musejí provádět přepravu v souladu se zákonem o silniční dopravě, neboť se podle výkladu ministerstva jedná o klasickou taxislubu. Jene lidé, kteří pro Uber jezdí, obvykle nejsou driteli všech předepsaných dokladů. Jejich auta nejsou řádně označena, nemají taxametry a někteří taxikáři čas od času nedisponují ani ivnostenským oprávněním pro provozování taxisluby.
Z dat, která se autorům studie přece jen podařilo shromádit, vyplývá, e Uber v současné době patří mezi tři nejsilnější hráče na trhu s dopravními slubami v Praze. Společnost na konci roku disponovala zhruba tisícovkou řidičů, během dvou let se jejich počet zdvojnásobil. Upozorňují rovně na negativní dopady, které s sebou rozrůstání platformy přináší. Nejde o často diskutovaný negativní vliv na zaměstnanost v daném odvětví, ale o sniování mezd stávajících taxikářů. A narůstání počtu lidí pracujících v této oblasti jako osoby samostatně výdělečně činné.
Další rovinou, které se materiál dotýká, je samotný podnikatelský model společnosti. Uber dlouhodobě své podnikání vykládá pouze jakoto roli zprostředkovatele transakcí a dopravy, a nikoliv jako zaměstnavatele svých řidičů. Neodvádí za ně tedy zdravotní ani sociální pojištění. Nicméně v minulém roce soud ve Velké Británii řekl, e Uber je klasickým zaměstnavatelem se všemi povinnosti, které z toho vyplývají, a musí odvádět odvody do solidárních systémů a svým taxikářům vyplácet alespoň zákonem stanovenou minimální mzdu.
Kromě toho, e se vyhýbá placení zmíněných odvodů, se Uber brání i platbě daně ze zisku. Uber vytvořil poměrně sofistikovanou strukturu, jejím cílem je minimalizovat placení daní ve státech, kde poskytuje sluby. Výsledkem offshore finančních operací a celkové korporátní struktury Uberu jsou minimální daňové příjmy pro státy, přestoe Uber vyuívá tamější veřejné infrastruktury, jako jsou silnice a dálnice, uvádí studie.
Analýza ve svém závěru nabízí paletu moností, jakým způsobem se můe na centrální úrovni státní správa postavit ke slubám sdílené ekonomiky. Vláda by ji měla projednat ještě do konce stávajícího volebního období. Na základě vládního rozhodnutí přistoupí věcně příslušná ministerstva ke zpracování návrhů příslušných právních předpisů či novel těch stávajících.
Jan Gruber (1987) je redaktor Deníku Referendum, člen Masarykovy demokratické akademie.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.