U nás ádná křídla či křidélka nejsou, pravil v jednom z televizních rozhovorů šéf lidovců Pavel Bělobrádek. Ani frakce, dodal vzápětí. Dotazován byl na rozdílné přístupy čelných představitelů KDU-ČSL k odpískané koalici se Starosty a nezávislými.
Podobně se dušuje kdejaký český partajní lídr. Křídlo, názorový proud jsou od čerta, a frakce potom od samotného satanáše. Všichni se bojí, e odtud hrozí štěpení a následný rozklad stran. V tom si jsou podobní trpaslíci i obři. Snad jen Zelení mají svoji levicovou Zelenou re:vizi, která však taky mnohým leí v aludku.
Kdyby ve stranách soutěily liberální a konzervativní skupiny, kdyby fungovaly environmentální nebo křesťanské ne platformy, ale frakce, zhroutila by se podle mnohých pracně budovaná partajní architektura.
Jde o zajímavý pohled. Takhle se strany taky perou, ale jen o funkce, vliv, peníze, osobní sympatie a antipatie. V takové ČSSD se konají celostátní i lokální puče, v ODS se pře Jan Zahradil s Markem Bendou, lidovecké špičky se tváří, e Jiří Čunek je jen bezvýznamný pišišvor, který rychleji mluví, ne myslí, modernisté a stalinisté v KSČM předstírají, e opačná druina neexistuje.
Přitom by to všechno mohlo být jinak. Ve stranách se sdruují lidé s podobnými názory a zájmy, kteří jsou připravení zápolit o moc a převzít politickou odpovědnost. Kdy se ale ukáe, e se v některých akcentech rozcházejí, měli by toho vyuít ke společnému sílení, ne oslabování.
Různé politické osobnosti svým příběhem a svojí rétorikou dosáhnou na různé voličské skupiny. Kadý máme vlastní generační či sociální zkušenost. Strany, je nechtějí být menšinové, nýbr širokospektrální, by frakce měly pěstovat povinně.
Zakazovat si či potlačovat různost je symbolem defenzivy, paranoie a nepřipravenosti rozšiřovat řady členů a voličů partají. Obzvlášť patrné to je v postkomunistických zemích, které nemají kontinuální tradici vedení polemik. Naopak si z minulosti neseme sklon k disciplíně takřka vojenské a na potíisty se díváme skrz prsty.
Ale kde jinde bychom se měli učit vedení kultivovaného dialogu ne mezi těmi, s nimi máme víc společného ne odlišného? Zvlášť kdy ijeme v éře, v ní se pravda rozpoznává těko, mnozí z ní mají kus a další ji bez uzardění zaměňují za le.
Dalším slovem, které se netěší dvakrát velké popularitě, je koalice. Hodí se leda v roli obětního beránka – kdy je třeba své viny hodit na druhé. Ať ve vládě, nebo při spolupráci dvou stran. V českém prostředí málokterá předvolební koalice přeije roky. Kdy se spojuje více menších stran, hašteření a ješitnost poráejí integrační myšlenku.
Vládní koalice je zase brána za nezbytné zlo. Take část sociálních demokratů nesnáší ANO a druhá část lidovce. Kdyby měli koalici s komunisty, byli by těmi zlými rudí. Strany by nejraději vládly samy – a zapomínají, e pak by byly nuceny všechny svoje závazky také bez řečí plnit. Některé se ale i tak hlásí k většinovému volebnímu systému. Doufají, e pak posílí na úkor svých spojenců a nebudou muset slevovat ze svých představ.
S tím souvisí další slovo na indexu: kompromis. Zpravidla je líčen jako špinavý kompromis. Jedni mluví o podřizování se velkých vyděračství malých, druzí o diktátu a válcování. Málokdo připustí, e ustoupit z vlastních pozic a přiblíit se druhým je rozumné a správné. Lidé nestojí ani o hokynáře, ani o slabochy. Chtějí siláky, alfa samce, sekáče, kteří se nezakecají. Teze o konsensu coby základním nástroji demokratické politiky netáhnou. Nedejbůh, aby se politici demokratické levice na něčem domluvili s demokratickou pravicí a naopak.
Populární nejsou ani výsledky kompromisu – přijaté zákony, leckdy polovičaté, avšak hlavně ty nepřijaté. V končícím volebním období nejen sociální bydlení či zálohované výivné (narazily v koalici), ale také zvrácení církevních restitucí, které ČSSD slibovala. Bylo to z právního hlediska nereálné, leč nejčastěji jsme slýchali, e za to můe přítomnost lidovců ve vládě.
Špatně se radikálně naladěnému elektorátu poslouchá, e kompromisy přes politický střed jsou nejsnazší cestou ke stabilitě společnosti. Poptávka je po ostře řezaných rysech, větách a verdiktech prostých politické korektnosti (opět cosi zatracovaného, patrně pro svoji změkčilost).
Zakázaných nebo aspoň k ledu uloených slov je samozřejmě víc. Namátkou multikulturnost. Mnozí takto naloili i se solidaritou, rovností a dalšími hodnotami typickými pro evropskou civilizaci. Je snazší se vysokým či ušlechtilým hodnotám vysmívat, ne za ně bojovat. Ji dávno nás nebaví zkoušet se dívat na svět očima druhých, s empatií a porozuměním. Egoismus vítězí nad sounáleitostí, maximálně nás soucit vede k charitě - rituálu vlastního vykoupení.
Jak se to všechno zrcadlí ve stranicko-politické rovině, netřeba dlouze popisovat. Nahoru jdou protestní hnutí říkající všemu ne, podobně jako jedna otravná reklama na pivo. Co s tím, e se vůči starému systému vymezují zhusta ti, kteří z něj či na něm finančně bohatli. Dnes si dají nositelé odporu jméno ANO, Rozumní či Realisté, a všem je pak jasné, e s nimi přijdou jiné časy – pozitivní, rozumné, realistické. Moná té lehce autoritářské či autokratické, kadopádně však jednodušší a bezstarostnější.
Není snadné z této pasti uniknout. Jedná se o běh na dlouhou trať. A nezdá se, e by demokratické strany na něj byly připraveny. Jsou ostýchavé a ijí si vlastními banálními problémy. Jejich součástí je ostrakizace zakázaných slov, aby ještě náhodou situaci nezhoršila.
Jene tak to není. Politika chřadne, protoe se vzdává své politické podstaty. V perský trh se nemění kvůli licitování s legitimními zájmy, ale kvůli převádění všech problémů na peníze (tu a tam na peníze do soukromých kapes) a pokleslé emoce.
Fungovat to můe i jinak. To kdy budou mít strany bohatý vnitřní ivot, včetně proudů a frakcí, naučí se koaličnímu souití a umění kompromisu jako metodě, s ní se nejlépe překonávají bariéry. Potom se politice můe vrátit i její obsah – v případě levice sociální, environmentální a obecně lidskoprávní, v případě lidovců, jimi jsme začali, zase křesťanský humanismus, který je například léta nedílným prvkem ve výbavě německé CDU.
Síla politiků by měla vyvěrat z jejich odvahy, tolerance a orientace v oboru. Pamatujme přitom, e politika je také řemeslo, které lze popularizovat, rozvíjet, nebo kazit. Budeme-li ji odstrkovat či karikovat, jednoho rána zjistíme, e se mezi zakázaná slova vklínila i ona – politika.
Lukáš Jelínek (1973) je politolog a politický komentátor, první místopředseda Masarykovy demokratické akademie.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.