Theatrum mundi
aneb Oivený svět pozdravů z pohlednic v Divadle Petra Bezruče
Ostravské Divadlo Petra Bezruče připravilo po delší době velmi zajímavý původní autorský projekt. Netradiční titul inspirovaný skutečnými vzkazy z pohlednic nese název PS: ... odepiš! a je pod ním podepsán talentovaný slovenský tvůrce – reisér a současně i autor konceptu a scénáře Lukáš Brutovský. Premiéra se uskutečnila na konci ledna tohoto roku.
Nápad vytvořit inscenaci, která by reflektovala také genius loci města Ostravy, respektive rázovitého ostravského regionu, se zrodil během reisérova pátrání po místních antikvariátech, v nich hledal vhodné rekvizity do své předchozí inscenace Deník mého otce aneb Příběh opravdického člověka uváděné v Národním divadle moravskoslezském. Společně s dramaturgem Miro Dachem pak vybral materiál ze zhruba 1300 pohlednic a vytvořil kolá, v ní se nechronologicky prolínají různé časové úseky – od meziválečného období a po současnost – a rozehrávají se mikropříběhy např. ze vzkazů dětí z pionýrských táborů, z textů vyluštěných tajenek kříovek, z pozdravů z dovolených, léčeben a lázní, všedních zpráv, ale i dojemných kondolencí. Tento mix drobných ivotních střípků a postřehů pak ale ve svém celku tvoří poměrně konzistentní náhled na minulost i současnost a reflektuje tak dějiny 20. i 21. století. V intimnější rovině pak lze titul vnímat ale i jako pohled na cestu člověka od narození ke smrti.
Inscenace se odehrává na chytře řešené scéně Juraje Kuchárka, která symbolicky znázorňuje vnitřek poštovní schránky. Úvod a závěr představení je pak zarámován výjevem, kdy na prázdné potemnělé jeviště padá skrze zadní průhled barokně šerosvitný proud paprsků – podobně, jako by světlo pronikalo právě do schránky. Divák se tak přeneseně dostává do toho nejniternějšího centra dění, a podobně jako jsou vhazovány pohlednice do schránek, vstupuje i on do inscenace jako do ivota či historie.
Vzhledem k tomu, e samotné pohlednicové texty jsou většinou dost stručné a také v nich mnohdy chybí pointa, reisér je velmi důmyslně rozehrává do groteskních skečů, které v divácích nejednou vyvolají vzpomínky na vlastní ivoty. Tady by inscenace mohla sklouznout a k určité nostalgii po idealizované minulosti, nicméně tvůrci se touto polohou nenechali pohltit a místo toho s jistotou divákovi servírují notnou dávku absurdity.
V prvním plánu sice převauje humorná poloha, nicméně v dalších vrstvách nejednou na povrch pronikne hořkost a surovost ivota se všemi jeho krutostmi, bezvýchodností i zoufalstvím. K dosaení tohoto účinku tvůrci vyuívají i řadu naráek a zcizovacích efektů, které vlně nostalgie zabraňují. Většinou také ale poukazují především ke kontextu tvorby Divadla Petra Bezruče a mnohé interně namířené vtipy nemusí být širšímu okruhu diváků srozumitelné a někdy ztrácejí i své opodstatnění. To je příklad ironicky nahlíené postavy vševědoucího mue – očividně odkazující k první hlavě státu Miloši Zemanovi, který nedávno Divadlo Petra Bezruče napadl za předpojatost vůči sobě i své choti. Jindy se zase na jevišti objeví se svými chytrými průpovídkami velký plyšový medvěd, který si zahrál v jedné z inscenací konkurenčního Národního divadla moravskoslezského a jeho logické opodstatnění na scéně divák marně hledá.
S osobitou poetikou se pak velmi dobře vyrovnávají i herci souboru Divadla Petra Bezruče, kteří hrají s velkým nasazením a neskrývanou radostí, i kdy mnoho témat, kterých se dotýkají, není zrovna z nejveselejších (např. dětská krutost, osamělost nejen starých lidí...). Herci musí navíc zvládnout v osmi lidech více ne devadesát rolí, co vyaduje nejen časté převleky, ale i nutnost se velmi pohotově přeorientovávat v jednotlivých polohách. Zároveň jsou nuceni rozehrávat situace prostřednictvím gagů a pantomimy, co je nutí k vyváené tragikomické poloze, v ní plynule přecházejí od záměrné expresivity třebas i k civilnímu herectví.
Divadlo Petra Bezruče vdy velmi silně reflektovalo místní rázovitý region. Z nedávné doby vzpomeňme například výbornou adaptaci románu Ivana Landsmana Pestré vrstvy v reii Janusze Klimszy. Svéráznou ostravskou stopu se podařilo vystihnout i v případě inscenace PS: ... odepiš!, do které se podařilo otisknout místní tak typickou surovost a drsnost. Ale i nadčasovost a všeobecnou platnost, díky ní titul skvěle rezonuje i mimo region.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.