aneb Česká poezie pro děti vstoupila do lepších časů
Bogdan Trojak se narodil 23. března 1975 v Českém Těšíně. Vyrůstal ve Vendryni a do svých osmnácti let. Absolvoval Polské gymnázium v Českém Těšíně, poté studoval a nedokončil Právnickou fakultu Masarykovy univerzity v Brně. Později na olomoucké Univerzitě Palackého vystudoval urnalistiku.
Jako půlroční batole byl Bogdan ve švestkovém sadu nedopatřením přiklopen plechovou vaničkou. Záitek naprosto temného, uzavřeného prostoru uprostřed prozářeného letního dne zanechal v citlivé duši nesmazatelnou stopu. Vanou se pak přiklápěl ještě mnohokrát. Nezapomene na podzimní večery, kdy na její vypouklé dno dopadaly přezrálé ryngle nebo na červnové bouře s myriádami krup. Svoji plechovou dělohu nakonec přerostl. Od té doby je tím, čím je – básníkem, spisovatelem a vinařem.
Jako středoškolák byl Trojak jedním z iniciátorů polsko-české literární skupiny PaRaNoJa a v roce 1995 zaloil s třineckým básníkem Vojtěchem Kučerou WELES (Wendryňskou Literárně-Estetickou Společnost), která vydávala stejnojmenný poetický magazín, který vychází dodnes, ale ji v Brně. Spolupracoval také s redakcí brněnského nakladatelství Host, krátce působil jako šéfredaktor kulturního magazínu Neon a internetového časopisu Lumír.
První Trojakovy básně byly psány a publikovány polsky, později (snad pod vlivem vysokoškolských studií v českém prostředí) přešel k češtině, avšak příleitostně píše stále svou básnickou tvorbu polsky (překládá také z polštiny do češtiny, připomeňme jeho záslunou účast na antologii moderní polské poezie Bílé propasti, Host, 1997). Trojak dosud vydal čtyři knihy básní: Kuním štětcem (Host, 1996), Pan Twardowski (Host, 1998); Jezernice (Větrné mlýny – Host, 2001), Strýc Kaich se ení (Petrov, 2004). První tři knihy pak vyšly v jednom svazku spolu s oddílem nových básní a dosud nepublikovanou skladbu Otto Lilienthal z roku 2004 pod názvem Kumštkabinet (Host, 2005). Trojak je také autorem knině vydané prózy s blasfemickým pojmenováním Brněnské metro (Host, 2008). V roce 1998 získal cenu Jiřího Ortena, v roce 2005 mu byla udělena cena Magnesia Litera za nejlepší českou básnickou sbírku. V současné době se věnuje především vínu a vinařství. Donedávna il v Bořeticích na jiní Moravě, v současnosti působí v Praze.
*
Nejnovější Trojakova kníka Nok a Knedlíček, Básně o baštění (Host, 2016) je určena dětem a doplněna je o půvabné ilustrace Lenky Křikavové. Obsahuje poezii i prózu (krátké pohádky) a pohádkovou hru ve verších O pekaři, který neuměl spát (lze si představit, e by ji jako loutkovou hru adaptovalo těšínské divadlo Bajka). Ve vývoji Trojakovy básnické a prozaické tvorby jde o milé odbočení do ánrových oblastí tvorby pro děti, ostatně autor je trojnásobným otcem. I téma bylo patrně dáno logikou ivota rodiče, vdyť dětem je třeba také něco dobrého uvařit. Bogdan Sporák Trojak, jak se sám podepisuje v kníce, vyrostl ve Vendryni na bramborách, zelí a kyšce. Čtenářům se svěřuje, e od útlého dětství jej strašil děsivý panáček z krupicového těsta Brutfaňok. U ve dvanácti letech napsal svou první gastronomickou poemu Stryk, která byla oslavou stejnojmenné slezské bramborové placky. Po letech psaní a debuírování tedy navazuje na tuto prvotinu kníkou, její název vzdáleně upomene na filmovou komedii z rodinného prostředí Pelíšky – v jedné scéně se toti cholerický otec během slavnostního oběda rozčiloval, jaký je podstatný rozdíl mezi vídeňskými noky a českými knedlíky, který neregistrovala jeho dcera. V textu Trojakovy knihy pak jde o pohádkové hrdiny Noka a Knedlíčka, kuchyňské skřítky, kteří se starají o tlustého Pána, jen má špatné zaívání a do doby, ne pod vlivem Noční Můry přijde na to, e by měl změnit své dosavadní stravování, které má za následek meteorismus, na zdravější.
Soubor textů pro děti se rodil pomalu. Jak básník prozradil v rozhovoru pro portál Ambiente, Nok a Knedlíček začal vznikat u docela dávno, někdy před pěti lety. V té době Trojak zakládal distribuční společnost Veltlin, která se věnuje propagaci tzv. autentických vín, take neměl čas se věnovat psaní. Většinu času trávil ve světě restaurací a hospod, dělal degustace, potkával se se sommeliery a díky tomu se seznamoval i s kuchyní a kuchaři. Z těchto zkušeností chtěl vytěit i něco literárního, take ho napadlo, e by napsal knihu básní o jídle. Před oněmi pěti lety vznikly první dvě tři básně, pak na to básník trochu pozapomněl. V roce 2015 si ale řekl, e by měl knize dát konečný tvar. Doplnil knihu o jednoduchý děj – sbírku spojují tři krátké prózy, z nich by dětem mělo plynout ponaučení. Rukopis pak nabídl nakladatelství Host.
Knihu doporučili rodičům a dětem dva spisovatelé. Petr Stančík se domnívá, e: Nová kníka Bogdana Trojaka by měla být sázená volskými oky na plátky listového těsta a vázaná v dozlatova vypečené kachní kůičce se srnčím hřbetem... Ať u si to výivné čtivo budete vychutnávat po kouskách, nebo ho doslova hltat, ručím za to, e vám přijde k chuti, prostě do něj budete úplně zaraní. Trojakova poetika je toti šťavnatá, libá a opulentní jako ony krmě, jimi se ládují sedláci na obrazech Pietera Brueghela. A kdy budete syti básní, můete si zahrát rakvičkárnu se šlehačkou pro pimprlata. Na závěr ještě jedna dobrá zpráva: ať knihu přelouskáte, kolikrát chcete, větší váhu bude mít jedině vaše slovo.
Michal Šanda se pak zamýšlí nad kontextem knihy v současné české společnosti: Určitě uhodnete, co mají společného jména Roman Paulus, Oldřich Sahajdák, Zdeněk Pohlreich, Jaroslav Sapík, Jan Punčochář, Jiří Štift, Miroslav Kalina, Ondřej Slanina, Filip Sajler, Jiří Babica, Patrik Bečvář, Jiří Král, Radek Kašpárek a Ivan Vodochodský. Co Čech, to šéfkuchař. Malé děcko, které sotva dosáhne na sporák, u dneska dovede kromě krupicové kaše a pudingu uvařit i konfitovaná líčka. Na pískovištích nezuří boj o kbelíky a lopatičky, ale o to, jestli do omáčky Béarnaise patří estragon, nebo tymián. Čtenáři téhle kníky dobře vědí, co přidává do svých pochoutek Bogdan Trojak: hrst legrace, snítku hravosti, na špičku noe nevázaného dryáčnictví a tři kapky fantazie na barvu a aby byla kůrčička křupavá, jak se patří. Šéfkuchaři Trojakovi proto uděluji michelinskou hvězdu za poezii!
Kmotrem knihy byl gastronomický odborník a pořadatel Prague Food Festivalu Pavel Maurer: Skvělí kuchaři, vinaři nebo sládkové – jsou umělci. Nemalují obrazy, nekomponují hudbu, nehrají divadlo – ale vlastně tak trochu ano. Jejich díla toti nevznikají jen díky dokonalým technologiím a přesně dodrovaným recepturám. Příroda, půda, klima, plodiny a samozřejmě um těchto kulinárních virtuosů – to vše sehrává v konečném výsledku nesmírně důleitou roli. Jejich produkty jsou často symfoniemi chutí, aromat, jsou to akvarely barev a tónů. Bogdan Trojak, původně básník a spisovatel, začal skládat i ,poezii vinnou'. Stal se prvním nejvíce viditelným propagátorem vín vznikajících autentickým způsobem. Vůbec mne nepřekvapuje, e píše dál své sonety, básně i prózu a současně se věnuje vínu. Poezie, literatura a jedinečnost jazyka – to je něco, co patří ke krásnému vínu i k ivotu člověka, který tohle všechno miluje a dělí se o plody své práce s okolním světem.
*
Do jakého literárního kontextu dnes vstupuje tato kniha a jaká je poetika Trojakova literárního textu obsaeného v této povedené knize?
Zatímco v 90. letech byla tvorba pro děti poměrně plytká a stála ve stínu prózy, od přelomu tisíciletí se situace začíná měnit. Po letech je moné sledovat oivení zájmu o poezii pro děti mezi básníky původně se věnujícími jen tvorbě pro dospělé. Souvisí to nepochybně i s odvánými edičními projekty, do kterých se někteří nakladatelé (Baobab, Meander, dybbuk) pouštějí, kterým dávají prostor a které zjevně sami iniciují. Sympatické je, e to u nejsou jen izolované pokusy, výjimečné experimenty, ale lze zaznamenat zřetelnou programovou snahu o tvorbu kvalitní knihy pro děti. U starších autorů, kteří se věnují poezii pro děti, se dnes často setkáváme s veršovanou epikou, především s veršovanými pohádkovými příběhy (Jiří áček, Věra Provazníková, Michal Černík). Zajímavým rysem současné české poezie pro děti je cosi, co bychom mohli označit s trochou nadsázky jako návrat čistokrevné lyriky, ovšem s novými, v poezii pro děti zatím málo běnými tóny (Radek Malý, Daisy Mrázková, Petr Nikl). Nelze opomenout ani nonsens, jen se těší v české literatuře od přelomu 80. a 90. let velké oblibě (např. u Jana Vodňanského, Pavla Šruta, Jiřího Dědečka), neboť tento typ jazykové hry je osvěující a produktivní a svého času přinášel dokonce i osobité novotvary (u Jiřího Weinbergera nebo Jiřího Havla). Tím, kdo na přelomu století vtrhl do literatury pro děti s vehemencí sobě vlastní a otevřel nonsensu nové cesty, je básník, textař, hudebník, výtvarník a divadelník Petr Nikl. Oblast nonsensu významně překračuje, byť se ho jemně dotýká prozaička a dramatička Daniela Fischerová. Tato autorka, která je mimořádně citlivá k jazyku, se většinou nespokojuje s prvoplánovými nápady. Hra s jazykem a s trsy významů, které se kolem slov rozrůstají, s obrazy, které jazyk vyvolává v ivot, není samoúčelná, je to dobrodruství poznávání světa – toho fikčního, který se před námi otevírá v básni, i toho, v něm ijeme ve skutečnosti. Hra s jazykem, zaloená například na onglování s rýmy, dostává u Fischerové hlubší smysl, odkrývá tajemství jazyka, barvy, chuť a vůni hlásek a slov. (Jaroslav Provazník: Současná poezie pro děti – nová zlatá éra? Tvořivá dramatika, 2012, č. 1.) Domnívám se, e Trojakova práce se slovy, jak si ukáeme, má blízko právě k poetice poezie Daniely Fischerové a Radka Malého.
V Trojakových básních se výrazně projevuje jazyková komika, třeba ztvrdlá veka dlouhověká se chlubí – dělá haura, e je kostí z vekosaura, jsou zde sirové (angl. sir = zdvořilostní oslovení mue) ze sýru, štika se cpe paštikou, kokršpaněl ohrnuje čenich nad španělským ptáčkem, farář zboňuje boskou rajskou omáčku a podobně. Od tohoto humoru se odvíjejí komické situace, jako například v Cukrářském vesmíru Rotující kobliha kolem dortu obíhá. / Dort se celý tetelí, / e má sladký satelit, v Letu kotlety Naklepaná kotleta / do vesmíru odlétá. / Unáší ji v dáli / létající talíř. // Jen co kotlet zavoní, / jsou tu voni: ufoni! Trojak si umí pohrávat s rytmem veršů i s jejich rýmy (ty jsou někdy sdruené, jindy střídavé), časté jsou metafory, které dodávají textu na magičnosti (tma houpavě zvířená; pytláckým okem přetéká / měsíční bělmo). Co se týče tvaru básní, jejich stavba je buď strofická, nebo (u kratších útvarů) stichická, a nápaditě přitom vyuívající pointu. Naznačili jsme, e se zde často uplatňuje epický ivel, jednak v poémě O pekaři, který neuměl spát, její lyrický hrdina Kašpárek naučí pekaře trpícího insomnií povečeřet buchty s mákem coby sedativum, jednak se epičnost probouzí i v kratších básnických útvarech, kdy se při hrách se slovy rodí fantastické mikropříběhy.
A na co se můeme těšit z Trojakovy dílny v budoucnu? Po Noku a Knedlíčku je toti v plánu próza o potravinách. Bude to něco mezi Foglarem a Vernem. V knize vystupuje parta děcek, která je na stopě zápornému superhrdinovi jménem Glutaman. Jeho předlohou byl nejbohatší ministr současné vlády... Děj se odehrává v Praze, hlavně v Karlíně a Holešovicích; je to vlastně docela angaované a u skoro hotové. Na jaře bych chtěl odjet na tři týdny do Portugalska a jenom psát. Devět let jsem regulérní literaturu nevydával, psal jsem především o vínu, ať u formou článků do Vinařského obzoru, nebo vinařských fejetonů. Z těch by taky měla být jednou kniha. Kromě toho jsem rád, e mám po dlouhé době prakticky dokončenou i sbírku básní pro dospělé. I kdy vzhledem k plánovanému projektu s Českou televizí u vína stejně zůstanu... (Z rozhovoru pro portál Ambiente.)
Dodejme, e nejnovější Trojakova kniha Nok a Knedlíček, Básně o baštění byla pokřtěna v prosinci v praském Veltlinu za účasti herce Arnošta Goldflama, který u dříve načetl celé Trojakovo Brněnské metro jako audioknihu a básníkovi byl jakýmsi předobrazem pro fiktivní postavu Knedlíčka, zatímco za Noka bychom si mohli dosadit Bolka Polívku.
Bogdan Trojak, Nok a knedlíček. Básně o baštění, Host, Brno 2016, 86 s.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.