Váené obecenstvo nechť mi promine, ale musím se ještě jednou vrátit k nyní u značně zprofanované áčkově cause k čemu jsou holky na světě – tedy k jeho básničce v čítance pro 2. ročník základních škol, je u byla několikrát pouita v publikacích, které se zabývají genderově senzitivním vzděláváním... jako příklad, jakým způsobem se genderové stereotypy budují, jak zpravodajskému serveru Aktuálně.cz (15. 1. 2017) vysvětlila Petra Havlíková z hnutí Nesehnutí poté, co měl kdosi potřebu rozvířit stojaté vody Facebooku a připojil k veršům pohrdlivý komentář. Mou primární, ryze emoční reakcí na médii takto znovu přiivené poadavky feministek, aby byly přepsány všechny učebnice, které by mohly děti nedejboe formovat do rolí souhlasných s jejich vrozeným pohlavím, byl zuřivý hněv. Proboha, zavřete u jim někdo konečně huby, nejlépe obrovskou oboustrannou fackou, sešlete na ně doivotní trýzeň všech en, které chtěly být matkami, a nemohly, a nechte je dvě stě let klečet na střepech jejich skleněných stropů, a je vítězně prorazí! Bezmocný vztek jsem cítila nad nabubřelou rozpínavostí tvorů / tvorkyň, kteří / které tu rozhodně nejsou kvůli tomu, aby byli /byly jakkoli určeni /určeny svým tělesným ustrojením, očekáváním ostatních členů společnosti či niterným povoláním k něčemu vyššímu ne oni / ony sami / samy a jejich skleněný strop – nýbr jsou tu proto, e se tak sami / samy rozhodli/rozhodly, sami / samy se stvořili / stvořily, sami / samy si přišili/přišily umělé penisy, vystřihli / vystřihly umělé vagíny a případné prázdné prostory vyplnili / vyplnily silikonem dle vlastního výběru a bez ohledu na kohokoli jiného. Bezmocný vztek... Nicméně nepřetavila jsem ho do nijaké kultivované podoby a nenapsala o něm jazykem, svědčícím o mém intelektu, psychologické vyzrálosti, schopnosti socializovat primitivní agresivní pudy a tolerovat vše, co se mi z duše příčí. Protoe těch různých primitivních i kultivovaných reakcí bylo v krátkém čase jaksi příliš mnoho a u to prostě nestálo zato.
Věc se však pro mne stala osobní v okamiku, kdy se na obranu starých panen postavil starý katolík a demonstrativní gay Martin C. Putna (Lidové noviny, 24. 1. 2017). To samo o sobě by mě ještě stále nepřimělo cokoli dalšího k tomuto tématu říkat. O čem by si také mohl povídat extraordinérně vzdělaný filolog, filozof, religionista, pedagog, spisovatel (atd.) s bezdětnou starou pannou, která ateisticky bloudí v psychovědách, nesnáší feministky a je stiena celoivotní nevykořenitelnou a naprosto nepochopitelnou láskou k homosexuálním muům – jednomu pak zvláště? No. Ten jeden zvláště nakonec rozhodl ve prospěch rozhovoru. Řekl mně toti, e profesor Putna není jen polyglot s vášní zaujímat menšinová stanoviska v myriádách odtaitých literárně-filozoficko-náboenských témat a demonstrovat na náměstí svou jinakost klidně i primitivními transparenty. Řekl mně, e profesor Putna je hluboký člověk, kterého má rád u dvacet let. Well – that's a challenge.
Abyste byli v obraze: M. C. Putna se ve svém krátkém sloupku nestaví okatě na stranu feministek (které, jak lze soudit z jiných jeho textů, stejně jako já nemá příliš v oblibě) a jejich postmodernistických nároků na rovnoprávnost v uvozovkách. Podotýká však – velice správně –, e role eny ve společnosti nikdy nebyla určena jen a pouze její biologickou dispozicí rodit děti. Dokládá to na příkladech starozákonní, antické a křesťanské duchovní historie od vítězství Debory nad Filištíny přes vestálky a k jeptiškám a katolickým světicím, a pokračuje vyjmenováváním neprovdaných spisovatelek, učitelek, zdravotnic a dalších průkopnic enské emancipace. Vzpomíná i bezejmenných starých panen, velmi hezky (pravda) zobrazených v archetypální postavě Janinky z Karafiátových Broučků, bez nich by mnohé ne-vlastní děti nebyly vychovány, ať u proto, e jejich vlastní matka byla absentující, nebo, psychoanalyticky řečeno, ne dost dobrá. Ty všechny, soudí Putna, áček svou básničkou o maminkách urazil. Označuje ho za nemyslícího veršotepce, který zrýmuje cokoli na aktuální společenskou objednávku. Sám sebe pak odhaluje jako rytířského ochránce všech těch atypických enských bytostí, na které prodejný poeta ve své omezenosti nemyslel...
Co ve mně vyvolává nadobyčejnou zvědavost, nač konkrétně při svém psaní o pannách myslel Putna.
*
Pomiňme vcelku nepodstatnou otázku literární kvality diskutovaného čítankového útvaru. I já, ač v této oblasti nevzdělaná, bych si spolu s profesorem kulturní antropologie pro své děti (které nemám) dovedla představit strofy krásnější, něnější, hlubší a jazykově čistší ne k čemu jsou holky (k zlosti mnohých, zdá se – vdyť u samo to slovo není genderově neutrální, a navíc ani spisovné). Krásnější a cituplnější by tedy báseň formující duševní ivot mého myšleného potomka klidně být mohla; elegantnější a sofistikovanější snad raději ani ne. Přece jen je to určeno pro věkovou skupinu 7 let, a jako psychiatr mám důvodné obavy, e příliš důmyslná abstrakce vystihující ve zkratce veškerou kontroverzi enského bytí by se v ještě ne zcela prořezaných nervových soustavách malých školáčků nemusela úplně dobře ujmout. Neprořezaných – ano. To je takový odborný neurovědecký termín – prořezávání (pruning): spojů mezi nervovými buňkami je podle názoru neurovědců v dětských mozečcích příliš mnoho a musí se během vývoje nejprve náleitě protřídit (prořezat), aby pozdější dospělec mohl beze zbytku pochopit, e slovo matka není dokonalým synonymem eny. Omluvte můj exkurs – kadý máme svou vlastní profesionální deformaci. V zásadě jsem chtěla říci, e v otázce literární kvality dávám literárnímu historikovi celkem za pravdu.
Pokud jde o společenskou roli eny, budu s ním souhlasit ateistickou oklikou. Z evolučně biologického hlediska jistě nemusím sloitě dokládat, e v rámci ivočišného druhu není zapotřebí, aby se rozmnoovali všichni jeho příslušníci – naopak, výhodnější je, pokud je to u sloitějších organismů umoněno jen některým. To ví kadý, kdo v dětství četl Ferdu Mravence nebo z úkrytu pozoroval vlčí smečku. Všeobecně a tak notoricky známo ovšem není, e ve své zcela specifické modifikaci je tento fenomén současnou evoluční vědou povaován dokonce za jeden z hlavních faktorů nevídaného rozvoje našeho druhu a jeho nadřazenosti nad ostatními hominidy. Tzv. alloparenting (zástupné rodičovství) je nutný při péči o potomky s extrémními nároky na metabolismus mozku a dlouhým obdobím dospívání. Jinými slovy, různé tetičky a strýčkové, kteří umoňují maminkám a tatínkům odskočit si na chvíli od dětí, aby zaobstarali více potravy apod., jsou podle recentních paleobiologických teorií naprosto nezbytnými aktéry takového druhu spolupráce, díky němu se ty metabolicky náročné mozky mohou za spolupůsobení patřičných, vývojové fázi přiměřených environmentálních podnětů celé roky nerušeně prořezávat... v některých případech třeba a do podoby Michelangela. (Pana profesora moná potěší, e z obdobných důvodů – tedy z důvodů náročnosti péče o mláďata – je za specificky lidský příspěvek k evoluci povaována i schopnost monogamie: psali o tom např. v časopise New Scientist dva roky nazpět. Kolik procent populace je optimálně zaangaováno vychováváním budoucích nevlastních Michelangelů, jsem se zatím bohuel nedočetla nikde...).
Přít se o evoluční význam řeholníků a řeholnic, kteří se celé dny jen modlí a kontemplují, nestarajíce se o nikoho a o nic ne o své vlastní spasení, nemá pro mě smysl. Nebudu polemizovat o tom, e pro mnohé byl v minulosti tento způsob ivota dán nejspíše ekonomickou nutností, případně osobnostní aberací – nechci se nikoho dotknout, a navíc to jistě můe být i jinak. Kulturní význam duchovenstva by bylo hloupé zpochybňovat, stejně tak i spiritualitu jako takovou. Summa summarum se tedy dá říci, e se stanovisky profesora Putny v zásadě souhlasím. Ano, bezdětní lidé mají svou hodnotu a ta básnička fakt není moc dobrá. V čem je tedy spor?
V srdci. Necítím se toti nijak uraena áčkovým veršotepectvím, a doopravdy vlastně snad ani těmi feministkami, které jsou zcela zřejmě poněkud jiného genderu ne já. Uráí mě Putnova obrana starých panen.
*
Vysvětlím. Pokud by mě nějaký mu chtěl bránit, prosila bych úplně jinak. To, e nemám mue a děti, mě toti bolí. Mě to bolí. Konkrétně mě. (Nevím, zda a jak to bolelo sv. Terezii z Avilly či Františku Plamínkovou). A to přestoe celý můj ivot by se hodil do feministické výkladní skříně jako vyšitý. Nejene jsem se nikdy nevdala, nikdy jsem ani neměla ádného partnera, který by mě jakkoli podporoval na ne a tak neúspěšné ivotní dráze. Všem ranám osudu jsem čelila sama, dosáhla jsem několika výjimečných manaerských pozic ve velice obtíném oboru, vydělala spoustu peněz, napsala i pár článků a knih, osm let obstála bez pomoci v cizině. Nikoho jsem k tomu nepotřebovala. Dnes toho lituji. ádný z mých úspěchů nemá pro mě význam, kdy se podívám tváří v tvář druhé polovině ivota, potamo smrti. To, e nemám mue a děti, mě bolí. To, e jsem svou prací pomohla moná tisícům lidí, mě neutěšuje a ničemu zpětně smysl nedává. V mých představách se stále zjevuje princ na bílém koni, který mě ochrání – nebo rovnou zachrání – muným činem, nikoli abstraktním vaněním. Actions speak louder than words.
Moná si za to všechno můu sama, moná to bylo proto, e ono sladké slovo matka (mám ráda ten Nezvalův překlad E. A. Poea Já vím, e andělé tam nahoře / kdy šeptají si jméno jezulátka /nemají slov, je v prosté pokoře/ jsou zbonější ne... – atd.) mi u v raném věku zhořklo na uhel. Moná bych mohla obvinit světové feministky, e mi tento způsob boje proti plamenům mého dětství umonily: e díky jejich trpělivému působení (z něho vzešlo i mnoho dobrého, já vím) svět u před 30 lety nebyl nastaven tak, aby mě přinutil sklonit hlavu před nějakým muem v naději na společný ivot a společné děti. Moná by ten ivot byl ještě těší, moná by ty děti byly nemocné – kdo ví. Kadopádně, dnes toho lituji.
Na feministky se neobracím – mám subjektivně plné zuby jejich argumentů a ádnou dceru nebo syna, kvůli kterým by mi stálo zato se ještě poprat s jejich vizí genderově vyváené společnosti. Ty básničky o maminkách a něných andělkách, které v ní (v té vizi) nemají místo, naštěstí uvízly tak hluboko v mé hlavě, e se mě v zásadě nedotkne ani to, kdyby skončily na hranici. Některé věci se mnou však přece jen ještě pohnou. Take by mě zajímalo, co na to profesor Putna.
Dokázal byste mi, pane profesore, (pokud byste k tomu shledal důvod), odpovědět, ani byste se jedinkrát odkázal na cokoli z filozofie, filologie, teologie, historie či jakékoli jiné vědy, ani byste pouil jediné cizí slovo a ani byste generalizoval své poznatky a postoje na celou kategorii jevů? Měl byste odvahu vyslovit, co pro vás znamená ena ne jako pro filozofa, intelektuála, křesťana nebo jakoukoli jinou rolí jste zvyklý se definovat, nýbr co znamená ena pro vás, mue Martina C. Putnu? Ještě jednu věc, kdybyste se rozhodl mé výzvě čelit: naše mateřština je podle mého názoru dokonalejší latiny u jenom proto, e má vokativ i v enském rodě. Není tedy nutné oslovovat panny a laně jako mue a všechny ostatní kategorickým gynai! (Neznalé latinské gramatiky odkazuji na profesorovu knihu Chvály – vydalo nakl. Petrov v roce 2001). Jsem zcela konkrétní ena a jmenuji se Dita.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.