Šíře vašeho zájmu jako fotografa je velká. Máte nějaké své téma, nebo vás baví střídat ánry?
Nelze říci, e bych měl nějaké oblíbené téma. Hodně jsem se věnoval idovské regionální historii, ale to bylo na počátku, kdy jsem zjistil, jak bylo za komunistů vše související s idovstvím tabuizováno. To téma mě pohltilo na řadu let. Fascinovalo mě, ale zároveň deprimovalo. Příběhy nemívaly pozitivní konec.
Snímky z dobřanské psychiatrie jste vystavoval jako první? Proč jste se rozhodl tam fotografovat a jaký význam to mělo pro vaši další tvorbu?
V Plzni se připravoval festival Dny duševního zdraví a mezi organizátory byli mladí psychiatři, kteří chtěli upozornit na neutěšený stav v ústavní psychiatrické péči. Oslovili mě, zda bych v léčebně nezdokumentoval situaci. Fotil jsem tam jen den – jako v podstatě začínající amatér. Ale snail jsem se zachytit nejen pacienty, ale i prostředí, různá zákoutí. Měl jsem volnou ruku. Tíha a bezvýchodnost tématu na mě dolehla a v temné komoře. Ale uvědomil jsem si, e je důleité, aby kadý soubor, byť tematicky vyhraněný, byl obrazově i obsahově pestrý a měl jistou dynamiku. O to jsem se snail u dalších souborů. Prakticky mi ty fotografie asi pomohly v tom, e jsem byl přijat jako fotograf do památkového ústavu.
Na opavském institutu jste studoval v nikoli u nejmladším věku. Co vám to přineslo?
Částečně jsem byl okolnostmi nucen získat další vzdělání. V roce 2009 mě univerzitní galerie v Plzni pověřila přípravou výstavy Jindřicha Štreita. Setkání s ním bylo přímým impulsem. Opava byla pro mě, pracujícího, jediná cesta. A nelituji. V Opavě jsem se zabýval i tématy, k nim bych se jinak nedostal, to mi otevřelo nové obzory. Učí tam skvělí lidé, setkávání s nimi i se spoluáky bylo a je inspirativní. Ostatně spoluačka Zuzka Zbořilová se stala mou partnerkou a máme teď tříletou Aničku, take Opava zasáhla podstatně do mého ivota.
Nyní sám učíte na Fakultě designu a umění Západočeské univerzity. Jaká je vaše zkušenost s další generací fotografů?
Překvapuje mě, jaký je mezi studenty stále zájem o analogovou fotografii. Přednáším základy fotografie, co mají prváci všech oborů jako povinný předmět. Při jedné přednášce vyvolám metrovou fotku přímo v zatemněné posluchárně pro 200 studentů. Přinesu si naexponovaný metrový papír, červené světlo, v kanystrech vývojku a ustalovač. Papír nalepím na tabuli a fotku vyvolám. Je to fascinující nejen pro studenty v sále, ale pořád i pro mě...
Na čem nyní pracujete a kde se lze s vaší tvorbou v současnosti setkat?
V posledních letech v tzv. volné tvorbě pracuji s velkoformátovou kamerou. Pokračuji v souborech Návštěva v Sudetech a v portrétech ze souboru ... do očí. Část ze souboru portrétů vystavuji teď od 17. 6. na F! Festivalu v Brně. Zároveň tam jako kurátor instaluji výstavu připravenou loni pro Velkou synagogu v Plzni. A shodou okolností mám fotografie i v posledním čísle Revolver Revue.
-tt-
Radovan Kodera (1960) Od r. 1992 pracuje jako fotograf Národního památkového ústavu v Plzni. Vystavuje od 90. let, působí jako kurátor a organizátor výstavních projektů v Plzni, např. ve Velké a Staré synagoze.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.