Jedním z charakteristických rysů naší globalizované doby je nedostatek času. Spěch se stal setrvalým stavem naší existence. Přátelská setkání se měsíc po měsíci odkládají, osobní dopisy se u téměř nepíší a kontakty mezi známými se odbývají krátkými sděleními e-maily nebo SMS. I tempo řeči se zrychluje. Co tak meleš, řekla by moje maminka, kdybych mluvila tak rychle jako dnes většina rozhlasových komentátorů.
V této situaci chronického nedostatku času by se dalo čekat, e útlé svazečky básnických sbírek půjdou na kniním trhu na dračku. Bodový záeh světa v lyrické básni, jak to formuloval Emil Staiger, přece nabízí monost v náhlém ztišení a úchvatu pochopit něco z podstaty věcí kolem nás. A to bez velké ztráty času, dodejme se špetkou ironie. Náklady básnických sbírek se ale pohybují kolem několika mála set kusů, na okraji čtenářského zájmu. Kninímu trhu dominují romány; rok od roku objemnější, jako kdyby nám času na čtení spíš přibývalo, ne ubývalo. Pěti- šestisetstránkový román není dnes ádnou zvláštností a náklady těchto tlustospisů dosahují často několika tisíc. Jako kdyby jejich autoři mezi sebou soutěili, kdo popíše víc stránek. Pro mnoho čtenářů je román dnes jediným zástupcem literatury, literaturou jako takovou. A kniní trh si proto romány ádá. Chcete se stát spisovatelem? Napište román a váš vstup do literatury je při troše štěstí hotová věc. Ale kam s novelou nebo povídkou? I studenti lipského literárního institutu musí jako závěrečnou práci napsat román.
Román, román, román překřikují se vzájemně podtituly knih na pultech knihkupectví. A kadý z nich je ohlašován jako událost roku slibující jedinečný čtenářský záitek. Anton Pavlovič Čechov se stal autorem světového významu, přestoe ádný román nikdy nenapsal a kromě dramat vyšly z jeho pera jen povídky. Stejně tak významní autoři jako Virginie Woolfová, Thomas Bernhard nebo Bohumil Hrabal své prózy jako romány nedeklarovali. Ke Kafkovu Procesu a Zámku přidal označení román a Max Brod.
I Milan Kundera a před ním Hermann Broch povaovali román za nejvýznamnější prozaický ánr moderny. Byl pro ně strácem komplexity itého lidského světa proti jeho postupující racionální redukci na pouhý účel, zdrojem poznání. Román, který neobjevuje nějakou dosud nepoznanou píď lidské existence, byl pro Brocha nemorální. Ale jakou nepoznanou píď existence objevují stovky románů, které se rok co rok objevují na evropském kniním trhu? Většina z nich opakuje a potvrzuje to, co známe, jazykem, který je na úrovni výměny informací pomocí SMS. Německá literární kritička Iris Radieschová označuje tuto krátkodechost velké části součásné literární produkce jako nízkou úroveň letu.
Jak ale můe onu nepoznanou píď existence současný román objevit, jestlie ve vypjatém individualismu naší doby, který není ničím jiným ne řadou omylů dosaených posledním stupněm sekularizace, je člověk, ať u autor nebo čtenář, sám sobě smyslem, účelem i cílem bez vztahu k něčemu mimo sebe? O čem by také román měl být, jestlie se člověk zajímá jen o sebe sama, svůj ivot spíš konzumuje, ne ije a svět začíná a končí u něj samotného? Není tak většina současných románů jen výrazem transcendentálního bezdomovectví moderny, jak to kdysi formuloval Georg Lukács? Není to ale i tak, e všechny ony zaměnitelné romány nám mimoděčně kladou otázku našeho obrazu člověka? Co je pro nás člověk a co se z něj stalo ztrátou vztahu k něčemu mimo něj?
Jestlie psaní knih a čtení knih jsou podle Vladislava Vančury jen dvě větve jedné tvořivosti, pak je nízká úroveň současné románové produkce a její čtenářská oblíbenost výpovědí o době, v ní ijeme; projevem aktuální krize našeho lidství, které se ztrátou transcendentály ztratilo i vědomí kontinuity dějin zasahujících do člověkova ivota a budoucnost jako lidský projekt plný očekávání a naděje.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.