K výkladu historie komunistického reimu
ivot naší společnosti v posledním čtvrtstoletí je poznamenán nápadně rychlým zapomínáním na dobu před listopadem 1989. Ti, kteří ještě mají na ta léta trochu ivější vzpomínku, tj. především příslušníci generace vyššího věku, si většinou zachovali jen kusé vzpomínky na jisté situace, příhody, okruh určitých osob – a podle toho, zda patřili k těm, kteří ili v dobré pohodě s reimem, anebo naopak se s ním pořád museli nepříjemně setkávat, jsou ty vzpomínky milé, či nemilé. Společnost (starších) je tak polarizována svou minulostí.
ivot naší společnosti v posledním čtvrtstoletí je poznamenán nápadně rychlým zapomínáním na dobu před listopadem 1989. Ti, kteří ještě mají na ta léta trochu ivější vzpomínku, tj. především příslušníci generace vyššího věku, si většinou zachovali jen kusé vzpomínky na jisté situace, příhody, okruh určitých osob – a podle toho, zda patřili k těm, kteří ili v dobré pohodě s reimem, anebo naopak se s ním pořád museli nepříjemně setkávat, jsou ty vzpomínky milé, či nemilé. Společnost (starších) je tak polarizována svou minulostí.
Mladí lidé, kteří zaili poslední léta komunistického reimu v dětském nebo mladistvém věku, mají vzpomínky jen na školu, na své kamarády, na sport nebo legraci – a na reim si ani nevzpomenou, nemají na co, nehrál v jejich vnímání ještě ádnou roli. Pokud byly nějaké starosti, měli je jejich rodiče, dědečkové a babičky, oni ili svůj kadoden jen v horizontu svého dětství, horizont vyšších hodnot a politického reimu či toho, co přesahovalo hranice denního dění, je ještě nezajímal.
U některých pedagogů či zrale dospělých tato neznalost minulosti vyvolává dojem, e mláde – zejména ta polistopadová – je k minulosti netečná. A podle toho, jaká minulost ve vzpomínkách těchto karatelů převauje, vytýkají, e mladí se nic nedozvídají o velkých osobnostech, jako byli Klement Gottwald, Josef Stalin nebo Julius Fučík, anebo naopak, e nevědí nic o politických procesech 50. let, o perzekuci, o Miladě Horákové, o trestných táborech apod. Jedni si stěují, e minulost komunistické diktatury je málo připomínána, druzí hudrují na to, e v novinách a v historických studiích se píše o době komunistické vlády jen negativně, antikomunisticky.
S trestuhodným zpoděním jsem sledoval nedávno televizní video natočené u v roce 2009, v něm se toto dilema diskutovalo. Televizní pořad nesl titul Ta naše povaha česká a v podtitulu se oznamovalo, jak dějiny vlády jedné strany vidí jedna soudruka učitelka. Ta si stěovala, e dnešní zpracování historie je jednostranné, e se píše jen o odpuzujích jevech jako perzekuci, procesech a popravách 50. let, ale děti e se nedozvědí, e tato padesátá léta přinesla také řadu úspěchů, např. e v té době byla u nás vymýcena dětská obrna. e se nedozvědí nic o tom, e i v té době byl všední den plný radosti, nadšení, uspokojení, dobrého přátelství a pevné naděje. Skluz vzpomínání na oblasti všedního dne lidí ijících na slunečné straně reimu tak v pojetí paní učitelky nemíní zahrnovat do historie nepříjemné záitky těch, kteří v té době ili na straně, kde slunce přízně bylo zastíněno mračnem reimní nelásky. Dětská obrna byla u nás vymýcena ji v padesátých letech, v tom měla paní učitelka jistě pravdu. A byl to úspěch! Ale vedoucí úloha strany a marxismus-leninismus jako závazná ideologie ve státě, které trápily celé generace, byly zrušeny a na mimořádné schůzi (komunistického) parlamentu 29. listopadu 1989; na té komunisté, kteří z té vedoucí role profitovali, trvali do poslední chvíle své vlády. I to byl nakonec úspěch, i kdy to přišlo s takovým zpoděním.
Co si máme představit pod všedním dnem (nebo kadodnem) ivota společnosti v komunistické diktatuře, který má dokázat světlost a dobrodiní reimu vedeného jednou stranou a prosyceného jednou jedinou ideologií? Pro velkou část se všední den odehrával v ivotě rodiny (v širokém smyslu), na pracovišti, v bydlišti, mezi přáteli, kamarády nebo lidmi se společným zájmem ve volném čase: na zahrádce, na chatě, na hřišti, kulturních akcích a událostech. Tam bylo těiště radostí, na které stojí za to vzpomínat. Pro velkou část občanů byl kadoden vyplněn převáně touto všedností, těmito drobnými záitky a činnostmi. Měl-li člověk slušnou práci, slušného představeného, slušné kolegy v zaměstnání a slušné sousedy, bylo mu celkem dobře. Neměl-li je, byla to smůla. Tu a tam narazil také na poadavky reimu: aby šel do průvodu, na schůzi, na brigádu, aby vyzdobil okna k VŘSR apod. Někdo to dělal rád a třebas i okázale, jiný proto, e se to muselo; ale s tím se ještě dalo ít. Horší bylo trvalé ohlupování usměrněným tiskem, rozhlasem, televizí, které usilovně propagovaly vedoucí roli strany a její moudrost. Špatně se také snášelo poučování všeobsáhlé ideologie marxismu-leninismu, která neustále připomínala, jak pracovat, jak ít, jak správně chápat svět a smysl ivota, aby se – pod neochvějným vedením komunistů ovšem – brzo dosáhlo beztřídní společnosti v blahobytu a míru. Někdo se z toho radoval, někdo se nad tou propagovanou vírou v nádhernou budoucnost dokonale andělských lidí nezamýšlel, jiného to rušilo, drádilo očividným nesouhlasem s proívanou skutečností.
Ale ani to nebylo to nejhorší. Teprve tam, kde byl člověk přinucen stát se prosebníkem (aby dítě mohlo pokračovat ve vzdělání, aby dostal lepší byt, aby mohl změnit zaměstnání nebo aby mohl navštívit tetičku ve Vídni) a musel se obrátit na ouřad nebo reprezentanty reimu (třebas představeného v zaměstnání, bytový odbor v obci, školskou instituci, která řídila výběr na odborné a vyšší školy atp.), začalo to být bolestné. Občan začal vnímat své omezení, svou závislost na reimu a jeho metrech. Kádrový posudek se stával významným faktorem. A ten se řídil měřítky ideologickými, politickými – a také aktivitami, které reim hodnotil kladně (poměr k reimu, účast na brigádách atp.), anebo záporně (špatný třídní původ, špatný poměr k socialistickému zřízení, náboenské zaloení apod.). Někdo to měl snadné, někdo s tím měl problémy, u někoho to bylo předem zabité. A tak všední den měl pro kadého jinou hranici, někdo na tu demarkační čáru k reimu jedné strany narazil hned, někdo a po čase, někdo se s ní třebas ani vůbec nesetkal. Lidé pak vzpomínají na minulost především spektrem toho devadesátiprocentního proitku kadodne mimo hranice diktatury, ve svém důvěrně známém prostředí mezi důvěrně známými lidmi. S nimi zaili mnoho krásného, i kdy ne bez sporů a nesrovnalostí. Přesto: ivot tohoto lidského přízemí byl v lecčems milý, i vzpomínka je milá. Kdy šel táta na brigádu, kde se připravovaly tenisové kurty pro jeho děti a děti jeho přátel, bylo to hezké. Kdy po vyhraném zápase seděl s ostatními fanoušky u piva, byla to pohoda, zpívalo se, povídalo, člověku bylo milo mezi lidmi, s nimi ho fotbal svazoval. Nebyla to ve vzpomínce zlá doba...
Ale byly rodiny, které byly označeny za nepřátele, za nespolehlivé, za antisociální atp. Tam se na hranici reimního omezení (a diktátu!) narazilo brzy. A statisíce lidí měly tátu, bratra, strýce nebo tetičku mezi perzekvovanými – ať v kriminále, v tzv. mimořádné vojenské slubě, v PTP, v pracovním táboře. Anebo ztratili majetek (kulaci) či jako nespolehliví byli vystěhováni do polozbořených domků v pohraničí, nebo ztratili své povolání a byli posláni k lopatě či přeřazeni alespoň na podřadnou práci apod. Byli i lidé, které sice nic takového nepotkalo, ale přesto se souili tím, e obzor jejich ivota potemněl, e se nemohli přiznat k svému názoru, e nemohli naplňovat to, co povaovali za smysl svého ivota, a jim se svědomí vzpěčovalo proti způsobu ivota, který jim byl reimem vnucován, a proti slubě hodnotám, které nebyly jejich hodnotami.
Neboť v lidském ivotě jsou také situace, kdy jde o více ne obstarávání ivotního provozu, o vylepšování ivotní úrovně nebo o dosahování malých ideálů kadodennosti. Jsou situace a okamiky, kdy člověk vystoupí z navyklého, zmechanizovaného jednání a přejde ke kritickému zamyšlení nad smyslem vší své aktivity i ivota společnosti, v ní ije. Bez této nevšednosti by byla zcela nepochopitelná podpora široké veřejnosti reformní politice roku osmašedesátého, která vycházela nejen z revize marxismu-leninismu, ale i z pozic nemarxistických, liberálních či z odlišných světových názorů, např. konfesních. A nebyl by vysvětlitelný ani definitivní odklon převáné většiny společnosti od diktatury a příklon k pluralitnímu uspořádání, který se projevil v roce 1989.
Nad tímto všedním dnem, nad těmito pro někoho příjemnými, pro jiného problematickými a pro někoho i bolestnými kadodenními záitky stála bdící strana, která pomocí státních i nestáních institucí kontrolovala společnost, zda se pohybuje jen v dovolených hranicích diktatury a zda tyto hranice nějak porušuje. Nechávala člověku úzký prostor ivota v jeho bio-sociální existenci, měl sice svobodu v tom, chtěl-li ve volném čase jít do divadla, na fotbal nebo na pivo, měl monost rozvíjet svou identitu např. prací na zahrádce, sbíráním známek nebo hraním na trumpetu – ale u ne v tom, chtěl-li uvaovat o jiném světovém názoru, ne jaký podávala marxisticko-leninská ideologie, nebo dokonce o jiném společenském systému, ne byl tehdejší státní kapitalismus vtěsnaný do rámce diktatury, ani ne v tom, zda pojede na dovolenou do Španělska, Itálie, Francie – anebo k Máchovu jezeru. Do západní ciziny mohl, jen kdy mu to vrchnost povolila, a kdy ne, tak mu nezbylo ne hledat si nějaké hezké místečko k dovolené doma. A také nemohl svobodně, bez souhlasu a doporučení strany, rozhodnout, zda budou jeho nadané děti studovat, či zda je vrchnost přidělí na učení na zedníka, havíře či dojiče v JZD, jaký si najme byt – to vše bylo přidělováno shora stranou, která všude měla své řídicí orgány a sítě, je dbaly na to, aby společnost fungovala k jednomu základnímu cíli: k bezkonkurenční vládě jedné strany bez jakékoli opozice. Aby přesvědčila o své blahodárnosti i hloupé, nazývala diktaturu jedné strany lidovou demokracií.
Panující moc byla rozhodujícím faktorem zasahujícím všude, kde šlo o její zájem, spoutávala společnost, nutila ji k své cestě – a kdo se vzpěčoval, kdo měl svou hlavu, dostal po papuli. Stát byl zaměstnavatelem většiny občanů, pracujících ve státní ekonomice a správě. Byl tak pánem nad přídělem odměn, příjmů, ba i penzí. Kadý byl tak přímo závislý na státu a jeho benevolenci. Ne všechno, co si moc předsevzala, co naplánovala, oč usilovala, se jí vdy podařilo. Leccos troskotalo na nedostatcích materiálních, plánovacích, na nešikovném jednání s lidmi atp. I soudní a policejní instituce měly při plnění svého potlačovacího úkolu někdy mezery. A v konečném styku občana s reprezentantem moci (třebas domovním důvěrníkem) záleelo také na lidském typu vykonavatele, a ne jen na maršrůtě partaje (některý funkcionář byl prostě měkkosrdcatější ne jiný). Leccos se dalo smírně vyřešit. Ale kdy šlo o odpor k vládnoucí straně nebo nějakému jejímu opatření (např. kdy dělníci plzeňské Škodovky protestovali proti měnové reformě v r. 1953), nebylo pardonu. Reim na ně poslal milice, tanky a prokurátory. Proletáři neproletáři – tady šlo o narušení vlády strany.
Úkolem stranické a státní byrokracie bylo starat se o hladký, bezkonfliktní běh ivota v systému. Komunistická byrokracie však měla ještě jiný úkol. Měřit svá rozhodování ideologickým, mocenským, třídním loktem a přidělovat právo, nárok, statky podle zásluh, jimi byly především oddanost straně a její ideologii a vícepráce pro zájmy strany. Měla diskriminaci třídních či politických nebo sociálních odpůrců v popisu práce. Stejně tak soudy a orgány místních správ. Před úřadem, školou či soudem nebyli lidé v rovném postavení. Přívrencům strany (zejména, kdy měli správný třídní původ) se mělo leccos umonit, co nespolehlivým muselo být odepřeno. I škola kádrovala áky a jejich rodiče a šanci na další vzdělání přidělovala nikoli jen podle prospěchu dětí, ale podle měřítek třídních a podle spolehlivosti občana. Anebo také jen podle posudku domovní důvěrnice...
Únik do argumentace všedního, kadodenního ivota, k němu se dnes přívrenci komunistické utopie utíkají, dává tak monost popírat, e diktatura byla totalitní – vdy přece ještě existovaly alternativy k tomu, co předvídal záměr vládců. Lidé mohli kritizovat úroveň jídla v závodní kuchyni, dělníci mohli odmítnout zvýšení normy práce nebo upozorňovat na nedostatky v organizaci práce anebo na černé ovce, které maří jejich brigádnické úsilí. Atp. Ale došlo-li k jakémukoli sporu mezi mocí a společností v otázkách, týkajících se vedoucí role strany, systému státem řízeného a plánovaného hospodářství či správnosti ideologie, měl stát, tj. strana v ruce mnohem delší kus klacku. Asymetrie moci mezi panujícími a poddanými byla tak velká, e tzv. alternativní monost se scvrkávala jen na teoretickou, ale v praxi sotva uskutečnitelnou. Svoboda vzpěčujících se se stávala jen subjektivní iluzí. Mocenské vztahy (mezi panujícími a ovládanými) se vyznačovaly trvalou asymetrií. Struktury moci jedné strany ovládající ivot politický, ekonomický, sociální i kulturně-ideologický, byly instalovány na věčné časy. To umoňovalo intenzivněji a plněji rozvinout techniky vládnutí, jimi bylo řízeno a omezováno chování ovládané společnosti tak, aby panství centra bylo upevňováno resp. udrováno. Stát se tak stával formující matricí všeho obyvatelstva, (pokoušel se formovat vědomí, myšlení člověka a společnosti podle svého mocenského a ideologického záměru), spojoval moc politickou s mocí pastorační. Tolerovalo se jen to, co tuto moc (vládu jedné strany) neohroovalo. Státní moc tak dostala charakter paternalismu, který ovšem mohl být podle okolností, a podle toho, s kým se jednalo, hřejivý a tolerantnější či tvrdě přinucující. V období stalinismu převaovalo přinucení, v pozdější poststalinské době dostával reim charakter tolerantnější. Ale hranice toho, co se smělo, nikdy nesahala k monosti oslabení, či dokonce odstranění (nad)vlády jedné strany.
A tak snahy některých paní učitelek nebo také některých historiků, kteří si vzali za úkol rehabilitovat diktaturu aparátu komunistické strany, zbavit ji znamení dehonestujícího reimu a vrátit jí lidskou tvář, je průhledným manévrem jak pomoci na svět nové víře v blahodárnost nějakého nového autoritativního reimu. Jak to napsal ve své nové knize jeden historik, který se pokouší revidovat neblahý obraz komunistické diktatury ve vědomí české společnosti a dát mu světlou tvář: Mým úmyslem je osvobodit komunisty ze zuujícího obrazu totalitárních zločinců nebo zabedněných partajních aparátčíků a dát jim místo toho lidskou tvář. Jen tak můeme pochopit jejich angaování ve straně a pro věc socialismu. (P. Kolář, v německy psané práci Der Poststalinismus. Ideologie und Utopie einer Epoche. Böhlau-Verlag, Köln 2016, s. 24)
Lidé, kteří chtějí očistit komunistickou diktaturu od jejích nesympatických rysů, vytěsňují z obrazu diktatury její potlačovací praxi, její snahu uniformovat vědomí společnosti jedním světovým názorem, tvrdým potlačováním jiných názorů a politických snah, myšlenkové a mravní nezávislosti, občanské svobody a lidské důstojnosti. Manipulací informací, nestejným přídělem odměn a trestů se měl stát z člověka pouhý nástroj záměrů politiky strany. Aby se obraz diktatury ukázal v lepším světle, aby získal větší přítalivost, připomínají naopak pilně to hezké, radostné, budovatelské a přátelské v kadodenním všedním ivotě bez vyšších nároků (na nezávislost, na rovné právo, na právo svobodného sprojevu či na obranu menšin či jinak smýšlejících nebo jinak věřících atp.). Tímto zjednodušením, vytěsněním funkce potlačovacího a převýchovného aparátu strany ze vzpomínek na dobu dikatury, a naopak zdůraznováním tehdejšího neproblematického denního ivota chtějí vyvolat dojem, e tehdy bylo všechno jednoduché, jednoznačné a předvídatelné, kdeto dnes to zbyrokratizované instituce demokracie (a praská kavárna) zamotávají, řadový člověk se v tom u nevyzná. Značná část společnosti je moderní dobou a její sloitostí zaskočena. Mentálně přetíená. A tak touí zas po jednoduché, jednoznačné orientaci přicházející od moudrých autorit, které jen sebevědomě mávnou rukou a vysloví prosťoučký recept na překonání těkostí jediným gestem, jako to naznačuje styl obhrouble se vyjadřujícího prezidenta nebo trochu méně teatrální jednání majitele vlivných medií, miliardáře Babiše.
Aby nedošlo k nedorozumění. Ke komunistické diktatuře patří jak to hezké, milé, přátelské, tak to tvrdě diskriminující, potlačující. Na to hezké lze právem vzpomínat. Ale nelze zamlčovat to ošklivé, to tíivé, to deptající zasahování státu do ivota lidí nepohodlných nebo alespoň podezřelých. Také nám u nehrozí ádný návrat totalitní diktatury stalinského raení. Nejen padesátá léta, ale i léta normalizace jsou definitivně nenávratnou minulostí. Ale stále ještě se některé síly a osobnosti pokoušejí o to, aby vyřadily ústavu a instituce demokracie z platnosti jako tehdy a vnutily společnosti bezprostředně a bez síta demokratických procesů svou vůli. Stále ještě se nevybíravým způsobem dehonestují soupeři a lidé, kteří mají odlišné mínění. Stále ještě se snaí některé kruhy vnutit veřejnosti svá vlastní pravidla vládnutí a stále ještě je jejich účinným prostředkem vyvolávání strachu, jako tomu bylo za komunistů. Stačí jim paušální výrok, např. naivní rovnice, e uprchlíci jsou islamisté a islamisté jsou teroristé. Proto je třeba dret si je všechny od těla. Od novorozenců a po křehké dědečky a babičky. To svou jednoduchostí zabere a nikdo si nechce lámat hlavu, proč je to myšlenkově nesprávné a lidsky zcela zvrácené. Anebo e je snadné udělat ve státě pořádek, je jenom třeba řídit ho pevnou rukou jako firmu: ve firmě je pánem šéf, ve státě budi tedy pánem – Babiš. Demagogické výkřiky ctiádostivých jedinců jsou hrozbou zdravému rozumu, svobodě a demokracii stejně tak jako snahy revidujících historiků a soudruek učitelek vytěsnit neblahé vzpomíky na diktaturu připomínáním malého lidského štěstí těch, kterým se i v diktatuře docela dobře ilo. Má to lidem udělat autoritativní způsob panování méně odporný. Vrcholný čas, aby si to veřejné mínění uvědomilo a probudilo se z pohodlné občanské letargie.
Karel Hrubý (1923) je sociolog, poslední předseda exilové ČSSD, ije v Basileji.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.