Zhruba čtvrtstoletí po sametové revoluci pokračuje odbourávání jejích výdobytků, přinejmenším na poli ochrany ivotního prostředí. Málo se ví, e na podzim roku 1989 došlo ještě před praským 17. listopadem k demonstracím občanů v severních Čechách. Protestovali proti extrémně znečištěnému ivotnímu prostředí, jeho stav přímo ohrooval lidské ivoty. Logickým vyústěním sametové revoluce tedy byla opatření směřující ke zlepšení stavu ivotního prostředí a k posílení role veřejnosti v rozhodovacích procesech dotýkajících se přírody. O problémech se mluvilo (známý byl třeba slogan Libkovice – svědomí severu, zmizelá severočeská vesnice se stala mementem), byly stanoveny těební limity v severočeských hnědouhelných pánvích, přijímaly se nové zákony na ochranu ivotního prostředí.
Jene po letech, kdy čas oponou trhnul, přišla spíš léta jejího postupného zatahování. Těební limity byly prolomeny, lidé se opět dusí smogem v důsledku průmyslové výroby a automobilové dopravy, a to nejen v severních Čechách. Další ránu legislativě spojené s ochranou ivotního prostředí a právy občanů podílet se na věcech veřejných zasadila před několika týdny Poslanecká sněmovna, kdy schválila novelu stavebního zákona.
Dosud platný zákon č. 183/2006 Sb. o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon) podrobně určuje právo veřejnosti vstupovat do projednávání územních plánů. V § 23 (Zástupce veřejnosti) zákon určuje, za jakých podmínek můe být při pořizování návrhu územně plánovací dokumentace veřejnost zastupována svým zmocněným zástupcem. V § 92 (Územní rozhodnutí) zase ukládá stavebnímu úřadu v odůvodnění rozhodnutí vdy vyhodnotit připomínky veřejnosti.
Schválená podoba novely stavebního zákona vylučuje veřejnost (zapsané spolky, tedy dřívější občanská sdruení) ze všech územních i stavebních řízení (s výjimkou staveb podléhajících hodnocení vlivu na ivotní prostředí EIA, u nich je právo účasti veřejnosti zaručeno evropskou legislativou). Vyloučení veřejnosti se netýká jen správních řízení vedených podle zákona č. 114/1992 Sb. o ochraně přírody a krajiny, ale i řady dalších správních řízení, vedených podle jiných zákonů (např. lesního, vodního atd.). Veřejnost ztrácí monost zasahovat té do řízení týkajících se např. vyhledávání potenciálních loisek nerostných surovin.
Předkladatelé pozměňovacího návrhu ke stavebnímu zákonu, poslanci František Adámek a Jaroslav Foldyna (oba ČSSD), svůj návrh zdůvodnili tím, e se povolovací procesy v České republice (zejména jejich délka a nepředvídatelnost) v poslední době stávají zásadním problémem pro zahraniční investory. Délka povolovacích procesů je údajně v porovnání s okolními státy dvojnásobná a kvůli tomu se stáváme nekonkurenceschopnými. Jeliko údajně veřejný zájem a účast veřejnosti při posuzování vlivu staveb na ivotní prostředí dostatečně ochraňuje zákon č. 100/2001 Sb. o posuzování vlivu na ivotní prostředí (ve znění novely č. 298/2006 Sb.), navrhli omezit vstup spolků do povolovacích procesů.
Vyznat se v navrených a následně schválených změnách není pro člověka zvenčí vůbec jednoduché. Podklady k dispozici na webových stránkách Poslanecké sněmovny sice jsou, ale pro laika značně nepřehledné a nesrozumitelné. Jako člen Českého svazu ochránců přírody (ČSOP) jsem obdrel interní materiál (Depeše ČSOP, rozesílané 5. května 2017), ze kterého jsem zjistil mimo jiné následující.
Novela se sice tváří, e ze správních řízení v záleitostech ochrany přírody a krajiny spolky nevylučuje, není to ale úplně pravda. Převádí toti zároveň některá ryze ochranářská řízení do kompetence stavebních úřadů (např. kácení dřevin v souvislosti s plánovanou výstavbou).
Častá argumentace o tom, e novela povede ke zrychlení velkých staveb (dálnice), je čirým nesmyslem. Těchto velkých staveb se novela vůbec nedotkne, podléhají toti vesměs zmíněnému zákonu o posuzování vlivu na ivotní prostředí (tzv. EIA).
V tisku bylo moné dočíst se chválu ministryně pro místní rozvoj Karly Šlechtové (ANO) o tom, jak novela sníí byrokracii. Do nově zaváděného tzv. koordinovaného povolovacího řízení má být sloučeno dosud oddělené územní a stavební řízení (prosazovatelé novely taktně zamlčeli, e v odůvodněných případech mohla být obě řízení sloučena u podle stávajícího zákona). Přitom oddělení územního a stavebního řízení má v mnoha případech své opodstatnění. Jestlie toti územní rozhodnutí (rozhodnutí o umístění stavby) řeší zasazení stavby do lokality v kontextu celkového vyuití území, ve vlastním stavebním řízení (na jeho konci by mělo být stavební povolení) jde u z pohledu ochrany přírody spíše o detaily, které nemohou na případném zásahu do krajiny nic moc změnit.
Rozhodnutí o umístění stavby vymezuje stavební pozemek, umisťuje navrhovanou stavbu, stanoví její druh a účel, podmínky pro její umístění a napojení na veřejnou dopravní a technickou infrastrukturu. Určuje té podmínky pro zpracování projektové dokumentace, na základě které můe pak být vydáno stavební povolení. Ve stavebním řízení stavební úřad ověřuje především to, zda je předloená projektová dokumentace úplná a v souladu s územním plánem a jsou vypořádány připomínky dotčených orgánů.
K novele, jí se mění více ne čtyřicet jiných zákonů, se sešlo ve sněmovně přes tři sta pozměňovacích návrhů. Zákon nakonec podpořilo 117 poslanců napříč politickými stranami. Kupodivu se hlasování zdreli poslanci ODS a TOP 09, co je značně nečekané od stran, které se bijí v prsa bojem za co nejmenší omezování svobody podnikání. Tři poslanci ČSSD naopak hlasovali proti. Novelu však bohuel podpořil i premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD), který ve své tiskové zprávě uvedl, e povede k zefektivnění povolovacího řízení. Nevím, zda jde od premiéra o nedostatečné pochopení situace, či o snahu předvést veřejnosti další úspěšný zákon prosazený jeho koaliční vládou. Pozice předsedy vlády a situace celé ČSSD před volbami jsou sloité, leccos bych mu tedy odpustil. Jestlie však chce být sociální demokracie stranou opravdu pro lidi, nejen se tak tvářit, tak by oslabování vlivu veřejnosti na ochranu ivotního prostředí podporovat neměla. Jinak se nám můe v budoucnu stát, e veřejnosti zůstanou jen oči pro pláč a nezbude jí ne nečinně přihlíet, jak je kvůli často ryze soukromým (a vůči okolí mnohdy zcela bezohledným) zájmům nenávratně ničeno ivotní prostředí, na kterém jsme závislí všichni.
Uvidíme ještě, jak se k novele stavebního zákona postaví Senát. Ale velké naděje, e senátoři poslanecký paskvil zarazí, bych si nedělal. Stačí si vzpomenout na takté nedávné senátorské přílepky k zákonu o ochraně přírody a krajiny, jeho přijatelné znění zachraňovala Poslanecká sněmovna, kam byl návrh ze Senátu vrácen. Nebo e by se senátoři protentokrát ukázali moudřejší?
O novele stavebního zákona se v Senátu hlasovalo začátkem června u po odeslání
tohoto čísla do tiskárny. Pozn. red.
Hynek Skořepa (1975) je geograf, v současnosti učí na gymnáziu v Ústí nad Orlicí.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.