Konflikt Polska a zbytku EU ohledně zvolení Donalda Tuska předsedou Evropské rady představuje novum v unijní politice. Asi poprvé byl do jedné z nejvyšších pozic prosazen politik proti vůli svého domovského státu.
Pokud by ovšem unijní lídři přistoupili na Polskem nabízenou alternativu, tj. politika bez zkušeností z řízení nejvyššího unijního orgánu, europoslance Jacka Saryusze-Wolského, opět by měli velcí globální hráči – Spojené státy, Čína i Rusko – další důvod pochybovat o akceschopnosti Unie.
Po prosazení Donalda Tuska do funkce se řada politiků vyjádřila v tom smyslu, e polské odmítnutí schválit závěry summitu, s kterými neměly problém ostatní členské země, prokázalo izolovanost Polska v Evropě. Mají pravdu, ale v kadém případě bude do konce Tuskova mandátu probíhat proces komunikace mezi ním a Polskem s obtíemi. A protoe zbytek Visegrádu Tuska ve funkci také podpořil, nemusí to být bez následků i na dění ve Visegrádu. U ostatně došlo k polsko-maďarsko diplomatické roztrce, kdy polské ministerstvo zahraničí zrušilo návštěvu svého náměstka v Budapešti.
Na kauze Donalda Tuskaje vidět, jak u i Evropskou unii jako celek můe ovlivnit jev, který se dá označit jako krize postkomunismu. Téměř třicet let po pádu komunismu v Polsku dochází k posilováním nacionálního populismu, se kterým ruku v ruce jde postupné oklešťování demokracie. Vedle prezidenta a předsedy vlády existuje ještě něco jako stínový vůdce země v podobě předsedy nejsilnější vládní strany Jarosława Kaczyńského, který má při vládnutí rozhodující slovo. Přináší to defekty ve fungování ústavních institucí – vlády a parlamentu. Nepřipomíná to způsob vládnutí v Polsku před druhou světovou válkou?
Podobně je na tom i Maďarsko, kde se dokonce podle polského publicisty Jerzy Celichowského premiér Viktor Orbán těší kultu, který nemá v Polsku obdobu. Dopady na vnitřní politiku jsou přitom v mnoha ohledech stejné jako v Polsku.
Není tak od věci si i v ČR dávat dobrý pozor na deklarované politické inovace, počítající s tím, e stát lze řídit jako firmu, doprovázené návrhy na osekání počtu poslanců.
Krize postkomunismu však v kadém případě ovlivňuje věrohodnost Unie. Polsko i Maďarsko čerpají výhody ze členství v EU s paralelním zaváděním neliberálních principů ve vnitřní politice. Kritizovat pak státy na východ od unijních hranic za nedemokratické praktiky vládnutí a podmiňovat spolupráci s nimi poadavky na dodrování demokratických pravidel můe být tak trochu farizejské.
To, co se stalo okolo Donalda Tuska, je zároveň v případě Polska signálem, e polská politika je zaloená na emocích. V éře, kdy je Evropa konfrontována s řadou konfliktů a krizových situací, uvnitř i vně Evropy, to není dobrá zpráva. I proto, e se Polsko nachází na hranici regionu plného problémů a konfliktů, jejich řešení můe být pro Evropu mimořádně obtíné. Ukrajina budi příkladem.
(Autor vede Středisko bezpečnostní politiky Institutu politolog. studií FSV UK.)
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.