Theatrum mundi
Kdy v roce 2014 reisér Jan Antonín Pitínský nastudoval v Moravském divadle v Olomouci Ullmannovu operu Pád Antikrista, vznikla pozoruhodná inscenace, která vysoce přesahovala monosti regionálního divadla, a zároveň dokazovala, e zkušený tvůrce můe s výjimečnou látkou a smysluplnou uměleckou koncepcí uspět i mimo hlavní centra divadelního dění. Vstoupit podruhé do stejné řeky nebývá ovšem snadné! V případě dalšího setkání reiséra Pitínského se souborem olomoucké opery se tento ponor nicméně vydařil.
I tentokrát padla volba na náročný a na našich scénách zas ne často uváděný titul – Řecké pašije Bohuslava Martinů, které jsou spojeny s poněkud komplikovaným zrodem. První verze opery, pro ni skladatel sám vytvořil libreto podle Kazantzakisova románu Kristus znovu ukřiovaný, měla mít premiéru v r. 1957 v londýnské Královské opeře Covent Garden, nicméně nakonec k tomu nedošlo. Martinů titul pak dva roky přepracovával do koncentrovanější podoby, její světové premiéry v Curychu v r. 1961 se ale u nedoil. A právě z této druhé verze vychází i nejnovější olomoucké uvedení, jeho premiéra se uskutečnila 24. 2. 2017.
Mimořádný dramaturgický počin si samozřejmě vyádal také nepřehlédnutelné nastudování. J. A. Pitínský tak své Řecké pašije divákům představil nejen jako dílo, které rezonuje ve svém komplexně divadelním pojetí s důrazem jak na hudební, tak zejména výtvarnou sloku, zároveň titul dokázal nenásilně a velmi přirozeně naplnit aktuálním přesahem a vyrovnat se tak s tématem momentální uprchlické krize.
Děj Pašijí je zasazen na řecký venkov, kde vesnická komunita připravuje pod vedením kněze Grigorise (David Szendiuch) nastudování velikonočních pašijových her. Jejich přípravu ale naruší příchod uprchlíků, jejich obec vydrancovali Turci. Tato nesmírně aktuální zápletka rozdělí obyvatele vesnice na ty, kteří jsou ochotni pomoci, a na ty, je v lidech bez domova vidí nepřátelskou hrozbu a chtějí se jich razantně zbavit. Vše se pak prolíná s osudy jednotlivých obyvatel, přičem velký důraz je kladen na vztahový trojúhelník, který tvoří pastýř Manolios (Jakub Rousek), do něho zamilovaná vdova Kateřina (Radoslava Mičová) a její nápadník Panaitis (Václav Málek). Právě Manolios, který má v chystaných pašijích ztvárnit postavu Jeíše Krista, se ve svém postoji pomoci střetává s lakomým knězem Grigorisem, jen zákeřně, a především zcela v kontrastu ke svému poslání brojí proti lidem v nouzi, a nakonec dokonce proti Manoliovi poštve část vesnice, která ho zabíjí. Dramatické dílo Bohuslava Martinů, je je především obalobou lidské lhostejnosti a varováním před nedostatkem soucitu, hudebně skvěle nastudovali dirigent Petr Šumník a sbormistryně Lubomíra Hellová. Ze sólistů pak vedle ji zmíněných interpretů své náročné party skvěle podávají především Petr Martínek jako Janakos či Elena Gazdíková coby Lenio.
Pitínský děj z počátku 20. století posunul směrem k přítomnosti, v čem mu napomáhají i kostýmy Jany Prekové, vycházející ze současných střihů. Do pestrých jarních barev laděné modely obyvatel vesnice kontrastují s jednolitě temně modrými šaty uprchlíků, jejich zoufalství příchozí sbor skvěle vystihuje nejen v pěvecké poloze, ale i skrze a mrtvolně vyprázdněné pohledy, vyjadřující obavy z budoucnosti. Silným dramatickým potenciálem je obdařena také scénografie Milana Nytry. Úvodní jednání rozdělování rolí pro chystané pašije je sice ještě soustředěno na malý prostor přední části scény zakončené kulisou symbolizující zdi venkovských domů, nicméně s příchodem sboru cizinců se jeviště otevírá do celé své hloubky a stává se volným kolbištěm pro soupeření protichůdných stran. Zároveň ve hře světel skvěle vyniknou reisérem důmyslně komponované obrazy, z nich nejsilněji působí výjev rozdávání jídla uprchlíkům, nástup dětského sboru v tajemných maskách či závěrečné provedení pašijí prodchnuté poetikou lidových náboenských her, v nich se propojuje ivočišnost s hravostí.
Pitínského inscenace strhává nejen výrazným výkladem hudebního díla a silným humanistickým posláním, v něm přece jen převauje víra v lidskou dobrotu, ale i typickým reisérovým rukopisem, kterému nechybí především osobitá fantazie. Olomoucké Řecké pašije je zkrátka radost sledovat...
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.