Před jedenácti lety, v lednu 2006, si filmový kritik a jeden ze zakladatelů týdeníku A2 Jiří Cieslar vzal ivot. Před dvěma lety vyšel pod názvem Matouš deník z posledního období jeho ivota. Deník nevzbudil větší zájem, nehledě na Cieslarovu nečekanou smrt, na renomé svého autora ani na fakt, e Cieslar se sám deníkovou literaturou zabýval a věnoval jí celou jednu knihu. Jaký je tedy jeho deník a má smysl jej číst?
Cieslar v deníku podrobně zaznamenává svůj kadodenní boj s depresí. V jednom z prvních zápisů, pod vlivem nového terapeuta, si píše: tvůj základní úkol je tělo!!! Ordinuje si přestat naduívat hlavu, hluboce dýchat, chodit bosý, plavat, běhat, saunovat a kadý den protkat stovkou jogínských poklon. Laskat své tělo a mluvit s ním. Pečovat o ně tak, aby ho přeneslo přes těká období mysli a pomohlo mu najít cestu zpět do tvořivého ivota. Tělesný a duševní ivot Cieslar vnímá jako dvě dimenze jednoho světa a při hledání hlubších souvislosti jejich propojení se začítá do děl výzkumníka psychosomatiky Dahlkeho.
Terapie Cieslarovi pomáhá zvládat nemoc, ale dává mu také směr v úsilí o kultivaci vlastní osobnosti. Jedno pro něj souvisí s druhým. Snaí se přistupovat k sobě i ostatním jako k celkům, nezplošťovat je. Uvědomovat si výkyvy deprese a hledat poehnaný střed. Nahlíet naučené vzorce a mechanismy vlastního jednání, přetvářet je, je-li to třeba, přijmout je, je-li to nutné. Pracovat na vztazích s nejblišími a na tom, jak jeho já formovaly. V jednom místě hodnotí Cieslar svou minulost jako ivot ve vakuu v sobě, kdy udusával vnitřní proitky, aby se mohl plně věnovat výkonu svého intelektu. Píše, e dříve oddělené světy vnitřních emocí a vnějšku se věnujícímu intelektu přemosťoval prášky a alkoholem. Tento doping mu pomáhal navenek, v kariérním úspěchu, ale zradil ho v hlavním úkolu, který si Cieslar začíná nově definovat jako scelování.
Osobní zápisy si Jiří Cieslar vedl dlouhodobě, dávno před posledním a fatálním náporem své nemoci. Motivace k psaní deníku proto zřejmě nebyla čistě psychohygienická, rozsah věnovaný duševnímu zápolení mu však vštípil značně terapeutický charakter – a také monotónnost. Jistě by potřeboval větší zásah editora, který by jeho obsah zeštíhlil o mnohé, repetitivní pasáe. Tím by se však také ztratila výpověď o tom, jaké mravenčí fyzické, intelektuální i duševní úsilí terapie vyaduje.
Cieslarova kniha deníkových zápisů není román. Je napsaná literátem, ale není příliš literární. Zápisy nerozkrývají gradující příběh s promyšleným koncem, nýbr spíše cyklické vlnobití Cieslarova myšlení v zajetí deprese, z něj se snaí vyprostit. Neobstojí při kritice z přísně literárních pozic, nezdá se však, e by to autorovi vadilo – tedy pokud někdy kontemploval, jaký bude osud deníku v případě jeho vydání. Jeho vlastní kritika byla impresionistická, mihotavá, všímající si rozličných aspektů, často pátrající po nejvýraznějším motivu, málokdy však ryze analytická, nahlíející dílo se seznamem, co by v něm mělo být, a co ne či zda naplňuje očekávanou strukturu.
Četné pasáe deníku jsou věnované enám, přičem jedna z nich – Eva B. – má v deníku významné místo. Cieslar se s ní seznámil na terapii, proil s ní krátký románek a po jeho konci dlouhé období vzpamatovávání se. Po mnohých dalších enách Cieslar touí. Patrně jen málo při psaní cenzurovaný deník na kniních stránkách nebývale popisuje sílu sexuálního pudu, jej Cieslar jako mnoho dalších ivelných sil ve svém ivotě příliš nedokáe krotit.
Důleitou postavou deníku je také terapeut Matouš Řezníček, po něm Cieslar pojmenoval digitální soubor, v něm si vydané zápisy vedl. Cieslar je z něj zprvu zcela u vytrení, sám si poznamenává, jak se jeho matka diví, e jej jedna osoba dokáe natolik ovlivnit. Z ubývajícího mnoství zápisů zmiňujících terapeuta je znát, e toto vytrení postupně ovadlo, psychlog nicméně pro Cieslara zůstal důleitou kotvou. Řezníček však po necelých dvou letech známosti umírá. Cieslar ztrácí svoji kotvu a o půl roku později páchá sebevradu.
V úvodu zmíněnou knihu týkající se deníků slavných osobností (Hlas deníku) začíná Cieslar metaforou vypůjčenou z vlastního snu, v ní představuje deník jako hrob. Hrob neokázalý, bez náhrobku, bez kříe, pouhý pahrbek v krajině. Hrob sám pro sebe, jen můe být dobrý, nebo špatný. Dobrý hrob (deník) poskytuje přístřeší ke zkoumání vlastní duše, k introspektivnímu poznávání, které můe – na širší ploše mnoha stránek – vést a k objevu vlastního leitmotivu. Naopak špatný hrob se můe stát pastí, v ní se autor ztrácí a vytváří pouze monotónní melodii myšlenek bez jiskry a nápadu. Takový hrob se postupně ztrácí před očima, a zanikne v proměně v běný travnatý výstupek.
Cieslar své psaní vnímal jako uměleckou tvorbu a v některých pasáích naznačuje, e deník je přinejmenším způsobem, jak si zachovat činorodost v době, kdy na významnější tvorbu nemá sil. Prolnutí kritikovy potřeby uspořádávat chaos ve vlastní mysli a roky pěstovaného grafomanství dalo vzniknout těmto více ne pěti stům stránkám, v nich se inspirativní myšlenky často ztrácejí pod nánosy rutinních zápisů. S Cieslarem se můeme ptát, zda se jeho deník stal – z pohledu dnešního čtenáře, nikoli tehdejší autorovy terapie – pastí, anebo z něj vyvěrá silnější, zaznamenáníhodný myšlenkový proud. Zastínily okolnosti vzniku deníků talent autora, který on sám nazýval deníkovou vnímavostí?
Četba deníků Ladislava Klímy dovedla Cieslara v Hlasu deníku k závěru, e tento filozof nemůe být hodnocen z pozic ideových, nýbr metodologických: na jeho díle je nejvýznamnější to, jak ke své filozofii přistupoval, jak o ní svědčil. Podobně lze pohlédnout na Cieslarův deník. Jestli jeden ze svých deníkových svazků nazval Klíma Boj o vše, stejně tak mohl učinit i Cieslar. Pro Klímu bylo vše boství, kterého se dennodenně pokoušel ve své praktické filozofii dosáhnout. Cieslarovo vše zase byla jeho tvorba a její smysl.
Jeho zaujetí pro práci dokumentuje mnoho zápisků. Na jednou místě zmiňuje své rozčílení ze špatné editorské práce na svém článku. Trpí, kdy se nedokáe přimět k práci na svém chystaném velkém díle, monografii o Alfredu Radokovi (dokončit ji nedokázal). Klade si za úkol zlepšit svůj (pověstný!) jazyk a sloh. Chce oslovit co nejvíce čtenářů psaním pro týdeníky Reflex a Týden. Pokud si v jednom záznamu v úvodu knihy zapíše já teď bojuju o ivot, ale váně, nemyslí tím jenom fyzické přeití, nýbr zachování tvůrčího ivota: pro mne [je] psaní otázkou ivota a smrti, protoe to je forma, jak iju.
Cieslar vnímal psaní kritických textů jako svůj talent i úkol. Vědomí tohoto poslání formovalo i způsob jeho boje s duševní chorobou. Nechtěl pouze porazit chorobu, aby měl snesitelnější ivot. Chtěl se cítit lépe, aby mohl více tvořit. Věřil, e se bude cítit lépe, kdy sobě – jak svému tělu a vnitřnímu světu, tak svému vnějšku, svým blízkým, studentům a čtenářům – bude věrnější. Nechtěl spát a psát pod prášky nikoli proto, e by nic nenapsal, nýbr proto, e by to byl pouhý záblesk jeho skutečného tvůrčího já. Potřeboval se scelit, aby mohl tvořit, a tím i porazit nemoc.
Cieslar vnímal sebe sama jako kritika, publicistu, učence a tvůrce, přičem tuto roli povaoval za své poslání, vocatio. Kdy si zapisuje citaci z rozhovoru s prof. Hellerem, ptá se sám za sebe, zda profesorova slova nevyjadřují přesně smysl kritiky: oslovit duchovně a mravně své posluchače, vyzvat je a pohnout jimi. Poslední Cieslarovo dílo, kniha Matouš, tento smysl naplňuje: deníkový soubor je silným svědectvím a do konce zapáleného kritika, který svůj boj o vše neprohrál.
Jiří Cieslar: Matouš, Torst, Praha 2015, 516 s.
Miroslav Kalous (1984) pracuje jako analytik Blízkého východu.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.