Na přelomu let 1989 a 1990 se východoněmecká tajná sluba snaila různými prostředky zbavit mnohaleté dokumentace. Část Stasi-Akten zůstala roztrhaná v pytlích – provizorní ruční skartace určená k pozdějšímu úplnému odstranění. K tomu ale nedošlo, celkem se tak zachovalo přes 15 tisíc pytlů s útrky. Brzy po převratu se začalo s ručním skládáním. Stasi-Puzzle. Neutěšený obraz manuálního skládání podnítil berlínského informatika Bertrama Nickolaye k vývoji technologie automatické virtuální rekonstrukce. Nazval ji ePuzzler.
V italské restauraci nedaleko berlínské zoo jsem měla monost se Bertrama Nickolaye na všechno dopodrobna vyptat. Pár metrů odtud na Pascalstraße se nachází jeden ze čtyř berlínských ústavů Fraunhoferovy společnosti, největší organizace pro aplikovaný výzkum v Evropě. V Ústavu výrobních systémů a konstrukční techniky (Fraunhofer IPK) působí Nickolay jako vedoucí Oddělení pro bezpečnostní techniku. Vzhledem k současnému podílu technologie ePuzzler na probíhajících projektech by bylo nasnadě název oddělení rozšířit o virtuální rekonstrukci. Moná i k tomu dojde, pokud bude zájem evropských institucí o pomoc při rekonstrukci kulturního dědictví nadále stoupat.
Ve svém vyprávění se Bertram Nickolay vrací do poloviny devadesátých let. To, co měl monost zhlédnout pár let po sjednocení Německa v televizi, ho nenechalo chladným. Zaměstnanci úřadu Stasi-Unterlagen-Behörde v Zirndorfu ukazovali, jak pozvolna skládají dokumenty Ministerstva státní bezpečnosti NDR (Ministerium für Staatssicherheit, známější pod zkratkou Stasi). Útrky papíru vyrovnávali ehličkou. Za den sloili pár desítek listů (zatím to šlo, protoe dokumenty nebyly příliš promíchané), jeden pytel přitom obsahuje přes čtyři tisíce listů. Podle dnešního odhadu by pytle mohly obsahovat celkem 600 milionů útrků.
Nickolay si uvědomil, e počítač si s takovým mnostvím dat poradí podstatně rychleji. Od osmdesátých let vyvíjel s kolegy z Oddělení pro bezpečnostní techniku systémy rozpoznávající obrazové struktury, idea virtuálního puzzle se mu tedy jevila jako reálná. Oslovil tehdejší vedoucí Úřadu pro dokumenty Stasi a nabídl jí, e vyvine potřebný software. Nesetkal se se zájmem. Přesto se pustil s kolegy do práce. K vývoji automatické rekonstrukce ho motivovalo i to, e měl pár přátel, kteří prošli východoněmeckými věznicemi a o nahlédnutí do listin měli velký zájem. Vzhledem k mnoství dat a absenci předlohy to nebyl snadný úkol ani pro informatiky. Předpokladem pro automatické skládání je navíc kvalitní oboustranný sken. Skener, jaký pro tyto účely potřebovali, nebyl v 90. letech na trhu; vytvořili si ho. První verzi software pro automatickou virtuální rekonstrukci vyvinuli v roce 1999.
Podobné úsilí, jaké vynaloil při vývoji technologie, musel Nickolay vynaloit při přesvědčování německých úřadů, aby zkusily s virtuální rekonstrukcí pracovat. V roce 2002 vypsala Evropská rada grant na automatizované skládání fragmentů a ústav IPK Fraunhoferovy společnosti soutě vyhrál. Větší výzkumný projekt byl zahájen a o téměř 10 let později. V roce 2013 získal Bertram Nickolay a jeho tým Evropskou cenu za inovace (EARTO-Innovationspreis). Koncem roku 2015 se zrušila poslední čtyři pracovní místa v Zirndorfu. Pracovníci zde za dvacet let ručně sloili milion a půl listin.
Myšlenka automatické virtuální rekonstrukce je jednoduchá: na základě analýzy tvaru okrajů a barvy útrků počítač navrhne, které díly patří k sobě. Přitom vyhodnotí, co lze s jistotou přiřadit automaticky, a co nikoli. Automaticky, jak jen to jde. Software si poradí s velkým mnostvím dat i potenciálních kombinací, problémy ovšem nastávají tehdy, kdy jsou okraje útrků i jejich barva téměř totoné (pokud například někdo roztrhal víc listů naráz, co nebylo u dokumentů Stasi neobvyklé). V takovém případě je zapotřebí precizní analýza potisku obou stran, zkoumá se návaznost písma apod. Lidská asistence přichází na řadu a ve chvíli, kdy jsou monosti automatické rekonstrukce vyčerpány, pak musí pracovník vybrat na základě četby textu nejvhodnější z navrených moností. I v případě bezproblémové automatické rekonstrukce se ale počítá se závěrečnou kontrolou na monitoru – předtím, ne se listy vytisknou. Obvykle tedy asistence přichází na začátku procesu, kdy je třeba opatrně naskládat útrky mezi dvě průhledné fólie a ty oboustranně oskenovat, a na konci, kdy se na obrazovce kontrolují, tisknou a archivují sloené listiny.
Téměř 20 let po zhlédnutí zirndorfské reportáe se Bertram Nickolay nechal opět inspirovat televizním zpravodajstvím, tentokrát reportáí o skládání poškozených bankovek. V Německu je touto činností pověřena asi stovka osob. Bankovky představují zdánlivě snazší puzzle, neboť předloha je dobře známá. Ovšem je-li roztrháno více bankovek, je nutno rozhodnout, které části patří k tému exempláři, co není snadné, pokud části chybějí. Zásadní roli proto hraje kvalitní sken, který musí být bez odlesků a přesně reprodukovat barvu. Nápad uplatnit ePuzzler v této oblasti u Nickolay nemusel s námahou prosazovat.
Vývoj technologie virtuální rekonstrukce dnes sledují se zájmem archiváři, filologové, kunsthistorici i kriminalisté. Hlavně v Evropě, ale i mimo ni: koncem minulého roku zavítal do ústavu IPK velvyslanec Egypta v Německu Badr Abdelatty, který si prohlédl ePuzzler a domluvil při té příleitosti návštěvu egyptského ministra pro starověk. Technologie ePuzzler by mohla pomoci při skládání fragmentů papyru. Zatím je plánován pilotní projekt v Berlíně, během něho bude technologie uplatněna při rekonstrukci egyptských sbírek nacházejících se v berlínských státních muzeích. U tak starých dokumentů je na místě asistovaná virtuální rekonstrukce s podporou odborníků, neboť i na okrajích rozpadlých papyrů se podepsal zub času, zásadní roli při skládání tedy hraje obsah. Manipulace s virtuálními fragmenty na obrazovce přitom pomůe uchránit křehké originály. Výhodou virtuální rekonstrukce je i to, e lze pracovat se skeny útrků, které se fyzicky nacházejí ve sbírkách po celém světě – je-li rekonstrukce úspěšná, můe pak kadá instituce představit vedle vlastního materiálu i podobu sloeného celku, ani by části musely kamkoli cestovat. Ochraně křehkých originálů slouí i nedávno zahájený projekt digitalizace a virtuální rekonstrukce starověkých a středověkých rukopisů v arménském muzeu Matenadaran, které byly v roce 1997 zahrnuty do světového kulturního dědictví UNESCO.
Bertram Nickolay vyjmenovává nejčastější příčiny rozkouskování artefaktů, s nimi má ePuzzler co do činění: válka, teror, totalitní zvůle, záplavy a zub času. Ale jsou tu i další příčiny. Třeba kdy někdo své vlastní spisy rozstříhá z lásky k pořádku.
O Gottfriedu Wilhelmu Leibnizovi se toho ví hodně – i to, e si své myšlenky důsledně zapisoval. Většinou během dopoledne. Denně popsal desítky listů papíru, co tehdy nebyla laciná záleitost. Snail se přitom kadý list co nejúsporněji vyuít, zapisoval si na něj myšlenky k různým tématům – od filozofie a teologie přes techniku a po matematiku. Pro pořádek je pak obvykle rozstříhal a jednotlivé lístky zařadil do skříně s promyšleným systémem šuplat. Ta se bohuel nedochovala. Zachovalo se jen pár set tisíc výstřiků a vědci z Leibnizova centra při Akademii věd (Leibniz-Forschungsstelle Hannover) se je nyní snaí přiřadit k původním archům a doufají v pomoc techniky. Seskládání lístků má pomoci nejen jejich přesnější dataci, ale té umonit vhled do Leibnizova způsobu uvaování. A protoe papíry byly často popsány oboustranně, pomůe sloení fragmentů rekonstrukci té strany, kterou univerzální génius obětoval.
Leibnizova písemná pozůstalost je zahrnuta do Světového kulturního dědictví UNESCO, vedle rukopisných poznámek sem patří i na 15 000 dopisů, které si Leibniz vyměnil s asi tisícovkou učenců. Nadace Klause Tschiry podporuje právě probíhající pilotní projekt věnovaný virtuální rekonstrukci souboru spisů s matematickým zaměřením. Do projektu je zapojena i Fraunhoferova společnost s technologií ePuzzler. Při automatické rekonstrukci hraje vedle tvarů ústřiků roli i barva: velmi pomáhá míra zaloutnutí papíru. Zato okraje ústřiků mají menší výpovědní hodnotu. Kdyby Leibniz jednotlivé části ručně odtrhal, výrazně by to usnadnilo proces jejich automatizovaného seskládání 300 let po jeho smrti.
Vzhledem k nutnosti všechny ústřiky kvalitně, a přitom opatrně oskenovat není ani automatická rekonstrukce otázkou dnů nebo týdnů, ovšem pohybujeme se v horizontu moného: očekává se, e přes 7000 listů matematického konvolutu bude seskládáno do konce roku 2017.
EPuzzler a další technologie rozpoznávající obrazové struktury by měly v budoucnu pomoci i při rekonstrukci a analýze českých textů. Bertram Nickolay je u několik let v kontaktu s Ústavem pro studium totalitních reimů, Archivem bezpečnostních sloek i zástupci Ministerstva kultury ČR. Vypadá to ale, e první projekt věnovaný českým písemnostem vyjde z německé iniciativy, konkrétně z popudu berlínských bohemistů. Půjde o výzkum textů českých náboenských exulantů, kteří se ve 30. letech 18. století usadili u Berlína a zaloili tu obec Böhmisch-Rixdorf. Ta se vzhledem k postupné expanzi města nyní nachází v berlínské čtvrti Neukölln, známé pro svůj multikulturní nádech. Potomci exulantů u česky neumějí, traduje se, e poslední osoba hovořící česky zemřela v roce 1940. Stále se ale dá mluvit o komunitě, neb jde o komunitu náboenskou: Herrnhuter Brüdergemeine – církev obnovené Jednoty bratrské. V srdci Českého Rixdorfu se nachází Kirchgasse, která vede ke kostelu, dřív se jmenovala Malá ulička.
Tým bohemistů z Humboldtovy univerzity pod vedením lingvisty Rolanda Meyera zkoumá rukopisy z osmnáctého století, především texty kázání. Zajímá je postupný vliv němčiny na jazyk exulantů, například výskyt interferenčních chyb v češtině. Plánovaná digitalizace rukopisů má slouit nejen ochraně křehkých originálů, ale té jako podklad pro počítačovou analýzu obrazových struktur. I kdy se nejedná o fragmenty, můe technologie Fraunhoferovy společnosti výrazně usnadnit výzkum rukopisů, například rozbor vepsaných korektur. Na základě obrazové analýzy lze vysledovat, kdy se jedná o korektury vlastní a kdy do textu zasáhl další pisatel. Technika pomáhá té určit autorství jednotlivých textů, přesněji řečeno rozhodnout, které texty psal jeden a tý autor. Automatizovaná analýza je opodstatněná zejména u většího mnoství textů, u nich člověk není schopen postihnout veškeré souvislosti. Výsledkem je předběné roztřídění materiálu podle zvolených kritérií – jde o podklad pro vlastní práci filologů, nikoli o její nahrazení.
Loni v prosinci se v budově hlavní berlínské radnice konala konference o nejnovějších monostech digitalizace a virtuální rekonstrukce kulturního dědictví. Konference měla i politický rozměr. Pořadatelé – ústav IPK Fraunhoferovy společnosti a kancelář starosty Berlína – ji koncipovali jako Berlin-Visegrád-Konferenz. Tomu odpovídalo i sloení osazenstva, přítomni byli zástupci řady kulturních institucí zemí Visegrádské čtyřky. Důvodů k takovému zacílení bylo hned několik. Mezi partnerská města Berlína patří Praha, Budapešť a Varšava. Konference přitom navázala na dřívější setkání zástupců Fraunhoferovy společnosti se zástupci českých a polských institucí.
Vedle projektů popsaných výše se na berlínské radnici diskutovalo například o optimální digitalizaci mincí za pomocí 2,5D skenerů, o vyuití 3D skenerů v archeologii a 3D tisku při rekonstrukci památek. V souvislosti s dokumentací pískovcových náhrobků na idovských hřbitovech se objevilo dilema: vyvíjet optimální technologii na bázi 2,5D či 3D skenu, nebo raději rychle dokumentovat, dokud jsou nápisy alespoň zčásti čitelné? Václav Chvátal z Tachovského archivnického a muzejnického spolku TAMUS, který se dokumentaci idovských hřbitovů dlouhodobě věnuje, zastával druhou variantu: rychle pořizovat kvalitní fotografie, dokud je co zaznamenávat.
Další berlínsko-visegrádské setkání nad monostmi digitalizace a rekonstrukce kulturního dědictví by se mělo konat letos v Bratislavě. Zájem o brzké pořádání konference má té maďarská vláda.
Veronika Opletalová (1981) je germanistka, italianistka a výtvarnice. V letech 2014–2016 vedla v Listech sémiotickou rubriku Znaky.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.