Známé rčení, e kdo se z historie nepoučí, dostane za vyučenou, se zase jednou ukazuje jako velmi pravdivé. Ale dějiny, zejména historické souvislosti, jsou v poslední době (a nejen u našich politiků) spíše opovrhované. Pochopit, co se děje v Turecku, a uvědomit si jedno z největších hodnotových, ale i diplomaticko-strategických selhání Evropy, bez připomínek historie nelze. Ale samozřejmě, stejně jako nelze opomenout historii, nelze ani ignorovat současnost.
Nemocný mu na Bosporu je označení, jím ruská diplomacie charakterizovala Osmanskou říši v polovině 19. století. Šlo o vnitřní krizi říše, je nedokázala čelit nastupující modernitě z hlediska fungování a nastavení institucí ani z hlediska emancipačních snah probuzených národních hnutí na územích, je původně ovládala. Tato území se stala lákavým soustem a předmětem soupeření tehdejších evropských mocností. Stačí snad jen připomenout některé z regionů, o které se tehdy bojovalo: Krym, Sýrie...
Osmanská říše zanikla na bojištích první světové války, kdy při rozhodování, zda jít s Německem a Rakouskem-Uherskem, nebo s Dohodou, prostě zvolila špatnou stranu. Na jejích troskách se vybudovalo Turecko, jeho modernizovanou podobu mu vtiskl otec Turků – Atatürk, Mustafa Kemal. Kemalismus vnutil turecké společnosti formálně demokratické uspořádání a vytvořil sekularizovaný národní stát, který se přihlásil k řadě liberálních principů.
Zrod moderního státu v sobě měl tři vadné geny. První byl poznamenán oním vnucením (jde o odborný politologický termín), kdy se stát modernizoval shora, politika nereflektovala společnost a její potřeby či vývoj. Sice vznikají moderní liberální proudy ve městech, ale venkov zůstává tradiční, nesekularizovaný, ochotný přijímat výraznou autoritu a akceptující mocenskou hierarchii. Druhý vadný gen se týkal postavení armády, je se stala strácem odkazu kemalismu a jeho hodnot: zejména sekularizace. Armáda také v několika případech opravdu uskutečnila úspěšný vojenský převrat a dočasně se ujala vlády v situacích, které vyhodnotila jako ohroující sekulární stát. Třetí genetickou zátěí byl výrazný národní akcent, jen dále problematizoval ji tak problematické souití s kurdskou menšinou, její sny o vlastním národním státě přesahují hranice Turecka a dávají jakémukoli vnitřnímu etnickému konfliktu mezinárodní rozměr.
Ale vraťme se do historie. Druhou světovou válku Turecko přeilo fakticky v neutralitě a na stranu spojenců se přidalo, a kdy byl výsledek zřejmý, počátkem roku 1945. Po válce se začleňuje do západních struktur, v roce 1952 se spolu se svým dlouholetým nepřítelem Řeckem stává členským státem NATO. To s sebou vdy přinášelo komplikace při vojenských cvičeních v dané oblasti, ale také vyústilo v ozbrojený konflikt mezi dvěma aliančními členy v souvislosti s krizí na Kypru v roce 1974; důsledek v podobě rozděleného Kypru vidíme dodnes.
Turecko se ale ji předtím stalo součástí geopolitického konfliktu. Kubánská (karibská) krize v roce 1962 přivedla svět na pokraj jaderné války, ve hře ovšem nebyly jen rakety na území Kuby, ale ji v roce 1959 rozmístěné americké rakety v Turecku; nakonec na základě dohody USA a SSSR z Kuby i Turecka (bez toho, e by to s nimi někdo konzultovat) rakety mizí.
Turecko dlouhodobě usilovalo o vstup do EU. Nutno říci, e politika EU z hlediska perspektiv vstupu nebyla příliš upřímná. Jistě, existovala řada problémů na straně Turecka: dodrování lidských práv (mučení vězňů, práva menšin), Kypr. Ale neochota Turecko přijmout měla hlubší kořeny: zvýšení počtu muslimů v EU, hranice s výbušným regionem bez nárazníkového prostoru, ale také silné zemědělství, které by nesporně ovlivnilo zemědělskou (dotační) politiku EU.
Po nástupu Recepa Tayyipa Erdogana k moci bylo zřejmé, e princip sekularizace se rozmělňuje. Navíc velmi brzy provedl také reformu armády, dostal ji pod civilní kontrolu a provedl první armádní čistky. To vyvolávalo řadu otazníků, ale k demokratickým principům prostě patří, e armáda není samostatný politický aktér, take zásadní námitky se dost těko argumentovaly, byť analytikům bylo poměrně jasné, e je to krok, který má vést k (tehdy předpokládané umírněné) islamizaci státu.
Erdoganovo vládnutí nabývalo stále více autoritářských rysů, ani by se dočkal kritických ohlasů ze strany Evropy. Rozchod s konzervativním islámským myslitelem Fethullahem Gülenem (nyní obviňovaným z přípravy neúspěšného červencového puče) byl pravděpodobně vnitřní mocenský konflikt odstraňující konkurenci s výraznou morální autoritou v době, kdy Erdogan sám čelil podezření z korupce. Migrační krize se ovšem stala přímým poehnáním pro Erdoganovu politiku. Evropa v situaci řecké krize, na ní nebyly zcela bez viny ani německé banky, Řecku s náporem migrantů fakticky nepomohla, zato dala všechny trumfy do rukou Turecka a stala se tak vydíratelnou. Spoléhala i na nepřátelství Turecka s Ruskem, vyhrocování nepřátelství zřejmě patřilo k Erdoganovým strategiím. Evropské peníze na boj s migrací nesporně Erdogan dokázal efektivně vyuít pro posilování svého postavení, a to nejen uvnitř Turecka, ale jak upozorňují mnozí analytici, i pro posílení svého vlivu na ivot turecké komunity v západní Evropě. V době, kdy Evropa domlouvala s Tureckem spolupráci při řešení migrační krize, Erdogan otevřeně vystupoval proti snahám začlenit muslimské komunity do hodnotových rámců západoevropských zemí, zejména prostřednictvím Tureckem placených imámů v západoevropských zemích. Snahy některých mladých imámů v Německu o propojení liberálních hodnot s islámem fakticky skončily po pokusu o vojenský převrat v červenci loňského roku.
Této události ji předcházely vládní zastavení dialogů a obnovení ozbrojené konfrontace s Kurdy, čistky v armádě, ve státním aparátu a akademickém prostředí; převrat sám dodnes vyvolává řadu otazníků a podezření. Většinou organizátoři převratu mívají seznamy desítek či stovek klíčových osobností, které se hned na začátku celé akce snaí dostat pod kontrolu. Překvapivě, zde to byla vláda, proti ní měl být převrat namířen, je měla seznamy tisíců a desetitisíců osob, které byly okamitě zatýkány, vyšetřovány, obviňovány, a postupně se dokončila čistka ve všech sférách. V mnohém to svým záběrem a rozsahem připomínalo normalizační čistky v Československu, jenom to bezprostředně bylo lépe, efektivněji a rychleji připraveno a realizováno. Zajímavá je i mobilizace venkova na podporu prezidenta, odborníci upozorňují na roli sociálních sítí v podobě mešit.
To, co ale bylo fascinující, byl obrat o 180 stupňů ve vztazích k Rusku. Co tento obrat způsobilo, se můeme jen dohadovat. Určitě zde hrála roli aktivita (netureckých) Kurdů v boji proti Islámskému státu i angaovanost v bojích v Sýrii na straně západních sil. To Turecko odmítalo. Lze se dohadovat i o roli Ruska při pokusu o převrat (informace tajných slueb, včasná varování, přímá podpora vládních sil apod.), není jasné ani to, zda evropské tajné sluby měly o chystaném převratu informace a zda je nějakým způsobem vyuily. Nesporně je tu i fascinace (nejen u tureckého prezidenta) Putinovým postavením a podobou ruského reimu.
Plánované referendum o změně turecké ústavy, je by napomohla institucionalizaci ji faktického autoritářského stylu vládnutí, je nejen inspirováno ruským stylem, ale moná je i trochu ruskou ruletou. Erdogan si není jistý výsledkem, průzkumy ukazují, e v domácím prostředí i mezi jeho příznivci není ústavní změna jednoznačně podporovaná. Jistě, výsledky se v takovýchto případech dají upravovat, ale pokud chce své postavení legitimovat referendem, nemohou být úpravy přehnané, tj. výsledek musí být minimálně těsný, aby bylo moné deklarovat vítězství i v případě prohry. Proto je důleitá také snaha získat na svou stranu voliče, ijící v západní Evropě, kteří mají právo volit v tureckých volbách. Zároveň vyhrocená protievropská rétorika, konflikt s Německem a Nizozemím, pravděpodobně jeho podporu v zahraničních komunitách spíše posílí a také určitě povede k mobilizaci voličů z tureckých venkovských oblastí; vyhrocená rétorika fakticky zastraší kritické hlasy.
Diskuse o tom, zda připustit politickou agitaci pro volby v jiném státě, je asi spíše pro právní teoretiky zaměřené na ochranu lidských práv a občanských svobod. Osobně se domnívám, e případné otevření prostoru můe představovat nebezpečný precedens. Jde o to, e vnitřní konflikty jedné země se přenesou do země druhé. EU by měla sjednotit svou politiku v této oblasti, nastavit základní podmínky a principy, za nich je moné zahraniční agitace odmítnout.
Vztah EU a Turecka ukazuje na selhávání hodnotových orientací evropské politiky. Samozřejmě, mocenské zájmy, geopolitické souvislosti jsou v kadé politice přítomny, zejména v určitých ad hoc rozhodnutích. To, co předvedla Evropa, respektive Západ, ve vztahu k Turecku, je ale mnohem vánější. Opustila nejen své hodnoty, opustila i stoupence těchto hodnot v Turecku. Z historie se nedokázala poučit a navíc zradila jedno základní pravidlo: státy se udrují principy, které stály u jejich zrodu. EU není stát, ale moná by návrat k původním hodnotám, tj. zejména zabránit válečným konfliktům, udret lidská práva a demokracii, mohl Evropu znovu začít sjednocovat.
Post scriptum
Dostat do analýzy ještě předpokládané otazníky nad budováním ropovodu (severní či jiní alternativa) bylo ji nad mé síly. Jsem si vědoma, e některé významné ropné lobbistické skupiny ovlivňují i postoje jednotlivých zemí EU a nesporně také USA.
Vladimíra Dvořáková (1957) je politoloka, působí na VŠE v Praze.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.