V březnu se doily významného ivotního jubilea dvě význačné osobnosti rakouské kulturní, a současně i politické scény. Oba mui běnou politickou kariéru neudělali ani nedělali, nicméně jejich činnost se aktuální politiky často dotýkala a dotýká.
První z jubilantů André Heller se proslavil jako zpěvák-šansoniér a rozhlasový moderátor. Jeho tvorbu můeme zařadit to šuplíku s názvem Austropop. Tento termín nemůeme jednoduše a bez vysvětlení přeloit jako rakouský pop. V dnešní době je takto označovaná téměř veškerá populární hudba, která vzniká v Rakousku, a to bez ohledu na ánr a řeč, kterou jsou písně zpívány. Označení v ádném případě nezahrnuje šlágry a novodobé lidovky. Na konci šedesátých let byly za Austropop označovány písně zpívané především vídeňským dialektem. André Heller měl mimo jiné na repertoáru šansony Jaquese Brela, do vídeňštiny přeloené. Úspěšnou pěveckou kariéru ji před delší dobou ukončil, ve veřejné kulturní činnosti pokračuje dodnes. Uplatnil se jako filmový herec na mezinárodní úrovni, zaloil cirkus, u kterého však vydrel přiblině jeden rok. V letech 2003 a 2006 byl angaován jako kulturní koordinátor mistrovství světa ve fotbale, které se konalo v roce 2006 v Německu. Pro firmu Swarovski vytvořil pompézní muzeum s názvem Světy křišťálu. Spolupracoval s Čínským národním cirkusem. Zorganizoval a inscenoval velkolepé cirkusové show Afrika! Afrika! Zaloil i botanické zahrady, které zpřístupnil veřejnosti. V jeho italské zahradě jsou kromě jeho objektů i skulptury například od Roye Lichensteina a Keita Haringa. Zahradu v Maroku povauje za svoje ivotní dílo, které by mělo slouit i po jeho smrti a těšit další generace. I kdy on sám i jeho dílo jsou často pompézní, dekorativní a jakoby hledající nové idylické světy, nevyhýbal a nevyhýbá se kontaktu s aktuální politikou. Často kritizoval nejenom rakouské, ale i izraelské politiky. Bruno Kreiskému vytýkal jeho nepřátelské postoje vůči Simonu Wiesenthalovi a izraelskou vládu odsoudil za mnohé kroky vůči Palestině v roce 1982. Podle něj, jakoto ve Vídni ijícího ida, vzbuzují tyto činy vlny antisemitismu. Říká nahlas, e není členem ádného náboenského spolku. Za zcela šílený povauje fakt, e si mnohé náboenské skupiny nárokují boha jen pro sebe.
Světoznámý v Rakousku, to je podtitulek, kterým se běně sebeironicky Austropop označuje. Podobně charakterizuje sám sebe také filozof, esejista a spisovatel Franz Schuh, další nepřehlédnutelný sedmdesátník. Vystudoval ve Vídni germanistiku, filozofii a historii. Jeho zájmu neunikl ani rozhlas a televize. Často je slyšet ve veřejnoprávním rozhlase Ö1. Objevoval se té v rakouské – opět veřejnoprávní – televizi ORF. Vystupoval v přiblině půlhodinovém pořadu Tohuwabohu. Název můeme přeloit například jako virvál, chaos či zmatek. Jednalo se o vskutku bláznivě recesistický pořad, který rakouská televize vysílala mezi roky 1990 a 1998. Zajímavé je, e v tomto pološíleném pořadu vystupovali vedle kabaretistů, hudebníků a herců i lidé takzvaně velmi seriózní, jako například televizní moderátoři, filmaři či známí sportovci. Aktéři předváděli mimo jiné skeče, přehrávali obvykle jen vyprávěné vtipy či originálně po svém dabovali známé písně či oblíbené scény z filmů. V letošním jedenáctém čísle vídeňského časopisu Falter se objevil třístránkový rozhovor s Franzem Schuhem, samozřejmě e u příleitosti jeho narozenin. Jubilant komentuje a analyzuje mimo jiné i některé současné projevy nacionalismu. Kritizuje šéfa strany Svobodných. Stracheho chápání tradičních hodnot se dle jeho názoru realizuje v extázích na pivních slavnostech, konaných v Rakousku tradičně za doprovodu ryčné hudby ve velkých stanech. Schuh podotýká, e Turci v Evropě měli často funkci rohoky. Teď dostali vůdce, který jim sugeruje, e mají mnoho důvodů k hrdosti. Vůdce sám tuto hrdost potřebuje také, protoe hospodářsky ádné velevýkony nevykazuje. Falter je v podstatě jednotýdenní vídeňský kulturní program, který vychází od roku 1977 ve formátu asi 24 x 35 centimetrů v nákladu přiblině sto tisíc výtisků. Obsah časopisu netvoří pouhý výčet kulturních akcí ve městě, ale věnuje se například i recenzím knih, divadelním a hudebním kritikám. Slovo Falter je mono přeloit jako motýl, můra či noční můra. Jeliko se časopis nevyhýbá sociálním a oehavým politickým tématům, stal se pro mnohé skutečnou noční můrou.
Snad bude stačit uvést jeden, pravděpodobně nejznámější příklad za všechny. V roce 1988 byl na příkaz tehdejšího prezidenta Kurta Waldheima celý náklad časopisu zabaven. Zveřejnil toti alobu, která byla proti prezidentovi vznesena. Kurt Waldheim svoji činnost ve funkci důstojníka Wehrmachtu ze svého oficiálního ivotopisu zcela vypustil. Byl podezřelý z aktivní účasti na válečných zločinech během 2. světové války.
Je dosti časté, e se rakouští umělci veřejně politicky angaují. Protesty proti xenofobii, nacionalistickým tendencím a otevřená podpora utečenců patří v jejich řadách zkrátka k dobrým mravům.
Martin Burian (1960) je výtvarník, od roku 2015 spoluvydavatel Listů. ije v Rakousku.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.