Jste zde: Listy > Archiv > 2017 > Číslo 2 > Milan Znoj: Plebiscitární prezident se zvráceným smyslem pro humor
Prohlášení politika mají zaznít jako výstřel z děla, řekl Miloš Zeman na Hradě a ohlásil, e bude znovu kandidovat na prezidenta. Jeho hlas zněl dunivě, trochu i výhruně, kadopádně odhodlaně. Opíral se přitom o pultík, ruka mu bezvládně visela přes okraj, hlavu měl lehce předkloněnou a díval se tak trochu spatra na své sezvané příznivce. Ti začali tleskat, jako by jim odlehlo. Jsou výstřely z děla, které někomu uleví, jiného zaskočí, ale sotva koho překvapí, právě takové ráně se podobá i opětovná kandidatura Miloše Zemana na prezidenta. Na co se můeme těšit?
Prezident je vdy figurativní postava, ve své osobě dokonce reprezentuje národ. Bylo docela zábavné sledovat, jak prezident Baback Obama, kdy nastupoval do letadla, musel všechny schody pěkně vyběhnout, jako by nestačilo, e by je prostě důstojně vystoupal. Jenome americký prezident prostě musel být jura a nebylo představitelné, e by se po třech krocích zastavil a zbytek dokulhal. Kam se Amerika posunula s prezidentem Donaldem Trumpem, uvidíme, a půjde do schodů letadla. Natrénováno má, ale to bylo jeho soukromé. Zatím se jenom ukázalo, e má mimořádně pevný stisk ruky, a se partneři nestačili divit. Ruský prezident Vladimír Putin si s těmi americkými nezadá. Po schodech do letadla sice tolik neběhá, ale působivé jsou obrázky, na nich je ztělesněním munosti. Nepřehlédnutelné bývá několik výrazných odstínů machistické exhibice, ale jinak je prezident vdycky odváný mu činu, u něho takřka hmatatelně cítíme, jakou sílu mohou mít slova: důvěřuj, ale prověřuj. Kadý národ prostě má svůj vzorec pro chování prezidenta, aby porozuměl tomu, proč je ten který prezident jeho vůdce. Prezident ale není reprezentant národa proto, e do daného vzorce zapadá, je jím spíše proto, e se umí veřejně představit jako vhodné figurativní řešení jeho národního vzorce o mnoha neznámých, co je poměrně náročný politický výkon.
Miloš Zeman, který je naším prezidentem, tedy ohlásil, e jím hodlá být i nadále. Jaká je jeho figurativní působivost? Jaké neznámé veličiny našeho národního prezidentského vzorce rozehrává a jak se umí politicky představit? Na první pohled tápeme. Do schodů nevyběhne, kulhá i na rovině a na běkách stojí, jak vidno na nedávné zimní fotce z jeho milované Vysočiny. Samopal kalašnikov sice od libereckého hejtmana do rukou dostal, ale východního Ramba to z něj neudělalo, spíše jen zavtipkoval, e by se takový samopal hodil na premiéra. Dobrý hospodský vtip, mohlo by se říci, ale je vtipkování důvod, abychom mu dali hlas ve volbách?
Bonmoty jsou, pravda, jeho oblíbený politický instrument. Často působí oviálně, ale Miloš Zeman jim umí dát politicky bodlinatou pointu. Kdy neudrel ve Strakovce svou Rusnokovu vládu proti vůli poslanecké sněmovny a do konce volebního období, jak počítal, a musel nakonec po delší době zákulisních tahanic jmenovat Sobotkovu vládu, nenechal si ujít příleitost, aby premiéra zprail svým ostrovtipem hned při jmenovací ceremonii. Šest hrubek na jeden a půl stránce nesvědčí o odpovědnosti, pravil bodře a připil si s ministry i premiérem.
Horší je, kdy ve svém vtipkování sahá k vulgarismům. Kdy byly koncem roku 2015 v tisku zase jednou vehementně přetřásány jeho úklony na východ, do Ruska či Číny, tak si pustil v Hovorech z Lán ústa na špacír. Zabodovala hlavně ukázka jeho textové kritiky písní ruské skupiny Pussy Riot, jako i vtipný překlad názvu této skupiny do češtiny. Vulgarismy se to v jeho ústech jen hemilo. Zřejmě mu to zachutnalo, neboť nedávno v poslanecké sněmovně, kam přišel podpořit senátní verzi zákona o Národním parku Šumava, který by konečně podle něj trochu zatočil s ekoterorismem, dal k dobrému vtip o dřevorubcích, kteří na chráněných místech parku řezali napadené kmeny místo, aby spíše přeřízli nějaké ty ekoteroristky. Kdo by se nezasmál dobrému vtipu, e?
Nevím, jestli vtipy, bonmoty a vulgarismy jsou nějakou temnější strunou našeho plebejského vzorce prezidentství, ale Miloš Zeman na tuto strunu zahrát umí a hraje na ni rád. Vulgarismy a také li mohou vskutku slouit politickému vůdci, aby si získal a udrel přízeň lidu, jak u radil svého času Machiavelli, který ovšem u Gutha-Jarkovského nestudoval, ale věděl hodně o tom, co je politika.
Máme přímou volbu prezidenta a Miloš Zeman je plebiscitární prezident. Machiavelli svého času radil vladaři, aby dbal zvláště na přízeň lidu, kterému se můe zalíbit sérií dobře uváených opatření, k nim ovšem počítal i vradu odpůrců, neboť jenom tak můe vladař zatočit se záludnými představiteli aristokracie a nemusí se spoléhat na jejich vrtkavou a zrádnou podporu. Machiavellovský vladař si tedy příhodnými skutky a lidovou rétorikou buduje přímou politickou linku k lidu a ve vládě se obejde bez nějakých zprostředkujících institucí. Strany a parlament tehdy ve Florencii ovšem pořádně neznali, ale rady jsou to k nezaplacení – snad bez těch vrad – i pro toho, kdo chce být vladařem v současných podmínkách masové demokracie, kdy mluvíme o krizi stranictví a také o krizi parlamentarismu. Na přímé lince k lidu se dá stavět politická moc, a to je něco, co Miloše Zemana eminentně zajímá.
Parlamentarismus je britský vynález a má liberální kořeny. Klasický parlament byl zákonodárnou mocí, která byla ve státě mocí nejvyšší. Rozumní a soudní představitelé národa se zde scházeli, aby diskutovali a dospěli k poznání, co je obecně dobré a prospěšné, a aby se to pak ve společnosti realizovalo. Tento parlamentarismus skončil s 19. stoletím a s nástupem masové demokracie. Tehdy se politicky prosadily masové strany, je byly schopné politicky organizovat mnoství lidí ke společné akci. A také se objevil nový typ vůdců, kteří svou politickou podporu budovali mimo parlament na veřejných shromáděních. Max Weber mluvil o plebiscitární demokracii a o plebiscitárních vůdcích. Z parlamentu se stal na jedné straně instrument politických stran na prosazení sociálních a ekonomických zájmů skupin, je reprezentují v politice, na straně druhé se parlament stal zárukou právního, potamo sociálního státu, neboť trval na vládě práva a na uzákonění rovných pravidel pro kooperaci různých skupin ve společnosti. Tento parlamentarismus se však ji také stal minulostí, nakolik se z masových stran staly strany klientelistické, a poztrácely členstvo i vlastní politický obsah. A to je naše situace, a nebývalá příleitost pro populismus v politice. Jaký div, e plebiscitární vůdce je znovu na forhontě. Tentokrát ale ji nemusí organizovat masy na veřejnosti a vést je k politické akci. Stačí, kdy si přímou linku k lidu buduje přes masmediální kanály, občas zajde na náměstí a tu a tam utrousí dobrý vtip. Pořád má ale svou politickou agendu, kterou chce v politice uplatnit. Jako náš Miloš Zeman.
Populismus je obsahově neuchopitelný, ale má svůj styl. Kadopádně je antistranický a antiparlamentární, protoe stranictví a parlamentarismus jsou jen jiná slova pro establišment, a ten mají propachtovaný vládnoucí elity, které se odcizily lidu. Říkali jsme, e populistický vůdce se obrací přímo k lidu, ale ten se nenajde jen tak, nejprve musí být shromáděn, nabuzen a vyštafírován v klubových barvách, aby mohl být zdrojem moci. Masmédia, propaganda a marketing jsou kanály, kde se tato mimoparlamentní politická linka utváří. Bez konfliktu to ovšem nejde, teprve konflikt dává politickému jednání určitý tvar a lidu monost identifikace. Teprve potom lidé rozumějí tomu, co chtějí. Populismus je z povahy věci antielitářský a specifickou verzi toho představuje averze k intelektuálům. Kdyby neexistovala praská kavárna, jakoe pár zdařilých exemplářů by se vdycky našlo, tak by si ji Miloš Zeman musel vymyslet.
První obrázek. Obzvláště nechutně prezident Zeman zabodoval s Ferdinandem Peroutkou, kterého obvinil z nahnědlého gentlemanství. Vůbec nešlo o to, co Peroutka napsal a jaký to mělo význam tehdy a třeba i nyní. Všechny takové věcné polemiky byly snad dobré k tomu, aby Peroutku obhájily v očích veřejnosti, která umí zapomínat, ale jinak byly mimo mísu. Prezident Zeman usiloval o moc a potřeboval konflikt s intelektuály. Peroutka se prostě hodil, ani nevadilo, e to byl Peroutka redukovaný na to, co nenapsal. O takové detaily v populismu nejde. Prezident Zeman nemusel číst ádné Peroutkovy články, jenom oprášil osvědčené denunciační schéma, které proti Peroutkovi pouili u komunisté po roce 1945. Tehdy jsme prováděli denacifikaci na český způsob a patent na ni získali komunisté. Kdy se objevil nějaký nepohodlný politický protivník, nejúčinnějším způsobem, jak se jej zbavit, bylo polít jej hnědou barvou. Peroutka byl nepohodlný protivník, tak jej spojili s druhou republikou a objevili v něm zrádce národa. Miloš Zeman jenom navázal na tyto ideové motivy. Jeho populus mu porozuměl. Je to vlastně takový falešný sylogismus, ale je rétoricky působivý: I) Peroutka byl zrádce národa, II) Peroutka byl intelektuál, ergo III) praská kavárna plná intelektuálů je zrádce národa.
Druhý obrázek. Kdy se 17. listopadu 2015 konala v Praze veřejná shromádění připomínající události, je vedly k pádu komunismu a k obnově demokracie, studenti a zástupci akademické obce se nedostali na Albertov, ač je to místo, kde studentská demonstrace v roce 1989 začala. Nyní neprošli, neboť si toto pamětihodné místo obsadil prezident Zeman. Ten ale nechtěl vzpomínat na pád komunismu a návrat svobody. Na pódium se postavil vedle Martina Konvičky, takto předsedy sdruení Blok proti islámu, a Marka Černocha, takté předsedy tehdy ji reziduálního, původně okamurovského Úsvitu. To byl nezapomenutelný moment. Česká demokratická politika tehdy dosáhla svého dna. Martin Konvička a Úsvit byli představiteli toho nejhoršího, co se v české politice hlásilo o slovo za uprchlické krize v roce 2015. A příliš mnoho lidí chtělo oplotit hranice, střílet vetřelce a potápět čluny s uprchlíky na moři. EU se stala symbolem cizí nadvlády a Angela Merkelová byla osočována za to, e pustila do Německa syrské uprchlíky, kteří uvízli v Maďarsku. Zvedla se vlna nenávisti a xenofobie, na jejím vrcholu plul Martin Konvička, který umně islamofobii spojoval s rasismem a vyhrooval muslimům, e je nameleme do masokostní moučky. Nyní společně s prezidentem Zemanem zpívali národní hymnu na Albertově na výročí 17. listopadu.
Proč něco takového prezident Zeman dělá? Nabízí se uraená ješitnost a podobná psychologická vysvětlení. Rok před tím jej přeci na téme místě, kdy tam přišel s prezidenty ze sousedních zemí, lidé vypískali a zasypali vejci. Muselo se ho to hluboce dotknout. A tak jim po roce vrátil políček, řeklo by se. Jenome uraená ješitnost, pomstychtivost atd. na vysvětlení nestačí. Lepší je vysvětlení politické. Prezident Zeman je typem plebiscitního vůdce, a jeho populismus má proto politickou povahu. Lidé, co na něj házeli vajíčka, byl dav, ovšem Miloš Zeman mu dal jméno, toti praská kavárna a intelektuálové odcizení lidu. To je jméno politické. Víme ji, e prezident Zeman si tak buduje přímou linku k lidu, který je zdrojem jeho moci. S Konvičkou a Úsvitem po boku tak zásadním způsobem rozšířil a prohloubil své výboje. Antiintelektualismus je málo, větší váhu má xenofobní nacionalismus a pohrdání liberálním Západem za to, e je údajně slabý a v rozkladu. Miloš Zeman zná své pappenheimské a jeho lidé mu rozumějí. Vyvěšení vlajky EU na Hradě bylo pro srandu králíkům.
Mělo by nás ovšem zajímat, jaká moc se takto klube na světlo. Nejde o vtipy, nato o to, jestli jsou dobré, špatné nebo vulgární. To by se dalo ještě skousnout. Spíše zjišťujeme, e se prezident Zeman neštítí ádné li ani klamu, kdy se v konfliktu, do kterého se dostane, rozhodne budovat svou mocenskou pozici populistickými způsoby. Plebiscitní vůdce s velkým P je typ vladaře, který se obejde bez stran a bez parlamentu. K něčemu takovému má prezident Zeman stále ještě daleko, nicméně politický konflikt, který se takto otevírá, u je v běhu.
Milan Znoj (1952) je politolog a filozof.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.