Vedli jsme před pár týdny veřejně polemiku s Lubošem Dobrovským. Během debaty na praské Fakultě sociálních věd o roli Jiřího Dienstbiera ve vývoji české urnalistiky apeloval Dobrovský na novináře, aby nepracovali v podmínkách, je nejsou v souladu s jejich důstojností a s poadavkem na etiku novinářské práce. Kdo má problém psát, můe, podobně jako generace Dobrovského a Dienstbiera, z novin odejít – třeba do pomyslné kotelny.
Ptal jsem se, zda je tu dnes generace novinářů, od kterých je moné takovou vyzrálost ádat. A polemizoval jsem s jednoduchostí odchodu do kotelny. Nejsem ani přesvědčen, e takové kotelny, zajišťující zároveň obivu i tvůrčí čas, existují. Ani si nemyslím, e by stejnou cestou šlo dnes tolik lidí, aby se nejednalo jen o gesto – tak či onak furiantské.
Samozřejmě, osobnosti dozrávají a projevují se v konkrétních situacích. Ta dnešní je komplikovanější rozmlením hranic, rozdrobením společnosti do dílčích cílových skupin, které se ovšem zřídkakdy překrývají se skupinami politickými, rozpadem ebříčků kvality. Přesto se, přinejmenším mezi těmi novináři, kteří mohli v médiích po sametové revoluci vyrůst, osobnosti najdou – není třeba je zde jmenovat.
Větší problém je s nádeníky dnešního mediálního provozu. Novináři, kteří v nějakém médiu pracují rok dva, aby pak odešli do PR agentury nebo zcela mimo mediální provoz. Nestíhají si budovat paměť o společnosti a nejsou s to ji předávat dál. Pracují za peníze, které znamenají, e konec v práci znamená kromě jiného okamitou ivotní nejistotu.
Co nás více váe na pracovním místě, není vysoký plat elitních komentátorů – podle Dobrovského ten, kdo hodně vydělává, nechce o hodně přijít. Je to jistota, e odchod z práce odhalí mé vlastní selhání. A v době tlaku na výkon, úspěch a pozici v centru společnosti mě odstředí na okraj. Někam mezi lidi bez nové košile, hodinek, vstupenek do multikina nebo zlaté jízdenky na první třídu na eleznici.
Neochota zvolit si okraj jako ivotní prostor má zdroj v generační zkušenosti generace mé. Byli jsme vychovávaní v přesvědčení, e ijeme v nejlepším z moných světů a e metaforou našeho ivota je snadnost a úspěch. Naši rodiče se narodili v 50. letech, ili za normalizace, měli tedy ivot z nějakého důvodu pokaený či obtíný. Náš měl být snadný a úspěšný a obávám se, e jsme tomu uvěřili.
Iluze úspěchu, který je na dosah, se toti vzdává mnohem obtíněji ne kariéry po prohraném střetu s čitelným nepřítelem. My jsme nevyrostli proto, abychom pracovali, ale abychom uspěli, řekl bych v debatě, abych vysvětlil, proč špatně hledám adresáty Dobrovského apelů, přestoe jejich naléhavost sdílím.
Druhou otázku vidím v připravenosti vzdát se jakékoli pozice ve chvíli, kdy v kterékoli své podobě není dnešní doba vnímána jako nepřátelská. Tak či onak signalizovaných nebezpečí je řada – komunisté, uprchlíci, ruští či jiní propagandisté, Babiš, Zeman...
Tušíme zároveň, e ta nebezpečí jsou nepřesvědčivá, vachrlatá. e vydat se proti nim se vší silou je jakési donkichotské či furiantské. e patos by v tomto případě nefungoval. To je ono rozmlení, rozdrobení a rozpad. Není fronta, na které by se dalo padnout. A není fronta, ze které by se šlo organizovaně stáhnout. Take se tak či onak drobně snaíme, i kdy bychom nejraději bili na poplach.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.