Jste zde: Listy > Archiv > 2017 > Číslo 1 > Pavla Bergmannová: Poněkud neivá inscenace o a příliš ivé historii
Theatrum mundi
Zlín je neodmyslitelně spojený s rodem Baťů, který zde vybudoval silné obuvnické impérium a významně ovlivnil i celou podobu města. Tyto zásluhy jsou ale zastřeny i jistými kontroverzemi, které přitahují nejen historiky, ale například i divadelníky. Je tedy příznačné, e se s tímto fenoménem rozhodli vypořádat právě tvůrci zlínského Městského divadla – a to skrze volnou baťovskou trilogii. Zatím vznikly dvě části: první, nazvanou Baťa Tomáš, ivý, uvedl v prosinci 2014 Dodo Gombár, premiéra druhé se uskutečnila letos v lednu. Nese název Já, Baťa a je věnována osobnosti Jana Antonína Bati.
Inscenaci reíroval u nás nepříliš často hostující slovenský reisér Patrik Lančarič, který vyšel ze scénáře zkušeného dramatika Petera Pavlace. Ten jej napsal přímo pro zlínský soubor ve formě tzv. dokumentárního divadla, kdy text staví výhradně z výpovědí, vzpomínek a dokumentů. Zaměřuje se na kontroverzní ivotní cestu Jana Bati počínaje rokem 1932, kdy coby nevlastní bratr Tomáše dědí po jeho náhlé smrti celé baťovské impérium a dostává šanci rozvinout své schopnosti. Pavlac se pak věnuje zásadním zlomovým situacím Janova ivota od událostí souvisejících s nástupem fašismu a odchodem do zahraničí, sleduje jeho zajímavý postoj vůči exilové vládě a v závěru pak i jeho působení v Brazílii s úsilím proměnit ji v civilizovanou zemi. Snaí se tady o co moná nejobjektivnější pohled a zdůrazňuje zajímavé motivace hrdinova jednání. Do popředí pak vystupuje téma člověka zmítaného dějinami a nejsilněji vyzní motiv výrazné buldočí vůle, se kterou si jde Jan Baťa za svými cíli, ale která je někdy a odstrašující svou necitlivou fanatičností a potřebou ostatními manipulovat. Pavlacův text je ovšem značně rozsáhlý a snad a příliš mnoho informací zde zaniká právě pod tou tíhou jisté upovídanosti. Zároveň je dějově velmi statický, take by mnohem více obstál např. v soustředěnější podobě rozhlasové inscenace.
Reisérovi Patrikovi Lančaričovi se kontroverze osobnosti Jana Antonína Bati na obrovské zlínské jeviště podařilo přenést jen částečně. Na vině je především mnohomluvný scénář, který by si zaslouil řadu dramaturgických zásahů a škrtů ji v momentě svého vzniku. Inscenace je tak poměrně zdlouhavá – trvá přes tři hodiny, co by nemuselo být na škodu, kdyby nepostrádala výraznější dynamičnost. Reisér bohuel nijak nápadně ani inovativně nepracuje s monostmi divadelní řeči, co je v případě obrovského zlínského jeviště rozhodně na škodu. Za asi nejzdařilejší pasá pak lze povaovat samotnou úvodní část inscenace, ve které se řeší převod majetku v rámci dědického řízení. Tady tvůrci vyuili principů epického divadla – s pomocí a ukázkového zcizovacího efektu, kdy postava zlínského notáře dr. Huga Förstra (Luděk Randár) vystupuje ze své role, obrací se k divákům a nabízí jim několik moných variant, jak k historií zahalené situaci vlastně došlo. Zde najednou velmi ivě funguje vzájemná interakce a diváci mohou sami aktivně zvaovat, kde je vlastně pravda. Jene tento princip tvůrci záhy bohuel opouštějí a svůj zájem soustřeďují především na hereckou akci. Do popředí zákonitě vystupuje postava Jana Antonína Bati, s jeho ztvárněním se zdařile vyrovnal herec Rostislav Marek. Musel toti zvládnout nelehký úkol, neboť jeho hrdina je racionálně uvaující postava, člověk neobvyklé kázně, pragmatik i manipulátor, který se zmítá mezi tím, co je účelné a potěšující, a dokáe potlačit jakoukoli emoci. To je poloha pro tak rozsáhlý titul velmi náročná, protoe vyaduje dret hereckou polohu víceméně v jedné rovině výrazu, a zároveň ji odlišovat jen drobnými nuancemi. A to se Rostislavu Markovi podařilo precizně díky kamenné masce tváře, za kterou se umně skryl a z ní ve vyhraněných situacích dokázal vystoupit a v jemných zpovědích ukázat i určitou křehčí polohu duše svého hrdiny.
Podtitul inscenace zní Hra o historii a příliš ivé. Ačkoli divákům předkládá řadu oehavých témat, nečiní to způsobem divadelně inovativním, ba ani ivým. A to je v rámci tak ambiciózního projektu, který mohl nabídnout zajímavé čtení českých dějin i naší národní povahy, určitě velká škoda...
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.