Jste zde: Listy > Archiv > 2017 > Číslo 1 > David Těšínský: Nejhorší pasťák v České republice (Králíky)
Co vás přivedlo právě do Králík do Výchovného ústavu pro děti a mláde?
Jel jsem tam s českým novinářem Tomášem Poláčkem na poadavek od magazínu Reportér. Věděli, e mě to bude bavit.
Ústav byl před dvěma lety kvůli agresivitě chlapců jako následku špatného zacházení zrušen – kdy jste pracoval na snímcích, měl jste dojem, e je tam takto vyhrocená situace? Jak na vás chlapci působili?
Chlapci na mě nepůsobili vyhroceně; kadý má svoje problémy.
Je vám obecně téma sociálního dokumentu blízké?
Je to můj kreativní ivot. Procestoval jsem asi padesát zemí v Asii, Africe, Americe (USA i Karibik) a Evropě. Ovšem nejde o ten počet, nýbr o intenzitu a hloubku fotosérií či jednotlivých momentů. Hodně lidí to vnímá stejně, ale existují i takoví, kteří to vidí právě z hlediska kvantity.
Co pro vás bylo impulsem k tomu, e jste se stal fotografem?
Příběhy lidí, zpráva lidu skrz mé vidění. Napadla mě dvě slova, která to vystihují: poznat a předat. Fotografii jsem studoval na učilišti v Praze, ale víc mě tehdy bavila hudba. K opravdově proité fotografii jsem se dostal a po odchodu z této školy. Rozhodl jsem se přestat spát ve škole a raději začít cestovat a fotografovat to, co mě baví, a především jít směrem, který není všední a který měl by rozbít stereotyp dnešní doby: Dneska má foťák kadej, a kadej si říká fotograf. Je to stejné jako mít kytaru; to z člověka ještě nedělá kytaristu. Řekl bych mu: Tak mi něco zahraj. A kadý se pak můe podle svého vkusu rozhodnout, kdo je kytarista, kdo má techniku, kdo je kreativní a pro koho třeba platí obojí.
Jakým tématům se ještě věnujete?
Věnuji se stále novým tématům. Jde například o revoluční mladé lidé v Íránu, tragikomický ivot japonských byznysmenů, rapovou scénu na východním pobřeí USA, ijící legendy reggae music a rastafariánskou kulturu na Jamajce, satanisty a jejich rituály, cirkusáky. Dříve jsem fotografoval slumy v Asii, zabíjení zvířat včetně psů pro různé důvody (byl to pro mě způsob, jak ukázat, e kráva je jako pes), závislé na drogách a další témata.
-jej-
David Těšínský (1990) je nezávislý dokumentární fotograf. Působí v plnoformátovém médiu FÓRUM 24, který vede Pavel Šafr. Externě spolupracuje s magazínem Reportér, jeho snímky publikovala také další česká (např. Reflex nebo Lidé a Země) a zahraniční média (např. Daily Mail, Paris Match, VICE, La Repubblica, Smithsonian, Le Monde, Gazeta Wyborcza a další). Nejvíce vystavoval v Praze a v Bruselu, nyní chystá velkou retrospektivní výstavu v Praze. Více informací na www.tesinskyphoto.com.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.