Na obraze jugoslávského naivního malíře Ivana Rabuzina Domov drí bosý chlapec v rukou oválný podnos, na něm se rozkládá jeho rodná víska; idyla s domky a řádky polí, obkrouená bílým laťkovím plotu a uzavřená skleněným poklopem jako polokoulí nebeské báně. Není to jediný obraz domova v malířově díle. Všem je společná představa domova jako uzavřeného prostoru jasně ohraničeného plotem nebo křovím a jím odděleného od ostatního světa. Stačí udělat krok, a pozor, u jsi mimo domov, v cizině. Ve způsobu, jakým chlapec svůj domov pevně drí v rukou, se ovšem rýsuje i vlastnický vztah k tomuto kousku země – je to můj domov, můj domov, předem vylučující ty, kteří k němu od narození nepatří. Chybí na něm i cesta, která by umoňovala odchody a příchody. Domov zde prostě trvá beze změny jako enkláva v historickém čase. Jistě, je to předindustriální představa, kterou nám Rabuzin na svých obrazech prezentuje, domova jako místa stálosti, kde jediný pohyb je dán střídáním generací. Něco z ní ije ovšem i v nás, lidech průmyslové epochy, je hned několikrát a často brutálně zamíchala lidskými sídly a jejich obyvateli, kteří jako mnohé selské i šlechtické rody ili na stejném kusu země i pět set let; představa domova jako idyly, dobra. Mít domov a ztratit domov jsou kategorie, které se objevují skoro v kadém ivotopisném vyprávění. Obvykle spojené s dobou dětství.
Zajímavé je, e nikdo z nás se neptá, kde jeho domov přesně začíná a kde končí.
Ani já jsem to nevěděla. Kdy jsem z Německa, z města leícího na samé francouzské hranici, před lety jela poprvé domů, vycházela jsem automaticky z toho, dnes bych řekla v Rabuzinově duchu, e domov prostě někde nastane, moná na hranici v Mikulově, nebo a někde na okraji Brna. Ale bylo tomu docela jinak. Ano, Mannheim, to byla ještě cizina, ale za Stuttgartem – cibulkové věe venkovských kostelíků mi u cizí nebyly. Cestou z Mnichova k tomu přistoupil reliéf krajiny, střídání lesů, polí a lidských sídel, barokní kostely s fasádami z měkkých omítek, které pak v Rakousku náhle zeloutly odstínem charakteristickým pro zašlou monarchii, jím se tehdy i u nás ještě vyznačovala snad kadá úřední budova. A kdy jsme pak večer ve Vídni udělali přestávku, cítila jsem se při pohledu na mnoství na chodnících pohozených papírů u docela jako doma. Domov prostě nenastal na nějakém konkrétním místě, postupně jej v drobných detailech přibývalo, stejně jako jej začalo zase ubývat na cestě zpátky.
S lety se ale můj pocit domova nezmenšoval, ba naopak rostl. Byli to třeba sudetští Němci, kteří svým vpředu tvořeným R a otevřeným E signalizovali náš bývalý společný domov, a o něco později jsem do něj zahrnula i Němce z Bukoviny, domovem nám tu byla rakouská monarchie. Setkáme-li se někde, třeba ve vlaku, začneme brzy, my Rakušané, nadávat na říšské Němce a výborně si přitom rozumíme.
Zatímco můj pocit domova se rozrůstal, mé rodné město se mi začalo odcizovat tím, jak se měnilo. Zmizela kavárna mých studentských let, na vojenském cvičišti, na které jsem jako dítě ráda chodila, vzniklo nové sídliště, ve středu města bylo zbouráno několik domů, které patřily k mému obrazu města. Mít domov pro mne začalo znamenat především mít paměť.
Rabuzinův výrostek drí sice v rukou podnos se svou nebeskou bání chráněnou rodnou vískou, ale oběma nohama stojí ve světě. Jestli do něj jednou vykročí, ponese si svůj domov s sebou. Protoe domov je především stav duše. ít v něm nemusíme, ale s sebou jej světem nosíme...
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.