Všechno zlé k něčemu dobré. Nemoudrý a tvrdohlavě obhajovaný soud pana prezidenta o Peroutkovi mě přiměl uskutečnit dávný záměr a přečíst si peroutkovský tisk z těkých dob 1938–39. Přítomnost je na síti snadno dostupná a vybrané články z Lidových novin si vystřihoval a ukládal můj tatínek. Část svých objevů souvisejících s otázkou, zda Peroutka vštěpoval čtenářům obdiv k Hitlerovi, jsem uvedl ve fejetonu Jak Peroutka vyl s vlky (Listy 5/2016). Slíbil jsem čtenáři objevy další, vidím však, e téma je na fejeton příliš váné, a kdy jsem se rozhodl zahrnout i zamyšlení nad texty z období 1945–48 (kdy byla Přítomnost přejmenována na Dnešek a Lidové se staly Svobodnými), také rozsáhlé.
Navazuji tu na svůj fejeton, k němu doplním citace: Peroutkův Dynamický ivot vyšel v Přítomnosti 26. 4. 1939 jako první část článku, jeho pokračování se u čtenáři nedočkali. Na poválečnou kritiku Peroutka reagoval v článku Nechte toho, který 9. 3. 1947 otiskly Svobodné noviny. Tamté se 14. 3. 1947 Peroutky zastal v článku Jednou jako čtenář profesor Vladimír Úlehla. Potvrdil, jak Peroutkovi rozuměl inteligentní čtenář roku 1939.
Ne pokročíme dál, pokusím se vyrovnat se s otázkou, k čemu je vůbec dobré číst staré noviny. Myslím, e je to nejlepší cesta k poznání minulosti. Vzpomínky pamětníků podléhají erozi, soudy historiků jsou závislé na pozdějším vývoji. Ale jak říká latiník: Litera scripta manet. Z novin vane jinak u nedostupný duch doby. Otázka se posouvá: K čemu je dobré poznávat minulost? Netroufal bych si říci, e z ní plyne nějaké opravdu pouitelné poučení. Kadý čas má svá nová trápení. Přece jen, abych to řekl za sebe, mi pomáhá v ivotě vědomí, e ani mí předkové to neměli lehké. Schopnost nahlédnout do minulosti posiluje náš duchovní imunitní systém.
Snad nejvíc vzbuzuje pochybnosti o Peroutkově věrnosti zásadám humanity článek Češi, Němci a idé (Přítomnost 22. 2. 1939). V Listech 2/2015 o něm podrobně psal Z. Víšek (Zeman kontra Peroutka). Stojí za připomenutí, jak pro nesouhlasnou reakci řady čtenářů Peroutka článek dovysvětlil hned v následujícím čísle Přítomnosti 1. 3. 1939. Z jeho delší poznámky cituji aspoň toto: Nemohu ovšem nikoho naučit, aby správně pochopil tendenci článku [...], přesto by se snad mohl pochopit docela jasný účel článku, kterým zajisté nebylo přiloit českým idům polínko, nýbr naopak jim odlehčit. [...] Pokud se německých idů týká, je to věc podle našeho názoru tragická, ale nad naše síly [...], i tam, kde litujeme, nemůeme pomoci.
Výrazem nad naše síly odkazuje Peroutka na stejnojmenný článek Mileny Jesenské v Přítomnosti z 12. 10. 1938. Jesenská píše, e u se nemůeme ujímat uprchlíků z nacistického Německa – to by mělo být povinností západních demokracií. A zdůvodnění? Náš lid je sice trpělivý, laskavý a dobrý, s hlubokým smyslem pro právo a pro křivdu. Ale tento lid je současně hluboce zkrušen a podráděn a rozbolestněn. Od bolesti a přeúnavy, od velkého břemene a zklamání je k pocitům touhy po pomstě maličký, nebezpečně maličký krok. Odjakiva byla pomsta výrazem zmučeného bezpráví a nikdy se nevybila tam, kde měla, nýbr tam, kde mohla. [...] Budeme-li nuceni zatíit svůj lid tak, aby byl přetíen, můeme vědět jasně, kam se jeho hněv nejspíš můe obrátit.
Podobný tón zazněl u v Peroutkově článku Něco o českém národě a o idech, který otiskla Přítomnost 19. 1. 1938. Čtenářům Listů 4/2013 jej připomněl Václav Burian (Nenápadnost nebo naděje. Pak jsme bez naděje). Problémem pro současného čtenáře tu není samotný Peroutkův vztah k idům. Znám idy, kteří jsou právě tak Čechy jako já sám, a nevím, co bych si u nich počal s velkým . Článek, věřím, zcela zbavuje Peroutku podezření z antisemitismu – naopak je z něho zřejmé, jak antisemitismem pohrdal. Není pochyby, e v normální době by Peroutka mohl své smýšlení o idovské otázce vyjádřit slovy: idům musí být dána plná občanská rovnoprávnost a musí se s nimi zacházet jako s kadým jiným, jak to učinil v rozhořčeném odsouzení protiidovských výtrností na Slovensku Tak tedy zase? ve Svobodných novinách 2. 12. 1945.
Přesto článek způsobil, e nesouhlasná korespondence podstatně nabyla na objemu, a Peroutka se proto k tématu vrátil (Ještě jednou o té věci, Přítomnost 9. 2. 1939). Kamenem úrazu byla idům doporučovaná nenápadnost, která podle Peroutky brání u nás propuknutí antisemitismu. Peroutka v druhém článku zdůrazňuje, e tu nemá na mysli české idy, ale narušení rovnováhy, jaké by způsobili uprchlíci a přistěhovalci. (Při srovnávání s dneškem třeba připomenout, e to byla doba, kdy jsme stáli na pokraji války.)
Jak napsal u Burian, těko pochybovat o oprávněnosti Peroutkových obav. Troufám si říci, e poslední věty Peroutkova článku z r. 1939 jsou adresovány hlavně vládě a měly být čteny takto: Blíí se asi chvíle, kdy náš mocný soused začne na naši vládu naléhat, aby po jeho vzoru řešila idovskou otázku. I u nás se najdou lidé, kterým to bude vyhovovat. Pokusím se zformulovat argumenty, s nimi bychom se mohli nátlaku bránit. K tomu u nedošlo a Němci vzali konečné řešení do vlastních rukou.
I shovívaví kritici Peroutkových článků o idech obvykle konstatují, e tyto články se jim nečtou lehce. Myslím, e ani Peroutkovi se lehce nepsaly. Jistě si na ně vzpomněl, kdy se po válce opět objevily snahy doporučovat idům nenápadnost, a a nezvykle vášnivě je odsoudil ve zmíněném ji článku ve Svobodných novinách. Jeho román Oblak a valčík je do značné míry věnován tragédii idů a prostoupen dilematy lidí, kteří se ocitli v situacích nad jejich síly. Peroutka nedává návod, jak taková dilemata řešit, spíš jako by po čtenáři vyadoval zamyšlení: Co bych v takové situaci udělal já? A co by bylo správné udělat? Snad není klamný můj pocit, e se v románu vyrovnával s traumatem, které v něm doba mezi lety 1938 a 1945 zanechala.
V článku Nový poměr k Německu (Přítomnost 29. 12. 1938) Peroutka napsal: Ať nás i cokoliv od Němců dělí, jedna věc nás s nimi spojuje: byli jsme, oni a my, v září jediní dva národové, kteří byli ochotni pro svou věc bojovat. U národa s morálkou tak bojovnou, jako mají Němci, to není bez významu. Zaslouíme snad v jejich očích všeho, ale ne opovrení.
Naděje, e Němci se spokojí s naší loajalitou a ponechají nám omezený prostor k ivotu, se čas od času na stránkách Přítomnosti vynořuje. 1. 2. 1939 zde odpovídá Peroutka na dopis německého studenta, který podává své představy, jak zlepšit porozumění mezi Čechy a Němci.
Z Peroutkovy reakce aspoň tolik: Kdybychom vám chtěli vyhovět a přijmout váš odpor k humanitní taktice, dopadlo by to tak, e bychom jen papouškovali po vás některé ideje a umiňovali si přitom vnitřně, e jich nikdy nepouijeme. [...] Panuje leckdy sklon dívat se na nás, jako bychom nebyli více ne obyvatelé určitého prostoru, na kterém má Německo zájem hospodářský a kulturní. Ale my jsme víc ne obyvatelé prostoru. My jsme národ.
12. 4. 1939 Milena Jesenská v článku Co Němci očekávají od Čechů odpovídá na obdobné rady. Bystře v nich odhaluje čertovo kopýtko: Jedno slovo ve Vašem článku je ovšem trpčí všeho ostatního. Slovo prozatím. Prozatím přenecháváme Čechům... Prozatím očekáváme od Čechů. Co se týče Němců, mluvili asi Peroutka i Jesenská k hluchým uším. Myslím ale, e své odpovědi psali hlavně pro Čechy.
Nyní se nemohu ubránit srovnávání. Něco podobného jsme přece proívali o třicet let později: cizí velmoc, její agrese zastavila přirozený vývoj, a naše vláda, která se – snad – přece jen snaí něco z dosaeného udret, ačkoliv to nemůe dávat zřetelně najevo. Mezi námi – mluvím hlavně o studentech – postupně narůstá netrpělivost srdce. Vedou se vášnivé spory. Jedni se dovolávají Husa, který neodvolal, vyzývají ke stávkám, přijímají bojovné rezoluce, odmítají vstup do Národní fronty. Druzí poukazují na situaci vojáků v zákopech, kteří by neuváeným útokem mohli ztratit všechno – ať se raději trpělivě a nenápadně hlouběji zakopávají. Nakonec přijde cosi jako skoro všeobecná kapitulace. Otázka, zda na ní mají větší podíl netrpěliví, nebo opatrní, zůstane – snad u napořád – otevřená. Někteří z protagonistů obou krajních směrů se posléze setkávají mezi signatáři Charty 77.
Peroutka se zcela zřetelně rozhodl pro podporu zákopové taktiky. Smiřuje se s dominancí pravice reprezentované Stranou národní jednoty. V ivotě bývají časy, kdy je třeba se spokojiti chudou potravou. [...] Jest na čase, aby tento národ, jemu v září bylo přeťato tolik il, přestal u krvácet. Vše, co tomu slouí, jest nezbytno přijmouti (Článek Vůdce se představuje v Lidových novinách). Na adresu vlády zaznívá vdy z jeho úst jen uznání a pochopení. Peroutkova snaha zformulovat udritelný program obrany – nepolitickou politiku – vrcholí v článku Druhý dech (Přítomnost 26. 7. 1939): Národ, který u jen omezeně se můe vyjadřovat a udrovat politikou, má více důvodů ne dříve, aby kadý jeho člen pracoval dobře. [...] Jestlie dříve někdo špatně hospodařil na svém závodě nebo na svém statku a přišel o něj, byla to jeho škoda a ani jsme se po něm neohlédli. Nyní by způsobil škodu národní. Ve Venkově dosti dlouho u kladou otázku: Dovedl jsi udret svůj statek aspoň sto roků? [...] Vedle toho vynořuje se mnoho otázek jiných: dovedeš pracovat aspoň tak dobře jako Němec? Nebo, sláva, dovedeš něco dokonce lépe?
I tento minimalistický program vzbuzoval nedůvěru našich protektorů. Slibované pokračování článku u nevyšlo a dny Přítomnosti byly sečteny. S ní nadlouho zmizel i Peroutka a můeme se jen dohadovat, co by radil k 28. říjnu 1939, kdy tak mnozí neposlechli vládu, ale své srdce.
Nechávám na čtenáři, zda uvedené Peroutkovy postoje bude pokládat za oportunistické. Mnozí tak činí a pak přirozeně vidí paralelu s postojem, který Peroutka zaujal v období 1945–48 k hrozivě vzrůstající komunistické moci.
Svůj základní postoj k poválečnému státu shrnul do dvou principů (Není návratu, Svobodné noviny 25. 11. 1945). Na jedné straně: Kadý si musí rozřešit základní otázku svého postavení k tomuto vyvíjejícímu se socialistickému státu. Koho jeho základní, nyní uskutečňovaná fakta tak drádí, e je schopen jen opozice, bude odsouzen k tomu, aby si své politické myšlenky psal do deníku. Vliv je mono si získat jen pozitivní politikou.
Ale na druhé straně: Ani humanitní zásady, ani stará česká touha po svobodě a národní svébytnosti nijak neodporují potřebám vyvíjejícího se socialistického státu. Jsou lidé v našem veřejném ivotě, kteří by ztratili smysl ivota, kdyby nemohli působit pro tyto ideje.
V tomto duchu Peroutka rozhodně polemizoval s pravicí (Svobodné noviny 10. 2. 1946) i s levicí (Svobodné noviny 3. 3. 1946). Dnes si ovšem více ne dříve uvědomujeme základní problém tohoto postoje. Co dělat, kdy se naše principy dostanou do kolize? Dáme přednost socialismu, nebo svobodě? Nedovolíme odpůrci socialismu, aby své názory napsal do novin a usiloval o jejich zastoupení v parlamentu? Pochybnosti o socialismu patrně v poválečných letech na stránky tisku nepronikly. Někteří Peroutkovi čtenáři však zapochybovali o pevnosti Peroutkova demokratického postoje. Tři jejich dopisy otiskl Peroutka v Dnešku 3. 4. 1946 a připojil článek, který později v knize Tak nebo tak výstině nazval Komunisté mezi námi.
Obhajuje v něm svůj příklon k socialismu: Uvate, e dříve byly křivdy jiného druhu, ale také křivdy. Jsou-li dnes továrníci zbavováni továren, byli dříve lidé, kteří neměli kde spát a co jíst. Trvá na tom, e komunisté zůstávají součástí národního kolektivu: Silná a vlivná komunistická strana je jedním z hlavních faktů naší nynější politiky a je třeba učit všechny lidi politikou se zabývající, aby s tím počítali.
Závěr je optimistický: Revoluční zjevy – přerůzné druhy násilí, i psychologického – musí být nahrazeny zjevy ze ivota normálního, vření jasným právem, libovolnost spravedlností. Vskutku – svoboda musí planout jasněji – jinak neměly tyto volby smysl. Volnější pole pro veřejnou kritiku!
Na prahu nového roku (Dnešek 2. 1. 1946) podává Peroutka (Chvála roku 1946) radostnou bilanci roku předchozího, kdy bylo podle jeho názoru právo na veřejnou kritiku obhájeno a trvale vybojováno: Nemluvme nikdy o českém národě, ani bychom přitom myslili také na masy komunistické strany. Neříkejme nikdy, e český národ něco chce, jestlie jsme se o tom nedohodli s lidem, který stojí za největší českou stranou. Jestlie však nás budou někdy tísnit pochmurné okolnosti, rozpomeňme se, e, podle zkušenosti, není marno v krizi apelovat na zdravý a rozumný charakter českého národa.
Ale u 12. 1. 1947 se v článku Nač spoléháme začínají jevit věci podstatně jinak: Docházejí nám takové nevlídné dotazy: jak dlouho prý ještě chceme provozovat tuto svou hru, jaká podle našeho názoru bude naše budoucnost; a nač prý spoléháme? Na nic – a na mnoho. Na nic hmotného. Na mnoho nehmotného. Pravda, na první pohled vyhlídky nejsou povzbudivé. Kdyby některá velká strana chtěla proti nám vzít v ochranu zlo a nerozum, pak přehlídka moci postavené proti nám by trvala od rána do večera: jest tu SNB, ZOB, OBZ a jak se všechna tato zřízení jmenují; jsou tu vězni, špiclové, otvírači dopisů a odposlouchávači telefonů, je dosti surových a hloupých lidí, jich je mono ke všemu uít; je tu bohatě podporovaný tisk, spousta institucí, pronikavý vliv vládní strany, která můe rozdávat kariéry, peníze a různé příjemnosti; jsou tu zbraně i mohutně vybudovaná propaganda, rozhlas, který tak pěkně umí umlčovat, početný a vycvičený aparát ministerstev. Proti tomu všemu na naší straně není více ne pero a kus papíru a monosti dát vytisknout své myšlenky. Po této stránce nerovný boj. A přece ne zcela nerovný, neboť ijeme v demokratickém státě, nakonec se všichni, pán nepán, mocný nebo sláb, sejdeme před soudnou stolicí úsudku lidu, a jeden druhého tam můeme vyzvati.
Tady projevím svůj názor: to nejsou slova oportunisty, připomíná mi to spíše rytířem hozenou rukavici.
Listování Svobodnými novinami a Dneškem potvrzuje, e Peroutka se plně dává do slueb svému druhému principu. Pranýřuje zvůli, hloupost, krátkozrakost komunismu propadlých intelektuálů (Miloš Kopecký, Ferdinand Herčík, František Trávníček) a slepých obdivovatelů sovětských pořádků. Kolem Svobodných novin se ji před Únorem začíná stahovat smyčka. Ještě poslední Peroutkův komentář Co chceme od nich? ve Svobodných novinách opakuje: Komunistická strana vykonala velké dílo pro tento stát; odstranila pocit cizoty mezi dělnictvem a státem, získala pro stát příchylnost širokých vrstev ve větší míře, ne tomu dosud bylo v naší historii, docílila, e mnohem větší počet občanů ne dříve upřímně pokládá tento stát za svůj. To je historické dílo, kterého kapitalismus nepochybně nebyl vůbec schopen, to je dílo, které v dějinách národa nikdy nemůe ztratit svou cenu. Nyní jde o to, čím má být zaplaceno.
Odpověď je sice zřejmá: svobodou a suverenitou. Ale naděje přece neumírá: A přece ještě i z hlubin tohoto naprostého nezdaru opakujeme původní parolu: je nutno, v české politice, v českém národě dospět k dorozumění s komunistickou stranou.
Můe se to jevit jako výraz nevyléčitelné naivity. Vzpomeňme ale, co se stalo o dvacet let později. Členové komunistické strany byli iniciátory Poselství občanů předsednictvu ÚV KSČ, které jako hlavní zásady zavazující delegaci jednající se sovětským politbyrem vytyčilo socialismus a spojenectví na jedné a svobodu a suverenitu na druhé straně – tedy Peroutkovy principy z r. 1945. Zvrátit u nás nástup komunistů bylo po válce, mluvíme-li jen o demokratech, nad naše síly. Dorozumět se s komunisty, probudit v nich demokratické instinkty skýtalo stéblo naděje a – byť s velkým zpoděním – opravdu pootevřelo dveře k osvobození, třebae nakonec chyběla síla jimi projít.
V citovaném článku Peroutka formuluje dvě okolnosti, za nich by konečným výsledkem mohl být jen nezdar a kdy by sebelepší úsilí nebylo nic platné: 1. Kdyby postup komunistické strany nevyrůstal z domácích podmínek, nýbr byl jen součástí mezinárodní komunistické strategie. 2. Kdyby komunistická strana se byla rozhodla získat veškerou moc.
Poslední domácí Peroutkův článek končí slovy: Hle jaká velká národní a lidská odpovědnost připadla pojednou komunistické straně. Nemůeme ji posuzovat jinak ne podle toho, jak pomáhá uskutečňovat plnost a důstojnost ivota moderního českého člověka. Zajisté, oponujeme jí, domníváme-li se, e někdy nejedná dobře, nebo shledáváme-li, e někdy bez potřeby kryje špatné lidi a špatné skutky. Avšak ona je silná a my slabí, ona má všechny prostředky moci a my ne více ne slovo. Proto v tichu vdy prosíme genia národa, aby tuto stranu vedl po správné cestě.
Tato prosba vyslyšena nebyla.
Jan Novotný (1944) je fyzik, esejista, fejetonista Listů.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.