V jednom z nespočtu dokumentárních pořadů o druhé světové válce a vítězství Stalina nad Hitlerem byl nedávno citován výrok jedné z příslušnic Rudé armády, která se svým vojskem došla a do Berlína. Viděla německé domy i obyvatele a kladla si otázku, proč vlastně Němci začali válku, kdy se měli tak dobře. Zatímco my jsme v Rusku bydleli v zemljankách, oni pili horkou kávu a spali v bílém povlečení, říkala si pro sebe armádní zdravotnice prohlíejíc si dříve honosné, nyní však zničené stavby německých měst. Jak otázka poloená sovětskou vojačkou souvisí s názvem tohoto článku?
Politický filozof Francis Fukuyama, autor myšlenky o závěrečné fázi historie, je často obviňován, e se ve své předpovědi zmýlil. Svojí tezí z počátku devadesátých let minulého století přitom měl Fukuyama na mysli konečné vítězství liberální demokracie nad autoritářskými reimy a nastolení trvalého blahobytu a míru. S ohledem na napjatou situaci v současném světě je však dnes dáváno za pravdu spíše Samuelu Huntingtonovi, který také zhruba před čtvrtstoletím naopak prorokoval střet islámské a západní civilizace.
Celý název Fukuyamovy slavné eseje ale zní Konec dějin a poslední člověk. Fukuyamovým posledním člověkem přitom má být jedinec zbavený touhy po vlastním uznání, jedinec, který není poháněn vpřed prahnutím po krvi, nechce válčit ani s nikým soupeřit a chce svůj ivot proít v pohodlí, které nabízí demokratický západní svět. Poslední člověk si chce jenom uívat, ne bojovat ani dobývat sebeúctu prostřednictvím soutěení s ostatními.
Na první pohled tedy měl Fukuyama pravdu. Náš západní svět je toti skutečně světem uívání. Chceme si uít nejen volný čas, ale také manelství, rodičovství, přátelství, školu, jídlo, sport nebo práci. Kdo má více záitků, je více člověkem. Spoléháme se na vrtkavé emoce a podstatou se nezabýváme. Pro daný jev se aktuálně vil nový pojem post-truth, tedy právě neodhalování skutečného stavu věcí, ale spoléhání se na povrchní, vrtkavé a pomíjivé pocity.
Všimněme si například, e zastánci brexitu či zvolení Donalda Trumpa nebo kritici tzv. tradičních stran hovoří vdy o tom, e v důsledku daných událostí vítězí opravdová demokracie. To je však také velmi povrchní zdůvodnění, na první pohled zní lákavě, ale vlastně je nic neříkající. Nevědomky dokládá jediné – dvojznačnost pojmu lidovlády, který je ústředním problémem (či spíše nebezpečím) pro demokratické instituce. Kdo je lid? Co kdy si nechce vládnout dobře? Jaká je jeho vůle?
Nejasné odpovědi na dané otázky i Adolfu Hitlerovi umonily tvrdit, e nacionální socialismus je tou skutečnou demokracií, neboť přání lidu odráí nejlépe, a jeho historickým posláním je chránit starobylou evropskou kulturu (mimochodem stejný úkol o nutnosti obrany evropské kultury si prostřednictvím svého billboardu před posledními krajskými volbami zadal jeden z místních lídrů Strany práv občanů...). Ve skutečnosti však oni samozvaní obhájci demokracie vlastně tvrdí, e umírněnost v politice je škodlivá a téměř vlastizrádná. U nás je zastánce ústavnosti pohrdlivě označován za sluníčkaře či v lepším případě za představitele nevhodné politické korektnosti. I prezident Zeman se raději nechal nedávno vyfotografovat, jak střílí z nové armádní pušky, ne aby šel klást věnce či pronášet projevy u příleitosti připomínek událostí 17. listopadu.
Stačí tedy opět hlásat slogany o ohroení jedné kultury druhou, a liberální poslední člověk odhazuje své zábrany a jeho dosud utlumené bojechtivé emoce opět vyplouvají na povrch. Je přitom paradoxní, e militantnost poslední člověk najednou objevuje pouze u svých nepřátel. Tak máme strach z migrantů a teroristů a neuvědomujeme si, e právě evropské totality dvacátého století daly vzniknout myšlence, e jen revolucionář, který násilím a brutalitou bojuje za výhradně svoji svobodu, za svoji politickou myšlenku a za svůj lid, je tím skutečně ctnostným a šlechetným. Nestačí ji pouze ít nebo si uívat, nutné je vrátit se k boji, neboť pouze ten je morální, čestný a povznášející.
O post-truth tak moná mluvil ji starověký Platón, kdy tvrdil, e nejsme schopni skutečnost rozeznat, ijeme uprostřed pomyslné jeskyně, na jejích stěnách vidíme jen neúplné odlesky věcí, nikoliv jejich pravou podstatu. Proto si nakonec v tom zmatku, v něm se nesrozumitelně mísí soukromé a veřejné, dobrovolně zvolíme tyranii, která nám jednoduchou pravdu bezpracně nabídne. Podobné podstaty lidského uvaování ji jednou vyuily nedemokratické ideologie, které se spolehly na to, e lidé vlastně nemají zájem o nudný a svobodný ivot v blahobytu, ale naopak chtějí bojovat, nechat se vést někým jiným, aby sami odpovědnost za svůj ivot nemuseli nést.
A Fukuyama se moná skutečně mýlil. Ale ne v předpovědi o konci dějin, ale spíše v předpovědi o příchodu posledního člověka. Chtějí toti lidé skutečně proít svůj ivot v pohodlí? Nebo si raději ve své nijak nezmenšené touze po uznání zase vyberou vůdce, který jim nabídne soupeření a běsnění, neboť jim alibisticky sdělí, e za všechny jejich problémy mohou ti druzí?
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.