aneb o předvídaném krachu Euroasijské unie a zklamání z unie Evropské
Sovětský svaz neexistuje u více ne dvacet pět let. Rozpadl se překvapivě klidně: na základě dohody svých elit, vnitřní slabosti a existence nenásilných hnutí za nezávislost v republikách. Zároveň se bezprostředně po zániku impéria podařilo vyhnout očekávaným nebezpečím: nedošlo ke konfliktům tam, kde byly očekávány především (sever Kazachstánu, východ Ukrajiny a Krym). Vzniklé spory měly regionální charakter (v evropské části postsovětského prostoru jde především o dodnes trvající konflikty v Podněstří, Abcházii, Jiní Osetii a Náhorním Karabachu).
Západ s neklidem sledoval také osud jaderných zbraní, které ve chvíli rozpadu SSSR byly na území několika nově vzniklých států (Ukrajina, Bělorusko, Kazachstán). Tyto státy je ale vcelku klidně předaly Rusku. Došlo na vyhlašování konce dějin a triumfu liberální demokracie. Předčasně.
Z impéria se vytrhly tři státy, a pokud dnes experti píší o postsovětském prostoru, vytýkají tyto státy před závorku – nakonec i OSN tyto státy uznalo nikoli za státy střední Evropy, ale za část Evropy severní. Součástí impéria byly nejkratší dobu (nepočítaje v to Moldávii, která ale byla v roce 1940 umělým útvarem). Udrely si předválečné elity nebo získaly nové z prostředí emigrace (příkladem budi bývalý prezident Litvy Valdas Adamkus). Jejich konstitutivní národy neměly problémy s identitou, co jim umonilo rychle se integrovat do EU i NATO (v roce 2004).
To neznamená, e u nemají s Moskvou nic společného. Jsou obydleny početnými ruskojazyčnými menšinami (v Lotyšku i v Estonsku jde o dvě a tři desítky procent, v Litvě o pár procent), které často sdílejí pohled Kremlu. Stojí v první linii hybridní války, včetně války kybernetické. Jsou to ale jediné postsovětské republiky (v článku se soustředím na postsovětské republiky v Evropě a na Kavkaze, pomíjím střední Asii), kterým se podařilo natrvalo opustit ruskou sféru vlivu.
Zbývajících šest republik v ní zůstává nebo jsou neustále ohroeny návratem do ní. Sławomir Popovski, dlouholetý zpravodaj polských médií v Moskvě, říkal nedávno na stránkách polského časopisu Nowa Europa Wschodnia, e kdy Moskva v roce 1991 souhlasila s demontáí Země sovětů, řídila se Leninovou strategií z doby podpisu Brestlitevského míru s Německem v roce 1918: vzdát se lze toho, co bude moné získat zpět. Zdá se, e Popovski má pravdu.
Moskva se snaí reintegrovat postsovětský prostor. Řada jejích iniciativ skončila fiaskem: od Společenství nezávislých států (dnes jsou summity jen příleitostí k dvoustranným setkáním), přes Organizaci Smlouvy o kolektivní bezpečnosti, a po projekt společné fotbalové ligy.
Posledním velkým, několik let realizovaným plánem Kremlu je hospodářsko-politická Euroasijská unie, propagandisticky představovaná jako východoevropská protiváha k západoevropské Evropské unii. Moskva byla k účasti na tomto projektu schopna mobilizovat hrstku zemí, ve kterých je její vliv pořád silný: Arménii, Bělorusko, Kyrgyzstán a brzy moná i Tádikistán.
Vyjmenované státy jsou státy velmi slabé. V případě států jako Arménie či Bělorusko se ostatně publicisté ptají, zda je na místě brát je jako státy nezávislé. Vyplývá to z jejich ohromné závislosti na Rusku a zároveň z jejich vnitřní slabosti. Pak jsou státy jako Tádikistán a Kyrgyzstán, jejich několik desítek procent HDP pochází z peněních transferů od gastarbeiterů pracujících v Rusku (které můe Rusko v kterékoli chvíli vyhodit, a přivést tak zmíněné země na okraj krize). Lze v jejich případě hovořit o stabilních zemích?
Posledním členem je Kazachstán, který byl v roce 1991 označován za stát, kterému hrozí rozpad jako prvnímu v řadě (kvůli mezietnickému napětí). Vydrel, úspěšně se modernizoval a dnes – přes měkký autoritarismus, který v něm panuje – postupně zavádí další demokratické prvky. Kazachstán a Bělorusko byly společně s Ruskem zakládajícími členy Euroasijské unie a zdá se, e na počátku skutečně věřily, e to můe být projekt pragmatický a hospodářsky výhodný. Tamní elity se ovšem zklamaly.
Euroasijskou unii od EU odlišuje řada rysů. Především je ale odsouzena k neúspěchu ze stejného důvodu, z jakého byly k fiasku odsouzeny všechny reintegrační projekty v regionu – tím důvodem je silová disproporce. Rusko je při porovnání s takovými zeměmi, jako jsou Arménie nebo Kyrgyzstán, nesrovnatelně silnější (hospodářsky, vojensky, populačně, rozlohou atd.). HDP Ruska je 86 procent HDP celé Euroasijské unie, na Arménii nebo Kyrgyzstán připadá všeho všudy po procentu. To s sebou nese řadu nebezpečí.
Mezi jiným nelze hovořit o společné hospodářské strategii, jak tomu je v Evropské unii. Hospodářství zbývajících států tato nerovnováha činí závislými na hospodářství ruském, a poslední roky ukázaly, e je to rizikové. I hospodářské vztahy v Euroasijské unii jsou především moskvocentrické. Obchodní výměna například mezi Arménií a Kazachstánem nehraje ádnou roli.
Do Euroasijské unie se ne vdy vstupovalo dobrovolně. Známá je příhoda z návštěvy arménského prezidenta Sere Sarkisjana v Moskvě v září 2013. Ten, i kdy Arménie byla v zavádění směrnic Evropské unie nutných k popisu dohody o přidruení dále ne Gruzie, Moldávie nebo Ukrajina, byl Vladimírem Putinem donucen opustit kurs sbliování s Bruselem. Místo toho se tehdy musel rozhodnout pro vstup do Euroasijské unie.
Euroasijská unie je především politický projekt, pro členy často hospodářky nevýhodný. Nakonec, kdy Arménie vstupovala do Euroasijské unie, nebyly jejím hlavním partnerem státy východní Evropy, ale EU. Integrovala se tedy s východní Evropou, čím sama sobě ztíila obchodní výměnu se svým hlavním partnerem, kdy např. zavedla cla na výrobky ze Západu, co poadovala Euroasijská unie. Projekt Euroasijské unie nemůe vydret a zanedlouho skončí, stejně jako řada reintegračních iniciativ Moskvy, na smetišti dějin.
Síla Ruska dnes ve větší míře ne na vytváření něčeho stojí na potenciálu ničení a škození. Moskva má páky. Arménii lze snadno vydírat monou hrozbou větší podpory Ázerbájdánu v konfliktu o Náhorní Karabach. Rusko tvoří problémy a následně získává výhody nabídkou pomoci při jejich řešení – je to tak v Sýrii a jistě to tak bude s Ukrajinou.
Mentální revolucí byl pro regionální politiky rok 2014 a anexe Krymu. Předchozím podobným, i kdy menším otřesem (Rusko se tehdy neodhodlalo zajít tak daleko) byla pětidenní válka v Gruzii v roce 2008. V roce 2008 východoevropští politici viděli, jak – poprvé od roku 1991 – pouívá Moskva svá vojska za hranicemi státu. V roce 2014 se přesvědčili, e je schopna měnit státní hranice a anektovat cizí území.
Politici jako Nursultan Nazarbajev nebo Aleksander Lukašenko se bojí, e i v jejich zemích se mohou objevit zelení muíci, kteří, inspirováni Moskvou, začnou ozbrojený puč. Příklady destruktivní síly Ruska v dnešním světě nechybějí: Ukrajina, Sýrie, Podněstří, Abcházie, Osetie.
Kremelským vládcům nedávají spát barevné revoluce – především ta, která by se mohla odehrát v Rusku. Rusové berou tyto revoluce jako přetahovanou s Washingtonem, a ne jako výraz potřeb východoevropských společností. Naštěstí pro ně většina pokusů skončila fiaskem: v Kyrgyzstánu, v Bělorusku, v Rusku.
Povedla se jen revoluce růí v Gruzii, i kdy i ona – kromě ohromného civilizačního skoku, který se zemi povedl – vedla k měkkému autoritarizmu a porušování lidských práv, co způsobilo, e o moc přišel Michail Saakašvili. Nelze ovšem vyloučit, e Tbilisi brzy provede proruský obrat. Tamní společnost se k tomu kloní čím dál tím více, protoe si s ním spojuje měřitelný hospodářský přínos. Země se k sobě přibliují od konce Saakašviliho éry.
Oranová revoluce Ukrajinu rozčarovala, i kdy připravila obyvatele na revoluci důstojnosti (proti Viktoru Janukovičovi, pozn. red.), naučila je přinejmenším, e i po triumfu demokratů musí národ sledovat a hodnotit kadý krok, který dělají, a brát věci do svých rukou namísto toho, aby svůj osud zcela přenechával vládnoucím.
Na hodnocení revoluce poslední teprve dojde; vedle řady rozčarování jsou vidět i úspěchy – symbolickým, ale důleitým, je uchránění ukrajinské nezávislosti a rozhodné posílení nezávislosti na Moskvě a ohromný pokrok v utváření ukrajinského politického národa.
Pro Ukrajince byla ruská agrese šokem. Namísto toho, aby Rusko zvětšilo svou kontrolu nad Ukrajinou, odtrhlo od Ukrajiny nejvíce promoskevské regiony, a zbývající část země přesvědčilo, e musí hledat cesty ke sblíení se Západem. Pravděpodobně to takto zůstane mnoho let.
Všechny postsovětské země měnily svou geopolitickou orientaci, kdy se obracely jednou na Východ, jednou na Západ. U dvě desetiletí je nejstabilnější pozice Běloruska (bez ohledu na předstírané sbliování s Evropskou unií, které ve skutečnosti mělo jen zvyšovat jeho cenu ve vztazích s Moskvou). Je to ale právě Bělorusko, je bylo na začátku devadesátých let povaováno za zemi, která se nejrychleji můe integrovat s evropskými společenstvími. Rozchody a návraty zemí v regionu k Rusku vyplývaly z řady faktorů, z nich zmíním jen několik nejdůleitějších.
Za prvé: Západ potom, co do svých struktur pozval Vilnius, Tallinn a Rigu, nebyl u tak ochotný se dále rozšiřovat. Proto se pak země jako Ukrajina, Bělorusko nebo Moldávie staly přechodným územím mezi Východem a Západem. Obdrely nepsaný status, který byl na počátku devadesátých let nabízen visegrádským zemím a kterému se tyto země chtěly za kadou cenu vyhnout.
Za druhé: Tyto země nebyly schopny se samy modernizovat do té míry, aby splnily podmínky Evropské unie nebo NATO, na bedrech jejich elit leí velká část odpovědnosti za fiasko projektu útěku z Východu.
Polský historik Andrzej Brzeziecki to na stránkách měsíčníku Znak zachytil následovně: Ve východoevropských zemích byla řada Andrejů Sacharovů, disidentů, kteří dovedli válčit s reimem, ale chyběli Václavové Havlové, kteří by dokázali trpělivě budovat státnost. Byli romantici, nebyli pozitivisté.
Můeme samozřejmě dlouho hovořit o těkých dějinách nebo mentalitě, ale fakt, e dnešní opozice v Bělorusku je rozbitá, neatraktivní, zcela odtrená od lidí, nepředstavuje ádnou alternativu k Lukašenkovi a gros času tráví na konferencích a školeních na Západě, zůstává faktem. Stejně tak se ani běloruská společnost nebyla schopná zmobilizovat a vyjádřit svůj nesouhlas s vládou.
Stručně řečeno, kdy se budeme bít v prsa nebo si stěovat na Moskvu, musíme se také kriticky podívat na samotné národy východní Evropy – vztahovat se k nim jako k svébytným aktérům, a ne jako k objektům politiky –, jako kdybychom jim upírali tvůrčí sílu, jakou měli Češi nebo Poláci v osmdesátých letech minulého století.
Za třetí: Málo zemí si můe dovolit status mimo bloky (v postsovětském prostoru to umoňují nejčastěji nerostné suroviny). Západ klade podmínky (demokratizace, liberalizace hospodářství atd.), zatímco Moskva dovoluje fungovat autoritářsky a předstírat reformy výměnou za politickou poslušnost (dobrým příkladem je přístupový proces do Euroasijské unie).
A nakonec za čtvrté: Západ nejednou zklamal důvěru východoevropských společností. Nedávným příkladem je anexe Krymu, na kterou umírněně reagovaly Londýn i Washington, i kdy podle budapešťské smlouvy z roku 1994 měly společně s Moskvou výměnou za předání jaderných zbraní Moskvě garantovat územní integritu Ukrajiny.
Společnosti východní Evropy by často chtěly ít na západoevropské úrovni, zároveň při postupném přibliování se Evropské unii nevidí hmatatelné výhody a cítí se podvedené.
I kdy se řada zemí nebyla schopna zcela odpoutat od Moskvy, její vliv v regionu i tak dramaticky slábne. Symbolicky to ukázal třeba rok 2008. Rusko usilovalo o to, aby co nejvíce zemí uznalo nezávislost Abcházie a Jiní Osetie. Dodnes se ale ádný ze států bývalého SSSR k tomuto kroku nerozhodl.
Příklad Ukrajiny ukázal, e Rusko je schopno lecčehos, aby udrelo danou zemi ve své sféře vlivu. To, jestli se Kyjev zvládne modernizovat, porazit korupci, uzdravit soudnictví, změnit politickou kulturu, bude klíčové pro společnosti v regionu. V případě neúspěchu to bude voda na mlýn sympatizantů Kremlu a autoritářských reimů: budou opakovat, e revoluce vdy vede k chaosu.
Pokud ale Ukrajina zkoušku zvládne, stane se příkladem skutečné proměny východoevropského státu. Takovým příkladem nemohla být nevelká Gruzie. Úspěch veliké a kulturně blízké Ukrajiny by byl pro obyčejné Rusy důvodem k zamyšlení. A dokud se nezdemokratizuje samotné Rusko, ve východní Evropě pořád bude existovat síla usnadňující a posilující patologie.
Z polštiny přeloil Patrik Eichler.
Zbigniew Rokita (1989) je polský novinář, redaktor dvouměsíčníku Nowa Europa Wschodnia a stálý spolupracovník týdeníku Tygodnik Powszechny
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.