U několik let se na přelomu roku zamýšlím nad jmény osobností a známých, kteří opustili tento svět. Je jich stále méně. Jsou to většinou lidé mé generace, která za svůj ivot proila devět změn politických systémů, reimů a státoprávního uspořádání a určitě u netouí po té desáté.
Asi nejznámější osobností ze zesnulých byl Fidel Castro. Zprvu obdivovaný hrdina revoluce, později zatracovaný diktátor. Na začátku šedesátých let minulého století mohla krize kolem Kuby za vlády amerického prezidenta Johna Fitzgeralda Kennedyho a sovětského vůdce Nikity Sergejeviče Chruščova přerůst ve třetí světovou válku. Vojáci, kteří v tu dobu slouili v armádě, na to asi nezapomněli celý ivot. Fidel se ještě doil uznání své země administrativou Baracka Obamy, ale bylo to takové polovičaté, spíše ne Kubě adresované Rusku.
V minulém roce zemřel i Edward Albee, autor slavné divadelní hry Kdo se bojí Virginie Woolfové? Ta se u nás hrála pod přiléhavějším a srozumitelnějším názvem Kdopak by se Kafky bál? Vtiskl se mi do paměti proto, e jsem ho mohl vidět na vlastní oči také na začátku šedesátých let na první tiskové konferenci, které jsem se zúčastnil jako mladý redaktor armádního časopisu A-revue. Albee byl na tiskovce ve stínu známějšího spisovatele Johna Steinbecka. Oba se právě vrátili z Moskvy, kde byl v tu dobu zatčen jeden americký profesor, a Steinbeck své úvodní slovo vyuil jako protest proti této nezákonnosti. Poloil jsem mu dost stupidní otázku, jaký vidí rozdíl mezi sovětskou a americkou mládeí. Odpověděl mi stručně: ádný! Spolu s Adinou Mandlovou bych si teď mohl říct: Dnes se tomu u jen směju.
Zemřela také Věra Čáslavská. Byla mi představena jako mnoho dalších našich významných sportovců na začátku devadesátých let, kdy jsem jako náměstek ministra obrany měl v podřízenosti armádní sport. Tam slouil i její bývalý manel plukovník Josef Odloil a já jsem se nezaviněně dostal do jejich vzájemných sporů. Tento vynikající sportovec se k ní příliš galantně nechoval. Můj zástupce Petr Paducha po řešení jednoho z jejich nepříjemných konfliktů řekl: Tohle neskončí dobře! Netušili jsme, e to skončí tak tragicky Odloilovou smrtí. Ale většina z těch, kteří ten smutný příběh mohli pozorovat zblízka, prezidentovi Václavovi Havlovi nevyčítala, kdy synovi Věry Čáslavské udělil milost.
A příběh jako kdyby pokračoval úplně v jiné podobě. Kdy Věra Čáslavská zemřela, rozloučení s ní se s jistým překvapením konalo v Národním divadle. Program začal vystoupením několika mladých členů baletu ND převlečených do olympijského dresu Věry Čáslavské a v parukách shodných s jejím účesem. Sólo tančil nebo cvičil, je moné si vybrat, náš vnuk Jakub. Vystoupení bylo přijato s rozpaky. Blesk dokonce psal o transvestitech. Jeden z mála novinářů, kdo se vystupujících zastal, byl Jan Rejek. Podle něho by se Věra určitě chechtala, kdyby to vystoupení viděla. Jak jsem ji poznal, statečnou a optimistickou, byl pravdě nejblíe.
Ze zesnulých českých umělců bych vzpomněl dva herce, kteří měli cosi společného, jakousi ivotní zarputilost ít a pracovat přes všechny překáky. Oba se doili vysokého věku. Františka Peterku si nejčastěji vybavuji v roli vězně koncentračního tábora, který coby bývalý boxer ve zmatku na apelplatzu skolí dozorce a jako frajer si místo pytle cementu nechává naloit na záda tři, aby nakonec poznal, e na lágr prostě nemá a musí spoléhat na vězeňskou solidaritu. Luba Skořepová od osmačtyřicátého hrála v Národním divadle a pamatujeme si ji vdycky jako herečku, která bez divadla, filmu a televize nemohla ít.
Při letecké nehodě nad Černým mořem při cestě na vystoupení pro ruské vojáky v Sýrii zahynula většina pěvecké části Alexandrovců. Viděl jsem je naivo jen jednou, při jejich vystoupení v padesátých letech v tehdejším Parku kultury a oddechu Julia Fučíka. A mnohokrát poté i v televizi. Po pádu bipolarity se modernizovali, někdy a na hranici bulváru. Ale byli oblíbeni nejen v Rusku. Svět přijal jejich smrt s účastí. I kdy ne ve všech případech. Paradoxně s nejkritičtější reakcí se setkala karikatura v časopise Charlie Hebdo.
Antonín Rašek (1935) je sociolog.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.