Ještě jednou k tematice varovných znaků, konkrétně k otázce, jak informovat potomky za několik tisíc let o nebezpečných úloištích radioaktivního odpadu (viz té Listy 4/2016). Odpovědi se snaí nalézt přední sémiotici od počátku 80. let. Jaká je bilance 35 let od zahájení sémiotické diskuse? Návrhy řešení, které měly oslovit vládní výbory různých zemí, zaujaly výtvarníky, filmaře, publicisty a hudebníky. A který z návrhů nejvíc podnítil jejich imaginaci? Jednoznačně vedou jaderní kněí a kočky měnící barvu.
S myšlenkou kočky jakoto ivého detektoru záření přišla francouzsko-italská dvojice Françoise Bastide a Paolo Fabbri. V jejich návrhu z 80. let se pojí inspirace tradicí s nadějí v technologie budoucnosti, konkrétně výdobytky genetiky. Potřebujeme geneticky modifikované domácí zvíře, jeho srst začne měnit barvu, kdy se dostane do styku s nebezpečným zářením. Aby ovšem změna barvy mohla fungovat jako spolehlivý indikátor nebezpečí, je třeba tuto informaci doplnit o komplementární znaky – informaci, e změna barvy odkazuje k nebezpečnému místu. Tato informace by se měla v budoucnosti tradovat formou mýtů a písní. Konkrétně by to vypadalo takto: do oběhu by se vypustily kočky měnící zbarvení srsti a různé slovesné útvary poukazující na to, e kdy kočka mění barvu, je zle.
Tento návrh byl u v době vzniku povaován spíše za kuriozitu. A poukaz na kuriózní řešení leckomu poslouil k tomu, aby celou otázku značení radioaktivního odpadu odsunul jako kuriozitu. Přesto nebo právě proto se na kočky nezapomnělo.
Filmový dokument The Ray Cat Solution (2015) francouzského reiséra Benjamina Hugueta přináší příběh mýtu, který má teprve vzniknout. V první části, která nás zavede do Rimini, promlouvá sémiotik Paolo Fabbri (nar. 1939, od 70. let působil jako profesor filozofie jazyka a sémiotiky na řadě italských univerzit, zejm. v Boloni, Benátkách a Palermu). Fabbri vypráví, proč se s kolegyní rozhodli navrhnout kočku jako ivý detektor záření. Je to zvíře, které s člověkem ije u tisíce let, snad ho tedy ještě nějaké to tisíciletí bude doprovázet. Jene jak dlouho má šanci přeít uměle vytvořený mýtus o kočce, která mění barvu? Druhá část dokumentu naznačuje, e projekt radiochat má v tomto ohledu jistý potenciál: v pozadí dokumentu zní píseň Don't Change Color, Kitty, kterou sloil americký písničkář Emperor X. Podobně jako Hugueta, ovšem nezávisle na něm, ho inspiroval obzvláštní projekt. Průvodce dokumentem následně naráí na trička s motivem kočky a nápisem Oakland Raycats a předává je sémiotikovi. Dojatý Fabbri, který o plodech lidové tvořivosti neměl tušení, poukazuje na to, e idea kočky se přece jen jeví jako smysluplná – nejen jako moné řešení problému, ale i pro svou schopnost upozornit na problém samotný.
Tím ovšem příběh nekončí: stále ještě chybí kočka schopná měnit barvu. Ale i to lze změnit, jak naznačuje v závěru dokumentu kanadský biolog a biohacker Kevin Chen, který si spolu s přáteli stanovil cíl ivoucí detektory radioaktivity stvořit. Výzkumný projekt Ray Cat je zahájen.
Jsem toho názoru, e tento příběh má potenciál naplnit i celovečerní film – zvlášť pokud do děje zahrneme fázi před kočkami. Mohli by ho zčásti točit v pohoří Yucca Mountain v Nevadě (kde se u natáčel např. film Godzilla), neboť právě toto místo stálo u zrodu sémiotické debaty.
Úvod si vypůjčím z německého Spiegelu Online (článek Todeswarnungen für die Ewigkeit z 4. 11. 2013). Thomas Sebeok se zrovna uvelebil na lehátku ve své zahradě v Severní Karolíně, kdy vtom ho povolala vlast. Vlastně chtěl pracovat na jedné ze svých kníek, ale telefon neúnavně zvonil [...]. Mrzutě vstává a zvedá sluchátko. Na druhém konci je viceprezidentka firmy Bechtel Corporation, největší stavební firmy v USA, a chce se s ním pobavit o důvěrném projektu, který koordinuje pro firmu. Jde o radioaktivní odpad, na řešení problému má zájem i americká vláda. Víc mu můe říct a osobně. Měl by ale co nejdřív přijet do San Franciska.
Psal se rok 1981 a Ronald Reagan byl čerstvě zvolen čtyřicátým prezidentem USA. Měl jasný cíl, najít hlubinné úloiště pro radioaktivní odpad, favorit u byl znám: pohoří Yucca Mountain v Nevadě. V elitní skupině Human Interference Task Force u seděli právník, jaderný fyzik, inenýr, psycholog, sociolog, antropolog a ekonom. Chyběl jen sémiotik. Otázka pro něj zněla, jak označit úloiště radioaktivního odpadu pro další pokolení, pro zhruba tři stovky dalších generací, protoe se zaměřili na dobu za deset tisíc let.
V závěrečné zprávě projektu prezentoval Sebeok nákresy moného značení úloiště, například tři sedmimetrové obelisky s varovnou zprávou v různých jazycích i formou jednoduchého komiksu. Vedle varování by mělo značení obsahovat i meta-zprávu – pokyn, aby byla varovná informace v pravidelných časových intervalech znovu kódována do aktuální jazykové podoby či jiného funkčního znakového systému. Podle Sebeoka neexistuje ádná spolehlivá komunikační metoda, která by v nezměněné formě fungovala za deset tisíc let. Aby se naše zprávy neminuly účinkem, je třeba je znovu a znovu kódovat. S tím souvisí i jeho idea jaderných kněí: předávání zprávy o nebezpečí by se mělo opřít o folklór. Můeme si představit uměle vytvořený rituál či legendu, která by pomáhala odvrátit obyvatele od nebezpečných míst. Skutečnou pravdu by vědělo jen společenství jaderných kněí – grémium sloené z odborníků, jaderných fyziků, lékařů, psychologů, lingvistů nebo sémiotiků. Výbor nezávislý na politickém systému, který své nástupce sám volí a vědění spolehlivě předává z generace na generaci.
Sebeok později v rozhovorech uznal, e označení grémia jako společenství kněí nebylo nejšťastnější – přesněji: nepůsobilo přesvědčivě na osoby, kterým byla závěrečná zpráva určena. Zda se myšlenka aspoň částečně prosadila, je sporné. Koncem 80. let byl v USA zřízen nezávislý výbor Nuclear Waste Technical Review Board – Sebeok na něj nahlíel jako na poněkud prozaickou verzi jaderných kněí (Semiotics in the United States, s. 58).
Ovšem ani původní vize kněí, kteří budou v daleké budoucnosti předávat formou mýtů zprávu o nebezpečí, nezůstala zapomenuta. Atomic Priesthood. Tak nazval svůj projekt americký výtvarník Bryan McGovern Wilson. Jak můe takový kněz vypadat? Co třeba ochranný hábit a pokrývka hlavy připomínající starou hasičskou helmu? Kněz, kterého mladý umělec sám představoval, procházel během série happeningů v roce 2013 ulicemi s černobíle pruhovanou berlou. Druhou verzí projektu je muzeálně laděná expozice s šaty a dalšími proprietami jaderného kněze. Na rozdíl od Fabbriho se Sebeok uměleckého ztvárnění svého návrhu nedoil.
Byl to právě Sebeok, kdo inspiroval sémiotickou diskusi v 80. letech. Svou zkušenost rozebíral v rozhovorech pro média i mezi kolegy. Dlouhé hovory vedl s německým kolegou z představenstva Světové asociace pro sémiotiku Rolandem Posnerem. Ten celou záleitost chápal jako výzvu – sémiotika tak mohla prokázat schopnost řešit praktické komunikační problémy. V akademickém roce 1982/1983 uspořádal Posner anketu, otázku Jak informovat potomky za 10 000 let o umístění radioaktivního odpadu a s ním spojených rizicích? zaslal řadě předních sémiotiků. Mezi texty, které byly nejdřív představeny v tematickém dvojčísle Zeitschrift für Semiotik věnovaném komunikaci s budoucností (1984) a posléze v knize Warnungen an die ferne Zukunft (1990), nalezneme i stať dvojice Bastide/Fabbri o ivých detektorech a komplementárních znacích.
Při opětovné četbě textu hledám přesný popis kočky. Výraz Strahlenkatze (angl. ray cat, fr. radiochat), který autoři navrhují jako vhodný název geneticky modifikované kočičí rasy, zdůrazňující její funkci detektoru, lze toti interpretovat dvojím způsobem. Buď jde o kočku, která nějak (např. změnou barvy) reaguje na ozáření, nebo kočku, která v reakci na ozáření sama září. Mezi současnými popartovými vizualizacemi projektu lze nalézt obojí. V původním textu nalezneme ovšem jen letmou zmínku o Verfärbung, tedy o změně zbarvení. Je nasnadě, e dokud kočka nebude existovat, budou jí přisuzovány nejrůznější podoby.
S rubrikou Znaky se po třech letech loučím příběhem o mýtu, který měl spolu s geneticky modifikovanými kočkami teprve vzniknout. I dosud neexistující společenství jaderných kněí bude moná časem opředeno mýty, přestoe mělo být samo mýtotvornou instancí.
Veronika Opletalová (1981) je germanistka, italianistka a výtvarnice.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.