Nejpůsobivější pohled na Londýn je z návrší před greenwichskou observatoří. Odděluje ji od města zelená louka, pod ní je na pravém břehu Teme jen nenápadná královnina rezidence a budovy námořní školy. Za řekou se zvedá panorama města, které lze snad vystihnout slovy fantaskní či přízračné. Mezi historické budovy se směle vklínily a podstatně je přerostly mrakodrapy. U je jich asi padesát. I svatopavelská katedrála či Tower se ve srovnání s nimi ztrácejí. Nové stavby se leckdy neřídí pravými úhly a přímými liniemi. Jedna z nejvýraznějších věovitých staveb je pro svůj tvar nazývána okurkou. Poschodí londýnské radnice vypadají zvenčí jako spirála navinutá na válec. Naproti budově Parlamentu je za řekou obří kolo s kabinkami, které během půl hodiny vynesou návštěvníka nahoru a zase dolů. Nelze přitom říci, e by Angličané nectili tradice. U z letadla jsme večer pátého listopadu viděli ohňostroje a zářil jimi celý Londýn. Uplynulo čtyři sta jedenáct let od chvíle, kdy byl ve sklepení parlamentu dopaden Guy Fawkes, který tam nanosil střelný prach a chystal se jej zapálit ve chvíli, kdy k poslancům bude promlouvat král. Citové pouto k minulosti však nebránilo Londýnu, aby zůstal i do budoucna ivým, nezakonzervovaným městem.
Byl jsem letos také ve městě, které je v tomto ohledu pravým opakem Londýna. Jsou to Benátky. Na ostrově zaloeném přímo na dně laguny je jeden palác vedle druhého, nové stavby by znamenaly drastický zásah a působily by jako vetřelci. Benátky i jejich přidruené ostrovy Murano a Burano se staly muzeem, které však nepůsobí muzeálně – člověk jako by se na uličkách Benátek ocitl mezi aktéry na scéně jakéhosi obrovského ivého divadla. Je to snad jediné evropské město totálně bez aut, a dokonce i bez bicyklů, které by bylo třeba neustále přenášet po schodištích na můstky nad kanály. Soukromou dopravu tu obstarávají nohy a lodičky a veřejnou dopravu lodě.
Třetí způsob vyrovnávání se s plynutím času představuje Paří. Ta prošla radikální modernizací u v devatenáctém století za Napoleona III. Byla protkána sítí hlavních tříd, která je přímková, ale nikoliv pravoúhlá, jak to nejlépe ukáe pohled z Eiffelovky. Ta – spolu s chrámem Sacre-Coeur – přibyla ji v 19. století k paříským dominantám, jako jsou Notre-Dame, Panteon či Invalidovna. Zprvu byla většinou Paříanů nevítána – Maupassant prý chodil do kavárny v jejím nitru se zdůvodněním, e je to jediné místo, z něho to monstrum není vidět. Pro mrakodrapovou Paří bylo zvoleno oddělené místo – čtvrt Defence. Byl jsem tam vloni a vzpomínka na ni působí podobným dojmem, jako by všechny londýnské mrakodrapy byly sneseny na jedinou předtím prázdnou plochu. Pouze geometrie staveb je výrazně pravoúhlá – snad dědictví Descartovo? Nezapomenutelné je Veliké Okno (La Grande Arche), jím by se dal klidně protáhnout napoleonský Vítězný Oblouk stojící nedaleko odtud. Seina se vine Paříí podobně jako Teme Londýnem – na pohled však vypadá jaksi zřetelně intimnější. Kupodivu má čtyřikrát větší průměrný průtok. Temi, kdysi prý jedné z nejšpinavějších řek světa (to u dávno neplatí), patrně přispívá blízké moře – jak jsem se dověděl později, lze na ní pozorovat i příliv a odliv.
Londýn, Benátky i Paří jsem mnohokrát viděl v nejrůznějších filmových záznamech, znovu jsem si však ověřil, e přímému kontaktu se nic nevyrovná – teprve jím město vstoupí člověku do srdce. Patrně to souvisí s tím, e i při letmé návštěvě se cítíme aspoň na chvíli jako spoluúčastníci lidského hemení.
Myslím na budoucnost svých milých tří měst: Zůstane Londýn navzdory brexitu neoddělitelnou součástí Evropy? Poradí si jednou Benátky se stoupajícím mořem? Vrátí se do Paříe bezstarostnost krutě narušená atentáty?
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.