Často uniká všeobecné pozornosti, e během druhé poloviny devatenáctého a během celého dvacátého století obohatily exaktní vědy lidské poznání větší měrou ne v celém dosavadním vývoji civilizujícího se ivočišného druhu Homo sapiens. Evoluce jeho nervového systému ji dávno utekla vývoji obdobných systémů přinejmenším jiných savců do té míry, e se u něj nejen brzy nastartoval, ale rychle rozvinul proces sebepoznávání. Ten se posléze stal jedinečnou vlastností poddruhu člověka moudrého (Homo sapiens sapiens), ke kterému podle dosavadních poznatků vědy všichni náleíme. Náš mozek po mnohá staletí vytváří a také ji vytvořil mnohem racionálnější duchovní představy, ne jakých byl schopen na svém vývojově niším stupni například neandrtálec (Homo sapiens neanderthalensis). Přemýšlíme o smyslu vlastní existence včetně uvědomělého vztahu k okolnímu světu a snaíme se přizpůsobit vlastní ivot podmínkám, které pro nás vytvořila soudobá civilizace díky dosud dosaené úrovni lidského poznání. Stimulem jejího zvyšování je také trvalá naše snaha o pochopení podstaty okolního světa na základě racionálních a ověřitelných úvah.
Rozmach znalostí vedl k takové produkci hmotných statků, která dokázala uspokojovat neobvykle rychle vzrůstající materiální potřeby jednotlivců a jejich společenství. Nastolil také potřebu dříve nevídaných vzájemných komunikačních mechanismů a uchovávání rozsáhlých souborů dat a informací. Ve zcela novém pohledu začala být chápána podstata vesmíru a úloha v něm pozorovatelných těles i jevů. Potvrdilo se, e na planetě Zemi panuje svět nejrozmanitějších molekul a ještě menších částic odhalovaných soudobou fyzikou. Studium biochemických pochodů v ivých organismech urychlilo vývoj medicíny a postavilo ji definitivně na vědeckou základnu. Objasnění molekulového charakteru přenosu genové informace zaměřilo exaktní vědu také na podstatu naší pozemské existence. Zdá se, e k jejímu pochopení směřují záměry experimentálně simulovat přechod neivé hmoty ve hmotu ivou (zrození, zrod), tj. schopnou vlastní reprodukce ještě před ukončením tohoto biochemického procesu přeměnou ve hmotu neivou (úhyn, smrt). Tento logicky opodstatněný a očekávaný skok vědy bude vyadovat ještě mnoho teoretických úvah i laboratorních technik. Dosud nahromaděné poznatky fyziky, chemie a biologie jsou pro něj patrně ji dostatečným odrazovým můstkem.
Povauji za vhodné zdůraznit, e pod pojmem exaktní věda rozumím tu část lidského poznání a aktivity, jejich výlučnými zdroji jsou nezávisle a experimentálně ověřené poznatky a jejich pravdivá interpretace. Hypotézy jako dosud neověřené poznatky jsou přesto častými stimuly pokroku a orientací včetně směřování vědeckých výzkumů. Dokud se ale objektivním potvrzením své platnosti nestávají skutečnými teoriemi potvrzujícími objevené zákonitosti, zůstávají jen ilustracemi vývoje určitých směrů myšlení, někdy i dokladem jeho omylů. Přesto přetrvávají v mysli mnoha lidí. Také pro lidskou společnost bylo vdy lákavé vymýšlet rozmanité hypotetické systémy ilustrující různé stránky jejího vývoje. Otázkou stále zůstává, zda vdy vystihovaly skutečný stav věcí, zda běh času nepotvrdil jen jejich dočasnou opodstatněnost a zda nešlo jen o subjektivní zboná přání, jak by se měl svět kolem nás vyvíjet. Nepřetritým pronikáním poznatků exaktní vědy do našeho běného ivota se ony jednou ji vyslovené hypotézy ale stále rychleji konfrontují s ji ověřenou realitou.
Nejvytrvaleji přetrvávajícími systémy pouhých hypotéz jsou po dlouhá období vývoje lidstva různé vznikající a zanikající mystiky a náboenství. Svá bostva většinou personifikují, aby je přiblíili i jedinci s minimálním vzděláním a rozhledem. Přetrvávají především ty, co na mnohé problémy člověka moudrého a jeho okolí podávají zdánlivě prostá a průzračná vysvětlení. Některé zázraky líčené v Bibli mohou být prý stále ještě snáze pochopitelné ne experimentálně ověřená kvantová mechanika (Jiří Grygar). Z dnešního pohledu jde o objektivně nepotvrzené a vyhasínající pohledy odpovídající nišímu stupni lidského poznání doby svého vzniku. V konfrontaci s jeho soudobou úrovní se snaí svá dogmata obhajovat oddělováním různých projevů tého lidského mozku. Jde často o spekulativní hypotézu, e existují dva nezávislé světy duchovna a materiálna (Tomáš Halík). Prvý je pokládán obvykle za neměnný a nepostiitelný lidskými smysly, druhý jen za proměnlivý a poznatelný svět věd a technologií. Jako aktivní či pasivní aktéři volného vytváření a ověřování i zcela odlišných hypotéz ijeme nyní ji v období vyššího stupně lidského poznání soudobé civilizace. Uvnitř neseme ale historickou stopu oněch dosud zdaleka nekončících religiózních etap. Zatímco denně automaticky vyuíváme materiální výdobytky exaktních vědeckých teorií a na ně navazujících výrobních procesů, pod tlakem tradice či běných ivotních starostí dríme často k vlastní škodě prokázané poznatky objektivní vědy nostalgicky stranou osobního duchovního ivota.
Má to mnoho objektivních a celkem pochopitelných příčin. Mezi nimi pokládám za významnou především okolnost, e u mnoha národů se jejich kultura vyvíjela úzce s náboenstvím a často dokonce výlučně s ním. Opouštět jeho liturgické hypotézy by pro ně znamenalo zbavovat se kulturní pospolitosti odkázané předchozími generacemi. Přijímat racionální ateismus je pak často mnohem obtínějším duševním procesem pro široce vzdělané a v kulturních dějinách se orientující intelektuály ne pro prosté občany vycházející z denní materiální zkušenosti vlastního ivota. Dle mého soudu se duchovním důsledkům rozvoje lidského poznání stěí dříve nebo později nevyhne ádný logicky uvaující a dostatečně vzdělaný jedinec. Ostatně člověkem vyslovovaná hypotéza věřit v Boha nedisponuje dnes u větší věrohodností ne její antiteze nevěřit v Boha.
Pojem víra ale přesahuje rámec jakéhokoliv náboenství, můe být jím i předpokládaná a dosud nepoznaná fyzikální síla či princip. Pokud se její hledání stane předmětem exaktní vědy, pak nastupuje obvyklá cesta od formulace hypotézy a po její experimentální ověřování. Setrvačnost myšlení v tradiční víře k nepostiitelnému hybateli světa je ale přesto převeliká. Postihuje také intelektuální komunitu, od badatelů působících v sociálních vědách a po některé teoretiky a přírodovědce. Příkladem jsou pokusy matematicky dekódovat vzkazy jakéhosi Stvořitele (Elijahu Rips), či je v divadelní nadsázce dokonce hledat v genomu DNA (René Levínský). Není divu, e ani naše vzdělávací systémy se o nějakou syntézu duševního ivota s exaktní vědou v nostalgickém prostředí některých univerzit nepokoušejí.
Světonázorové spektrum našich občanů se ale ve srovnání s předválečnými poměry výrazně změnilo. Překvapivá je proto morální a nepřiměřeně velká materiální podpora církvím, která je evidentně v rozporu se současným nízkým zastoupením věřících občanů České republiky (méně ne 20 procent). Vychází patrně z mylného předpokladu některých politiků a politologů, e jedinými nositeli ateistických světových názorů jsou pro ně nepřijatelní komunisté. Dospívají obvykle k sotva opodstatněnému závěru, e trvající odklon Čechů od katolické církve je jen důsledkem omezování její činnosti za minulého reimu, a nikoliv její strnulosti na hypotézách postupně ztrácejících své opodstatnění ve světle stále narůstajících poznatků exaktních věd.
Snad kromě některých levicových politiků lze u nás dosud obtíně hledat občanské iniciativy, které by se otevřeně hlásily k ideologii dovolávající se výlučně vědeckého pohledu na svět. Podle mého názoru jsou ateistické postoje většiny našich občanů hlavně důsledkem vlastních ivotních zkušeností i zdravého úsudku. Nehraje zde prokazatelnou roli nějaká ucelená materialistická ideologie odvozená od sovětsky deformovaného marxismu devatenáctého století ani jednostranné a často utopické ekologické představy hnutí zelených a podobných, ale spíše laických iniciativ. Převaující světonázorová orientace současné české společnosti náš liberálně demokratický systém zatím příliš zřetelně neovlivňuje. V programech jednotlivých stran stále převládají ideologicky bezbarvé politické, právnické a ekonomické hypotézy orientované jen na určité skupiny voličů. Při tvorbě koalic dochází k jejich promíchávání a některé jejich části jsou ještě dříve opouštěny, ne by mohlo dojít k pokusu o jejich realizaci.
Ani naše země nemohly být izolovány od těch myšlenkových proudů, které se snaily s různým úspěchem přiblíit pokrok v lidském poznání stále širšímu okruhu lidských komunit. Po druhé světové válce se stala pro mnoho nemajetných a proitými útrapami postiených občanů přijatelná hypotéza o monosti vybudovat socialistickou společnost v omezeném teritoriu některých zemí, a nikoliv v celosvětovém měřítku, jak by spíše vyplývalo z ekonomické analýzy kapitalismu devatenáctého století (Karl Marx). Nejen další rozvoj ekonomie, ale i sociální vývoj postupně ukázaly, e tento zjednodušený Leninův předpoklad byl chybný a direktivní ekonomický systém sovětského typu zdegeneroval i politicky. Čtyřicetileté trvání minulého reimu zanechalo v naší zemi nepochybné stopy v setrvačnosti myšlení lidí zejména u starších generací. V období takzvané normalizace mnozí zcela opustili aktuální potřebu návratu k morálním a demokratickým zásadám politiky (Tomáš Garrigue Masaryk) a hypotézu socialismu tak zcela pohřbili. Pro další vývoj naší společnosti zanechal poválečný československý stát ale také mnoho progresivních zkušeností a speciálních dovedností vyuitelných i po rozpadu direktivního politického systému. Dosud jsou převáně zkoumány a publikovány negativní rysy jeho mocenské a ekonomické politiky, chybných předlistopadových hypotéz o vedoucí úloze KSČ a dělnické třídy včetně rozsahu jejich represivních důsledků pro nezanedbatelnou část našeho obyvatelstva. Ve sdělovacích prostředcích i v sociálních sítích lze ale stěí najít pokusy o objektivní a nezaujaté analýzy poválečného vývoje české společnosti, zejména ve zdravotnictví, dopravě, vědě a školství.
Potřeba přeměnit direktivní socialistickou ekonomiku na trní kapitalistickou vyvolala mezi ekonomy různé sofistikované návody na řešení tohoto sloitého problému (Tomáš Jeek, Jan Švejnar). Byla nakonec mocensky prosazena teze, e vhodnější je kupónová privatizace ne přímý prodej státních podniků (Václav Klaus). Teoretické opodstatnění této jedné z polistopadových hypotéz nenachází podle veřejně dostupných informací mezi našimi ekonomy převládající podporu asi také proto, e její uplatňování vedlo k deformované formě vlastnictví (Václav ák). Jinou opakovaně šířenou a prakticky prosazovanou zůstává také teze, e soukromé vlastnictví by mělo mít vdy prioritu před kolektivním (státním, skupinovým) bez ohledu na sféru svého uplatnění. Téměř kadý trochu pozorný laický pozorovatel dnes cítí, e toto tvrzení by mělo být na základě dosavadních zkušeností poněkud korigováno. Za jinou lze také pokládat hypotézu stát se dá řídit jako firma (Andrej Babiš), která v současné době nachází nejen emocionální, ale i realistickou odezvu mezi významným počtem občanů. Vyplývá asi spíše z osobních manaerských zkušeností ne z analýzy vnitřních vztahů mezi zúčastněnými subjekty (majiteli, manaery, zaměstnanci, volenými politiky, státními zaměstnanci). Nyní je ale aktuální její ověřování, pokud se nemá stát pouhou iluzí či tragickým omylem s negativními důsledky pro společnost. Lze proti ní vznášet sice apriorní námitky třeba tím, e by mohla být jednou uplatněna jako antiteze firma se dá řídit jako stát, ale teprve budoucnost ukáe její ivotaschopnost.
Někteří politici, publicisté a řada intelektuálů dávají přednost morálním aspektům vývoje české společnosti a hlásí se ke známé tezi pravda a láska zvítězí nad lí a nenávistí (Václav Havel). Ta našla masovou podporu bezprostředně po Listopadu především pro svůj pozitivní dopad na chování lidí v napjaté atmosféře. Emocionálně apeluje na překonání represivních metod státní moci uplatňovaných v minulém reimu a je přijatelná pro nejvlivnější západní spojence České republiky. Trvalejší humanitní hypotézou by mohla být, pokud se ukáe, jak má být v liberálně demokratickém systému prakticky uplatňována při tvrdých pravidlech neomezené trní ekonomiky. Zdá se, e někteří lidé by ji rádi aplikovali například při posuzování imigrační krize, a hlavně při hledání správných lidských vztahů k uprchlíkům. Ukazuje se ale, e v ovzduší neomezených trních mechanismů se z masové migrace do Evropské unie stává v podstatě byznys s lidskou masou. Při aplikaci původní teze je pak v ní skryta jistá vnitřní nejistota a rozpornost. Pokud ji přečteme pozpátku, e le a nenávist zvítězí nad pravdou a láskou, pak se ukazuje, e v bojích proti islámskému státu a v táborech imigrantů se přeměňuje v tuto svou antitezi, která lépe vystihuje drsnou válečnou skutečnost a osudy jednotlivců při masové migraci převáně muslimských komunit do Evropy. Přeceňování významu pouhých slov a jejich sledu při formulaci hypotéz můe tedy vyvolat oprávněné námitky, zda příliš jednoduchá a na prvý pohled sympatická hypotéza se můe nečekaně dočkat také svého absurdního naplnění.
Velmi populární je také hypotéza o občanské svobodě. Lze si v této souvislosti vdy poloit otázku, v jaké lidské komunitě můe být jednotlivec vůbec zcela svobodný. Platné zákony i v demokratické společnosti vlastně osobní svobodu vymezují podle toho, které z lidských aktivit se týkají, zda jde o svobodu verbální či svobodu sociální. V prvém případě není obvykle sloité ji zabezpečit, zejména pokud se problematické chápání lidských práv zaměřuje pouze tímto směrem. Jen velmi direktivní a centralizované reimy ji výrazně omezují, co je dnes právem povaováno za vývojový anachronismus. Ve středověkých absolutistických monarchiích nebyla svoboda slova trpěna často ani uvnitř komunit vládnoucí šlechty. Škodlivost omezování svobody myšlení jako nástroje rozvoje lidského poznání ilustruje nejlépe celá dlouhá historie přeměny alchymie v chemii (Vladimír Karpenko: Alchymie, dcera omylu, Praha l988; Arthur Greenberg: From Alchemy to Chemistry in Picture and Story, Wiley 2007) jako součásti dnešního obecného fyzikálního pohledu na svět.
Svoboda sociální jako právo na přijatelné podmínky pro důstojný ivot kadého jedince bez ohledu na jeho materiální postavení se naproti tomu anachronicky povauje dodnes za něco nepřirozeného a nebývá často ani spojována s lidskými právy. V globalizovaném systému neomezené moci trhu ale brání jejímu uplatňování i v nejvyspělejších ekonomikách nepřiměřené přisvojování společenského bohatství (Jan Keller) a z něho plynoucích výnosů. Je tím také omezován přístup k osobnostnímu rozvoji nejen v zaostávajících oblastech světa. Ke škodě ještě rychlejšího rozvoje lidského poznání a ivotních podmínek se tak například omezuje kapacita nadaných jedinců uitečných pro celou společenskou komunitu. Platnost jiné známé hypotézy o domnělém rovnostářství v sociální politice státu se v těchto souvislostech obtíně obhajuje.
Protoe jsem profesí pouhý přírodovědec, jsem schopen pochopit ty poznatky historických a právních oborů, které jsou výsledkem objektivního, osobně nepodjatého a ověřitelného hodnocení faktů a dat, jak bývá pravidlem například u archeologie, ekonomie a sociologie. Jisté míry subjektivismu či zaujatosti se ale nemůe zbavit asi nikdo, kdo se snaí analyzovat a pochopit sloitost okolního světa, v něm sám právě ije. Za zásady trvalejších hodnocení pokládám proto náleitý časový odstup od historických dějů a pravdivou analýzu dostupných dat v mezích závazné metodologie vědy.
Nezanedbatelný počet hypotéz často dlouho přeívá pro svou zdánlivou srozumitelnost či dokonce úplnou trivialitu. Obvykle prostřednictvím nich si široká veřejnost a zprostředkovaně vytváří vlastní duchovní vztah k exaktním vědám a k důsledkům jejich rozvoje pro vlastní ivot. Převaující názor na vědecký výzkum je často podáván prostřednictvím jeho popularizátorů a komentátorů, ale ji méně samotnými tvůrčími badateli, z nich někteří se tomu dokonce vyhýbají. Z domnělých výšin skvělých nápadů a náhlých inspirací bývá pak ostatním občanům poněkud emocionálně idealizován ve skutečnosti méně barvitý a zcela racionální svět uznávaných teorií a nesnadných cest jejich ověřování.
Pokusil jsem se naznačit, e s pojmem teorie a její platnosti v oblasti společenských procesů, kde typicky převládají hypotetické úvahy a koncepce, je záhodno zacházet ještě s větší opatrností ne při posuzování obecnějších pozemských a vesmírných jevů, jimi se zabývá exaktní věda. Některé hypotézy mohou být také zcela nesprávné, i kdy jejich ivot nemusí být právě jepičí. Příkladem můe být problematické tvrzení, e změna letního času na zimní a vice versa je prokazatelně uitečné opatření. Na překonávání těch mylných nemusí stačit někdy ani výměna několika generací.
Josef Kuthan (1934) je chemik a vysokoškolský profesor, působil na VŠCHT v Praze a na univerzitách v Jeně a Freiburgu.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.