Jste zde: Listy > Archiv > 2016 > Číslo 6 > Zdeněk Víšek: Československý, či (sudeto)německý politik?
Letos na podzim uplynulo 120 let od narození a zároveň 50 let od tragické smrti posledního předválečného předsedy německé sociální demokracie v Československu a poslance československého parlamentu Wenzla Jaksche. Narodil se 25. 9. 1896 v Dlouhé Stropnici u Kaplice v jiních Čechách a zemřel v západoněmeckém Wiesbadenu na následky automobilové nehody 27. 11. 1966.
Tento dnes pozapomenutý politik byl nacisty, před jejich pomstou odešel po Mnichovu se svými stoupenci do zahraničí, označován jako zrádce a nepřítel německého národa. Naši politici v čele s Edvardem Benešem ho však po roce 1939 vnímali spíše ne jako sudetoněmeckého antifašistu především jako německého aktivistu – moná i nacionalistu, který se na počátku druhé světové války pokoušel o udrení tzv. Sudet mimo státní hranice exilovým hnutím obnovovaného československého státu, co bylo pochopitelně pro prezidenta Beneše, který si jako hlavní cíl své politiky předsevzal odčinění Mnichova, naprosto nepřijatelné.
Po roce 1948 byl Jaksch líčen komunistickou propagandou – bez ohledu na svou antinacistickou minulost – jako jeden z nejnebezpečnějších představitelů sudetoněmeckého revanšismu, který se dostal a do politické blízkosti svých někdejších nacistických a henleinovských odpůrců. Takto například Rudé právo zhodnotilo den po jeho smrti 28. listopadu 1966 v krátkém nekrologu jeho politickou dráhu ve spolkovém Německu:
... Poválečný politický vývoj W. Jaksche je znám: stal se bojovníkem za sebeurčení odsunutých sudeťáků, za návrat k hranicím Německa z r. 1937, stál v předních řadách odpůrců realistické politiky vůči socialistickým sousedům SRN, tedy i Německé demokratické republice. Tato jeho činnost došla nedávno v Bonnu ocenění – byl vyznamenán zásluným kříem NSR, jeho nositeli jsou i mnozí bývalí představitelé hitlerovského Německa.
Záměrem této studie je nejen přiblíit rozdílné názory českých a německých historiků na osobu tohoto rozporuplného politika, ale také v dobovém kontextu připomenout Jakschovy dnes ji téměř zapomenuté postoje, a to v kontrastu k postojům jeho výrazného kritika a protivníka z doby londýnského exilu Edvarda Beneše.
Pro pochopení vývoje celoivotních politických názorů W. Jaksche byl do značné míry určující postoj sudetoněmecké sociální demokracie (DSAP) k nově vytvářené ČSR v období po první světové válce.
Tato strana na přelomu let 1918 a 1919 vystupovala pod vedením svého tehdejšího předsedy Josefa Seligera (1870–1920) proti připojení pohraničí s německou většinou k novému státu – stejně jako jiné německé strany v Čechách a na Moravě.
Ve spolupráci s předsedou německé nacionální strany Rudolfem Lodgmanem von Auen tehdy usiloval Seliger o realizaci plánů rakouského sociálně demokratického předáka a v letech 1918–1919 také ministra zahraničí Otto Bauera, jejich konečným cílem bylo spojení německých oblastí v Čechách a na Moravě s Rakouskem a pak i s Německem, tj. vytvoření Velkého Německa. Tato koncepce se však stala neuplatnitelnou po podpisu Versailleské smlouvy v červnu 1919, neboť zakazovala Německu provést spojení s Rakouskem. Od těchto velkoněmeckých plánů se nakonec distancoval i tehdejší rakouský sociálně demokratický premiér Karl Renner, a proto nebyli ji ani Seliger ani Lodgman zařazeni do rakouské delegace na jednání v Saint-Germain u Paříe, kde byla 10. 9. 1919 podepsána mírová smlouva s Rakouskem, která znamenala – mimo jiné – uznání československo-rakouských státních hranic.
Sudetoněmecké sociální demokracii tak nezbylo, ne se ještě za Seligerova ivota smířit se začleněním sudetských oblastí do ČSR. Přesto ještě v roce 1921 Wenzel Jaksch pronesl na stranickém sjezdu v Děčíně tato slova: Kdy se ukazuje marnou jakákoli snaha dosáhnout v nové republice zdravých národnostních a politických poměrů, kdy v ní má naše čestná dobrá vůle neustále ztroskotávat na zdi nepochopení, kterou jí nastrail v cestu český šovinismus, pak moná nadejde čas, kdy budeme muset napřít svou sílu k tomu, abychom tento stát, ve kterém nám nelze ani ít ani umírat, obrátili v trosky.
Toto dosti zlověstné varování, které nakonec roku 1938 došlo svého naplnění, nikoliv však vinou sudetoněmeckých sociálních demokratů, bylo nepochybně ovlivněno mladistvým radikalismem tehdy pětadvacetiletého Jaksche, zároveň jako by předznamenalo jeho celoivotní velmi kritický postoj k československému státu.
V roce 1924 byl Wenzel Jaksch – v té době ji známý řečník a redaktor ústředního stranického deníku Sozialdemokrat – zvolen do předsednictva německé sociálně demokratické strany v Československu. V průběhu dvacátých let, kdy byl novým předsedou strany zvolen po Seligerově předčasné smrti dr. Ludwig Czech (1870–1942), ovšem ji DSAP vystupovala vůči ČSR jako loajální strana, která se dokonce v letech 1929–1938 podílela na činnosti tehdejších čs. koaličních vlád. Ludwig Czech se stal postupně ministrem sociální péče (1929–1934), veřejných prací (1934–1935) a veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy (1935–1938).
V roce 1929, tedy těsně před vypuknutím velké hospodářské krize v ČSR a před nástupem Sudetoněmecké strany, DSAP v parlamentních volbách získala 506 000 hlasů, ale v dalších volbách o šest let později ji jen 300 000 hlasů. Henleinovu stranu v květnu 1935 podpořilo 1 250 000 sudetoněmeckých voličů, a tak se tato pronacistická strana stala nejsilnější politickou stranou v ČSR. Na brněnském sjezdu německé sociální demokracie o měsíc později si svoji předsednickou pozici Ludwig Czech ještě udrel, avšak od poloviny třicátých let se vůči němu začal výrazně vymezovat právě Wenzel Jaksch, od roku 1935 úřadující místopředseda DSAP, jen kritizoval Czechovu údajnou pasivitu vůči posilování Henleinovy strany (SDP).
Oproti umírněnému postoji, který ve vládě zaujímal Czech, Wenzel Jaksch prosazoval ve straně radikálnější koncepci tzv. lidového socialismu s cílem obnovit upadající popularitu sociální demokracie mezi sudetskými Němci, a to důrazem na plnění nejen sociálních, ale především národnostních poadavků ze strany státu vůči německé menšině, čím mělo být oslabeno henleinovské hnutí. Jaksch tímto způsobem chtěl rozšířit voličskou základnu DSAP o příslušníky německých středních vrstev. V březnu 1938 byl proto Jaksch na sjezdu strany v Praze zvolen jejím předsedou, ale během šesti měsíců, které zbývaly do mnichovské krize, ji nestihl prokázat ivotaschopnost své politické koncepce. Republice zůstala DSAP věrná i nadále, třebae po Czechově rezignaci na ministerský post v dubnu 1938 ji ve vládě zastoupena nebyla.
O ambivalentním postoji sudetoněmeckých sociálních demokratů k ČSR v kritickém čase těsně před Mnichovem Wenzel Jaksch v úvodu svých dosti tendenčních a ne vdy zcela pravdivých pamětí s názvem Cesta Evropy do Postupimi roku 1957 uvedl: Nadnárodní tradice podunajského prostoru a rovně Čech a Moravy nepodlehla bez odporu. Tak na 300 000 muů a en sudetoněmeckého dělnického hnutí vytrvalo na ztracené vartě a do mnichovské konference – nikoliv z lásky k českému národnímu státu, který je dvacet let zanedbával a diskriminoval, ale kvůli svobodě a lidskosti.
Ale i přes svůj velmi kritický postoj k vnitropolitickým poměrům v ČSR se v tée části pamětí Wenzel Jaksch s respektem vyslovoval ke společnému boji Čechů a Němců proti nacistickému nepříteli: V pozdním létě 1938, těhotném neštěstím, jsem táhl se sedmi tisíci přáteli na velké shromádění německých a českých sociálních demokratů proti Hitlerovým válečným plánům. Celé město nám jásalo vstříc. Bylo to zřejmě poslední společné shromádění Čechů a Němců na horké půdě Čech. Na náměstí v Plzni jsem byl na tribuně s ministrem sociálních věcí první republiky Jaromírem Nečasem, který vdy usiloval o upřímné porozumění se sudetskými Němci. V hodině, kdy druhá světová válka ji vrhala stín na starý svět, nechyběly ani v samotném ohnisku evropské krize účinné síly odporu. Vynaloení takových mravních sil, jak se ještě jednou manifestovaly na plzeňském náměstí, nemůe z ivota národů zmizet beze stopy.
Velký morální a politický význam měly také jiné protinacistické aktivity sudetoněmeckých sociálních demokratů – například v září 1938 rozšířili 250 000 letáků a 10 000 plakátů s výzvou Spoluobčané, jde o všechno!, v ní se vyslovovali pro mírové vyřešení národnostní otázky v rámci Československé republiky.
Připomínáme-li tyto skutečnosti, je nutno zdůraznit, e aktivní odpor mnoha německých sociálních demokratů proti nacismu se neomezoval pouze na veřejná shromádění a politické výzvy, měl rovně charakter přímého ozbrojeného boje, který vedli proti henleinovské přesile němečtí antifašisté – členové Republikánské obrany společně s československými vojáky, četníky a příslušníky jednotek Stráe obrany státu. Statečnost bojovníků Republikánské obrany připomíná pamětní deska v jihomoravském Mikulově, která byla odhalena – poněkud překvapivě – ji v době komunistického reimu.
O ukončení činnosti německé sociální demokracie v okupovaném pohraničí informoval stranický list Sozialdemokrat 1. října 1938. Sdělení zároveň vzdalo hold malému českému národu, který musí nést stejně těkou ránu osudu jako my.
Připomeňme také, e bývalý předseda německé sociální demokracie a poslední československý ministr německé národnosti Ludwig Czech zahynul 20. 8. 1942 v terezínském ghettu jako oběť rasové perzekuce.
Statečný zápas německých sociálních demokratů a jejich oběti by samozřejmě neměly upadnout v zapomnění, ale zapomenuta by rovně neměla být skutečnost, e v květnu roku 1938 bylo členy Henleinovy strany 1 320 193 sudetských Němců, co vzhledem k počtu obyvatel tzv. Sudet (3 070 938 podle sčítání lidu z roku 1930) byl podíl dramaticky vysoký. O obrovské podpoře SDP svědčily také mohutné demonstrace konané na jaře a v létě 1938 na její podporu v mnoha pohraničních městech, z nich největší proběhly 1. května v Ústí nad Labem a v Děčíně za účasti 70 000, respektive 50 000 osob.
Po příchodu nacistických vojsk 15. 3. 1939 se Wenzel Jaksch ukrýval dva týdny na britském velvyslanectví v Praze, odkud odešel do Polska. Nejdříve se usadil ve Švédsku, odkud často zajíděl do Velké Británie, kam trvale přesídlil koncem roku 1940.
Ještě před březnovou okupací Čech a Moravy byla 22. 2. 1939 z jeho podnětu DSAP přeměněna na Věrné společenství sociálních demokratů (Treuegemanschaft) a tato politická organizace se stala později nejvlivnější, nikoliv však jedinou skupinou sudetoněmeckých sociálních demokratů v britském exilu. Do emigrace Wenzla Jaksche následovalo také 3000 sudetoněmeckých sociálních demokratů, kteří nalezli útočiště nejen ve Velké Británii, ale i ve Švédsku a v Kanadě.
Zatímco za mnichovské krize stál Wenzel Jaksch na pozicích územní integrity československého státu, v roce 1939 své přesvědčení ji přehodnotil a přiklonil se k myšlence, e sudetští Němci by se v nových pomnichovských podmínkách sami měli rozhodnout, zda by tzv. Sudety měly zůstat součástí obnoveného českého státu, nebo být začleněny do budoucího svobodného Německa, přičem Jaksch se nepochybně klonil ke druhé variantě. Jeho politické koncepce v prvním roce války hodnotil – s neskrývaným porozuměním – sudetoněmecký historik Friedrich Princ takto: To, o čem uvaoval, byla středoevropská federace propojená dalekosáhlými hospodářskými vazbami, které měly vyrovnávat nevýhody etnických hranic pro menší evropské národy. To se týkalo také a především ČSR, je podle vlastních opakovaných prohlášení nebyla bez německých hraničních oblastí ivotaschopná. Princip federalismu měl z toho dilematu poskytnout východisko.
Sám Wenzel Jaksch své postoje, ve kterých se nepochybně projevoval vliv velkoněmeckých sociálnědemokratických postojů z let 1918 a 1919, k monému uspořádání středoevropského prostoru vyjádřil například ve spise Co přijde po Hitlerovi, jen byl vydán v Londýně ještě před začátkem druhé světové války: Je tedy samozřejmým právem německých Rakušanů, aby se rozhodli svobodným plebiscitem, chtějí-li do středoevropské federace jako samostatný stát, nebo jako velkoněmecká provincie. Rovně pro sudetské Němce poadujeme právo, aby si mohli svobodně určit, chtějí-li k federaci patřit jako autonomní sektor v rámci historických zemí českých, tedy v uším státním svazku s Čechy, nebo jako německá říšská provincie.
V této době se ji Wenzel Jaksch nepovaoval za loajálního občana Československé republiky, třebae byl – stejně jako mnozí jiní sudetoněmečtí uprchlíci – dritelem československého pasu. Projevilo se to také například ve vztahu k naší zahraniční armádě, kdy své krajany 17. 1. 1940 vyzval, aby vstupovali jako dobrovolníci do britské, nikoliv tvořící se československé armády ve Francii: Bez vyjasnění jistých předběných otázek, hledících k státoprávnímu postavení sudetského území, nemohli jsme doporučovati bezpodmínečný vstup do české zahraniční armády. Zvolili jsme cestu doporučit našim zbraně schopným přátelům dobrovolný vstup do britské armády. (...) Otázka české příslušnosti sudetského území je mezinárodněprávně otevřena a nebude také znovu rozhodnuta bez naší účasti.
Wenzel Jaksch ve svých koncepcích především vycházel z předpokladu, e by bylo nespravedlivé, aby budoucímu demokratickému Německu po poráce hitlerovské diktatury měla být upírána ta území, která byla nacistickému Německu přiznána na mnichovské konferenci. Odmítal se proto vzdát práva na sebeurčení pro tři a půl milionu sudetských Němců jen proto, e v roce 1938 bylo zneuito nacistickým reimem k imperialistickým cílům.
Tyto Jakschovy zdánlivě racionální předpoklady však opomíjely skutečnost, e tato území tvořila přirozenou součást Čech a Moravy nepřetritě tisíc let a Němci nebyli jejich jedinými obyvateli, neboť kromě nich zde ilo nejméně půl milionu Čechů. Navíc odstoupení tzv. Sudet se dělo pod hrozbou vypuknutí agresivní války, bez účasti československých zástupců a bez souhlasu čs. parlamentu, který jedině mohl podle československé ústavy schvalovat změny státních hranic. Ponechání českomoravského pohraničí v zamýšleném svobodném Německu by hitlerovskou agresi vlastně jen dodatečně legitimizovalo. Tyto a podobné postoje byly pochopitelně neakceptovatelné také pro českou veřejnost, zvláště pak pro příslušníky českého odbojového hnutí, kteří přinášeli na domácí frontě oběti nejvyšší.
Poté, co britská vláda v létě 1942 – po atentátu na Heydricha a po vypálení Lidic a Leáků – odvolala platnost mnichovské dohody, o ní ministr zahraničí Eden 5. 8. 1942 v listě Janu Masarykovi uvedl (byť poněkud mnohoznačně), e nemá ádný vliv na budoucí poválečné uspořádání československých záleitostí, zejména v otázce hranic, se úvahy o moném začlenění sudetských oblastí do budoucího německého státu staly zcela bezpředmětnými.
Wenzel Jaksch si ale začal uvědomovat posílení Benešova postavení ji o rok dříve, kdy pod vývojem válečných událostí revidoval na podzim 1941 své původní stanovisko a byl ke spolupráci s československou vládou ochoten i bez dosaení shody v hlavní otázce, kterou podle něj představovalo určení formy postavení sudetských Němců v osvobozené ČSR.
Tehdy – po vstupu SSSR do války (22. 6. 1941) a po příchodu Heydricha do Prahy, který rozpoutal vlnu teroru proti českému národu – však ji prezident Beneš o dohodu s Jakschem nestál a začal se naopak zabývat přípravami budoucího odsunu Němců z Československa.
Například 7. 1. 1942 informoval zástupce Treuegemanschaftu v čele s Jakschem o svém záměru vyhostit podstatnou část sudetských Němců, kteří se přidali k nacistům. Později – pod vlivem růstu všeobecných protiněmeckých antipatií mezi politiky a veřejností spojeneckých zemí – bylo Jakschovi jasné, e Beneš počítá s vysídlením většiny sudetoněmeckého obyvatelstva, s čím pochopitelně nemohl souhlasit. A tak se v rámci svých – ji velmi omezených – moností transferu krajanů snail zabránit. Ještě roku 1944 zaloil výbor sudetoněmeckých demokratů, opět navrhoval federalistické uspořádání střední Evropy a poadoval obsazení sudetských území spojeneckými vojsky. Tato jeho snaha byla, jak ukázaly události z let 1945–1947, kdy bylo z pohraničí vysídleno takřka veškeré německé obyvatelstvo, zcela marná.
Vývoj postojů W. Jaksche ve Velké Británii shrnul jiný německý historik Detlef Brandes v rozhovoru pro Literární noviny 16. 1. 2014: Jaksch vstoupil do londýnského exilu s velkým respektem. Vědělo se, e do posledního okamiku bojoval za zachování republiky, ale v prvních měsících strávených v exilu počítal s moností, e Sudety dál zůstanou součástí Německa, které se dělnickou revolucí nebo pučem rychle zbaví Hitlera a stane se demokratickou zemí. Jak Jaksch, tak Beneš chtěli opakování Mnichova zabránit. Jaksch věřil, e pro znovuobnovení Československa půjde získat většinu sudetských Němců jen v případě dalekosáhlé teritoriální autonomie. Naproti tomu Beneš byl přesvědčen o tom, e sudetské Němce nebude moné dobrovolně do nové Československé republiky integrovat dlouhodobě. Proto usiloval o co nejrozsáhlejší redukci počtu příslušníků německé národnosti v novém státě. V červenci 1942 kývl britský válečný kabinet na jeho poadavek prohlásit mnichovskou dohodu za neplatnou. Odvolání Mnichova bylo také publikováno. Co ale zveřejněno nebylo, byl obecný britský souhlas s transfery německého obyvatelstva, kdyby to bylo moné a potřebné. O tomhle bodu po zasedání kabinetu Britové Beneše a také Jaksche informovali jenom ústně. Od té chvíle se ale z někdejších spojenců stali protivníci.
Ze střetu Benešových a Jakschových koncepcí vyšel jako vítěz československý prezident, neboť prokázal mnohem lepší schopnost analytického úsudku a odhadu budoucího vývoje ne jeho sudetoněmecký protivník, jeho orientace na dělnickou revoluci v Hitlerově Německu byla jen pouhou iluzí. K očekávanému pokusu o vojenský převrat v Německu sice nakonec 20. 7. 1944 došlo, ale byl nacistickou ozbrojenou mocí poraen ještě tého dne, kdy začal, a proto válka pokračovala a do tak pro všechny sudetské Němce hořkého konce. Plnou legitimitu Benešova poadavku na anulování mnichovské dohody potvrdil nakonec historický vývoj, neboť její platnost postupně odvolaly všechny signatářské státy (Velká Británie a Francie 1942, Itálie 1944 i obě poválečné německé republiky – NDR 1950 a SRN 1973).
Dosud velmi otevřeným – a dosti bolestným – problémem českých dějin ovšem zůstává otázka morálního zhodnocení transferu sudetských Němců, který vedle mnoha nesporných viníků postihl i mnoho zcela nevinných občanů, přičem česko-německé vztahy do budoucna zatíily zvláště zločiny spáchané českými ozbrojenci i československými vojáky na sudetoněmeckých civilistech během tzv. divoké fáze odsunu na jaře a v létě 1945.
Osobnosti Wenzla Jaksche věnoval Edvard Beneš pozornost především ve svých poválečných pamětech z roku 1947, kde připomíná svá londýnská setkání s tímto sudetoněmeckým sociálním demokratem. Pro pochopení vztahu těchto dvou politiků je důleitá rovně vzájemná korespondence, která odráí míru protichůdnosti jejich politických názorů.
Například o Jakschem zamýšlené středoevropské federaci – nepochybně pod německou dominancí – Beneš poznamenal: Věděl jsem tehdy, e Jaksch hned na počátku války rozsáhlý program o Velkoněmecku – tj. o Německu a celé střední Evropě – u vypracoval, e jej v anglické politické společnosti – zejména v Labour Party – rozšiřoval a e v něm nejen o českých Němcích jako samostatném celku na nás nezávislém, nýbr i o Československu celém u vlastně rozhodl, umísťuje nás do zvláštní středoevropské federace s převahou německou. Vyčkával jsem tudí, věda, e s našimi Němci bude účelná a rozumná řeč, a jim válečné události ukáí, v jaké situaci se celé Německo nachází, jak se svět k němu staví a jak těmito skutečnostmi budou nevyhnutelně dotčeni i naši Němci sami.
Vedle tohoto komentáře ještě ocitujme ze závěru Benešova zásadního dopisu Jakschovi ze dne 10. 1. 1943, jen předznamenal ukončení vzájemných politických kontaktů. V tomto obšírném listě, který je jakýmsi souhrnným výčtem všech Jakschových pochybení vůči zájmům Československa, Edvard Beneš uvedl: Myslíte, e je mono, aby nějaký Čechoslovák – a nejen Čechoslovák, nýbr i kterýkoliv spojenecký politik – pochopil, e má býti jmenován do Státní rady (exilového parlamentu – pozn. aut.) nebo mezi úřednictvo československého státu někdo, kdo se dosud veřejně nikdy za československého občana neprohlásil, kdo odmítá své povinnosti občanské plnit a kdo svou přináleitost ke státu stále ještě podmiňuje a nechává si otevřeny dveře, aby v budoucnosti mohl hájit stanoviska jiná? Nemyslím, e by se tato nemoná situace mohla ještě prodluovat.
Pochopitelně zcela opačně vyznívají ji zmíněné Jakschovy politické vzpomínky Cesta Evropy do Postupimi, které byly napsány na konci 50. let 20. století. Český čtenář se s nimi mohl seznámit a v roce 2000, kdy byly vydány v českém překladu Institutem pro středoevropskou kulturu a politiku, který je znám svými pravicově-konzervativními postoji.
Hlavní ideou knihy Cesta Evropy do Postupimi, která prostupuje téměř všemi stránkami textu, je trvalá animozita vůči existenci Československé republiky, s její existencí se Jaksch jako sudetský Němec patrně nikdy vnitřně nesmířil, třebae se ve třicátých letech postavil na její obranu.
Na mnoha místech těchto pamětí se objevuje pochopitelně kritika Edvarda Beneše, jeho dlouholetý boj s hitlerovským nacismem sniuje například osobními invektivami typu Humanistická Evropa neměla v té době vedení..., a proto ... osud chtěl, e v roli Hitlerova protivníka se octl Edvard Beneš, který jí však nedorostl ani lidsky, ani politicky.
Editorem Jakschových pamětí a zároveň jedním z trojice překladatelů byl historik Milan Churaň, který je opatřil předmluvou. Churaň si byl nepochybně vědom mnoha slabých míst v Jakschově textu, co nijak nezakrýval, přesto však celkové hodnocení této knihy bylo spíše smířlivé, neboť Jaksch byl Milanem Churáněm oceněn nikoliv jako historik či politolog, ale především jako spolutvůrce poválečného demokratického německého spolkového státu a předchůdce evropských integračních snah. O Cestě Evropy do Postupimi pak v závěru své předmluvy uvedl: Jeho kniha by se tedy měla u nás číst bez předsudků a s pochopením. A také s vědomím, e historici evropských dějin ve 3. tisíciletí po Kr. dají Jakschovi v mnohém za pravdu.
Odlišný, výrazně kritický pohled na Jakschovy vzpomínky naopak uplatnila nedávno zemřelá historička Věra Olivová, která ve své obsáhlé recenzi podrobila paměti podrobnému faktografickému rozboru. Například o Jakschových výpadech proti Benešovi v souvislosti s mnichovskou krizí, kdy Jaksch zcela nehistoricky zmenšoval vinu nacismu a Hitlera na rozbití ČSR, uvedla: Při výkladu o československé politice vedené prezidentem Benešem Jaksch v naprostém rozporu se skutečností tvrdí, e prý praská vláda nebyla ochotna bojovat o existenci Československa (207), e její oficiální stanoviska byla pouze čistým pokrytectvím (203). Praha prý dokonce spolu s Chamberlainem podpořila Hitlera proti opozici v německé armádě (207). Naznačuje dokonce, e za rok 1938 byli zodpovědni stejnou měrou Hitler a Beneš (205). Mnichovská dohoda byla podle Jaksche mezinárodním právním aktem, na jeho základě Hitlerovo Německo obsadilo tak říkajíc smluvně Sudety (216). Připojení československých pohraničních oblastí k Německu bylo fakticky naplněním programu Josefa Seligera, který byl i Jakschovým programem. Proto také se o důsledcích rozbití Československa vůbec nezmiňuje. Konstatuje jedině, e Mnichov postihl nejvíce sudetské Němce, protoe němečtí odpůrci Hitlera v obsazených oblastech byli deportováni do koncentračních táborů (219).
Jakschovy paměti bychom proto dnes měli číst spíše jako osobitý pramen k poznání v českém prostředí stále dosti neznámých sudetoněmeckých historicko-politických konstrukcí, nikoliv jako zdroj objektivních informací o Edvardu Benešovi, co ovšem vzhledem k autorovým resentimentům vůči československému státu a jeho druhému prezidentovi nebylo patrně moné vůbec očekávat.
Po skončení druhé světové války musel W. Jaksch – na základě ádosti československých činitelů – zůstat ještě čtyři roky ve Velké Británii a teprve roku 1949 přesídlil do Spolkové republiky Německo, kde se aktivně zapojil do politického ivota a získal vedoucí postavení mezi Němci odsunutými z Československa. Na doporučení předsedy německé sociální demokracie (SPD) Kurta Schumachera byl v roce 1950 povolán do předsednictva této strany, kde působil dalších šest let. V letech 1950–1953 byl vedoucím Hesenského zemského úřadu pro uprchlíky a vyhnance. Roku 1953 se stal poslancem německého Spolkového sněmu a zůstal jím a do své předčasné smrti.
Wenzel Jaksch byl velmi aktivní i v organizacích německých vysídlenců – od roku 1951 byl předsedou společnosti Seliger-Gemeinde, která sdruovala sudetské sociální demokraty, roku 1959 se stal prezidentem Spolkového shromádění Sudetoněmeckého krajanského sdruení a roku 1964 byl zvolen prezidentem Svazu vyhnanců, který zastřešoval všechny významnější organizace německých vysídlenců.
Ironií osudu Jaksch tak na půdě Sudetoněmeckého krajanského sdruení spolupracoval i s bývalými členy Sudetoněmecké strany, jejím nejvýraznějším odpůrcem z řad demokratických sudetských Němců ve třicátých letech nepochybně byl. Trauma z poválečného vyhnání nepochybně spojilo celé společenství sudetských Němců – tedy i sociální demokraty a někdejší henleinovce. Avšak sám Wenzel Jaksch v šedesátých letech spíše ne do minulosti hleděl do politické budoucnosti, co zdůraznil na Jakschově pohřbu předseda SPD Willy Brandt, budoucí německý kancléř a tehdejší vicekancléř nově vytvořené koaliční vlády CDU a SPD: ... Zcela vědomě připomínám v této hodině také dílo, které je od roku 1961 základem konstruktivní německé východní politiky po jednomyslném usnesení německého Spolkového sněmu ke zprávě, která nese jeho jméno. Wenzel Jaksch k tomu konceptu v minulém roce připojil nové myšlenky v pozoruhodné studii o perspektivách hospodářské spolupráce s východoevropskými státy. Nebudou ztraceny, kdy jde o to odstranit sutiny minulosti a trpělivou prací překonávat rozdělení Evropy. (...) To byl Wenzel Jaksch a tím pro nás zůstane – vlastenec a Evropan, sociální demokrat a bojovný humanista.
* * *
Jak ukázaly předchozí kapitoly, je hledání historické pravdy o roli W. Jaksche v česko-německých vztazích interpretačně velmi náročné, a to i po padesáti letech, které uplynuly od jeho smrti. Jiný pohled zaujímají – ovlivněni svým národním a historickým cítěním – čeští historikové, kteří činnost Wenzla Jaksche budou posuzovat optikou československé státnosti, odlišné hodnocení pak pochopitelně prosazují historici němečtí či sudetoněmečtí, kteří hlubší vazbu k Československé republice nikdy nepociťovali, a proto hledají v Jakschově politické činnosti priority zcela jiné.
Zdeněk Víšek (1968) je učitelem ve Slaném, publikuje v odborných a popularizačních časopisech.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.