Volba prezidenta Spojených států, v ní slavil vítězství Donald Trump, ukazuje na jedno z obecných negativ stávajícího přístupu k politice. Jím je ztráta pevného ideologického podkladu pro program, který politici nebo jejich strany chtějí prosadit. Z americké předvolební kampaně jsme se spíše okrajově či a v samotném konci dozvídali cokoliv o politických názorech obou prezidentských kandidátů, tedy jaké mají záměry v sociální oblasti, daňové sféře, ve zdravotnictví nebo ekonomice. Naopak se obsáhle řešily Trumpovy pletky se enami, jeho účes, rodinné zázemí, u Hillary Clintonové byly rozebírány jakési e-maily nebo zdravotní kolaps, v Česku pak třeba otázka, zda se má její příjmení psát s koncovkou -ová.
Donald Trump se nakonec nestal prezidentem proto, e byl kandidátem republikánů, ale především proto, e jeho politický styl je údajně nový a neotřelý. Sami republikáni nakonec museli uznat, e klasický republikánský (konzervativní) program nabízený ověřenými cestami voliče nezaujme, přijít musí někdo zcela originální. Mimochodem zde si všimněme, e bývalý americký prezident Bill Clinton byl podroben ústavnímu reimu odvolání z funkce za nepravdy o svém poměru s Monikou Lewinskou. O zhruba patnáct let později je tolerance voličů vůči podobným aférám zjevně daleko vyšší, respektive tak silná je jejich touha po politických alternativách.
Situace, kdy jsou politici nuceni ve svých postojích reagovat na momentální a často bezvýznamné kauzy, musejí rozebírat svůj soukromý ivot, případně řešit banality, které se správou veřejných záleitostí nemají nic společného, přičem však na popularitě jim zároveň jejich excentrické chování nijak neubírá, je odrazem současného antipolitického pojímání politiky jako zábavy, resp. neustálé snahy vyhovět pomíjivým přáním voličů. Tento závěr není nijak původní – v jednom ze svých článků jej ji v r. 2009 konstatoval (tehdy jako politolog a vysokoškolský pedagog) stávající předseda ODS Petr Fiala. Politika je ve Fialou popisovaném kontextu nucena reagovat na neustále se měnící přání společnosti, případně musí nastolovat otázky, o kterých se politici domnívají, e voliče krátkodobě a bezprostředně zaujmou, jako jsou zrušení či zavedení té které politické instituce nebo její zásadní a zpravidla dlouhodobě nepromyšlená reforma. Dokladem tohoto přístupu jsou například nedávné řeči o plánech na zrušení českého Senátu ve chvíli, kdy je příslušný politický subjekt neúspěšný v senátních volbách. Je také výmluvné, e i v souvislosti s nelegálně zpřístupněnou e-mailovou schránkou premiéra Bohuslava Sobotky se objevovaly zklamané komentáře o jeho sucharství, neboť se z elektronické pošty nezjistila ádná korupce, ádná milenka ani jiné zábavné záleitosti.
Problém podobné selektivní, zjednodušené a krátkodobě zaměřené politické argumentace tkví v tom, e jejím prostřednictvím není zpochybňováno určité řešení nebo program, ale jsou ostouzeny politika a systém jako takové. Veřejnosti je předáván vzkaz, dle něho není špatné politické rozhodování, ale samotní politici, popřípadě samotné politické instituce. Podobný jev je sice logický, neboť také zdroje legitimity demokratického reimu se postupem času vyčerpávají, avšak pro demokracii velmi rizikový.
V době studené války byla demokracie v západních zemích ospravedlňována existencí komunistických reimů. Podobné legitimační zrcadlo však v současném zmateném světě plném bezpečnostních hrozeb chybí, a lidé proto logicky hledají alternativu, pokud podle mediálních a zpravidla špatných zpráv zastupitelská demokracie údajně selhává. Ve skutečnosti však neselhává demokracie ani politici, jak tvrdí staronoví populisté, ale pouze jednotlivá politická řešení.
Kromě amerických prezidentských voleb můeme uvést i nám bliší případ. V ČR se krátkodobě zaměřeným a lákavým tématem, kterým česká politika reagovala na vrtkavá přání občanů, stala před zhruba pěti lety samotná instituce přímé volby prezidenta republiky. Obecně je volba hlavy státu skrz lidové hlasování pro systém parlamentní demokracie, který je v ČR (na rozdíl od USA) ústavně zakotven, velmi sporným a nesystematickým nástrojem. Přesto se na něm čeští politici dokázali shodnout, ani by daný krok byl jakkoliv věcně odůvodněn. Zpravidla se argumentovalo pouze srovnávacími odkazy na to, e i jiné středoevropské parlamentarismy prezidenta volí přímo. Nicméně příslušné postkomunistické země svoji přímou volbu prezidenta zavedly nejčastěji bezprostředně po přechodu k demokracii jako reakci na předcházející absenci reálného volebního rozhodování a odstavení občanů od politiky. Naproti tomu Česká republika tuto instituci do svého téměř čistého parlamentního reimu zavedla zhruba čtvrtstoletí po pádu komunistů.
Danou, z hlediska časového i obsahového nestandardní ústavní změnu proto lze spíše objasnit právě výše nastíněným přístupem k politice. Soutě dvou osobností (nikoliv stran) o voličskou přízeň nepochybně instantní, zábavné prvky přináší – řeší se v ní soukromí kandidátů, jejich společenská minulost nebo majetek, nastupují vybičované emoce. Předvídatelné a pevné politické názory a tak podstatné nejsou, respektive postačuje říkat obecné fráze, přičem hlavní je být originálním a přitalivým z hlediska společenského, nikoliv politického, přinášet prostě jen změnu.
Ostatně i ohlášená kandidatura Michala Horáčka na český prezidentský úřad většinové a aktuální nazírání na politiku dokládá. Do nadcházející volební soutěe o post prezidenta vstupuje další osobnost známá z kulturního a podnikatelského světa, která se hned od začátku od politiky stojící na tradičních názorových proudech otevřeně distancuje. Hlavně nebýt pravicovým, křesťanským ani levicovým, to je, oč tu běí. Nutné je navodit zjednodušující, nijak reálně podloenou a slibující atmosféru ve stylu my čistí, versus oni zkorumpovaní. Svoji kandidaturu Michal Horáček oficiálně oznámil v prostorách, které prý mají symbolizovat právě snahu o očištění, zřejmě pak očištění od politiky samotné. Navíc oznámil, e nebude rozdávat pečivo, vymezuje se tedy i proti dosavadní antipolitice či stylu Andreje Babiše. Je tak jakýmsi antipolitikem na druhou ještě více stojícím mimo pevné a tradiční ideové kontury, které by občanům nastínily, jaké má vlastně Michal Horáček názory na správu veřejných záleitostí a z čeho tyto názory vycházejí.
Českým voličům (stejně jako aktuálně americkým) však podobná okolnost zřejmě vadit nebude, neboť dnešním úkolem politika není být politikem, ale novodobým druhem baviče a hlasatele jednoduchých řešení. Politik se chová podobně jako kuchaři ve všech moných reality show o vaření, kteří jako záitek nabízejí (hlavně na pohled) lákavá jídla. Je přitom otázkou, co vše podobnému baviči a politickému kuchaři přebíhajícímu od jednoho pokrmu ke druhému vlastně dovolíme. Tedy musíme se ptát, proti čemu se vymezí ti, co přijdou po Michalu Horáčkovi, po Andreji Babišovi nebo po Donaldu Trumpovi, zda případná antipolitika na třetí bude vůbec ještě politikou demokratickou.
Pavel Uherek (1975) pracuje jako právník ve zdravotnictví, absolvoval politologii na FSS MU v Brně.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.