Jste zde: Listy > Archiv > 2016 > Číslo 6 > S Václavem ákem hovoří Jaroslav Bican: Občanské hnutí bylo naivní, ale nemohlo být jiné
Jaroslav Bican a Václav ák ve svém dalším rozhovoru navazují na předchozí rozpravu o schopnosti čelit Václavu Klausovi a věnují se Občanskému hnutí a politické situaci před volbami v roce 1992. Po zániku Občanského fóra kromě ODS vzniklo i Občanské hnutí, které se povaovalo za přímého následníka OF. Jaký byl jeho program a proč neuspělo? Dalo se tomu zabránit?
Náš minulý rozhovor jsme končili tím, e na politické scéně nebyl nikdo, kdo by byl schopný vést konflikt s Václavem Klausem o podobu kupónové privatizace. Proč se po rozpadu Občanského fóra nestalo hlavním a srovnatelně silným soupeřem ODS Občanské hnutí, které se cítilo být pokračovatelem OF?
Příběh Občanského hnutí se můe vyprávět z pohledu vnějších pozorovatelů. To znamená, jak působilo směrem k veřejnosti a jak bylo schopné si získávat politickou podporu. Druhá věc je, jak to vnímali přinejmenším někteří účastníci. Začal bych diferenciačním vývojem v rámci Občanského fóra.
Jednalo se skutečně o klasické postrevoluční hnutí, kdy se do zákonodárných sborů dostali lidé, kteří se vesměs viděli poprvé v ivotě, a spojoval je odpor vůči tomu, co odmítali, tedy k minulému reimu, ale zdaleka tam neexistovala jednota v cílech a prostředcích, jak jich dosáhnout. Z hlediska pozitivního programu tam byly velké rozdíly. Ukázalo se to poměrně záhy v okamiku, kdy se začaly ustavovat orgány v parlamentních sborech, ve Federálním shromádění a v České národní radě.
Vycházeli jsme z předpokladu, e bychom měli zavádět klasickou parlamentní demokracii včetně institutů, které jsou tam běné. To znamená, e vláda je většinová, ale parlament je sloený podle výsledků voleb, tedy e na parlamentní půdě mají být zastoupeny všechny strany, které uspějí ve volbách.
Druhou nesilnější stranou po Občanském fóru ale byla komunistická strana! Tehdy u byla přejmenovaná na Komunistickou stranu Čech a Moravy. Důleité je, e jednací řády a pravidla zákonodárných sborů pocházely z dob minulého reimu, a zatímco na Západě je to obvykle tak, e se rozdělí počet míst ve vedení parlamentu a výborů připadající na jednotlivé strany, ale konkrétní osoby si nominují politické strany samy, komunistické jednací řády předpokládaly, e nominanti budou voleni celým zákonodárným sborem.
Pokud měli mít komunisté zastoupení v předsednictvech zákonodárných sborů a ve vedení výborů, musel je zvolit parlament, a tedy i Občanské fórum. Ke všeobecnému překvapení se tak zjistilo, e najednou je třeba, aby Občanské fórum volilo ty, proti kterým provedlo změnu reimu. To přišlo celé řadě poslanců velmi zatěko. Hlasování, kdy se na začátku zasedání parlamentu musí zvolit jeho předsednictvo, musí se hlasovat o rozdělení poslanců do výborů, zvolit předsedové a místopředsedové výborů, začalo být napjaté.
Svou roli hrála presti, zdůrazněná právě tím ústavním uspořádáním zděděným z komunistického reimu. V normálních parlamentech není předsednictvo důleitým orgánem, protoe základ činnosti parlamentu spočívá v práci výborů a pléna, ale za minulého reimu byly parlamenty loutkovým divadlem.
Tehdy to vypadalo tak, e se poslanci sešli, zvolili předsednictvo, a zase se velmi rychle rozešli. Zůstalo předsednictvo, které vyřizovalo běnou agendu, a parlament pak pouze potvrdil to, co předsednictvo rozhodlo. Je jasné, e se v téhle geometrii mezi poslanci vytvořila přesně ta orwellovská situace, kdy všichni si byli rovni, ale někteří si byli rovnější.
Další kontroverze plynula z toho, jak vznikaly nominace na funkce v rámci parlamentu. Pochopitelně to bylo na základě známosti. Ve Federálním shromádění, v České národní radě bylo do těchto funkcí nominováno velmi málo mimopraských a mimodisidentských poslanců, protoe je samozřejmě nikdo neznal. Kdy se Miloš Zeman stal předsedou rozpočtového výboru, byl známý svým článkem v Technickém magazínu a svými promluvami z letenské tribuny atd.
Na druhé straně byla spousta poslanců, třeba Miroslav Macek, zubař v Zábřehu, kteří neměli ádnou velkou šanci být někam nominováni, protoe neměli sociální kontakty, které k tomu potřebovali. Jak asi vypadala nominace zaloená na praských disidentských známostech v očích těchto poslanců? V principu to viděli jako mafii a upřímně řečeno z jejich hlediska bylo těké jim to zazlívat, protoe pochopitelně při pohledu na strukturu zvolených lidí tam tenhleten typ poslanců doopravdy výrazně scházel.
A tento rys byl pouze záleitostí Občanského fóra, nebo ho posléze převzalo i Občanské hnutí?
Problém Občanského hnutí to nebyl, mělo ho Občanské fórum, protoe mu bylo dáno do vínku, e pod jeho vlajkou byli do parlamentu zvoleni zástupci z celé republiky.
Nestalo se ale pak po rozpadu Občanského fóra a vzniku ODS a Občanského hnutí, e lidé, co se znali z Prahy, to disidentské a praské jádro, zůstali v Občanském hnutí, kdeto lidé z regionů byli základem Občanské demokratické strany? Jestli to, co popisujete na úrovni Občanského fóra, nebylo jádro a obal, které pak vyústily ve vznik dvou subjektů.
Byl to jeden moment, ale sám o sobě by nestačil, aby k tomu diferenciačnímu procesu došlo. Je třeba říct ještě jednu poznámku. Těsně po volbách v roce 1990 sem jezdili zástupci Rady Evropy, Evropské unie a cizích parlamentů, kteří chtěli vědět, jak to myslíme s vládou zákona. Vláda zákona po mocenském zvratu se nejlépe pozná na tom, jak se vítězové chovají k poraeným, tj. k předchozí vládní garnituře.
Zástupci Rady Evropy a další nám kladli na srdce, abychom zacházeli s komunisty jako s rovnoprávnými součástmi politického systému. Kdy jsme jim řekli, e u nás mají komunisté proporcionální zastoupení ve vedení České národní rady a výborů, nešetřili chválou, protoe to viděli jako předpoklad, e by v České republice mohla mít úspěch konsensuální politika a neuvízneme v pasti vyřizování účtů. Obávám se, e ta chvála byla poněkud předčasná.
Vývoj uvnitř parlamentů a Občanského fóra pokračoval jak?
Budu mluvit o České národní radě. Z dvou set členů v ní Občanské fórum mělo přiblině 126 poslanců. Jene kdy se sešel poslanecký klub a začal něco projednávat, s velkým úasem zjistil, e téměř při kadém hlasování byl výsledek 50:50. V podstatě nebyla otázka, kde by existoval nějaký převaující konsensus. To se začalo celé řadě lidí zajídat.
Navíc nedělejme si iluze, politika je zápas o moc a ukázalo se, e nemálo lidí se dívá na svoje poslanecké fungování zároveň také jako na příleitost etablovat se mocensky. Jak běel čas, zdálo se být jasné, e bezbřehost Občanského fóra, vnitřní rozpornost a neschopnost se dohodnout na sdílených principech vyadují změnu. S tou přišli lidé okolo tzv. Meziparlamentního klubu demokratické pravice.
Vzhledem k tomu, e významná místa v parlamentu byla obsazená nejenom lidmi s disidentskou zkušeností, ale dokonce i komunisty, bylo velmi lákavé spojit pravicovost s otázkou vyrovnání se s minulostí. Uvnitř klubů Občanského fóra se tak začaly vydělovat poslanci, kteří k sobě měli nějakou sdílenou politickou afiliaci a neměli funkci.
Jednou z vůdčích osobností byl Daniel Kroupa, který zakládal Meziparlamentní klub demokratické pravice ve Federálním shromádění. V České národní radě patřil mezi velmi aktivní poslance Ivan Mašek. Jednání klubu Občanského fóra tak najednou byla nahrazena tím, e se scházeli příznivci nově profilovaných proudů a dohadovali se o tom, jakým způsobem se budou snait získat podporu pro své politické názory.
Byla nějaká ústřední témata, kolem kterých Meziparlamentní klub demokratické pravice vznikl?
Měl tři teze: vstup do NATO, silnou federaci, tedy jinými slovy posílení role centrálního státu, a provedení ekonomické reformy. Tím, e na určité centrální koncepty, které měly mít nadstranický charakter a měly vyjadřovat národní konsensus, připnuli pravicovou vlajku, zabránili tomu, aby se o nich dalo mluvit jako o konsensuálních myšlenkách, pro které je třeba získat širokou podporu.
Jaké byly další proudy, které se z Občanského fóra vydělily, a jak se dál vyvíjely?
Je to ještě trochu sloitější. V Británii vedení stran tvoří poslanecké kluby v parlamentu. Tradiční pravicové strany jsou vytvářené seshora dolů a levicové, které v parlamentu na počátku nebyly, si budovaly masovou základnu mimo něj a teprve potom pomocí hlasování voličů si propracovávaly cestu do parlamentu. Lidé, kteří posléze skončili v ODA, jako Daniel Kroupa, se v tomto konceptu shora dolů viděli a snaili se udělat z Meziparlamentního klubu demokratické pravice tradiční pravicovou stranu s centrem ve Federálním shromádění a v České národní straně.
Tento základ vytvořili ještě před tím, ne se Václav Klaus prosadil do čela Občanského fóra. Kdy se ale pokusil z OF udělat svoji politickou základnu, aby nedopadl jako Leszek Balcerovicz v Polsku, narazil na kritiku a nesouhlas právě většinou liberálně naladěné části poslaneckých klubů v České národní radě a ve Federálním shromádění. Klausova gravitační přitalivost však vedla k tomu, e se z pravicových poslanců Meziparlamentního klubu demokratické pravice naprostá většina stala členy klubu vznikající ODS.
Jen část pravicových poslanců, které jednak uráelo chování Václava Klause, jednak u něho postrádali některá důleitá pravicová témata, zůstala mimo klub ODS. Ti obvykle vstoupili do klubu ODA. Vladimír Dlouhý tam přešel proto, e ho uráel primitivní antikomunismus provozovaný ODS. Přešli tam i další, jako Tomáš Jeek, kteří si dreli své představy, k nim se dopracovávali ještě během komunistického reimu.
Vznikla tedy jedna frakce, která patřila k ODS, druhá k ODA a třetí k Občanskému hnutí. Přičem paradoxní na tom je, e Občanskému hnutí, ve kterém jsem odpovídal za stanovy a s Josefem Vavrouškem za program, jsem se snail napsat klasické stranické stanovy. Měli jsme tak mnohem straničtější stanovy ne ODS, která například měla monost rušit základní organizace.
Kdy si vezmeme samotný název Občanské hnutí, byla to věc, o které se vedla debata? Byly kolem něj spory? Prosazoval někdo, aby v názvu byla strana, ne hnutí? Bylo to téma?
Odpor vůči stranictví byl v rámci OH takový, e v podstatě nebylo moné etablovat OH jako stranu. Občanské hnutí se povaovalo za dědice Občanského fóra. Proces politické konsolidace probíhal zevnitř, ale neprojevoval se navenek tak, e bychom se prohlašovali za politickou stranu. Kdybychom chtěli dát do názvu, e jsme strana, a vymysleli si k tomu nějaké přídavné jméno, myslím si, e bychom s tím měli doopravdy velmi váný problém z hlediska našich členů a příznivců.
Například Zdeněk Jičínský si přesně uvědomoval, k čemu je třeba mít stranu. Byl si toho vědom například také Jan Tauber, který o tom Petru Pithartovi někdy v květnu 1991 napsal rozsáhlou vynikající analýzu. Prozíravost Tauberova textu si však uvědomila celá řada lidí a mnohem později. Jedna z největších potíí byla, e většina lidí tvořících Občanské hnutí byli ti, kteří měli exekutivní funkce či důleité funkce v parlamentech a byli časově přetíení.
Donutit je, aby četli programy a učili se je tak, aby je byli schopni obhajovat v médiích, bylo prakticky vyloučeno. Obávám se, e mnoho předních činitelů Občanského hnutí zůstalo neposkvrněno tím, e by si otevřeli program OH a pořádně si ho přečetli. Udrovat koherenci v takové konstelaci bylo nemoné. Výsledkem bylo, e hnutí navenek nemluvilo jedním hlasem.
Existovala nějaká ústřední idea, která členy Občanského hnutí spojovala? Kdy se vezme ODS, jednalo se o pravicovou stranu s pravicovým programem, která chtěla fungovat jako strana. U Občanského hnutí, kdy říkáte, e bylo tak těké nalézt na něčem shodu, mně není jasné, zda mělo jinou společnou myšlenku ne to, e šlo o pokračovatele Občanského fóra a e jsme to my, co se u spolu známe.
To byste nám trochu křivdil. Disent byl postavený na konceptu lidských práv a ten souvisí s vládou zákona a fungováním ústavního systému, který garantuje občanské, politické a sociální svobody. Tím hlavním, o co šlo lidem, kteří se posléze vydělili z OF jako Občanské hnutí, byla Listina základních práv a svobod v podobě, jak vznikla. To znamená, e kromě občanských a politických svobod zahrnovala i sociální práva a ekologické ohledy. To je program, a teď tomu musí odpovídat instituční rámec. Musíte mít základní instituce, které tyto úkoly dokáou plnit.
Pro pár lidí, kteří měli teoretické zázemí, šlo o rozdíl mezi dvěma liberalismy, mezi Friedrichem von Hayekem a Johnem Rawlsem. Rozdíl spočívá v tom, e zatímco Hayek je ekonomický liberál a liberalismus v jeho pojetí má reduktivně ekonomický rozměr, Rawls se zabýval otázkou, jak mají vypadat instituce ve společnosti, aby v ní mohla existovat nějaká forma spravedlnosti. Rawls je autorem Teorie spravedlnosti, pravděpodobně nejdůleitější knihy politické filozofie druhé poloviny 20. století. Byl to základ politického konceptu i konkrétního politického programu.
V OH byli nejlepší právníci, kteří se účastnili polistopadového dění, byli tam František Šamalík, Zdeněk Jičínský, Pavel Rychetský. Působila v něm celá řada lidí, která byla schopna vytvářet základní rámec pro fungování státu, a nejdůleitějším příspěvkem pro rozvoj svobodné společnosti byla právě Listina základních práv a svobod, kterou ODS vůbec nechtěla podpořit, a kdyby ji tenkrát nepodpořili komunisté, velmi pravděpodobně bychom Listinu základní práv a svobod v této podobě neměli.
Občanské hnutí mělo mnohem komplexnější a přesněji definovaný program, který ale bylo mimořádně obtíné komunikovat k veřejnosti, protoe pochopitelně ve společnosti, kde nikdo Johna Rawlse nezná, se na něho těko můete odvolávat.
Nebyla to ale sociální demokracie, která ústy Miloše Zemana u nás Rawlse komunikovala? Přitom se ČSSD stala jednou z dvou hlavních stran v České republice. Miloš Zeman k tomu přidal ještě další akcenty a svoji rétoriku výrazně vyostřil, ale kdy říkáte, e Rawls nebyl pouitelný, jak se to stalo? Proč uspěla ČSSD, a ne Občanské hnutí? Sociální demokracie se k Rawlsovi mohla hlásit.
To máte pravdu, ale zapomínáte na klíčový moment té doby: lustrace a s tím související tzv. vyrovnání se s minulostí. To rozhodlo o tom, e Občanské hnutí ztroskotalo. Ne se objevil lustrační zákon, mělo OH v průzkumech kolem 12 procent, někdy i o málo víc, ale v okamiku, kdy se Občanské hnutí postavilo proti lustračnímu zákonu, podpora klesla na pět procent a pak se ukázalo, e se OH vůbec nedostalo přes pětiprocentní klauzuli v ádné ze sněmoven, do kterých se volilo v roce 1992.
Občanské hnutí se proti lustračnímu zákonu postavilo proto, e pro mnoho lidí v rámci OH byl lustrační zákon něčím, co bylo v přímém rozporu s celou jejich osobní historií. Pokud je někdo disidentem, podepíše Chartu 77, která je zaloená na tom, e se budou respektovat lidská práva, a vyznává s Rawlsem teorii rovných příleitostí pro přístup k politickému úřadu, která je nota bene garantovaná i Listinou základních práv a svobod, musí být proti lustračnímu zákonu, chce-li si zachovat integritu.
Zároveň se na tom dá ukázat, jak bylo OH naivní a nepolitické, protoe si vůbec neumělo představit, jaký bude mít politický dosah, pokud se této strategie bude dret. Disidenti uvnitř OH, třeba Jiří Dienstbier starší, byli přesvědčeni, e přece veřejnosti musí být jasné, e někdo, kdo seděl ve vězení a byl trestán za boj proti komunistickému reimu, asi není komunistickým agentem a není obhájcem komunistů.
Jene se ukázalo, e to tak vůbec není a e je strašně jednoduché označit disidenty za komplice komunistů. Tehdy ještě vnitro nemělo oddělení na boj proti propagandě. Objevily se absurdní konspirační teorie. Pamatuji si větu, e CIA nechala Havla zavřít do vězení, aby se v něm zocelil. To, e veřejný diskurs dokáe rozšlapat a rozmělnit na bláto jakoukoli zkušenost, bylo pro nás nové. Po letech u člověk ví, e je iluzorní si myslet, e v politice mají minulé zásluhy nějakou váhu.
Opravdu veřejnost na lustrace reagovala tak pozitivně? Antikomunismus měl odezvu, ale na druhou stranu sociální demokracie se stala silnou, přestoe měla cejch levicové strany.
Uvědomte si, e ČSSD byla antikomunističtější ne ODS. V sociální demokracii byli na čelních místech lidé, kteří si ještě pamatovali, jak s nimi komunistická strana zatočila v roce 1948. Sám Vladimír Špidla je výrazný antikomunista a celá řada dalších lidí také. V roce 1991 otázka zněla: jsi náš, nebo ne? Pokud ano, musíš být pro lustrační zákon. Základní selekční kritérium, aby veřejnost vnímala stranu jako součást transformačního proudu, bylo, zda je, nebo není pro lustrační zákon.
Lustrační zákon však nebyl problém jenom z hlediska konceptu lidských práv. Kvůli jeho schválení nebylo moné přijmout zákon o státní slubě, protoe kadý, kdo by se o to pokusil, by byl nařčen, e chce zabetonovat bolševiky v úřednických pozicích. Mělo to katastrofální důsledky pro fungování státu. Otevřelo to cestu pro řízení státní správy diletanty, obrovskou korupci a prodlouení doby vzniku profesionálně fungujících institucí státu.
Kdy se na to díváte zpětně, mělo podle vás Občanské hnutí kolem otázky lustrací více lavírovat nebo se snait svůj postoj veřejnosti více vysvětlit? Kdy říkáte, e OH bylo naivní, mohlo se zachovat jinak?
Vzhledem k tomu, e ta naivita souvisela s mírou tehdejšího poznání, myslím si, e ne. Kdy se hlasovalo v České národní radě o lustračním zákonu, byla tam atmosféra, kde byste mohl nenávist krájet. Bylo jasné, e se jedná o mocenský zvrat. Pravice si prosadila, e se bude hlasovat po jménech. Je zřejmé, proč tomu tak bylo. Šlo o to vymazat politický vliv disidentů. Také se to povedlo.
Jde mi o to, jestli kdyby si Občanské hnutí uvědomovalo, jak moc se tím poškodí ve volbách, zda by se pragmaticky zachovalo jinak.
Jsem přesvědčen, e Jiří Dienstbier, Petr Uhl, Eva Kantůrková, Jiří Müller a další by řekli: jen přes mou mrtvolu. Kdyby se to takto postavilo, byla tam celá řada lidí, která by v tom viděla otázku sebeúcty. Vnímali by to tak, e popírají sami sebe. Vdyť kvůli svým zásadám seděli ve vězení.
Václav Havel tehdy byl proti lustracím?
Byl proti nim na začátku, v době, kdy byl ještě řekněme v idealistické fázi své politiky, podobně jako my, ale pak, kdy se stal prezidentem České republiky, u třeba proti zákonu o protiprávnosti komunistického reimu neřekl ani popel.
Myslíte, e z jeho strany to byla otázka politického pragmatismu?
Asi ano. Havel přistoupil velmi záhy na hru, e komunisti nejsou demokratická strana, a nezval je na jednání.
Říkal jste, e zpočátku, kdy to OH zasadilo rozhodující ránu, byl Václav Havel stejně jako vy proti lustracím. Uškodilo mu to?
Museli bychom se podívat na nějaké tehdejší průzkumy veřejného mínění, ale Václav Havel se k lustracím vyjadřoval velmi opatrně. Kdeto my jsme hlasovali proti. Polemika okolo lustračního zákona padla na Občanské hnutí. To, postoj ke Slovensku a neschopnost vysvětlit Vrbovu ekonomickou reformu byly hlavní důvody, proč OH propadlo ve volbách v roce 1992.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.