Znaky
Před více ne stoletím pronesl klasik moderní architektury Adolf Loos před olomouckým publikem Společnosti přátel umění přednášku s názvem Jak se stojí, chodí, sedí, spí,
jí a pije. Jak vzápětí informoval deník Mährisches Tagblatt (18. 10. 1913), tvrdil Loos, e jeho současníci, lidé dvacátého století, stojí, chodí, leí, spí, jí a pijí jako v 18. století, a poadoval zvrátit ony reakční kulturní tendence. Pokud se začneme intenzivněji zajímat o to, jak se ve 20. století stálo, chodilo či sedělo, narazíme na řadu zajímavých svědectví, je vypovídají ledacos o dobových kulturních normách. Vedle Loose stojí za zmínku třeba Neurathovy návrhy grafických symbolů v meziválečné éře nebo typické
postoje socialistických hrdinů ve filmech z let poválečných a budovatelských, které popisuje sémiotička Doris Schöpsová v nové publikaci Körperhaltungen und Rollenstereotype im DEFA-Film.
Filozof a ekonom Otto Neurath se otázkou, jak se stojí či sedí (resp. jak obvykle stojí či sedí lidé určitých profesí a sociálních rolí), začal zabývat nedlouho po Loosovi. Neuratha zajímaly monosti obrazové statistiky a vzdělávání mas pomocí obrazových sdělení. Jak se k těmto tématům člen Vídeňského krouku a nejvtipnější mu Vídně dostal, by vydalo na samostatný text (viz např. biografii od G. Sandnera Otto Neurath – eine politische Biographie, 2014), my zůstaneme u obrázků samotných. V těch viděl Neurath potenciál univerzálního jazyka, tedy prostředek debabylonizace, jak píše v úvodu knihy International Picture Language z roku 1936. Představuje zde systém ISOTYPE (International System Of TYpographic Picture Education), sestávající z jednoduchých grafických symbolů – protopiktogramů'. Na jejich dalším rozvoji spolupracoval s různými výtvarníky, zejména s grafikem Gerdem Arntzem. Neurathovo a Arntzovo grafické ztvárnění nejrůznějších předmětů světa kolem nás a jejich vzájemných relací se uplatnilo v populárních obrazových atlasech, na výstavách nebo jako doplněk osvětových filmů.
Základním symbolem systému vzdělávání pomocí obrazů je stojící panáček s rukama podél těla. Jde o neutrální pozici, která představuje mue (obecnou populaci znázorňoval Neurath buď jako dvojice muů a en nebo jako masu zjednodušených siluet). Neurath zastával striktní minimalismus, který se vyznačoval nejen jednoduchou obrysovou linií a vysokou mírou stylizace (eliminace rysů tváře), ale té minimem vizuálních atributů, které slouily k blišímu určení sociální role jedince. Ke znázornění dělnické třídy či obecně (potenciálních) pracujících postačila u muů čepice bekovka, k diferenciaci pozice na trhu práce poslouila změna postojů. Mírně rozkročený panáček s bekovkou na hlavě a rukama v kapsách tak představuje nezaměstnaného a panáček se zaloenýma rukama stávkujícího. A zaměstnaný? Ten stojí vzorně s připaenýma rukama, připraven přijímat pokyny – jde přitom o základní postoj v systému ISOTYPE. Velká část figur v něm mohla být znázorněna bez změny významu jak z ánfasu, tak z profilu, jen u některých postojů (například stávkujícího) se od profilu upouštělo, neb jej lze stěí pregnantně znázornit.
Ať u se člověk zaměří na stylizované kresby nebo na reálné postoje, musí se nějak vypořádat s následující otázkou: Čím to, e některým postojům připisujeme v určitých kontextech konkrétní významy (a dokonce z nich někdy usuzujeme na sociální roli dotyčného), zatímco jiným ádný zvláštní význam nepřisuzujeme? Kniha Doris Schöpsové Körperhaltungen und Rollenstereotype im DEFA-Film (2016) se zabývá touto problematikou ve dvou krocích. Nejdříve se táe na moné významy 42 základních postojů (vstoje i vsedě) ve středoevropském kontextu a následně analyzuje konkrétní významy těchto postojů ve východoněmeckých filmech.
Ptáme-li se po významu určitého postoje, můeme spolu se Schöpsovou rozlišit několik rovin. Na nejniší úrovni jde o zdůvodnění postoje jakoto fyziologicky a prakticky podmíněného chování, následuje psychologická interpretace a moné přenesené významy. Podívejme se například na stoj s rukama v kapsách, u něj se u na nejniší úrovni (fyziologická interpretace) můe objevit hned několik zdůvodnění. Schöpsová uvádí dva komplexy: 1. zahřátí rukou; 2. (nepozorované) zaměstnávání rukou – schovávání věcí, škrábání se v rozkroku, pohrávání si s předměty, např. mincemi. Tento postoj pak můe fungovat jako (zamýšlené) sdělení, e je dotyčnému zima, e čeká nebo hodlá čekat, e se nudí nebo e do určité záleitosti nehodlá zasahovat. Můe být té ze strany komunikačních partnerů interpretován jako nedostatek respektu, ať u to stojící zamýšlí či nikoli.
Jakýkoli postoj můe být pro pozorovatele znakem, ale jenom některé postoje provádíme s úmyslem, aby na pozorovatele (adresáty sdělení) nějak působily. Ty můeme nazvat znakovým jednáním. Jako specifický příklad znakového jednání uvádí Schöpsová ostentativní postoje – pózy. Ty jsou prováděny s úmyslem, aby adresát věděl, e jsou úmyslné, co se ostatně nevymyká běnému chápání slova póza. Postoje herců jsou z velké části záměrné, ovšem jen některé z nich jsou pózami, to znamená e jsou prováděny s neskrývaným úmyslem, aby si adresáti (komunikační partneři ve filmu, a tím pádem i diváci) byli vědomi, e jsou záměrné.
V druhé části knihy se Schöpsová zaměřuje na postoje herců ve filmech východoněmecké společnosti DEFA (Deutsche Film AG) z let 1946–1989 a probírá řadu témat, která dokáou oslovit českého čtenáře víc ne některého ze sousedů se západoněmeckou minulostí: třeba to, jak jsou znázorňováni hrdinové a padouši v socialistických filmech.
Schöpsová se při analýze celkem 75 hraných filmů soustředí na postoje u pěti typizovaných rolí. Jsou to jednak centrální role hrdina a nepřítel (ve fázi reflexe nacionálně socialistické minulosti v letech poválečných bývá často nepřítelem fašista, následují různá zámoná individua a rozliční nepřátelé NDR). Zpravidla ve vedlejších rolích se pak objevuje zástupce systému (např. policista), outsider a neutrální postava (průměrný občan). Všechny můe představovat jak mu, tak ena. Díky zpracování rozsáhlého anotovaného korpusu pomocí statistických programů dokáe autorka přehledně prezentovat, nakolik výskyt určitých postojů přispívá k charakteristice těchto rolí a jak se mění v průběhu času; sleduje té souvislost s filmovým ánrem. Zatímco některé postoje se vyskytují bez výraznějších výkyvů napříč rolemi i časem, u jiných lze pozorovat signifikantní rozdíly v četnosti výskytů. Kupříkladu stoj s rukama v kapsách je typický pro nepřítele, následují outsider a hrdina; neutrální občan a zástupce systému mají ruce v kapsách podstatně méně často.
Zajímavější obrázek se naskytne, kdy se podíváme na nejčetnější postoje u jednotlivých rolí, například nepřítele a outsidera. Nepřítele charakterizuje kromě rukou v kapsách té cigareta v ruce a dále sed s paemi rozloenými na opěradle sofa (čím zabírá co nejvíce místa, viz obr., přičem lokty mohou být i pokrčené). Posledně zmiňovanou pozici zaujímá například záporná postava bavorského velkostatkáře ve filmu Das verurteilte Dorf (Odsouzená vesnice, 1952).
A outsider? Toho ve východoněmeckých filmech charakterizují stoj s hlavou nakloněnou na stranu, sed na zemi a té překvapivě klasický kontrapost.
Veronika Opletalová
Obrázky jsou převzaty z knihy: Doris Schöps: Körperhaltungen und Rollenstereotype
im DEFA-Film. Eine korpusanalytische Untersuchung.
Königshausen & Neumann, Würzburg 2016
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.