Theatrum mundi
Divadlo ve starém Řecku bylo občanskou a náboenskou záleitostí (zopakujme si maturitní látku). V ideálním případě, jako třeba v Delfách, se divák účastnil divadelních her v doteku se třemi ivly: se zemí, neboť na ní seděl, se vzduchem, protoe nad sebou měl nebe se sluncem, které během her zapadlo a vystřídaly ho měsíc a hvězdy, a s mořem, které bylo v dohledu.
To se u nikdy nedá zopakovat, divadlo je pro nás u dávno něčím jiným ne občanskou platformou a náboenskou institucí. Antické drama je ovšem úchvatná literatura a nelze odolat touze uvádět ty zveršované, v dialozích a sborech pojednané příběhy na moderních jevištích divadel na celém světě. A tak si tak trochu na antiku hrajeme. Mezi divadelní portály stavíme antické dekorace a uvádíme ty staré archetypální postavy a jejich osudy v našem měšťanském prostředí. Ale v izolovaném prostředí měšťanského divadla s pohodlnými sedadly a jevištěm s portály a kulisami se kolem dramatu nikdy u nemůe doslova otočit svět, to prostě bez kontaktu s ivly není moné.
V první polovině září hrálo nezávislé divadlo Tygr v tísni Aischylovu Oresteiu na ostrově Štvanice v Praze. Tenhle divadelní spolek spolu se dvěma dalšími dostal od praského magistrátu k uívání klasicistní vilu, kde si soubory zbudovaly prosté jeviště i bar a kde hrají všechno moné s vyuitím celého interiéru vily i jejího travnatého okolí pod kaštany a mezi dvěma vltavskými jezy. Letos v září tam tedy hráli archaickou trilogii o vradě vítězného krále Agamemnóna, o návratu jeho syna Oresta a o tom, jak spolu se sestrou ten mladík zabil matku vraednici a jejího spolupachatele a milence, a konečně o soudu, v něm na protilehlých stranách stojí Lítice aneb Erinye, bohyně pomsty a výčitek svědomí, a Apollón, zvěstovatel Diovy vůle a bůh moderního řádu, který je v antickém Řecku třeba nastolit po poráce Tróje. Soudu, jím je athénský lid, předsedá Pallas Athéna.
Hraje se venku – vila v první části v pozadí svítí jako připomínka Agamemnónova paláce, v druhé části se s herci přestěhujeme do temného prostoru někdejší kavárny u bývalého kluziště, kde se ocitneme v Agamemnónově hrobce, a poslední část, soud, se odehrává na zdi, na kolmé stěně bývalého kluziště, pokryté starými reklamními nápisy jako nějaký palimpsest. Erinye šplhají po poárních ebřících a Athéna řídí soud z výšky technické lávky. Během trilogie se venku setmí. Hluk města, kdy se začíná hrát a Agamemnón se vrací z války, si člověk uvědomí a ve chvíli, kdy vnímá, jak ho herci musí překřičet, jak město řve v pozadí jako nějaké zvíře. Některé zvuky bezděčně doplňují text – na obloze krouí vrtulník, houkají sanitky a policajti, lodě na Vltavě rozráejí vodu a do toho monotónní hlas odříkává jména padlých a vítězové přijídějí od přístavu. Na horizontu se objeví silueta běce. Prostor kavárny bez oken a s troskami jakýchsi soch zbylých tu po filmování je hrobkou, kde Orestés zabije matku a chór propukne v orgiastické třeštění jako na diskotéce (jí prostor svého času byl). Kdy se diváci dostanou ven, uvidí, jak se freestylová dráha, tvořená hromadami zeminy, zbylé po poslední demolici, kterou přes den uívají kluci k všelijakým kouskům na kolech, promění v pole mrtvých, na kadém pahorku se probouzí Lítice a mrtvá Klytaiméstra je vyzývá k činu. Pak se objeví nádherná bostva v plné zbroji – Apollón ve zlaté masce a obleku chytrého advokáta, Pallas Athéna na válečném jeepu – a vystoupí a na nejvyšší lávku. Během soudu se Erinye vzpínají a zase padají na svislých ebřících, hlasování lidu se odehrává na displeji, počty hlasů se nevyzpytatelně mění, a se zastaví na nerozhodném výsledku. V tu chvíli Athéna přidá svůj hlas na Orestovu stranu.
Kdy jsou i Lítice usmířeny, zatančí všichni na nejvyšší lávce řecký tanec, jako by byli dekorativním pásem na terakotové váze. Setmělo se, město utichlo, nad hroby svítí měsíc a řeka se leskne. Svět se kolem příběhu o zbytečné oběti, nespravedlivé válce, kruté pomstě i její odplatě a nakonec o smíření a ukončení řady zločinných krutostí pootočil. Divák si odnáší záitek nejen z inscenace, ale i ze zápasu s obludou města, z přirozené proměny světla, z dotyku všech vrstev kultury se stále přítomnou přírodou. Netáhne z toho komerce jako ze Shakespearovských slavností na Hradě a nejde to člověku z hlavy.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.