Pro středověkého člověka začínala lepší část ivota teprve po smrti. Jeho oči byly upřeny k nebi. Vyhlídka na vstup a věčné setrvání v království boím byla jeho nadějí a dávala mu sílu překonávat těkosti a strázně existence pozemské. Onen návrat do ztraceného ráje bylo ovšem třeba si zaslouit oddanou vírou, dobrými skutky, ctnostným ivotem, pokorou a oběťmi. I křiáci vyjíděli na svá taení v pevné víře, e si osvobozením svaté země zaslouí ivot věčný, a s tím přesvědčením zabíjeli, pálili a ničili všechno, co povaovali za zlo. Nic jiného ne oni nedělají ani dnes mladí islamističtí sebevrazi, kteří se odpálením výbušniny omotané kolem těla domnívají vystřelit se přímo do ivota věčného a zároveň se tím zaslouit o usmrcení co moná nejvyššího počtu nevěrců.
Vyhlídka na ivot věčný se ovšem ve středověku stala i předmětem výnosného obchodu. Lidé, kteří se obávali, e se pro své skutky sotva dostanou do nebe, rádi a hojně vyuívali monosti vyplatit se ze svých hříchů zakoupením odpustků, s nimi od města k městu putovali pověřenci církve svaté. A byla to právě kritika tohoto obchodu s lidskými hříchy, která se stala jedním ze stěejních témat reformace.
Osvícenství a postupující proces sekularizace udělaly s představou o nadpozemském zakotvení člověka radikální konec. ivot pozemský se stal konečným cílem a smyslem, člověk sám jeho strůjcem, transcendentála očekávání přenesena na zem. Nač čekat a chlácholit se vidinou království boího, jestlie je můeme uskutečnit sami zde na zemi, začali se ptát lidé počínající moderny opojení monostmi, které jim otevřela industrializace.
Ovšem první trhlinu ve víře v posmrtný ivot a nebe otevřené pro kadého způsobil u Kalvín svým učením o dvojí predestinaci, podle ní jsou lidé u předem určeni buď k ivotu věčnému, nebo k zatracení. Ale protoe lidé nemohou být úspěšní bez milosti boí, vytvořila se především v americkém kalvinismu představa, e výrazem boího vyvolení je hospodářský úspěch a neúspěch signalizuje člověkovo zatracení. Snaha o zisk a blahobyt se tím stala morální a záslunou činností a jednou z hybných sil rozvíjejícího se kapitalismu. Boí milost jen nahradila neviditelná ruka trhu.
Kalvín by se nestačil divit a asi by se i zděsil, jakou transformaci a moc jeho učení o predestinaci v kapitalismu doznalo, kdyby si přečetl jen několik základních tezí neoliberální ekonomie. Protoe jemu šlo o spásu nebo zatracení člověka a jeho vztah k Bohu, ne o bohatství a chudobu ve vztahu k majetku. I kdy učil, e všichni lidé nejsou určeni stejně, jedněm je přisouzen věčný ivot a druhým věčné zatracení, nemyslel tím v ádném případě třídění na bohaté vyvolené a chudé zatracené. Jene kam s ivotem věčným, spasením a zatracením, kdy nebe bylo prohlášeno za prázdné a peníze se staly novým absolutnem sekularizovaného světa, mocí, k ní se všechno vztahuje?
Otázka je, jak dlouho vystačíme s tím denně ve vteřinových intervalech prohánět virtuální milionové sumy tisíci počítači a vidět v tom spásu pro člověka a svět.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.