Byla to taková dávná křivda, během mých studií se tehdejší předsedkyně stranické organizace KSČ zasadila o to, abych nemohl odjet s kamarády do Novosibirsku na výměnný studentský pobyt. Zdůvodnění znělo, e bych měl na sovětské studenty špatný vliv. Take kdy mně mladší kolega, který Rusku dobře rozumí, navrhl, abychom letos v srpnu společně jeli na odborně zajímavou konferenci do Krasnojarsku, docela nadšeně jsem souhlasil.
V Rusku jsem u dlouho nebyl – před dvaceti lety v Petrohradě a před více ne deseti v Jekatěrinburgu – a tak se mi do podvědomí vloudila představa o něm jako o barbarské zemi. Ze zpráv našich médií to tak trochu vyplývá. Netvrdím, e jsou ty zprávy úplně vylhané. O ivotě běného člověka se z nich ale mnoho nedovídáme. Take u samotné zjištění, e v Krasnojarsku se prostě docela normálně ije, bylo do jisté míry překvapením.
Město samotné se rozkládá okolo Jeniseje, a to u je tam pořádný veletok. Ulice v centru nesou stále jména ze sovětských časů – Karla Marxe, Lenina, Diktatury proletariátu. Kolem řeky je velice příjemná a velice dlouhá promenáda. Jsou na ní zahradní restaurace, další restaurace jsou na lodích, prodává se zmrzlina, šašlik, pivo. Na jedné straně promenáda končí velikým ostrovem, který nabízí různé zátoky, v nich sluníčko má šanci vodu ohřát, a tak se mohou lidé i koupat. Zdarma – co ve velkém činí. Ten ostrov je opravdu velký, jsou na něm vyasfaltované cestičky, a po nich se prohánějí Sibiřané na kolech a in-line bruslích z ostrovních půjčoven. Mimo rekreační zónu člověk sice občas nějakého cyklistu také uvidí, ale má pocit, e jde o lidi pohrdající ivotem. Doprava je toti hustá a zácpy se jeví být téměř permanentní. Je to do jisté míry dáno tím, e rovnoběně s Jenisejem vede široké těleso eleznice, které tak vymezuje centrální městskou oblast a které přetíná jen několik málo mostů a podjezdů. Všude se dá ovšem dostat veřejnou dopravou – autobus má jednotný nepřestupný tarif 22 rublů (pro převod na koruny dělit třemi). V tom je vidět snaha umonit přeít těm chudším. Těch je ostatně většina – výše zmíněné restaurace vdy mají dost volných míst. Střední třída je prostě velmi slabá. Take lidé chodí po promenádě, ale na jídlo zajdou jen zřídka.
Přesto má člověk pocit stabilní společnosti, která má svoji identitu a kterou občané přijímají. To má více důvodů. Jedním z nich je určitě zlepšená bezpečnost. Opilce na veřejnosti jsem snad neviděl. A třeba v příměstském vlaku není dovoleno pít alkoholický nápoj. Ještě před pár lety se z chatek a od vody vracely prý celé zástupy opilců. Dnes se to hlídá. Něco se začíná dít i s korupcí. Vyprávěl mi jeden člověk, e ho nedávno chytila při nějakém přestupku dopravní policie. A e jim nabídl tisíc pět set rublů. Tak, jak se to vdycky dělávalo. Jenome policie si celý průběh událostí natáčela a on chudák měl dost co dělat, aby se z toho vymotal. Prý mu nakonec pomohlo, e byl svého času důstojníkem a působil při likvidaci černobylské havárie. Není to ale tak, e by byla policie nějak nadměrně viditelná. Nemám pocit, e bych policistů viděl více ne v Praze. Moná i méně.
Dalším důvodem je úspěšnost státní propagandy. Přijde mi, e je to dost podobné tomu, jak to u nás bylo za minulého reimu. Málokdo věřil všemu, co se v televizi objevilo, ale většinu to stejně ovlivnilo natolik, aby se dokázala s existencí reimu smířit. Lidé nemusí věřit tomu, e je to u nás nejlepší. Pro stabilitu reimu stačí, kdy uvěří, e i jinde je to mizerné, byť třeba jiným způsobem a v jiných oblastech. To se zjevně daří – například pomocí velice dramatických a rozsáhlých reportáí o projevech islamistického teroru v Evropě. A ještě více se daří vzbuzovat v lidech pocit, e svět Rusku ubliuje. e se Rusku měří jinak ne ostatním (co se občas myslím i děje, a to činí pozici propagandistů ještě snazší). A konečně je to onen pocit izolovanosti a ohroení – přesvědčení, e NATO je nástroj proti Rusku, je všeobecně sdílen. Take je nutno se semknout, abychom vydreli.
U nás lze občas slyšet spory, jak účinné jsou sankce vyhlášené po záboru Krymu. Je tady jistě souběný efekt poklesu cen ropy. Nicméně z pohledu běného Rusa jsou sankce jednoznačně spjaty s dramatickým poklesem ivotní úrovně. Stěují si, e ceny stále rostou, ale platy se nemění. Zchudli. (Z pohledu cizince je naopak dnes cestovat do Ruska daleko lacinější ne dříve.) V obchodech jsem si však nevšiml, e by byl nějaký nedostatek určitého typu zboí. Snad je to i stimulem pro domácí produkci. S tou je to ovšem sloitější. Alespoň od lidí, kteří znají Rusko lépe ne já, slýchám, e svoboda podnikání je hodně odvislá od toho, jak se chová místní pohlavár. Zda podporuje, toleruje nebo netoleruje mafiánské praktiky, které nutí podnikatele platit za to, e smí podnikat. Vydělávat na dovozech je přitom zdá se pro mafiány snadnější ne vydělávat na místním průmyslu. Protoe je tady tolik faktorů, výsledný dopad sankcí je asi nemoné stanovit.
S církví jsem přišel do styku jenom okrajově. V Krasnojarsku na nábření promenádě je i nevelká otevřená scéna. Při první procházce tam hrála jakási skupina natolik hlasitě, e jsem místo raději zdaleka obešel. Kdy jsem šel pak některý další večer opět okolo, ukázalo se, e je tam program sponzorovaný městem Krasnojarsk, který je věnován výročí pokřestění Rusi. Je to něco jako památný den Ruské federace. Tedy ne volný den, ale přesto svého druhu svátek. Točily se dokola čtyři kusy – jeden z nich byla zpěvačka, okolo které se batolily děti z mateřské školky a ona tklivě zpívala o matičce Rusi. Pak tam byl i takový trochu tvrdší kus hraný skupinou oblečenou v jakýchsi domněle protokřesťanských lněných oblečcích, které ovšem vypadaly velmi pohansky. Křesťanství bylo opěvováno zejména za to, e přineslo vzdělanost. Lidé se ale zastavovali, posedávali a poslouchali.
Propletání církve a státu je v Rusku tradicí, to je známé. To, e je křesťanství takovou samozřejmou součástí veřejného prostoru, činí situaci v Rusku odlišnou od západního světa. Uvedu dva příklady. Na Sibiřské federální univerzitě jsou, jak tomu bývá, na reprezentativnějších chodbách vystavovány různé malby. A mezi nimi jsou i moderní obrazy s křesťanskou tematikou. Nic kromobyčejného. Těko si však lze představit, e by to u nás bylo moné. Druhý příklad je z novin. Při cestě zpátky letadlem jsem se prokousával Izvěstijemi a ke svému překvapení jsem narazil na vynikající komentář pojednávající o vztahu vědy a víry. To by jistě u nás někde tisknout šlo. Ale ne v takovém rozsahu na komentářové stránce jednoho z nejprodávanějších deníků. Působilo to v sousedství vyloeně hloupých propagandistických politických komentářů opravdu zvláštně.
Lidé, kteří ijí na Sibiři, působí úplně jinak ne Rusové, kteří zbohatli natolik, e mohou ít v cizině. Překvapilo mě, jak dobře a bezpečně jsem se tam cítil. A jak nebyl problém si s těmi lidmi rozumět.
Mírně zkrácený text článku pro časopis Brána, který vydává sbor českobratrské církve evangelické v Praze 4.
Aleš Drápal (1955) je matematik, působí na MFF UK v Praze.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.