Jste zde: Listy > Archiv > 2016 > Číslo 5 > Heda Čepelová, Miroslav Jašurek: Německá alternativa znamená škrtání sociálního státu
Pokud je dnes v Německu politická strana, které vývoj preferencí voličů dává důvod k velkému optimismu, je to Alternative für Deutschland (AfD), česky Alternativa pro Německo. Je jednou ze dvou politických stran, které posílily ve všech pěti zemských parlamentech, kam lidé v průběhu letošního roku mohli volit. Ve všech volbách dosáhla na dvouciferné procentní skóre, na sestavení vlády se ale nepodílela nikde. Na zemské úrovni se ve třetím roce od svého zaloení stává podstatnou opoziční silou.
Výsledky AfD v jednotlivých zemských volbách kolísaly mezi necelými 13 % v Porýní-Falci a více ne 24 % v Sasku-Anhaltsku, co je zároveň nejvyšší dosud dosaený výsledek tohoto uskupení. Trend preferencí je ale po celé tři roky existence strany stoupající. S blíícími se spolkovými volbami, které se budou konat na podzim příštího roku, vyvolává posilování AfD na zemské úrovni otázky, co by přineslo její působení na úrovni spolkového parlamentu.
Zabývá se tím zcela viditelně i strana samotná. Z původně monotematického hnutí, v jeho základech stála kritika společné evropské měny a poadavek na její zrušení, respektive vystoupení Německa z eurozóny, se s přibývající agendou, kde velký prostor dostala otázka migrace a náboenského vyznání, stala letos v květnu standardní politická strana se všeobecným programem. Ten je svým záběrem a ambicemi skutečným politickým vyjádřením vůle vládnout.
Strana přijala základní – v českém prostředí bychom mohli pouít pojem dlouhodobý – program na programové konferenci na jaře tohoto roku, vůbec první od svého vzniku. Dokument nabízí dostatečně široký tematický záběr pro spolkové volby – od základních hodnot přes jednotlivé resortní politiky a po speciální kapitoly věnované podpoře rodin, německé kultury a jazyka. Při odhlédnutí od hypotézy, e hlavní motivací voličů AfD bude rozhodný postoj strany k otázkám souvisejícím s migrací a islámem, dávají voliči AfD svým hlasem mandát pro několik dalších tendencí.
Předně, východiska pro koncepci státu jasně říkají, e stát má být co nejštíhlejší, a pokud se má starat o jiné oblasti ne bezpečnost, spravedlnost, diplomatické vztahy a správu daní, musí pro to existovat nějaký zvláštní důvod. AfD se doslova hlásí k tomu, e prověří, které činnosti zajišťované státem mohou být svěřeny soukromému sektoru nebo jiným formám. Ačkoliv v jiné části programu prosazuje, e kadá případná privatizace musí být nejprve odsouhlasena v lidovém referendu, snaha o eliminaci pečujícího státu je patrná i v agendách jako bydlení nebo trh práce. Bydlení je v pojetí AfD především otázkou administrativního zjednodušení výstavby, politika na trhu práce pak má těiště v podpoře neplacené péče – o děti nebo seniory –, tedy jistým způsobem vytlačování pečujících osob z formálního pracovního trhu.
S tím souvisí také koncepce veřejných slueb, kterou je v programu potřeba sbírat střípek po střípku. Například podporu matek na plný úvazek je těké číst jinak ne jako podporu vytlačení en-matek z oficiálního pracovního trhu, protoe se celý dokument o institucionálním zajištění, jeslích nebo školkách, vůbec nezmiňuje. O představách ohledně školství je moné alespoň zjistit, e školy mají být přísnější na výkony a důsledněji je ověřovat. Ještě zajímavější je však otázka, kdo a za jakých podmínek se má v pojetí AfD starat o péči o zdraví – kapitola věnovaná zdravotnictví toti v programu chybí úplně. Dílčí odpověď snad můe dávat daňová politika – sníením tarifních stupňů, omezením dědické daně a daní z majetku nebo zavedením společného zdanění manelů toti nevyhnutelně dojde k výpadkům příjmu státu, které veřejným slubám nevyhnutelně začnou chybět.
Nepřítelem ovšem není jenom stát. Program AfD také inkorporuje ideologické vymezení se proti genderové výchově a obnovitelným zdrojům energie. Přichází však rovně s návrhem na omezení politické moci, a to jak selektivní podporou prvků přímé demokracie, tak především reálným omezením jejích institucionálních a finančních rámců. Příkladem za všechny je příslib boje proti existenci politických nadací nebo zrušení pravidel pro odchod seniorních politiků kombinujících rentu se zákazem výkonu některých funkcí. Příliš nepřekvapí, e je tato kombinace doplněna i o obvyklou tirádu prosazování právního státu a omezení korupce, na úrovni konkrétních nástrojů ale program oproti tradičním stranám v této oblasti není příliš inovativní. Právo se má prosazovat, spravedlnost musí být.
Zajímavá je pozornost věnovaná podpoře rodin, kterou se program symbolicky snaí dát do protikladu s politikou otevřenou migraci ze zahraničí. Nejlépe to vystihuje část nazvaná vítací kultura pro nově narozené a ještě nenarozené. Jejím nejradikálnějším opatřením sice je podpora slueb pro nastávající matky, aby si případný potrat mohly rozmyslet, ale samotný název kapitoly karikuje pojem Willkommenskultur spojený s představou, e německá kancléřka pozvala do své země uprchlíky.
V programu AfD ovšem nalezla své místo i témata, která na své politické uchopení spíše ještě čekají, ať u jde o ochranu práv zvířat, důkladnější kontrolu kvality potravin a spotřebního zboí, ochranu osobních dat ve stále více digitalizovaném světě, podporu otevřených zdrojů nebo digitalizaci národní literatury.
Z českého pohledu zůstává patrně nejzávanější příslib, e dojde k omezení redistribuce prostředků na evropské úrovni. Jako stále ještě čistý příjemce evropských dotací to nemůeme číst jinak ne jako poadavek na jejich úplné zrušení. Vrásky na čele by nám také mohlo přidělávat to, e Německo chce chránit vlastní hranice, co by mohlo nakonec vyústit a v organické naváení uprchlíků za hranice naše. AfD se nelíbí ani koncept společné evropské armády, místo toho slibuje posilování vlastních sil a obnovení branné povinnosti.
Vedle toho je ale potřeba přemýšlet o tom, co by se s naším severozápadním sousedem stalo, kdyby ambiciózní program strany s prvky patriarchálního konzervativismu, ekonomického neoliberalismu a protestního hnutí proti všem a všemu skutečně dostal mandát k výkonu politické moci. Jen v letošním roce přibylo straně více ne sto politiků – poslanců v zemských parlamentech. ádná jiná strana nemá takové personální skóre, ačkoliv ve všech pěti volbách posílila také liberální FDP, její přírůstky v oblibě jsou řádově menší.
Noví lidé s politickými zkušenostmi jsou dobrým základem pro další volební úspěchy. Osobnost německé kancléřky nemá v tamní politice rovného konkurenta, co trápí všechny strany usilující o vládní zodpovědnost. Nové tváře mohou nabízet nový potenciál. V některých ohledech se tak snad nabízí poskytnout německým kolegům vhled do české zkušenosti z devadesátých let – příslib radikálního omezení státu a politiky, rozsáhlá privatizace, přepisování hranic mezi osobní svobodou a zodpovědností a destrukce veřejného sektoru jsou nakonec rysy pro devadesátá léta u nás typické. Moná u AfD čeká jen na svého Václava Klause.
Heda Čepelová (1988) je socioloka, působí v Masarykově demokratické akademii a Oranovém klubu.
Miroslav Jašurek (1983) je politolog, člen Představenstva Masarykovy demokratické akademie.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.