Jste zde: Listy > Archiv > 2016 > Číslo 5 > Hana Svobodová: Média, hyperrealita, manipulace a... šnek
Kadý z nás vstupuje do dalšího dne a dodruje přitom některé vité rituály, například čteme noviny, sledujeme TV, informujeme se a komunikujeme prostřednictvím sítě sítí internetu. Ujišťujeme se, e ne vyrazíme do zaměstnání, máme u sebe kromě dokladů také mobilní telefon, notebook. I přes generační odstupy a posuny tyto a další předměty doby korelují, přinejmenším na úrovni informací a komunikace. Pozvolna a ve stále těsnější podobě mají co dočinění s naším prostředím, s individuálními návyky, rodinnými tradicemi a později s vlastními zkušenostmi. Rozdíly mezi tím, co bylo pro někoho samozřejmostí a pro druhého vzdálené anebo naprosto nepřijatelné, se stírají, aby se vytvářely jiné. Ovlivňuje nás nejen výchova, kultura, obecně racionalita doby, v ní ijeme a kterou si po svém uzpůsobujeme a předáváme potomkům, ale také specifické atributy sociální reality, kterým jsme dali vzniknout a zdokonalili je a do podoby doprovázející nás téměř na kadém kroku nejen jako pasivní příjemce, ale také jako aktivní účastníky, či dokonce tvůrce. Mám na mysli média, nejen coby fenomén, který jsme jako lidská společnost vytvořili a jím jsme ovlivňováni na různých úrovních sociálních vztahů, neboť se stal realitou vytvářející na různých úrovních realitu vlastní – nazývanou často virtuální (monou, zdánlivou). Francouzský postmoderní filozof Baudrillard píše ve vztahu k mediálním účinkům o tzv. hyperrealitě, té, co je vytvářená prolínáním lidského chování a mediálních vjemů. (A. Giddens, Sociologie. Praha 1999) Baudrillard (vytváření těchto pojmů mu bylo některými vytýkáno) onomu spojenectví vjemů a vnějšího světa pod vlivem médií říká simulakra. Tento filozof a sociolog nebyl jediný, kdo interakční model sleduje jako určitou logiku postmoderního světa, v něm se člověk a svět vzájemně utvářejí, ovlivňují a jeho výrazem je nová kvalita vztahů v podobě sdělení a jejich významů.
V souvislosti s nástupem vlivu televize se výrazně mění také role tištěných médií – soumrak věku tisku a nástup věku televize. (N. Postman: Ubavit se k smrti) Nastupuje věk komunikace, který vytěsňuje a usměrňuje roli tištěných médií, která především informovala. S věkem televize a především internetem začínáme komunikovat. Pravda, typ sociálních vztahů rozvíjejících se v rámci sociálních sítí, fór apod. ani tak neposiluje význam sociálního jako osobitého jazyka, který kolísá mezi technicky převratným médiem – internetem, pro něj ádná vzdálenost není dost vzdálená. Mezilidské vztahy se začínají tzv. podobat – tu událostem na Dálném východě, kdesi v Africe, stejně jako přes ulici či za rohem. Komunikujeme a své komunikanty ani neznáme (mohou mít skrytou identitu, vystupovat anonymně atd.). Po obrazovce počítače se šíří změť znaků, zkratek. Zpodobňujeme..., svoje pocity, nálady, myšlenky, svého Boha. Znaky, písmo sdělení je víc a více metaforou. Roste význam jako Něco. Jako je víc ne být. Jako, tedy metafora vtělená do médií ve všech aspektech, včetně našeho odhodlání vnímat rozdíl mezi tím, co je a co se jeví být. N. Postman v knize Ubavit se k smrti v tom vidí nebezpečí pro kulturu lidské civilizace, následování orwellovského scénáře – jako vězení – či huxleyovského – jako frašku. Postman poukazuje na to, e tragédie obyvatel... konce civilizace nespočívala v tom, e se místo myšlení smáli, nýbr v tom, e nevěděli, čemu se smějí a proč vlastně myslet přestali. Jene...
Realita virtuálního světa dnes realitu smíchu ani nepotřebuje. Vytváří svou vlastní, a pravidla si určuje skoro kadý z nás. Internet – téměř všezahrnující způsob komunikace – lidskou společnost zase posouvá o něco dál. Jsme o něco dokonalejší, přitom zranitelnější, ale rychlejší. Stále více jsme vystaveni rizikům bujícího konzumu, na něm si zakládáme a který pěstujeme s vírou téměř nábonou, jiným přitom tu jejich, moná o něco méně dokonalou, často primitivní vytýkáme.
Nebrojím proti internetu. Zajímají mě ale také psychosociální souvislosti a dopady tohoto fenoménu, který s takovou účinností dokáe poslouit naší racionalitě stejně jako vydrádit naše emoce a poslouit například jako účinná propagandistická zbraň.
Proč o tom všem uvaovat? Třeba proto, e tento týden podruhé slyším na ČT 1 v ranním studiu zpráv o tom, zda také média mohou mít nějaký podíl na násilných a teroristických aktivitách jednotlivců a skupin z této i nedávné doby. Nepodezírám moderátorku z vlastní iniciativy, či přímo z manipulace, média musejí vyuívat všech dostupných prostředků k tomu, aby sama sebe utvrdila v tom, e jsou údajně sedmá velmoc... Snad ani velmoc není ten správný termín. Internet jako médium je však fenomén, který dává prostor všem, včetně ideologií různého druhu – není-li sám svého druhu mediální ideologií, která těm dalším jen usnadňuje jejich příběh sdílet s co největším počtem potenciálních zájemců.
Nemusíme pochybovat o tom, zda nás mediální sdělení manipulují, ta ze sociálních sítí o to více – jejich autory býváme my sami, co je z hlediska zkušeností a jazyka ještě o něco účinnější. F. Koukolík uvádí: Počítejte s tím, e ve sdělovacích prostředcích je víc propagandistických manipulací ne faktů. (F. Koukolík, J. Drtilová: Vzpoura deprivantů, Praha 2008) Pokud hledáme obranu objektivizující, proč věřit či nevěřit, Koukolík dodává: Myslete na to, co ve zprávách světových agentur není, přinejmenším stejně jako na to, co v nich je... Neukvapujte se s rozhodnutím. A připomeňte si svá dětská léta, kdy jsme např. tahali rodiče za rukáv a ptali se: Proč má ten pán deštník, kdy neprší? anebo Proč je země kulatá? Tyto a jiné situace se sociálním kontextem dávají tušit a předpokládají, e abychom něco nevěděli, musíme toho minimálně stejně tolik vědět a hlavně nespěchat s rozhodnutím. Nejde toti ani tak o ideologii rozhodnutí, jako o to, komu jsme a proč ochotni stranit. Lidé se nejsnáze dají polapit na to, co mají rádi a čemu věří, co rádi poslouchají, například na vizi prostého, laskavého a bezpečného světa, který by si přáli. (Tamté)
Jene právě to nejen neradi posloucháme, nejraději se tím prostě neřídíme. A internet je tím mediálním a sociálním prostředím, které nám dává aspoň přechodně a virtuálně pocítit, e něco zdánlivě v anonymitě ovlivňujeme, určujeme, ovládáme. Můeme být virtuálně na chvíli těmi, jim svou kritiku, spílání a odsudky adresujeme. Jsou vinni a my přitom nemusíme nést ani trochu odpovědnosti. Jsme na okamik soudci, kteří tomu či onomu – nejlépe trestem nejvyšším – vyměří jeho další osud. Bráníme se propagandě a stejnou měrou jiné straníme, a vůbec si s tím nemusíme dělat hlavu. Přesto máme díky médiím – televizi a internetu zvlášť – oprávněný pocit informace. Nikoliv. Pouze jsme nabídli svůj příběh, do jiného zasáhli a poslali ho sítí dál. Sdílíme... Jen příliš nepřemýšlíme proč a jak. Chybí kritické myšlení a převauje iluze, e vidět znamená chápat. (I. Ramonet: Tyranie médií)
Pozoruji-li šneka, jak se za léta evoluce nevzdal svého domečku, který si stále nosí s sebou, zanechávaje za sebou lepkavou stopu, napadá mě, e tak činí často navzdory nepřízni osudu, který ho nakonec dostihne a rozdrtí, a téměř uválivě stále směřuje ke svému cíli. A moná někde tam se nabízí hledat odpovědi, jak čelit manipulaci, indoktrinaci a kontrole vědomí. A jaký je tedy onen modus operandi? Určitě uválivost, lpění na kritickém myšlení, odstup a tak trochu větší odolávání tenzi a rychlosti doby, jejím svodům bychom neměli obětovat nezávislost a svobodu rozhodování, o ně generace před námi usilovaly.
Hana Svobodová (1968) je filozofka a politoloka. Pracuje jako konzultantka.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.