Jste zde: Listy > Archiv > 2016 > Číslo 4 > Christian Trautsch: Radioaktivní odpad jako sémiotický problém
Znaky
Můe sémiotika přispět k řešení otázky, jak zacházet s radioaktivním odpadem? V případě, e na celou záleitost budeme pohlíet jako na komunikační problém, pak ano. Například hledáním odpovědi na otázku, jak varovat potomky za tisíce let. Přinášíme zkrácenou verzi příspěvku německého sémiotika Christiana Trautsche k Vídeňskému jadernému kolokviu, který shrnuje sémiotickou debatu, je byla nejintenzivnější v 80. letech a krátce oila po havárii ve Fukušimě. ádný z níe popsaných návrhů nebyl zatím v praxi uplatněn. (V. O.)
Radioaktivní odpad lze povaovat za komunikační problém ze tří důvodů. (1) U produkce radioaktivních látek probíhá za vyloučení veřejnosti, dochází tedy k omezení adresátů na minimum. K omezování informací (jako i počtu adresátů) dochází pravidelně i při nehodách jaderných elektráren. Kdekdo má ještě v ivé paměti informační politiku manaerů japonské společnosti Tepco během havárie jaderné elektrárny Fukušima I před pěti lety, k čemu se přidruil i chaos v oblasti kompetencí a nefunkční krizový management. (2) Ani izolování a ukládání radioaktivního odpadu by nemělo probíhat bez souhlasu veřejnosti, co se bohuel děje. Tak byla například koncem 70. let určena saská lokalita Gorleben – bez vědomí veřejnosti a částečně i navzdory radám expertů – centrálním úloištěm pro Německo. I pokračování průzkumných prací v lokalitě (po pauze mezi lety 2000 a 2010) probíhalo za vyloučení veřejnosti. Na demonstracích pak slýcháváme hesla typu Demokracie končí tam, kde začíná radioaktivní odpad (demonstrace z 6. ledna 2011 v saském Dannenbergu). (3) Další komunikační problémy jsou spojeny s nutností zajistit trvalé úloiště na desítky tisíc let (poločasy rozpadu nebezpečných látek).
Tento příspěvek se soustředí na poslední bod a s ním spojené otázky: Mějme za to, e je moné odpad bezpečně uloit, jak potom můeme zajistit, e bariéry nebudou prolomeny? A paklie není moné radioaktivní odpad bezpečně uloit, jak můeme zajistit jeho údrbu a střeení po tisíciletí?
Jadernou sémiotiku (Atomsemiotik) můeme chápat jako aplikovanou znakovou teorii, která zkoumá vyuití znaků za účelem přenosu informací o radioaktivním odpadu. Řídí se přitom principy jaderné etiky (Atomethik). Aby mohly znaky slouit jako varování bytostí v daleké budoucnosti, měly by obsahovat informace o jaderné energii a radioaktivním odpadu, dále by měly fungovat jako apel – doporučení či varování, s čím souvisí i moné expresivní komponenty sdělení (výraz stavu, do jakého se uivatel dostane po kontaktu s ionizujícím zářením; varovné znaky by přitom měly zprostředkovávat informace o nemocech z ozáření, které se projevují nevolností, zvracením, průjmem, horečkou či vnitřním krvácením).
Při úvahách o charakteru varovných znaků mohou být inspirativní pokusy o komunikaci s mimozemskými civilizacemi: i jejich sdělení se obracelo nikoli na bezprostřední, nýbr na časově a místně vzdálené adresáty. Jako příklady mohou být uvedeny satelit LAGEOS (1973) či sondy Pioneer 10 (1971) a 11 (1982).
V akademickém roce 1982–1983 inicioval německý sémiotik Roland Posner anketu mezi účastníky sémiotických konferencí, její výsledky byly zveřejněny v Zeitschrift für Semiotik (5/1984) a o šest let později v rozšířené a aktualizované podobě ve sborníku Warnungen an die ferne Zukunft (1990). Otázka zněla: Jak můeme informovat potomky během příštích 10 000 let o úloišti radioaktivního odpadu a s ním spojených rizicích? Oslovení se měli blíe vyjádřit např. k následujícím bodům: Která média, kanály a kódy se jeví jako nejspolehlivější? Jaké dosavadní zkušenosti lidstva lze vyuít?
Některé návrhy řešení navazují na výsledky pracovní skupiny Human Interference Task Force, která byla sestavena začátkem 80. let z popudu americké vlády a stála u zrodu celé sémiotické debaty (viz té Listy 6/2015, s. 97 – pozn. red.). Do týmu byl jako poradce přizván i americký sémiotik Thomas A. Sebeok, který své zkušenosti shrnul v textech pro Zeitschrift für Semiotik a zmíněný sborník.
Anketa přinesla desítku příspěvků, mezi nimi bylo mono rozlišit tři přístupy: fyzikální, biologický a kulturní. Fyzikální přístup zahrnuje následující poadavky na varovné kódy: (I) zachování principu redundance, co znamená volbu různých koexistujících kanálů, médií a kódů a jejich široké rozprostření v okolí úloišť – tento přístup zastával např. Thomas A. Sebeok, který prezentoval více návrhů (viz níe); (II) zviditelnění záření elektrotechnickými metodami, co kompenzuje skutečnost, e člověk nedokáe smysly rozpoznat radioaktivitu; tuto detekci mohou zajistit roboti se speciálními senzory nebo geneticky manipulovaná zvířata či rostliny (viz níe); (III) upřednostnění kanálů, které umoňují percepci na dálku (to se jeví vzhledem k nebezpečnosti záření jako zásadní poadavek); (IV) uití kvalitních materiálů, odolných vůči korozi; (V) upřednostnění ikonických znaků (fungujících na bázi podobnosti) a indexů (znaky fungující na bázi časoprostorové soumeznosti), neboť tyto znaky nevyadují tak výrazné vědomosti jako například konvenční znaky přirozeného jazyka.
Skutečnost, e biologické kódy mohou přetrvávat v téměř nezměněné podobě miliony let, vedla některé z autorů k biologickému přístupu, který počítá s ivými detektory radioaktivity. Tento přístup načrtl například polský spisovatel Stanisław Lem v příspěvku s názvem Matematické kódování ivé hmoty. Francouzsko-italská dvojice Françoise Bastide a Paolo Fabbri navrhuje chov geneticky modifikovaných koček, jejich srst bude v místech se zvýšenou radioaktivitou světélkovat (Strahlenkatzen). Budoucí chápání těchto koček coby indikátorů radioaktivity by mělo být zajištěno prostřednictvím mýtů, rituálů a přísloví. Biologický přístup tedy předpokládá vedle reprodukce těchto tvorů i přenos informací o jejich významu. Kulturní přístup se zde jeví jako nezbytný doplněk.
Uití ikonických či indexálních znaků obvykle nedovoluje zprostředkování komplexních informací. Teprve doplnění varování o konvenční kódy, zejména přirozený jazyk (symbolické znaky), by mohlo plnit poadavky na varování a správu lokality úloiště. Posner konstatuje v úvodu sborníku: Odpověď je nasnadě: Musí být zřízena společenská instituce, která se bude starat o úloiště radioaktivního odpadu a která bude fungovat i v dobách, kdy budou lidstvo i ostatní ivé organismy v ohroení. (Warnungen an die ferne Zukunft, s. 50)
Thomas A. Sebeok navrhuje zřízení kasty jaderných kněí (Atompriesterschaft), politicky nezávislého výboru, který by sám volil své členy a jeho poslání by spočívalo v tvorbě legend, pověr a rituálů, které by tak odrazovaly obyvatele od nebezpečných míst. Dle mého soudu by ovšem tento přístup mohl ztroskotat na osvíceném vědomí – neochotě lidí budoucnosti věřit pověrám a mýtům.
Roland Posner navrhuje demokraticky zvolenou Radu budoucnosti (60 volených poslanců), svůj návrh přitom šije přímo na míru německému politickému systému. Tato instituce by vedle spousty dalších úkolů měla zajišťovat i průběný překlad varování do aktuální jazykové podoby a zajišťovala by i správu lokalit úloišť. Nemusela by se přitom omezovat na přirozený jazyk – do jejích kompetencí by spadala volba konkrétních varovných znaků (ať u na základě fyzikálního či biologického přístupu). Průběně by tak vyhodnocovala a přehodnocovala optimální kódy a kanály.
Na závěr si přiblime principy Rady budoucnosti, které Posner popisuje ve stati Tříkomorový systém. Cesta k demokratické organizaci kolektivního vědění a svědomí po tisíciletí ze zmíněného sborníku: Rada budoucnosti by měla být nezávislá na vládě a ekonomice daného státu a v případech války, převratu či přírodních katastrof by měla být schopná nadále existovat. [...] Měla by uchovávat veškeré vědění, které je relevantní pro budoucnost území daného státu, a to by té měla zpřístupnit všem, kterých se to bude týkat. [...] Měla by (a) střeit projekty probíhající po dobu více generací, (b) izolovat ivé bytosti od střednědobě a dlouhodobě nebezpečných zón a (c) varovat inteligentní bytosti před takovým nebezpečím.
Z němčiny přeloila Veronika Opletalová.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.