Nedoité devadesáté narozeniny předního československého filozofa (26. 6. 1926–21. 2. 2003) jsme připomněli ji v minulém čísle fejetonem Pavla Kohouta z roku 2001 Dramatis persona K. K. Nyní se touto osobnosti podrobněji, konkrétně její rolí ve zlomových událostech novodobé historie, zabývá filozof I. Landa.
-red-
Vlákno tradice je přetreno
a minulost musíme objevovat sami,
to jest, musíme číst autory minulosti tak,
jako by je před námi nikdo nečetl.
Hannah Arendtová
Karel Kosík byl aktivním účastníkem událostí kolem Praského jara. Zapojil se do kulturního i politického dění. Nejene psal a přednášel, ale byl také činný ve Svazu spisovatelů nebo v redakčních radách kulturních časopisů. Později se zúčastnil pověstného XIV. vysočanského sjezdu, kde byl zvolen – spolu se svými kolegy filozofem Robertem Kalivodou či sociologem Lubomírem Sochorem – do ÚV KSČ.
I kdy byl vtaen do víru událostí, snail se zachovávat si od nich odstup. O svých politických aktivitách a své roli angaovaného intelektuála se o třicet let později vyjádřil slovy, e mu nešlo pouze o řešení konkrétní politické agendy, ale stejnou měrou o hledání odpovědí na čistě filozofické otázky. Kosík se tak částečně situoval do role svědka, který se sice účastní dění, nicméně není [...] do něho zapleten natolik, aby ztrácel odstup: svědek [v]idí, a přemýšlí o spatřeném, patří k době jako její pátravé oko, které zaznamenává také to, co současníkům zůstalo skryto, [z]apisuje, co se vynořilo, ale nedostalo se ke slovu nebo bylo přehlušeno a zůstalo nevyslyšeno, [j]eho pozornosti neunikají náznaky, které neměly příleitost se rozvinout a většina je přehlédla.
Přestoe uvedené sebehodnocení někteří odmítali jako dílo autostylizace, např. historik Karel Bartošek ve svých papírcích z počátku sedmdesátých let, můeme je povaovat za oprávněné. Čteme-li toti pozorně Kosíkovy eseje, glosy či projevy z konce šedesátých let, nemůe nám uniknout jeden jejich nápadný rys. Jsou úzce spjaty s konkrétními událostmi a řeší se v nich aktuální problémy. Ale současně se v nich nastolují obecnější otázky, zda je lidská přirozenost neměnná či proměnlivá, jaké jsou podmínky pro realizaci lidské svobody, jaký je smysl politiky, co ještě zbývá ze socialismu a revoluce, jaké je místo kultury v moderní společnosti nebo do jaké míry moderní technika proměnila naše uvaování o skutečnosti. Od pouhého zaznamenávání a rozboru očividných jevů se v nich sestupuje k analýze hlubších souvislostí a k promýšlení základních problémů, je zaměstnávají mysl moderního člověka. Kosíkovy reflexe vycházejí ze zjitřené atmosféry tehdejšího Československa, aby se od nich plynule přešlo k úvahám o povaze člověka a moderní společnosti. Znovu a znovu se opakující otázku, o co šlo během Praského jara 1968, proto musíme chápat především jako otázku, jak a čím události Praského jara přispěly k porozumění moderní době a sociální realitě. Kosíkova reflexe těchto událostí směřuje k pochopení, co doba je, jak svými výsledky, tak monostmi, přičem chce spatřit ve zjevných a hlučných dějích [...] skryté dějiny, v nich se hlásí budoucnost jako nezodpovězená, otevřená otázka. K nejpronikavějším záznamům či svědectvím z té doby patří dva eseje pocházející z roku 1968: Naše nynější krize a Krize moderního člověka a socialismus.
Ve stati sepsané o třicet let později a příznačně nazvané Událost. Praské jaro 1968 přichází Kosík s tvrzením, e Praské jaro 1968 je dějinná, nikoli pouze historická událost. Rozlišení dějinného a historického přitom objasňuje následovně. Historická událost je časově ohraničená, a proto její význam nepřekračuje dobu, v ní se odehrála. Zabýváme-li se historickou událostí, např. bitvou u Jeny (1806), můeme popsat její průběh: odhalit její příčiny a důsledky, rozlišit její fáze či rozplést motivace jednotlivých aktérů, ať u jednotlivců nebo kolektivů. Výsledkem bude historické vyprávění, které víceméně věrně zachycuje minulost.
Oproti tomu dějinná událost není časově ohraničená. Svým významem překračuje dobu, v ní se odehrála. Dějinná událost fakticky skončila, ale svým významem trvá a přesahuje do přítomnosti, uvádí Kosík. To je případ válek, krizí nebo revolucí, přičem zvláštní místo zaujímají sociální revoluce. O nich ve své knize Dialektika konkrétního (1963) Kosík tvrdí, e jsou to uzlové body v procesu emancipace neboli polidšťování člověka. Kromě sociálních revolucí však přikládá značnou váhu činům jednotlivců, např. činu Františka Kriegela, který odmítl podepsat moskevský protokol, anebo Jana Husa, jen před kostnickým koncilem neodvolal svoje učení. Jestlie se zaobíráme dějinnou událostí, např. sebeupálením Jana Palacha, pak se nespokojujeme s pouhým popisem jejího průběhu. Snaíme se postihnout její význam. Kdy se to podaří, výsledkem nebude příběh, který má začátek a konec, nýbr náhled podepřený analýzou, přispívající k porozumění naší vlastní přítomnosti a monostem v ní dřímajícím.
Jak patrno, historické a dějinné události nám zprostředkovávají dva odlišné druhy poznání: Zatímco jednou poznáváme minulost, podruhé se dozvídáme něco o minulosti a současně o vlastní přítomnosti. Otázkou však nadále zůstává: Jaký je význam Praského jara 1968? A čím můe přispět k poznání naší přítomnosti?
Kosík tuto otázku zodpovídá následovně: význam Praského jara spočívá v tom, e se jednalo o pokus uskutečnit sociální revoluci – byl to ovšem pokus, který ztroskotal hned ve svých počátcích. Začátek konce se běně spojuje se srpnovou invazí roku 1968 a s podpisem moskevských protokolů. Avšak Kosík se domnívá, e po invazi ještě nebylo zdaleka všechno ztraceno. Invaze a události, je po ní následovaly, onomu pokusu vlily do il čerstvou krev. Ta neměla příleitost rozlít se cévami a ilami do těla celé společnosti, resp. přišla vniveč vinou reformních politiků, kteří nebyli s to vyuít nastalou situaci.
Co bylo kýeným cílem sociální revoluce? Mělo jít o realizaci radikálně demokratické podoby socialismu odlišné od reziduí stalinistické deformace socialismu stejně jako od reformního modelu socialismu prosazovaného shora technokraty a expertními týmy. Otázkou samozřejmě je, zdali je toto stanovisko opodstatněné. Lze o Praském jaru skutečně uvaovat jako o náběhu k sociální revoluci? Političtí teoretici Charles Tilly nebo Theda Skocpolová chápou sociální revoluci jako proces, v jeho průběhu dochází k zásadní proměně sociální struktury společnosti. Tato změna přitom musí být podnícena zdola a musí být doprovázena proměnou politické struktury. Od pouhého lidového povstání vyrůstajícího rovně zdola nebo od politické revoluce se sociální revoluce liší v tom ohledu, e ústí v proměnu sociální struktury. Od pouhé přeměny sociální struktury, k ní došlo např. v řadě evropských států během industrializace v 19. století, se zas liší potud, e je důsledkem sociálních konfliktů. Theda Skocpolová ve své knize States and Social Revolutions (1979) podtrhuje nezbytnost souběhu sociální a politické revoluce. Sociální revoluce jsou toti většinou reakcí těch, kteří jsou ovládáni, na politickou moc, např. na despotickou vládu nebo tyranii.
Jak tomu bylo v případě Praského jara? Jako Praské jaro se běně označuje poměrně krátké období od ledna do srpna roku 1968. Během něj se zaváděla reformní opatření, jejich cílem bylo přispět k demokratizaci země. Předcházela mu ovšem poměrně dlouhá, přípravná fáze, kdy se o reformách diskutovalo a kdy se i zkusmo zaváděly v hospodářství. Rozhodujícím impulsem reformních snah toti byla hospodářská krize vrcholící v roce 1963. Představovala zlomový okamik, kdy se začalo reálně uvaovat o posílení trních prvků uvnitř centrálně řízené ekonomiky, o podpoře samostatného hospodaření podniků při organizaci výroby a plánování investic a v neposlední řadě o vytvoření konkurenčního prostředí, které mělo mít vliv na tvorbu cen. Je však třeba podotknout, e princip zespolečenštění výrobních prostředků zůstal při všech těchto snahách a reformních krocích nedotčen.
Podle všeobecně sdíleného výkladu Praského jara se pokusy o reformu přelily z oblasti ekonomiky do politické sféry, která se rovně nacházela v hluboké krizi. Komunistická strana si po roce 1948 v Československu vydobyla hegemonní postavení. Zpečetila je roku 1960 přijetím nové, socialistické ústavy. Ústavou zaručená vedoucí úloha komunistické strany znemoňovala zformování jakékoli politické opozice mimo ni. Situace uvnitř komunistické strany nebyla o moc růovější. Ačkoli v ní existovaly různé názorové proudy, zhierarchizovaná struktura strany neponechávala příliš volného prostoru pro vznik viditelné vnitrostranické opozice. Hegemonie komunistické strany a nepřítomnost opozice se časem stávaly více a více neúnosnými, na co jako první poukázali spisovatelé, filmoví a divadelní tvůrci či filozofové. Sílily mezi nimi hlasy poadující urychlené uvolnění, či dokonce zrušení cenzury jako nezbytný předpoklad vší další demokratizace. Kritické hlasy zaznamenaly odezvu u širší veřejnosti. A neunikly ani sluchu reformních komunistů, kteří se po získání vlivu a moci o realizaci mnoha z těchto poadavků, např. právě zrušení cenzury, zasadili. Ale opět: princip vedoucí úlohy strany zůstal nedotčen.
Ať u tedy postupně docházelo k reformám v ekonomice nebo v politice, vdy se jednalo o změny narýsované a realizované shora. Jejich cílem nebylo od základu změnit stávající strukturu vládnutí, natopak sociální strukturu společnosti. Pilíře ekonomické a politické moci zůstávaly nadále v platnosti. A nadto zcela chyběl moment sociálního konfliktu. Sečteno a podtreno, stanovisko, e Praské jaro pomalu, ale jistě směřovalo k sociální revoluci, nemá v klasickém výkladu československé reformy ádné opodstatnění.
Kosík pohlíí na tehdejší situaci z poněkud jiného úhlu. Podle něj Praské jaro nebylo pouhou reakcí na hospodářskou nebo politickou krizi. Bylo odezvou na mnohem vánější a hlubší krizi – toti na krizi samotné politiky. Krize se projevila v podobě střetu mezi vládnoucí vrstvou a ovládanými, který vyvrcholil patovou situací, kdy vládnoucí nemohli vládnout a ovládaní ji nechtěli být ovládáni. Jejich vzájemný střet se nejprve odehrával nepozorovaně pod povrchem hospodářské a politické krize. Projevoval se řadou sociálních antagonismů, je byly přímým důsledkem dezinterpretace a praktického uplatňování dvou principů: principu vedoucí úlohy strany a principu zespolečenštění výrobních prostředků.
Pouití prvně jmenovaného principu vedlo k vyčlenění docela nové společenské vrstvy, v jejích rukách se soustředila veškerá politická a ekonomická moc. Tato vrstva se přitom odtrhla od stranické základny a od zbytku obyvatelstva. Různými administrativními zásahy se pak snaila docílit depolitizace obyvatelstva a zejména dělnictva. Spolu s tím udrovala neustálé napětí mezi rozličnými profesními a sociálními skupinami podporou korporativistických struktur. To znamená: na jedné straně shora tlumila jakékoli snahy občanů o účast na politickém dění a podíl na hospodářské moci, zatímco na straně druhé, zcela v souladu s rčením rozděluj a panuj, účinně bránila vytváření koalic či aliancí uvnitř i mezi profesními a sociálními skupinami, je by mohly ohrozit její mocenský monopol (příkladem budi kontrola odborových organizací). Svoji moc přitom uplatňovala, jak připomíná Kosík, zvůlí a násilím, a proto také její vládu charakterizuje jako policejně-byrokratickou diktaturu. Přestoe se zaštiťovala revolučními ideály, pod slupkou revolučnosti, demokratičnosti a pokrokovosti se ukrývalo reakční jádro, autokracie a konzervatismus. Zvláštní kapitolu představuje aplikace druhého principu. Hospodářská moc vládnoucí vrstvy spočívala v kontrole nad výrobními prostředky, co znamená nejenom plánování a řízení výroby, ale především přisvojování si nadhodnoty a nakládání s ní.
Tato situace podle Kosíka přímo vybízela k promýšlení základních otázek: Co je smyslem politiky? Kdo má vládnout? Jaký je vztah vládců a ovládaných? Mohou se ovládaní podílet na vládnutí? Co ještě zbývá z projektu socialismu? Nejsou ideály socialismu ztrivializovány a nenávratně zdiskreditovány? Je vůbec moná socialistická revoluce? Domníval se přitom, e hledání odpovědí můe mít demystifikační a vposled osvobozující účinek, jestlie nabourá iluzorní představy těch, kteří jsou ovládáni. Vymanění se z iluzí dovoluje nejenom odvrhnout zdání, nýbr také propůjčit ostřejší obrysy monostem, které se dříve zdály být zhola nemyslitelné. V eseji Naše nynější krize Kosík tvrdí: Pro ovládané je v krizových okamicích rozhodující, aby prohlédli mystifikace vládnoucí skupiny a dovedli dát praktický výraz svému odhodlání, e nechtějí být ovládáni starými ani novými metodami, protoe nechtějí být ovládáni vůbec. Krize politiky, je bývá posuzována jako negativní úkaz, tak má spíše pozitivní účinek: zbavuje mystifikací a současně rozšiřuje prostor moností o nové alternativy.
Vskutku radikální alternativa, o ni byl dle Kosíka obohacen prostor moností v průběhu Praského jara, vězela v poadavku nově uspořádat strukturu vládnutí. A s tím se pojilo očekávání nového společenského uspořádání: Současná krize není pouze zhroucením starého, přeilého, livého a neschopného, nýbr je současně moností nového. Buď se stane průchozím bodem k nové lhostejnosti a rutině, nebo ji revoluční společenské a politické síly pochopí jako vzácný dějinný okamik, kdy je mono vytvořit a vytvářet novou politiku, nové společenské vztahy, nový způsob myšlení a nové formy politického seskupení. Kosík byl nepochybně přesvědčen o tom, e dění kolem Praského jara mohlo vyústit v radikální přeměnu politické a sociální struktury společnosti. Nutnou podmínkou bylo, aby přeměna byla podnícena zdola. Vývoj po srpnové invazi nasvědčoval tomu, e splnění této podmínky bylo na dosah ruky.
V pozadí sociálních antagonismů ivících střet mezi vládnoucími a ovládanými stály dva principy, o nich byla ji řeč. Jako pilíře tehdejší politické a ekonomické moci představovaly sakrosanktum socialistické revoluce, a proto zůstávaly stranou kritiky jak od reformních komunistů, tak od radikálně smýšlejících intelektuálů, umělců a spisovatelů. Přesto, anebo právě proto se Kosík domnívá, e nová politika a nové společenské uspořádání nejsou myslitelné bez toho, e by se narušily pilíře, o ně se opírá nejenom dosavadní politika a stávající společenské uspořádání, nýbr také snahy o jejich reformu.
Kosíkovým terčem je především princip vedoucí úlohy komunistické strany, který se stal součástí Ústavy Československé socialistické republiky ze dne 11. července roku 1960. V první hlavě ústavy se objevují články týkající se společenského zřízení. V 1. článku se mj. hovoří o tom, e socialistický stát je svazkem dělníků, rolníků a inteligence, přičem dělníkům se připisuje vedoucí či určující úloha v rámci tohoto svazku. Ve 2. článku stojí, e veškerá moc ve státě patří pracujícímu lidu, který ji vykonává skrze jím volené a kontrolované zastupitelské sbory, na jejich činnosti se můe přímo účastnit. Ve 4. článku se nakonec píše: Vedoucí silou ve společnosti i ve státě je předvoj dělnické třídy, Komunistická strana Československa, dobrovolný bojový svazek nejaktivnějších a nejuvědomělejších občanů z řad dělníků, rolníků a inteligence. Stát je tedy svazkem dělníků, rolníků a inteligence, v něm ovšem nemají všichni stejné postavení: vedoucí úloha náleí dělnické třídě. Vzápětí se zas tvrdí, e vůdčí postavení ve státě, ale i ve společnosti nepatří dělnické třídě, ale jejímu předvoji: komunistické straně. A přestoe je strana předvojem dělnické třídy, do jejích řad údajně vstupují také nejuvědomělejší členové jiných společenských vrstev: rolnictva nebo inteligence. Tolik znění socialistické ústavy.
Kosíkova kritika uvedeného principu je do značné míry polemikou s články socialistické ústavy. Buď se v ní poukazuje na chybný výklad jednotlivých článků, anebo se upozorňuje na to, e realita je v příkrém rozporu se zněním těchto článků. Kosík si nejprve všímá toho, e role vedoucí úlohy, je se připsala komunistické straně, se naprosto nepochopitelně ztotonila s jejím výlučným mocenským postavením. V eseji Naše nynější krize uvádí: Ztotoněním vedoucí role s vládnoucím postavením vzniká jedna z nejtemnějších mystifikací v dějinách socialismu. Politici hovoří o vedoucí úloze strany, ale rozumějí tím vládnoucí postavení mocenské skupiny.
Stěejním bodem kritiky je ovšem tvrzení, e stranickost se de iure povýšila nad občanství. V důsledku toho se občanům ve státě nepřiznává rovnoprávné postavení. To mělo celou řadu nemilých důsledků. S upozaděním občanského principu se otevřel prostor pro depolitizování občanů, co opět vedlo k tomu, e se občané stali snadnou kořistí manipulace: politické subjekty se proměnily v apolitické objekty. Manipulace se úspěšně mohla dít jen tehdy, kdy se občanům současně upřely demokratické svobody, jako jsou svoboda slova, přístupu k informacím nebo shromaďování.
Odtud se někdy chybně vyvozovalo, e všelékem na krizi je znovuzajištění svobod, které byly občanům dosud upírány. Byť se zajisté jedná o nezbytný předpoklad jejich politizace, není postačující. Za další a mnohem důleitější podmínku je třeba povaovat nahrazení stranického principu občanským. O něj by se měl opírat ivot ve společnosti i ve státě. Jen bezvýhradný primát občanství je toti podle Kosíka s to zaručit, e samotné zavedení prvků přímé demokracie (jako jsou např. monost plebiscitního rozhodování občanů, jejich přímá kontrola nad státní mocí a institucemi apod.) bude podníceno zdola.
Jeliko nová vládnoucí vrstva opanovala stát a následně získala kontrolu nad celou společností, musí se právě občané, zdůrazňuje Kosík, chopit iniciativy a usilovat o vymanění společnosti z korzetu státního dohledu. Ba co víc, musí se přičinit o to, aby občanská společnost byla ivnou půdou, z ní vyrůstají instituce státu, ani by se pak osamostatnily a vymkly přímé kontrole občanů. Je zřejmé, e zatímco policejně-byrokratická diktatura zrušila rozdíl obou sfér ve prospěch státu, demokratický socialismus podle Kosíka usiluje o zrušení jejich rozdílu ve prospěch občanské společnosti. Pro demokratický socialismus je příznačné takové politické a ekonomické uspořádání, které vyrůstá z minimálních organizačních sloek, jejich historickým předobrazem jsou sověty čili rady pracujících.
Oporou politické moci v tehdejším Československu byla dezinterpretace principu vedoucí úlohy strany. Hospodářská moc se pro změnu opírala o svévolné uplatňování principu zespolečenštění výrobních prostředků. I kdy Kosík tento princip v zásadě přijímá, upozorňuje na jednu důleitou věc, toti e výrobní prostředky dosud nespravovali pracující, ale vládnoucí vrstva a jí slouící byrokracie. Ta si přisvojovala nadhodnotu a vyuívala ji ve svůj prospěch. Odstranění hegemonie komunistické strany proto musí jít, vyvozuje Kosík, ruku v ruce s její ztrátou kontroly nad výrobními prostředky, která by měla být svěřena pracujícím. Neměla by zahrnovat pouze účast na výrobě neboli ekonomickou participaci, nedílnou součástí kontroly by měl být podíl na samotné správě podniků, tj. politická participace.
Jako alternativu vůči policejně-byrokratickému systému socialistických zemí na jedné straně a vůči liberálně-demokratickému systému kapitalistických zemí na straně druhé Kosík propaguje systém socialistické demokracie. V důrazu na přímou demokracii – v kombinaci se zespolečenštěním výrobních prostředků – spočívá hlavní rozdíl socialistické a liberální demokracie. Přesto Kosík nejednou přiznává, e socialistická demokracie, o ní prý v Praském jaru doopravdy šlo, si reálně nakonec stejně podruje určité podstatné rysy demokracie liberální, jako jsou např. existence politického pluralismu nebo mechanismus zastupitelství. Odstiňuje jej rovně od oficiální, reformní agendy, a proto socialistickou demokracii prezentuje nikoli jako reformní, nýbr jako radikálně reformní či jako revoluční program. Akcent na radikalitu chce upomenout na bezprostřední souvislost mezi socialistickou demokracií a původní ideou socialismu a současně na distanci vůči hlavnímu reformistickému proudu.
Na rozdíl od reformistů Kosík nepřijímá předpoklad, e by zavedení trních prvků v hospodářství bylo spouštěčem demokratizace v politické sféře. Tento předpoklad vychází z přesvědčení o primátu ekonomické oblasti, co sice koresponduje s rozšířenou interpretací marxistické doktríny o prvenství výrobních sil a vztahů před nadstavbou, tj. politikou, právem, morálkou, náboenstvím, uměním apod. Nicméně opomíjí se v něm skutečnost, e hlavní problém spočívá – přinejmenším v zemích nesoucích přízvisko socialistické – v krizi politiky, tedy ve střetu vládnoucích a ovládaných. Z tohoto důvodu je nutno přiznat primát politické oblasti a zároveň připustit, e cesta z krize vede od politické k hospodářské demokracii.
Zásadní změnou v politické oblasti, na ní závisí úspěšná realizace ideje socialismu, je podle Kosíka jednak politizace občanů, jednak rozbití korporativismu. V proslovu Jediná záchrana – spojenectví s lidem, předneseném na zasedání ÚV KSČ v listopadu 1968, prohlašuje, e dělnická třída potamo pracující se po lednu 1968 konečně začali politicky probouzet. Začali si uvědomovat sebe sama a ustavovat se jako politický subjekt. Tím byl nastartován proces oslabování stranického principu, jen probíhal souběně s posilováním občanského principu, přestoe komunistická strana si stále podrovala své vůdčí mocenské postavení ve státě – méně ji ve společnosti. Stalo se nad slunce jasné, e třídnímu vědomí, za jeho nositelku se komunistická strana vydávala, přináleí menší důleitost neli občanskému vědomí, co mimochodem přispělo k tomu, e komunistická strana ztratila půdu pod nohama. Funkci předvoje převzala kultura. Právě ona měla velký podíl na probuzení občanského vědomí. A nesporně také přispěla k nárůstu lidového revolučního potenciálu. Vše ovšem záleelo na tom, jak se s ním naloí a jak bude kanalizován.
ádoucí usměrnění narůstající politizace a s ní související revoluční potenciál spatřuje Kosík v zavádění rad pracujících, které jsou podle něj tím nejlepším nástrojem pro správu zespolečenštělých výrobních prostředků. V polemické noticce O dělnických radách – tentokrát kriticky z roku 1968 se však, co napovídá ji její název, pozastavuje nad tím, jak si reformisté představovali jejich zavádění a jaká očekávání s nimi spojovali. Hlavní nebezpečí shledává Kosík v jejich zavádění shora, jeliko tento krok by byl v rozporu s jejich pravým posláním, jím je přece posílení prvků přímé demokracie v podnicích. Kosík naproti tomu doporučuje, aby se rady staly záleitostí samotných pracujících a aby byly lidovým hnutím. Jinak hrozí, e se dělnické rady stanou další formální institucí bez jakéhokoli přímého vlivu pracujících na správu výrobních prostředků a na jejich kontrolu. Ostatně v tomto doporučení se zřetelně odráí radikálnost reformního programu propagovaného Kosíkem.
Zvláštní kapitolu tvoří rozbití korporativismu či cechovnictví, jednoho ze zdrojů sociálních antagonismů v socialistických společnostech. Kosík pléduje pro vytvoření široké aliance dělníků, rolníků, inteligence, mládee a úředníků, tj. historického bloku, jak takovou alianci nazývá italský politický myslitel Antonio Gramsci. Proti rozdrobení společnosti a upřednostňování jedné profesní či sociální skupiny před těmi ostatními se tedy staví historický blok, vyrůstající z lidového hnutí. Tento blok se sice můe uvnitř různě názorově štěpit a organicky diferencovat, nicméně je oproštěn od sociálních antagonismů. Lze litovat, e Kosík detailněji nerozpracoval myšlenku aliance či historického bloku, neboť měla důleité místo v jeho úvahách o Praském jaru jako sociální revoluci. Palčivou zůstává např. otázka, zdali historický blok, jeho utvořením kulminují sociální revoluce, má delší trvání a jestli se jeho postupná diferenciace, probíhající v porevolučním období, nakonec nezvrátí v jeho rozdrolení, tj. nevyústí-li v nové sociální antagonismy.
Kosík hájí stanovisko, e rozhodujícím okamikem pro úspěch Praského jara – uívám záměrně uvozovek, neboť se zde nemíní úspěch reformního procesu probíhajícího od ledna do srpna 1968, ale úspěch sociálně revolučního procesu, jen klíčil předtím a probíhal i potom – bylo období po srpnové invazi. Ve prospěch této domněnky hovoří vícero důvodů. Je třeba si uvědomit, e invaze vnesla do reformního procesu svébytnou dynamiku. Způsobila, e jisté procesy se urychlily, některé zpomalily nebo ustaly, a pro změnu jiné se objevily zcela nově na scéně.
Nesporně se urychlila politizace občanů a nahlodávání korporativismu. Zesílení lidového hnutí výrazně přispělo k odstranění bariér mezi sociálními skupinami a k odbourání řady předsudků, které o sobě navzájem chovaly. Klíčovým okamikem pro kulminaci revolučního potenciálu byl dvojí debakl reformistů. Ti se nejprve zdiskreditovali podpisem moskevských protokolů. Občané se však od nich neodvrátili, ale naopak se k nim ještě více přimkli a hlasitěji jim vyjadřovali svoji podporu. Zde však došlo k dalšímu debaklu. Reformní politici se sice snaili zachránit z polednového vývoje, co se dalo, nicméně jejich snahy byly odsouzeny k neúspěchu, protoe spočívaly na špatném odhadu a chybném čtení situace. Namísto prosazování nové politiky nakonec stejně jen reagovali a dělali ústupky. Defenzíva a bezmocnost reformistů odhalila více ne kdy jindy slabiny reformního proudu uvnitř komunistické strany. Současně spustila rozkladné procesy, které mimo jiné popsal Karel Kovanda ve své nedávno vydané knize Zápas o podnikové rady pracujících 1968–1969 (kniha ovšem byl sepsána anglicky v roce 1975). Kovanda zde píše, e před srpnem 1968 bylo moné uvnitř strany a ve společnosti identifikovat přinejmenším tři názorové proudy: byrokratický, reformní neboli technokratický a radikálně demokratický. První byl protireformní, druhý usiloval o prosazování reforem shora, zatímco třetí plédoval pro prosazení radikálnějších reforem, a to zdola. Po srpnu byla identifikace sloitější. Nejene nebylo jasné, kdo kam patří, ale současně se stíraly hranice mezi jednotlivými proudy, co platilo především o proudu reformním. Někteří reformisté přešli na byrokratické (např. Radovan Richta), jiní na radikálně demokratické pozice (např. Ota Šik). Situace se pak dramaticky změnila a stala se dobře čitelnou v dubnu roku 1969, kdy byl odstraněn Alexander Dubček a generálním tajemníkem se stal Gustav Husák. Tehdy začaly čistky v ÚV KSČ a ve straně, po nich následovala normalizace celé společnosti. Pasivní kontrarevoluce začala.
V dosud nepublikovaném rozhovoru z roku 1990 Kosík vyslovuje přesvědčení, e po srpnové invazi stále bylo moné [...] provádět jinou politiku (co podle něj dokládají praktické přípravy zavedení rad pracujících, resp. příprava zákona o socialistickém podniku), a pozastavuje se nad selháním reformních politiků v čele s Alexandrem Dubčekem. Nemá přitom na mysli podpis moskevských protokolů, nýbr způsob, jakým dělali politiku mezi srpnem 1968 a dubnem 1969. Přestoe měli nebývalou podporu občanů, nedokázali ji vyuít. Nesvedli kanalizovat nashromáděný revoluční potenciál a tím přispět k nastolení systému socialistické demokracie. Alarmující rovně bylo, e nedokázali vyuít potenciál uvnitř ÚV KSČ. Po srpnové invazi mohli počítat s hlasy 90 členů ústředního výboru, zvolených na XIV. vysočanském sjezdu – tj. na sjezdu, který odsoudil invazi vojsk Varšavské smlouvy. To znamená: reformní politici se na jedné straně neopřeli o lidovou podporu a zaktivizovanou občanskou společnost, tj. formující se alianci dělníků, rolníků, inteligence a studentů, a na druhé straně nechali leet ladem podporu progresivních členů ústředního výboru.
Kosíkovo tvrzení, e Praské jaro je dějinnou událostí, se tak zakládá na přesvědčení, e nám dává porozumět sociální dynamice: jak se společnosti utvářejí a jak se mění. Kosíkovu pozornost, jak se domnívám, poutaly především souběh a střetávání reakčních a revolučních procesů, které jej podněcovaly k úvahám o přítomnosti reakčních a konzervativních prvků uvnitř moderní levice, o jejím dějinném poslání v současném světě měl stále větší pochybnosti, byť se sám hlásil k radikálně demokratické levici. Zajímal se rovně o pochopení logiky sociálních revolucí a dynamiky lidových či přesněji sociálních hnutí. Mnohé jeho úvahy z té doby jsou podnětné i dnes. Proto stojí za to se k nim vracet a číst znovu Karla Kosíka – nejlépe tak, jako by jej před námi nikdo nečetl.
Ivan Landa (1977) je filozof, působí v Oddělení pro studium moderní české filosofie Filosofického ústavu AV ČR.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.