Třicet let poté, co se Michail Sergejevič Gorbačov stal generálním tajemníkem Komunistické strany Sovětského svazu, vyhlásil svou glasnosť a perestrojku a snil o novém Evropském domě, vypadá svět hodně jinak ne v těch časech probuzené naděje. Otázka je: proč se Rusko nestalo součástí globální bezpečnostní architektury? Podotázky: kdo za to nese odpovědnost – a byl ten cíl vůbec realistický? V převládající diskusi je odpověď jasná: zavinil to Putin, který nesplnil očekávání, je do něho Západ vkládal, a touí po restauraci sovětského impéria. Při sledování událostí bez předpojatosti se vkrádají pochybnosti, jestli je takové hodnocení obhajitelné. Vyváenější pohled na nedávnou minulost nabízí aplikace amerického přísloví, které rád pouíval prezident Reagan: na tango musejí být dva. Pokusme se proto podívat na moderní dějiny bez černobílé redukce na souboj Dobra se Zlem.
Vzhledem k tomu, e důleitou roli ve vývoji hrají proměny veřejného mínění, musíme začít několika obecnými postřehy z teorie mezinárodních vztahů. V americké politice se potýká realistická škola vycházející z konceptu národních zájmů se zastánci hodnotově orientované zahraniční politiky, jejím centrálním úkolem je boj se zlem a export amerických hodnot.
To není myšleno ironicky. Zvlášť v našem případě, kdy liberálnímu idealismu prezidenta Wilsona vděčíme za vznik samostatného státu po první světové válce. Nelze však přehlédnout, e americký mesianismus má i odvrácenou tvář, jak ukázala např. vietnamská válka.
Proč se realistické argumenty v americké politice víc neprosazují? Protoe apelují na racionalitu a ve střetu s citově podbarvenými argumenty hodnotově orientovaných politiků prohrávají na celé čáře. Kdo by nechtěl stát na straně svobody a zabránit nezadritelnému dominovému rozšíření komunismu po celém světě? Ačkoliv u v době začátku vietnamské války bylo známo, e ádné domino nehrozí, e v komunistickém táboře existují váné rozpory a e Vietnamci se prostě chtějí osvobodit z koloniální nadvlády a nechtějí ji nahradit jinou, léta probíhala nesmyslná válka, kterou nakonec Amerika prohrála. Zaplatily za to ivoty desítky tisíc Američanů a víc ne milion Vietnamců.
Americkou politiku to na čas vyléčilo z morálních kříových výprav a převládly realismus a diplomacie – přinejmenším jinde ne na americkém kontinentě.
Bohuel po rozpadu SSSR, který americká pravice připisuje morálnímu postoji Ronalda Reagana, ačkoliv Reagan byl pragmatik, se morální kříové výpravy v americké politice opět prosadily.
Prostor komentáře neumoňuje procházet podrobně celých třicet let od nástupu Gorbačova. Zkusím proto nastínit pár tezí a pak je podrobněji dokumentovat. Je to důleité i proto, e hlavní média nejsou příliš spolehlivá a relevantní knihy mají zpodění. Podle mě:
– vývoj relace SSSR – USA probíhal cykly od nadšení přes vystřízlivění po rozčarování,
– vztahy byly personifikované víc, ne bylo zdrávo, a málo se bral ohled na reálné monosti jejich bezkonfliktního provozu,
– v USA u demokratů i republikánů existovali politici a úředníci, kteří nevěřili, e se s Ruskem dá dlouhodobě spolupracovat. Monosti partnerství tak byly limitovány od samého počátku.
Jack Matlock, americký velvyslanec v Moskvě, který připravoval jednání mezi Gorbačovem a Reaganem, ve své knize Supervelmocenská iluze upozorňuje na převládající mýtus o vítězství Západu ve studené válce. Ten ovšem byl směrodatný pro americké veřejné mínění. Podle něj skončila studená válka rozpadem Sovětského svazu. Matlock upozorňuje, e to není pravda, e studená válka skončila několik let před tím u jednacího stolu, a kdyby neskončila, Sovětský svaz by nejspíš stále existoval.
Matlock tvrdí, e Komunistickou stranu Sovětského svazu vymanévroval od moci Michail Gorbačov, protoe bez toho neměl šanci spustit svoje reformy, které se KSSS snaila blokovat. Zároveň upozorňuje na figuru, jí se Rusko ztotoní se Sovětským svazem, z čeho vyplyne, e Rusko prohrálo studenou válku.
Rusko však nebylo součástí studené války, protoe v té době neexistovalo, píše Matlock. To je jedna z falešně nastavených výhybek vývoje po dohodách Reagan – Gorbačov. Amerika jako reprezentant svobodného světa zápasila s komunistickou ideologií. Ale Rusko přece není státem prosazujícím komunistickou ideologii. Rusko samo bylo komunismem postieno snad nejvíc ze všech zemí světa. Tak buď je Rusko partnerem v novém světě bez studené války, nebo nepřítelem, u něho se jenom čeká, kdy se odkope. Fráze, které pouívají nastřádané předsudky vůči Sovětskému svazu k tomu, aby jeho hříchy podstrčily Rusku, jenom umoňují některým západním politikům chovat se k Rusku jako k poraenému.
Na základě ztotonění SSSR a Ruska někteří američtí experti a politici říkají Rusům otevřeně: my jsme vyhráli studenou válku a můeme si dělat, co chceme. Vy Rusové si musíte zvyknout, e u nejste velmoc a my na vaše názory nemusíme brát ohled. To je ovšem postoj, který vede mnoho Rusů k závěru, e Západ vlastně nestojí o to přijmout Rusko jako partnera, ale jenom jako podřízený přívěšek. Reakce byla předvídatelná, pořídili si Putina, poznamenává Matlock.
Gorbačov začínal se svými reformami na základě velkorysých dohod se Spojenými státy. Výsledkem těch dohod byly události, které si – snad kromě Zdeňka Mlynáře – nikdo neuměl představit. SSSR stáhl vojska ze střední a východní Evropy a souhlasil se znovusjednocením Německa. Matlock píše, e ministr zahraničí Baker Gorbačovovi slíbil, e se NATO nerozšíří na východ ani o píď. Zavládla euforie a Francis Fukuyama v eseji Konec dějin nastínil líbivý obraz budoucího mírumilovného liberálního světa.
Bush starší a jeho ministr zahraničí Baker byli pragmatici řídící se realistickou teorií národních zájmů. Věděli, e SSSR proívá obtíné období, a nechtěli zneuívat svou převahu. Ale ministrem obrany v Bushově vládě byl Dick Cheney a jeho náměstkem významný neokonzervativec Paul Wolfowitz. Ti měli jiné vidění světa. Generál Gates, ministr obrany v druhé vládě Bushe mladšího a první vládě Baraka Obamy, ve svých pamětech napsal, e Cheney prosazoval rozpad ruské federace, aby u neškodila.
Generál Wesley Clark, který velel zásahu NATO v bývalé Jugoslávii, v televizním pořadu uvedl obsah rozhovoru s Wolfowitzem z roku 1991, po úspěšném osvobození Kuvajtu. Ptal se ho, jestli má radost z toho, co armáda předvedla v operaci Pouštní bouře. Wolfowitz odpověděl: ne zcela, protoe ve skutečnosti jsme měli odstranit Saddáma Husajna a my jsme to neudělali. Ale jedno jsme se naučili – můeme v oblasti pouít armádu a Sověti nás nezastaví. Máme tak 5–10 let na to, abychom vyčistili ty staré klientské reimy Sovětů – Sýrii, Irák, Írán předtím, ne se nám postaví příští supervelmoc. Co myslíte, chtěli byste k tomu Rusko jako partnera?
Podotýkám, e první válka v zálivu byla odhlasována v Radě bezpečnosti OSN i zástupcem Sovětského svazu. Bush souhlas chápal jako test upřímnosti Gorbačovových reforem. V obou amerických politických táborech však existovali lidé, kteří se od bipolárního pojetí světa nemohli odtrhnout. U republikánů neokonzervativci, u demokratů liberální intervencionisté.
Svědčí o atmosféře důvěry – a naivitě Gorbačova, e si tyto dohody nenechal formálně potvrdit, take dnes představitelé té správné verze dějin jako historik Timothy Snyder tvrdí, e protesty Ruska proti rozšiřování NATO jsou nemístné, protoe ádný písemný závazek neexistuje. Alexandr Versbow, náměstek generálního tajemníka NATO, v české televizi nedávno prohlásil, e ádný závazek nerozšiřovat neexistoval, protoe ministr zahraničí Baker jenom slíbil, e se NATO nerozšíří do východního Německa! Take Gorbačov nechtěl NATO v Dráďanech, zato mu nevadilo v Pobaltí. Někdy je arogance odzbrojující.
Neokonzervativci ve vládě Bushe staršího po rozpadu SSSR jako první přišli s konceptem unipolárního světa, v něm u pouze USA mají statut supervelmoci. Podle nich jsou Spojené státy silou pro Dobro ve světě, mají morální odpovědnost tu sílu pouívat. Jejich vojenská síla musí být dominantní a působit globálně. Nesmí se nikdy nechat omezit multilaterálními závazky, aby nepodnikaly unilaterální akce při sledování svých zájmů a hodnot, a musí mít strategické spojenectví s Izraelem.
William Kristol a Robert Kagan, přední neokonzervativci, prohlašovali, e americká hegemonie je jedinou spolehlivou obranou proti zhroucení mírového mezinárodního pořádku.
V dokumentu se poprvé objevily strategické cíle, které se posléze staly základem Projektu pro nové americké století a pak součástí Bushovy doktríny – nepřipustit, aby se mohl znovu objevit soupeř, který byl mohl představovat hrozbu takového řádu, jakou představoval Sovětský svaz. Budeme se snait zabránit jakékoliv nepřátelské moci, aby ovládala oblast, její zdroje by dokázaly generovat globální moc, píše se v plánovacím dokumentu ministerstva obrany v době, kdy ministrem byl Dick Cheney.
Ten dokument je mimořádně zajímavý, protoe unikl do médií předčasně a základní představy o unipolárním světě vyjadřuje přímočaře.
Spojené státy musí předvést potřebný leadership, aby vytvořily a ubránily nový řád (rozuměj unipolární), který dokáe přesvědčit potenciální soupeře, e nemusí aspirovat na větší roli nebo předvádět agresivnější postoje na obranu svých legitimních zájmů. V oblastech, které se netýkají obrany, musíme dostatečně odpovídat za zájmy vyspělých průmyslových národů, abychom je odradili od snahy zpochybnit naši vedoucí roli nebo snahy zvrátit ustavený politický a ekonomický řád. Musíme udrovat mechanismy pro odstrašení potenciálních soupeřů, aby aspirovali na významnou regionální nebo globální roli.
Dokument zvauje nutnost zabránit vývoji nebo pouití zbraní hromadného ničení, k čemu je třeba uvaovat o preemptivních zásazích, např. proti výrobním kapacitám.
Ve vztahu k Rusku se v dokumentu píše: nepouštíme ze zřetele risk, který pro stabilitu v Evropě můe znamenat renacionalizace Ruska nebo jeho snahy do něj začlenit nově nezávislé republiky Ukrajiny, Běloruska, případně další.
Jinými slovy, to je popis politiky containmentu. Dokument v roce 1992 (sic!) předpokládá rozšíření NATO do východní Evropy přes slib daný Gorbačovovi Bakerem. Po rozpadu SSSR se jím necítí vázáni.
Co to znamená? Chápání Ruska jako partnera bylo předem vyloučeno, spojenci sehnáni do houfu bez vlastního manévrovacího prostoru. Byla jen otázka času, kdy tento přístup vyvolá reakci Ruska, která se začne interpretovat jako potvrzení předpokladu, e to s Ruskem nejde.
Profesorka Stentonová ve své knize Limity partnerství tvrdí, e politika amerických vlád vůči Rusku byla překvapivě málo odlišná. Myslím, e má pravdu. Nasměrování americké politiky určovalo excitované veřejné mínění, které chápalo Rusko jako poraenou veličinu. Administrativa, která by se rozhodla zacházet s Ruskem jako třetím partnerem vedle EU, jak se o to pokoušel Thomas Graham, člen Národní bezpečnostní rady za Obamy, by čelila tvrdému odporu ze strany Kongresu, který vstřícností k Rusku neoplýval.
V demokratické straně neokonzervativci prakticky nebyli, zato tam byli liberální intervencionisté jako Madelaine Albrightová, která podporovala téměř identickou politiku jako oni. Amerika je nepostradatelný národ, říkala pro obhajobu války na Balkáně. Souhlasil s ní i Václav Havel, který lidská práva neobhajoval jako pózu. Kde je jednotící můstek mezi tak odlišnými aktéry?
Podle mne v mylné interpretaci Mnichova. Proti Hitlerovi = vtělení Zla se musí zasáhnout včas. Dnes víme, e Hitler byl Zlo, ale to se přece ukázalo a po Mnichovu! Ve své době to byl velký mírotvorce, který stavěl na nohy Německo, jemu bylo ve Versailles ublíeno. Zásah proti Německu, i kdyby byl moný, by v Němcích jenom vyvolal takový resentiment proti britsko-francouzskému imperialismu, e by spolupráce v Evropě byla vyloučená. Preemptivní snahy odoperovat Zlo v zárodku mívají nečekané důsledky.
Krev jest pravdy nejhorším svědectvím, říkal Nietzsche. Američani s nejvýkonnější armádou na světě se denně přesvědčují, jakou měl pravdu.
Přechod Sovětského svazu k demokracii a trnímu hospodářství stěí mohl být uspořádaný, ale co se bude v tzv. divokých devadesátých letech dít, si také nikdo neuměl představit. Západ dávno zapomněl na éru loupeivých baronů z poloviny 19. století. Zapomněl, jak těce se rodily instituce moderního státu, který dokáe zajistit provoz demokratické společnosti. Kdy se skleróza sociálního státu na Západě začala léčit marketizací a privatizací, připadlo stratégům mezinárodních institucí, e postkomunistické země potřebují stejný recept, jenom v koňských dávkách.
Zkušenosti s obrovskou korupcí vlád rozvojových zemí, která dokázala prakticky znehodnotit jakoukoliv zahraniční pomoc, vedla MMF a SB ke konceptu spoléhání se na soukromé vlastnictví a na trh spíš ne na stát. Bylo to součástí tzv. Washingtonského konsensu, který se posléze stal hlavním obětním beránkem katastrofálních výsledků mezinárodními institucemi naordinované léčby ekonomik rozvíjejících se trhů.
Málo zdůrazňovaný je fakt, e proklínaný Washingtonský konsensus zahrnoval tzv. corporate governance, tedy snail se zajistit výkon vlastnické funkce, aby se zabránilo tunelování podniků. Ekonomy MMF nenapadla česká ulička, která se právním zabezpečením nezdrovala a vytvořila z rozebrání podniků, které je v normálních ekonomikách trestné, hlavní privatizační mainstream (viz Mostecká uhelná společnost). Je však třeba dodat, e země, které se o úpravu právního prostředí chtěly pokusit, vesměs nenašly politický konsensus. Šance obratem ruky zbohatnout měla obrovskou gravitační sílu.
Jene stát, který privatizuje bez toho, e umí vybírat daně, fakticky není státem.
Recept naordinovaný mezinárodními institucemi měl pro SSSR a posléze Rusko katastrofální důsledky: od roku 1990 po celé desetiletí klesal hrubý domácí produkt dramatickým způsobem; nakonec v roce 1998 přišla finanční krize, která vedla prakticky ke zhroucení ruské ekonomiky. HDP poklesl o 45 % na úroveň konce války. Pro srovnání: během války 1941–1945 HDP poklesl o 24 %. Kupónová privatizace měla v Rusku ještě katastrofálnější důsledky ne v československých poměrech. Tzv. půjčky za akcie nevymysleli ani u nás.
Měl to být mechanismus, který měl zajistit jednak znovuzvolení prezidenta Jelcina a přinést do prázdné státní pokladny peníze rozprodejem nejlukrativnějších podniků pomocí draeb organizovaných bankami. Státem vybrané banky však zmanipulovaly aukce nastavením takových podmínek, aby zamezily vstupu skutečných investorů. Aukcí se mohly zúčastnit jen firmy spřízněné se samotnými bankami a podniky se tím pádem dostaly do rukou bank, které draby organizovaly, za ceny blíící se vyvolávací ceně aukce, tedy za zlomky své skutečné ceny.
Např. firma YUKOS se vydraila za 306 milionů dolarů. Její trní hodnota v té době byla 5 mld. dolarů. Tím vznikla třída superbohatých oligarchů, kteří se za hubičku dostali k majetkům v hodnotách miliard dolarů. To se pochopitelně nemohlo neprojevit na proměně veřejného mínění. Jenom 30 % obyvatel si udrelo či zlepšilo ivotní úroveň. Jelcin sice dokázal ještě v roce 1997 vyhrát volby kampaní, na její podpoře se dohodli ruští oligarchové v Davosu, ale poměry, které viděli kolem sebe, Rusům rozhodně nepřipadaly jako příklad demokracie, vlády práva a blahobytu. Na tehdejší politicko-ekonomické dungli se přímo podíleli někteří západní experti.
S příchodem Clintona zmizeli neokonzervativci z postů v administrativě. Clintonova vláda, její reprezentanti se podíleli na pomoci Rusku, neměla vůči Rusku nepřátelské úmysly – Clinton neustále líčil Jelcina jako pilíř demokracie, ale o spolupráci s Ruskem stála skoro výlučně v otázce nešíření jaderných zbraní, sniování jaderných arzenálů a kontroly štěpitelných materiálů. Pád Ruska do chaosu vedl k tomu, e mu Clintonova vláda přestala věnovat pozornost. Dialog s Ruskem začal být monotónní: Jelcin chtěl, aby s ním USA zacházely jako s nástupcem supervelmoci. USA to odmítaly argumentací, kterou zmiňoval Matlock. Jelcin opakovaně protestoval proti rozšiřování NATO do zemí bývalé Varšavské smlouvy, cítil se ignorován v rozhodování o vývoji na Balkáně a válku o Kosovo vnímal jako poníení Ruska. USA to ignorovaly.
Tak došlo k podstatné roztrce mezi Ruskem a Spojenými státy. Kdy předseda vlády Primakov letěl na jednání do Spojených států a dověděl se během cesty, e NATO začalo bombardovat Srbsko, nechal letadlo nad Atlantikem otočit a vrátil se zpátky do Moskvy. Poznamenejme pod čarou, e stratégové Clintonovy vlády předpokládali, e operace bude trvat 48, maximálně 72 hodin. Trvala 70 dní. Byla to praktická ukázka, jak to v novém světě bude vypadat s respektem k mezinárodnímu právu.
Na konci devadesátých let se tedy vztahy mezi Ruskem a Západem potamo Spojenými státy ocitly na bodu mrazu. Nešlo o nepřátelství, ale po srdečnosti z časů Gorbačova nebylo památky. Hlavní roli v tom – kromě krize na Balkáně – sehrála otázka rozšiřování NATO. Přes varování slavných diplomatů a znalců Ruska, jako byl George Kennan, který tvrdil, e rozšiřování NATO je kardinální chybou, protoe to Rusko dřív nebo později bude muset povaovat za nepřátelský akt. Sliby pro Gorbačova se vypařily. Clinton pokračoval v politice, kterou koncipoval Cheney. Tak skončilo první kolo příběhu, který se posléze několikrát opakoval: naděje se změnila na rozčarování.
Rusko bylo na konci Jelcinovy éry víceméně rozpadlým státem a leckdo očekával, e se nepodaří udret ani integritu Ruské federace a rozpad bude pokračovat. Zbídačení Ruska zrodilo variantu výmarského syndromu – jeho bída není důsledkem dědictví komunismu, ale intrikou Západu, který vyuil slabosti Gorbačova.
V srpnu 1999 se nečekaně stal předsedou vlády Vladimír Putin. Moc prezidenta Jelcina v té době byla notně oslabená a bylo zřejmé, e musí dojít k radikální změně. Existuje řada teorií, jak se Putin stal korunním princem. Nejpravděpodobnější je, e vzestup na post premiéra a posléze prezidenta mu umonila Rodina, jak se označovala skupina oligarchů z okolí prezidenta Jelcina.
Putin začal téměř okamitě připravovat ekonomickou reformu na záchranu rozpadajícího se Ruska. Soustředil kolem sebe své známé, jak z KGB, tak z Leningradu, kde pracoval v týmu starosty Sobčaka. Posléze se stali základem prezidentské administrativy a řada z nich členy vlády. Alexej Kudrin ministrem financí a Herman Gref, hlavní organizátor reformy, ministrem průmyslu a obchodu.
Zároveň se Putin snail překlenout roztrku mezi Ruskem a NATO, která vznikla kvůli otázce Kosova.
Těsně předtím, ne se stal předsedou vlády, vtrhli islamisté z Čečenska do Dagestánu. A bezprostředně po jeho jmenování došlo k teroristickým útokům v ruských městech, včetně Moskvy. Putin zahájil pozemní intervenci do Čečny.
Na konci roku 1999 prezident Jelcin předčasně odstoupil. V únoru ruské jednotky obsadily hlavní město Čečenska. V březnu následovaly prezidentské volby, které Putin vyhrál. Jako jeden z prvních aktů vydal dekret o beztrestnosti prezidenta Jelcina. Program? Obnova moci státu.
Při návštěvě prezidenta Clintona v červnu 2000 se Putin ptal na monost členství Ruska v NATO. Odpověď byla vyhýbavá.
Obnovit moc bylo moné jenom zkrocením oligarchů. Putin nevyhlásil program konfiskace jejich majetku. Řekl jim, e si vybrali mezi byznysem a politikou, a e by se tedy byznysu měli věnovat. Stát se jejich majetku nedotkne, prohlásil, za předpokladu, e budou platit řádně daně a nebudou se míchat do politiky. Prakticky všichni oligarchové nabídku přijali – kromě jednoho: tím byl Michail Chodorkovský.
Reforma, kterou pro Putina připravil jeho tým, posléze vzbudila na Západě obdiv. Zavedla se jednotná osobní daň ve výši 13,5 procenta, co znamenalo sníení o 30 %, ale tu daň nikdo neplatil. Korporátní daň klesla z 35 na 24 %. Mezinárodní měnový fond na protest proti konceptu reformy odjel z Ruska. Zakrátko se ale ukázalo, e reforma byla navrená velmi dobře, protoe ruský stát začal konečně mít tak vysoké příjmy, e během velmi krátké doby byl rozpočet přebytkový a i díky vysokým cenám ropy a plynu bylo Rusko schopné splácet dluhy a vytvářet rezervní fond. Do roku 2006 klesl dluh ze 130 % HDP na 18 %. Tempo růstu hrubého domácího produktu bylo okolo sedmi procent ročně.
Putin se setkal na prvním summitu s prezidentem Bushem v roce 2000 ve slovinské Lublani. Bush tam tehdy pronesl památnou větu: pohlédl jsem do očí toho mue a zjistil, e je velmi přímočarý a důvěryhodný. Pocítil jsem jeho duši.
11. září 2001 zaútočila Al-Kajda na Světové obchodní centrum v New Yorku. Putin Bushe varoval den předem, protoe Al-Kajda zabila šejcha Masúda, velitele Severní aliance, se kterým Rusko udrovalo přátelské styky. Útoku to samozřejmě nezabránilo, ale Putin byl po útoku první, kdo Bushovi kondoloval, a nabídl mu velmi významnou pomoc: zařídit leteckou bázi blízko afghánských hranic. Rusové sdíleli s Američany zpravodajské informace. Putin jako gesto nechal zavřít špionání bázi na Kubě.
V září pronesl v Bundestagu projev plynnou němčinou. Přihlásil se v něm k Západu. Chvíli to vypadalo, e se mraky studené války skutečně rozplynuly a nastává nová éra. Bohuel to netrvalo dlouho. Koncem roku prezident Bush oznámil, e Spojené státy jednostranně odstupují od smlouvy o zákazu budování antiraketových systémů, co byla jedna ze smluv, na jejím základě existovala rovnováha vzájemného odstrašení v časech studené války. Bush prohlásil, e je třeba ve východní Evropě vybudovat systém antiraketové obrany pro spojence NATO a americké základny. Putin varoval, e to podkope kontrolu zbrojení a snahu o nešíření jaderných zbraní.
S prezidentem Bushem se do administrativy vrátili neokonzervativci, kteří v ní byli za vlády Bushe staršího. Dick Cheney se stal viceprezidentem, ministrem obrany Donald Rumsfeld. Oba politici oprášili plán, který nastínil Wolfowitz v roce 1992.
Centrální strategií se opět stal úkol zabránit, aby mohl vzniknout protivník, který by byl schopen zkříit plány Spojených států. Hegemonie Spojených států je jedinou zárukou mírové budoucnosti, tvrdili neokonzervativci.
Veřejnost otřesená útokem na Světové obchodní centrum a zachvácená vlnou patriotismu přijímala bez pochybností doktrínu preemptivních zásahů. Představa, e teroristé disponují zbraněmi hromadného ničení, opravňovala vyřazení multilaterální bezpečnostní architektury. K čemu je neohrabaná OSN! Spojené státy musejí být schopny jednat unilaterálně a zasáhnout v situaci, kdy jsou bezprostředně ohroeny. Jene z té doktríny plyne, e se z Rady bezpečnosti stala bezmocná instituce a Rusko ztratilo garanci, e můe ovlivňovat mezinárodní politiku.
V únoru 2002 přednesl prezident Bush v American Enterprise Institutu řeč, ve které prohlásil, e doposud psali dějiny jiní. Ode dneška je budeme psát my. Nová verze Pax Americana byla na světě.
Někteří evropští politici si uvědomovali, e je třeba upravit vztahy k Rusku. Nakonec se NATO dohodlo, e Rusko nesmí dostat právo veta v otázkách, kdo se můe stát členem NATO, ale mělo by být vtaeno co nejvíce do procesu rozhodování a kroky aliance by se s Ruskem měly konzultovat.
Uvědomil si to jako první britský premiér Blair, od něho iniciativu převzal italský premiér Berlusconi, který měl, tak říkajíc, s Putinem podobnou chemii. V roce 2002 v Římě uspořádal při vytvoření rady NATO-Rusko mediální show. Na zakládající schůzi Putin prohlásil: Problém naší země spočívá v tom, e po velmi dlouhou dobu bylo Rusko na jedné straně a na druhé straně prakticky celý zbytek světa. Pro nás z té konfrontace nic dobrého nevzešlo a naprostá většina našich občanů tomu velmi dobře rozumí. Rusko se vrací do rodiny civilizovaných národů. A nepotřebuje nic jiného, ne aby jeho hlas byl slyšen a jeho národní zájmy se braly v potaz.
Rada k tomu, bohuel, nepřispěla. Rusko marně protestovalo, jako Jelcin, proti rozšiřování NATO. Bylo do něj přijato i Pobaltí. Pokračovalo se dál ve vývoji antiraketových systémů. Putin a další ruští představitelé se ptali, proč se NATO stále rozšiřuje, kdy nepřítel, proti kterému bylo vytvořeno, přestal existovat. A jak rozšiřování NATO pomůe čelit novým hrozbám, terorismu a rozšiřování jaderných zbraní. Jene pro Spojené státy nebyla představa bezpečnostní architektury zahrnující i Rusko slučitelná se strategií globální dominance a programem změny reimů v bývalých klientských státech SSSR.
Kolem roku 2003 u bylo zřejmé, kudy povedou základní konfliktní linie budoucího vývoje. Jednou linií byl vývoj v samotném Rusku, kde Putin začal obnovovat státní moc. Druhou americký unilateralismus. V té době u bylo evidentní, e se Amerika chystá zasáhnout v Iráku, aby si to vyřídila s prvním bývalým ruským klientským reimem. Neokonzervativci zásah odůvodňovali teorií naskočení na vagon. Pokud USA porazí Saddámovu armádu a v Iráku vznikne demokracie, okolní země, ne by čelily konfrontaci s USA, radši naskočí na vagon a také se zdemokratizují. V posledku bude Izrael obklopen spřátelenými demokraciemi, a protoe demokracie spolu neválčí, Izrael bude v bezpečí. Takové úvahy se obtíně komentují.
Americká vláda nakonec v Iráku intervenovala, i kdy akce nebyla ani legitimní, ani legální. Pro Putina to byla lekce, e síla má přednost před mezinárodním právem. Jak napsal Robert Kagan v eseji Moc a ráj: mezinárodní světový řád je chaos, který uspořádává síla. Jene kdy to platí pro USA, proč by to nemělo platit pro Rusko?
Putin pokračoval v obnovování státní autority, co znamenalo utahování šroubů. V několika krocích podrobil regiony centrální autoritě. Aby získal kontrolu nad televizí, neváhal se pustit do ostrého konfliktu i s oligarchy, kteří mu pomáhali k moci. Válka v Čečensku byla tvrdá. Putin byl přesvědčen, e odchodem Čečenska by se federace začala rozpadat.
Kdy se ruská vláda rozhodla zvýšit daně z těby nerostných surovin, Michail Chodorkovský podplatit poslance Dumy, aby zákon neprošel, co se skutečně stalo. Začal financovat opoziční politické strany a prohlašoval, e vstoupí během několika let do politiky. Existovaly obavy, e by byl schopen prostřednictvím podplacených poslanců proměnit prezidentský systém na parlamentní, co by s vysokou pravděpodobností znamenalo, e se Rusko rozpadne.
Kromě toho Chodorkovský připravil vstup gigantů Exxon Mobile a Chevron-Texaco do Jukosu. Znamenalo by to, e ve firmě, která měla pod kontrolou těbu pětiny ropy v Rusku, by získal kontrolu zahraniční kapitál. Putin to nechtěl připustit. Chodorkovský také vedl antikorupční kampaň dotýkající se lidí v bezprostředním okolí prezidenta. Výsledkem bylo jeho zatčení a odsouzení v procesu, který jen málokdo povaoval za nepolitický. Pochopitelně, americká vláda je velmi citlivá, kdy se někdo dotkne zájmu amerických korporací, take si Putin potlesk nezískal. Nicméně pokud by Putin proti oligarchům nezasáhl, Rusku hrozil osud Ukrajiny. Z teorie institucí vyplývá, e anarchie je ještě horší ne zneuívání moci. Mimořádně důleité v Rusku, kde na rozdíl od Iráku zbraně hromadného ničení skutečně byly a ztráta kontroly nad jejich arsenály by znamenala obrovské nebezpečí. Není-li stát schopen zajistit monopol moci, ostatní instituce nemohou fungovat.
Putinův zásah proti Jukosu, tedy i západním investorům, zločiny ruské armády během války v Čečensku, tvrdé zásahy proti teroristům v Beslanu a v Moskvě, pouívání Gazpromu pro kontrolu televize atd. vedly k rostoucí kritice západních médií, take stále méně západních politiků bylo ochotno Putinovu politiku obhajovat. Naopak, Dick Cheney při návštěvě Litvy v roce 2006 nešetřil kritikou na adresu ruské demokracie. Jene pak odjel do Kazachstánu a Ázerbájdánu pochválit tamější reimy, v nich sice vládly dynastie tajemníků KSSS a volby byly fraška, ale nedělaly problémy západním společnostem. Putin to komentoval: soudruh vlk ví, koho má jíst.
Proces odcizení silně akcelerovaly barevné revoluce. Pod heslem, e obrana lidských práv není vnitřní záleitostí státu, západní instituce a korporace investovaly miliardy dolarů do rozvoje občanské společnosti. Neziskové organizace se pak v rámci boje za lidská práva pokoušely o změnu reimu a nastolení prozápadní vlády. Těko se divit, e se na to Rusko dívalo s podezřením. Vdyť pokud se nové demokracie poměřují americkými hodnotami, ádná nemůe obstát. Copak mohou být pro kulturní prostředí nejen Ruska mírou např. rovná práva pro homosexuály? A proč je USA nevyadují po Saudské Arábii?
Jeden ze zlomových bodů znamenala Putinova řeč v Dumě v roce 2005. Putin v ní řekl, e rozpad SSSR byl největší geopolitickou katastrofou dvacátého století. Projev byl opakovaně interpretován jako vyjádření imperiální touhy po obnovení Sovětského svazu. Velmi účinná manipulace, která se od té doby neustále pouívá. Ve skutečnosti Putin mluvil o tom, e přes zbídačení Ruska v devadesátých letech z cesty k demokracii neuhnou, ale sami si budou stanovovat tempo.
Bushova doktrína nutně vyvolala konfrontaci. Není moné, aby jedna velmoc otevřeně porušovala mezinárodní právo a jiné školila o demokracii a nutnosti dopřát kadé zemi právo volby, do jakého vojenského paktu chce patřit. USA na americkém kontinentu ádné právo volby neuznávají. Nelze trvale provozovat politiku dvojích standardů, která se dotýká bezpečnostních zájmů Ruska. Putin na to poukázal v projevu na Mnichovské bezpečnostní konferenci v únoru 2007. Projev vyvolal nevoli.
V roce 2008 došlo ke zlomu. V únoru Kosovo vyhlásilo samostatnost a prezident Bush ji okamitě uznal. Putin to pochopil jako poukázku na rozkulačení Ruské federace. Osamostatněte se, a my vás uznáme, vzkazoval podle něj Bush republikám. Paranoia? Stěí, v USA nebylo málo těch, pro které se dezintegrace SSSR zastavila příliš brzy. V dubnu se v Bukurešti konal summit NATO. Měl rozhodnout, jestli Gruzie a Ukrajina dostanou MAP, tedy Membership Action Plan, příslib procedury, která nemůe skončit ničím jiným ne členstvím. NATO by se tak rozšířilo na území bývalého Sovětského svazu. USA byly pro, Německo a Francie proti. O Rusku nemluvě. V předvečer jednání gruzínský prezident Saakašvili obvinil kancléřku Merkelovou, e je agentkou Moskvy, polský ministr zahraničí Sikorski německého kolegu Steinmeiera, e by se vzhledem k tomu, co nacistické Německo způsobilo na Ukrajině, měl k ukrajinským poadavkům stavět vstřícně.
Nakonec Gruzie a Ukrajina MAP nedostaly, ale Bush pouil nátlak Polska, Rumunska a Pobaltí k tomu, e se do usnesení dostala věta: Gruzie a Ukrajina se stanou členy NATO. Východní křídlo NATO prosazovalo nekompromisní politiku vůči Rusku. Na jedné straně – vzhledem k jejich dějinám – to je pochopitelné, na druhé straně konfrontační politika vůči Rusku byla vánou chybou. Důsledky se ukázaly rychle.
Gruzínský prezident Saakašvili, který hrál před světovým veřejným míněním premianta agendy šíření svobody vyhlášené prezidentem Bushem, počítal s tím, e se ho USA neodváí nechat ve štychu, kdy se pustí do konfrontace s Ruskem. V srpnu zaútočil na Jiní Osetii, oblast, která se při rozpadu SSSR od Gruzie odtrhla. Udělal to v době, kdy u byl prezidentem Dimitrij Medveděv a Putin byl s Bushem na olympiádě v Pekingu. Ačkoliv se jak Bush, tak Condoleeza Riceová v pamětech zapřísahávají, e v soukromých hovorech Saakašviliho varovali před pouitím síly, před televizními kamerami mu slibovali plnou podporu. A tak to Saakašvili riskl. Příslib členství v NATO posílil morální hazard – před čím odpůrci rozšíření varovali. Rusko odpovědělo a několik dní vedlo válku. Zlikvidovalo v ní výzbroj gruzínské armády poskytnutou USA a Izraelem. Dnes u západní veřejnoprávní média bezostyšně mluví o tom, e Rusko zahájilo válku s Gruzií. Nejen naše, ale i BBC.
Došlo k tomu, před čím v roce 2006 Putin Condoleezu Riceovou varoval, kdy mu oznámila, e USA podporují právo volby Gruzie a Ukrajiny na vstup do NATO. Nevíte, co děláte. Zahráváte si s ohněm, řekl jí. Na poradě u Bushe se diskutoval zásah USA v Gruzii na podporu Saakašviliho. To by znamenalo válku s Ruskem. Kdy ale zástupce Condoleezy Riceové poádal, aby ti, co navrhují zásah, to předali prezidentovi písemně, nikdo to neudělal. USA omezily diplomatické vztahy s Moskvou na úroveň druhých tajemníků, nejniší úroveň za mnoho let.
Tak skončilo druhé kolo americko-ruských vztahů. Od pohledu do očí v Ljublani po ostrou konfrontaci v Pekingu, kdy Putin odmítl zastavit operaci ruské armády v Gruzii. V roce 2008 Západ ztratil Rusko jako partnera. Nastoupila nedůvěra.
Po zvolení prezidenta Obamy došlo k pokusům americko-ruské vztahy restartovat, s veřejným míněním přesvědčeném o americké hegemonii to však bylo obtíné. Obama musel čelit kritice, e je slabý prezident. NATO jenom opakovalo, e nepředstavuje hrozbu. Potí byla v tom, e tomu Rusové nevěřili. Obama jako gesto dobré vůle změnil záměr rozmístit prvky protiraketové obrany na území Polska a ČR.
Pokus o restart nevyšel. Kdy Edward Snowden, bývalý pracovník Národní bezpečnostní agentury, dostal v Rusku právo k pobytu, prezident Obama – jako první americký prezident – zrušil návštěvu Ruska.
Jak vykrystalizovaly linie sporů? Rusko povaovalo hodnocení své demokracie americkými měřítky za tendenční a diskriminující, rozšiřování NATO a vývoj antiraketových systémů za ohroení vlastní bezpečnosti. Podporu rozvoje občanské společnosti vidělo jako nástroj, jak svrhnout vládu v Moskvě. Putin jako předseda vlády obvinil ministryni zahraničí Clintonovou z pokusu o změnu reimu v Rusku a reagoval vydáním zákona, který zavedl povinnost registrace všech zahraničních agentů, tedy politicky aktivních spolků přijímajících peníze ze zahraničí. Šlo o zákon skoro stejný jako americký zákon o registraci zahraničních agentů z roku 1938. Na Západě vzbudil vlnu kritiky. Málokdo upozornil, e v USA platí téměř identický zákon.
Po gruzínsko-ruské válce NATO pochopilo, kde je červená čára. Pokusy rozšiřovat se na území bývalého SSSR přestaly. Vývoj hospodářských vztahů však vedl k novým křiovatkám. Prezident Kazachstánu u v polovině devadesátých let navrhl ekonomickou spolupráci některých bývalých republik SSSR. Po mnoha letech úvah a pokusů z toho vykrystalizoval projekt Eurasijské ekonomické unie (EEU), kam měla patřit i Ukrajina. Mezitím se Evropská unie posunula od Východního partnerství k úvahám o asociačních dohodách pro země na východě Ukrajinu, Moldávii a Gruzii.
Centrálním problémem se stala Ukrajina. Wolfowitzova doktrína předpokládala, e USA budou bránit tomu, aby se Ruská federace spojila s Ukrajinou. Zbigniew Brzezinski v knize Velká šachovnice tvrdil, e bez Ukrajiny Rusko nemůe být velmocí. Politika EU a Ruska postavila Ukrajinu před osudovou volbu: má si vybrat EU, nebo EEU? Ukrajina lavírovala. Tehdy byl prezidentem Viktor Janukovyč, reprezentant prorusky orientované části Ukrajiny. Nejraději by byl v obou seskupeních. EU tehdy uvaovala o spolupráci s EEU pod heslem ekonomický prostor od Lisabonu po Vladivostok. Rusko se tvářilo vlaně. Kdy si to Janukovyč vyloil tak, e Ukrajina by mohla být v obou uniích, předseda evropské komise Barroso dal Ukrajině nekompromisně na výběr: buď jedno, nebo druhé. A tak se Evropská unie nechtěně a nepřipravená ocitla v centru geopolitického zápasu mezi Ruskem a USA.
Kdy Janukovyč na poslední chvíli dal přednost štědré ekonomické nabídce Moskvy, zvedla se vlna odporu. Opět tisíce lidí na Majdanu, jako v čase barevné revoluce v roce 2004. Demonstraci podporovala řada zahraničních osobností, mj. jestřábi Victoria Nulandová, náměstkyně ministra zahraničí USA a manelka Roberta Kagana, a senátor McCain. Putin se Západem dohodl řešení krize předčasnými volbami. Dohodu schválenou třemi ministry zahraničí EU demonstranti na Majdanu nepřijali (!), demonstrace skončila krveprolitím a svrením prezidenta Janukovyče. Z hlediska Moskvy – puč. EU to přešla bez povšimnutí. Radikálové začali okamitě navrhovat vypovězení smlouvy o ruských základnách na Krymu a zákaz ruštiny jako úředního jazyka.
Putin na to zareagoval předvedením, e Kosovo bylo skutečně holí o dvou koncích. Rusko sehrálo etudu o národním sebeurčení a referendem dostalo svoje základny pod kontrolu. Dopad na domácí veřejné mínění byl obrovský. Jak Gorbačov, tak vůdčí postava opozice Navalnyj prohlásili, e by učinili toté. Veřejné mínění traumatizované výmarským syndromem poníení z devadesátých let posunulo Putinovy preference do nevídaných výšin. Šance na barevnou revoluci na Rudém náměstí zešedly. Ruský nacionalismus notně podpořený televizní propagandou ovládl veřejný prostor.
Moskva si zřejmě opoděně uvědomila, e asociační dohoda by znamenala, e se Ukrajina začlení i do vojenských struktur Západu, a rozhodla se tomu zabránit i za cenu proxyválky podporou separatistických hnutí na východě Ukrajiny. Evropskou unii to nepříjemně překvapilo.
Vztahy Ruska k Západu se propadly na nejniší úroveň od roku 1989. Nastoupily sankce, které poškozují EU mnohem víc ne USA. O vojenské doktríně Ruska se na Západě píše jako o studené válce 2.0. Putinovu akci Západ jednoznačně odsoudil jako důkaz imperiálních ambicí Ruska, i kdy je při nezaujatém postoji zřejmé, e přinejmenším ve stejné míře jde o doklad předvídavosti George Kennana, jak Rusko bude muset reagovat na rozšiřování NATO a neochotu Západu budovat novou bezpečnostní architekturu se zahrnutím Ruska.
Jak se podařilo naplnit strategie USA a Ruska? USA se podařilo zabránit tomu, aby se z Ruska stala konkurenční supervelmoc: Ukrajina se součástí EEU nestane. Rusku se podařilo zabránit tomu, aby se NATO rozšířilo do zemí bývalého Sovětského svazu (kromě Pobaltí), ale nepodařilo se mu vymanit se z izolace a stát se partnerem, jeho zájmy ostatní respektují. I kdy v záleitostech, jako byly syrské chemické zbraně či dohoda s Íránem ohledně jaderného programu, se pomoc Ruska ukázala účinnou. Rusko se poučilo, e pokud chce, aby se jeho zájmy braly váně, musí si je prosadit silou jako v Sýrii. Mezitím americká politika unilateralismu vede ke stále ostřejším střetům mezi USA a Čínou. Přitom Čína pro USA představuje určitě větší problém ne Rusko. Zdá se, e politika dvojího containmentu – jak Ruska, tak Číny – naráí na své meze. Pro USA i Západ jako celek by bylo přece mnohem výhodnější mít Rusko na své straně.
Poslední summit NATO ve Varšavě se pokusil o kvadraturu kruhu. Obavy Pobaltí a Polska pouil k dalšímu posouvání jednotek NATO k ruským hranicím, i kdy neexistují důkazy, e by Rusko, které je vojensky mnohem slabší ne NATO, o akci proti nim kdy uvaovalo. Rumunsko pro změnu ádá námořní přítomnost NATO v Černém moři. Ještě závanější jsou opětovné zmínky o vstupu Gruzie do NATO. Znamenalo by to obnovu konfrontace z roku 2008. Z Ukrajiny se stává zamrzlý konflikt, a i kdy se v našich médiích nezmiňuje neschopnost Ukrajiny schválit dohody z Minsku v parlamentu, je to ve skutečnosti stejný důvod zablokování jako situace v Donbasu. Na druhé straně se zejména z Německa ozvaly hlasy, e řinčení šavlemi problémy nevyřeší a e s Ruskem je třeba jednat. Generální tajemník NATO na tiskové konferenci odmítl označit nepřítele, mluvil o potřebě transparence a připravenosti na vznik nových situací ve světě, který je i kvůli asertivitě Ruska méně předvídatelný.
Evropa se bude muset dřív či později zamyslet, jestli jí současná politika vůči Rusku skutečně vyhovuje. Není vyloučeno, e se po amerických prezidentských volbách změní i politika USA. Bylo by načase.
Pochybuji, e se bez změny politiky Západu vůči Rusku můe podařit vyřešit nejpalčivější problém dneška – obnovu státnosti v zemích, v nich terorismus, vyvolaný válkou proti teroru, a moderní komunikační technologie rozvrátily státní moc. Staly se z nich generátory nestability. Ale to by znamenalo, e Evropská unie začne dělat politiku nezávislejší na Spojených státech, nebo je přiměje, aby víc respektovaly evropské zájmy.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.