Nedávno, asi tak před čtvrt stoletím, jsme se vydali ukázat básníkovi a husitskému faráři Rostislavu Valuškovi Krakov, ve kterém přes svůj – jak se nám tehdy zdálo – pokročilý věk čtyřiceti pěti let, dosud nebyl. Je to pěkný druh dětinského potěšení seznamovat jiné s tím, co se líbí nám, sdílet s nimi jejich zalíbení a tím těšit sebe napodruhé a dvojnásob. Tedy pokud dotyčný není politicky nekorektní, chci říct nezdvořák, a libé dojmy alespoň předstírá. Vlastně je to sobectví. Ušlechtilé.
Rosťa bujaré nadšení neprojevoval, co nás trochu mrzelo, podrobně se ale zajímal o příběhy míst, jimi jsme procházeli, a o vše, co s nimi souviselo. Snaili jsme se mu vysvětlit polské reálie od bitvy u Grunwaldu přes odlišnosti tradic v bývalých záborech a kresech a po technologii výroby bigose a barszcziku. Já jsem ovšem, přiznávám, předstíral hlubší znalosti, ne jsem ve skutečnosti měl. Také jsme mu překládali kdejaké nápisy; polštinu kupodivu neovládal ani pasivně.
Ale moná mu křivdím, má paměť je krátká. Zůstávají uchovány jen pocity a i ty jsou pokryty nánosy dojmů pozdějších. Tvrdá data, jak se jim říká, měknou, a nakonec sublimují v báchorky, jako fata morgana, v ni jsme u jednou provdy uvěřili. Jediný způsob, jak konkrétní události navdy zakonzervovat, je zapsat je, nahrát, vyfotografovat, uloit. Jene kdy po letech do takových strohých análů nahlédneme, zdá se nám, e zobrazují cosi cizího, úplně neznámého. Pro historiky jsou to prvotní zdroje, poklady, pro nás samotné ale neznamenají skoro nic, jako kostra v muzeu, vypreparovaná, bez masa a srsti. Snad kdybychom ucítili aspoň závan té diluviální vůně...
Nejvýstinějším záznamem toti můe být asi jen poezie, slovní, hudební, výtvarná. Nádherná lyrická báseň, řekl bych, je vlastně pedanticky precizní, forenzní zpráva o citu. Jen poezie má onu absorpční schopnost nasát do sebe ducha okamiku. Neobsahuje sice holá fakta, k čemu je ale objektivita bez subjektů?
I kdy ale tuto hypotézu připustíme, tedy e v poezii je obsaena pravda, anebo aspoň e v nejvyšší moné míře můe být, jiná věc je, zda tu pravdu někdo bude schopen najít. A jestli ji vůbec bude chtít hledat. Objektivita nemá smysl bez subjektu – a báseň nemá smysl bez čtenáře. ádné konání vlastně nemá v obecném významu slova smysl bez publika či aspoň vyhlídky na ně. To platí pro popovou hvězdu i Robinsona Crusoa. Divadelní představení vytvářejí společně herci s diváky a je to tak v ivotě se vším. Čím by byl dnes Máj, kdyby čtenáři dali na recenzi Jana Slavomíra Tomíčka, který jej roku 1836 v České včele rozcupoval? –... jeho báseň jest škvára, která z vymřelé sopky vyhozena mezi květiny padla... V tomto nenalézáme nic krásného, oivujícího, nic básnického v přísném toho slova smyslu... Básník povrhnul důstojným jménem básníka a sníil se k bídnému rýmotepci, aby jen, protoe sám nic jiného nevidí, okázal nám černou sehlou prostoru své útroby.
S Hynkem a Jarmilou to dopadlo – pro nás – dobře. Jako to dopadne s výletem do Krakova, ale nevím. Sám toti na rozdíl od Rostislava Valuška básník nejsem, a tak musím doufat, e výlet do Krakova někde ve svých verších zvěčnil on. A e se tedy jednou, a tu báseň najdu, vše podstatné dovím. Ptát se ho raději nebudu, aby mi tu naději třeba nevzal.
Ale něco si přesto ještě pamatuji: po celodenním pěším putování, kdy u od nás Rosťa vyzvěděl snad vše, co jsme znali o Haliči – tedy ode mne jistě, Václav věděl mnohem a mnohem víc –, jsme se došourali ke zdi idovského hřbitova v Kazimierzi. Vyrobili jsme si čepičky z kapesníků a za začínajícího soumraku vstoupili mezi starodávné náhrobky. A pak jsme uasli: Rosťa se skláněl ke stélám a nezřetelné hebrejské nápisy na nich nám plynně překládal.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.