Theatrum mundi
Začátkem května se v Praze koná veletrh Svět knihy. Kdy se na něj podíváme jako na divadlo, vidíme ve vnějším uspořádání té akce všechny podstatné znaky trního úpadku, ke kterému došlo během doby, v ní jsme se trhem jako bostvem nově nabytého kapitalismu začali zaklínat. Výmluvnou exkursí je i sám areál holešovického výstaviště, kdysi zbudovaný na kraji Stromovky pro reprezentaci výdobytků průmyslu a kultury emancipujícího se národa. Jubilejní zemská výstava 1891, jaká sláva i pýcha, kolik hrdosti a s tím vším samozřejmě spojené bizarnosti! Zbyly z toho ve vstupním prostoru některé budovy (pseudofolklórní restaurace vlevo a novobarokní budova lapidária NG vpravo, kdy vstupujeme do areálu). Čelní pohled zaplňuje Průmyslový palác, otevřený 15. března 1891 a vystavěný dle projektu architektů Bedřicha Münzbergera a Františka Prášila, kterému jsme si v naší generaci zvykli říkat Sjezdový, protoe se tam konaly sjezdy komunistické strany. Znala jsem horolezce, kteří střechu toho paláce tuším v roce 1975 před jedním takovým sjezdem natírali, byl to dobrý kšeft a organizoval ho budoucí neúspěšný kladenský privatizátor Poldovky Stehlík.
Dál v areálu Výstaviště býval Bruselský pavilon, který sem byl přestěhován po grandiózním úspěchu československé kultury (hospodářství asi méně) na světové výstavě Brusel Expo 58. Úspěch naší socialistické kultury, je ze sebe šťastně setřásla povinný socialistický realismus, spočíval na odkazu meziválečné avantgardy, její levicové smýšlení spojené s estetickou dokonalostí předznamenaly kulturní výkon 60. let. Kdy se na společenský vývoj podíváme s odstupem tímto úhlem pohledu, neubráníme se myšlence, e socialismus s lidskou tváří by bez moskevského područí moný byl a e bychom dokázali vykročit podobnou cestou jako třeba skandinávské státy. Víme však, jak to dopadlo. Symbolicky dopadl i Bruselský pavilon, protoe vyhořel roku 1991. Poáry jsou vůbec prokletím Výstaviště, shořela tu i replika shakespearovského Divadla Globe v roce 2005 a v roce 2008 také pravé křídlo Průmyslového paláce. Tím dostal areál téměř smrtelnou ránu a stal se územím podivně otřískaných a zpustlých objektů, na čem nic nezměnila ani naprosto zapomenutá Všeobecná československá výstava z roku 1991. Ve světě multimédií je elektricky osvětlená Křiíkova fontána jen kýčovitou dekorací, a tak jako nejivější tradice na Výstavišti vytrvala Matějská pouť.
V Průmyslovém paláci s jeho vyhořelým pravým křídlem, nahrazeným prozatímní konstrukcí ze dřeva a plátna, se koná kniní veletrh Svět knihy. Kdysi jsem na něj chodila ráda, bavily mě akce jako vyhlášení anticeny za překlad Skřipec, autorská čtení, besedy. Pak ale, jak se náš svět stává stále hlučnějším, se prostoru zmocnili pořadatelé, kteří si mohou dovolit (nebo jsou prostě tak profesionální, e si uvědomují vlastnosti prostředí) dobré ozvučení, a protoe prostor Průmyslového paláce nejde zvukově předělit, akce se začaly překřikovat a přehlušovat. Se záitkem utrpení se mi spojovala zejména čtení PEN klubu, neozvučená, pravidelně přehlušovaná dole povykujícím stánkem České televize a jejích populárních bavičů. Nevím, jak se v tom televizním stánku před časem ocitl jako účinkující decentní gentleman Martin Hilský se svým Shakespearem, ale vlivem profesionálního ozvučení byl tak hlasitý, e rozlítil na balkoně v PEN klubu čtoucího Ludvíka Vaculíka, kterému muselo být připomenuto, e ten, který ho tak štve svou hlasitostí, není televizní šašek, jen má dobrý mikrofon (v PEN klubu neměli ádný). To je groteskní příhoda, která se pěkně vypráví, ale o úrovni kniního svátku to vypovídá něco jiného, ne co by o sobě chtěl slyšet sám. S kadým dalším rokem je Svět knihy víc a víc bazar.
Malá nakladatelství na pronájem prostoru pro stánek nemají – anebo jim hrdost brání se toho bazaru účastnit. Tak tu nejsou. Zato si tu člověk můe nakoupit kvanta esoterické literatury.
Moje rozhlasová kolegyně věnovala pozornost letošnímu hostu Světa knihy, skandinávským zemím, a vyprávěla mi o detailně připraveném programu i prezentaci jednotlivých zemí a jejich literatur i jazyků, ochotě autorů k besedám a rozhovorům, o vstřícném a zajímavém programu pro všechny generace. Ano, mohli jsme být někde na té úrovni. Ale nejsme.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.