Jak si ádalo společenské klima rigidního antikomunismu, který se stal náhradním politickým programem české pravice, byl i pohled na socialistický model emancipace eny po roce 1989 zatíen řadou chronických předsudků a obav, e by jeho studium mohlo přinést nějaké neádoucí, tedy ne jednoznačně negativní výsledky. Důsledkem bylo, e české autorky, aby náhodou nepřekročily dané politické mantinely, ale jistě i z neznalosti reálií, se této tematice raději vyhýbaly a únor 1948 definovaly jako radikální zlom, konec dějin v tomto případě enské otázky, a svůj výklad tu skončily, jako by zde byli u jen oni přísloveční lvi, jimi staří latiníci na mapách označovali dosud neprozkoumaná a nebezpečná území.
Paušalizující polopravdy o etablování komunistického reimu, který na dlouhou dobu umlčel jakoukoliv diskusi o feminismu a emancipaci tak můeme číst v obsáhlé publikaci Iluze spásy o českém feministickém myšlení; a v knize eny na strá tyté autorky své tvrzení ještě dál znepřesňují a ideologizují, kdy píší: Kolektivní úsilí tří generací aktivistek enského hnutí o prosazení enských práv skončilo záhy po nastolení komunistického reimu, který tvrdil, e ve společnosti osvobozené od vykořisťování se automaticky nastolí rovnost en s mui a nebude o ni třeba bojovat jako dřív.
K této situaci přispělo ovšem i to, e české eny se jako zaostalé ocitly na odvrácené straně radikálního západního feminismu, který do republiky po roce 1989 hlava nehlava vtrhl a který byl pro jejich reálnou rovnoprávnost dosaenou v jiném společenském systému cizí a příliš militantní. A tato jejich feministická zaostalost (jinak řečeno nedostatečné genderové uvědomění) byla opět přičtena útlaku komunistického reimu.
V tomto smyslu znamená Vyvlastněný hlas editorek Hany Havelkové a Libory Oates-Indruchové nesporně posun ve směru od předsudečného myšlení k věcnému pohledu a studiu tohoto období. Tím se zároveň stává i jakousi dokumentací, kam mezitím věcný pohled na téma postavení eny za socialismu dospěl. Protoe zcela svobodný a předsudky nezatíený přístup to ještě není, a téměř v kadém příspěvku je cítit zbytky starých zábran. Na to poukazuje i zvolený titul mající vyjádřit, e komunistický reim si, stejně jako podniky, vyvlastnil a přivlastnil i myšlenky českého enského hnutí. Duchovní majetek a hodnoty ovšem vyvlastnit nelze, nanejvýš potlačit; hlas, s kterým název operuje, nelze ani vyvlastnit, ani potlačit a v tomto ohledu jde o nesprávně vytvořený příměr.
Kdo se tímto obdobím u delší dobu zabývá, bude se tu a tam usmívat nad euforií, s ní je zde objevováno mnoství kvalitních empirických studií k různým aspektům situace a postavení eny, které vznikaly přiblině od druhé poloviny padesátých let, jejich nejproduktivnějším obdobím se stala léta šedesátá a o ně se jen dvacet let z ideologických důvodů nikdo nezajímal. Cenným příspěvkem svazku je naopak poměrně systematické sledování toho, jak rozhodování politické moci ovlivňovala společenská vrstva socialistické inteligence, její příslušníci většinou nepracovali ve stranickém aparátu, ale tak říkajíc v druhém pořadí systému: ve státních institucích, stejně jako ve výzkumných ústavech, na vysokých školách, například i vysoké škole stranické, a v různých odborných komisích. Moc sice neměli, ale vliv ano. Dodat k tomu je ovšem třeba, e zatímco funkcionářská mocenská elita reimu se rekrutovala především z předválečných členů a funkcionářů strany zasaených stalinistickým dogmatismem, tvořily jádro této vrstvy socialistické inteligence generace, která ke komunistickému přesvědčení dospěla během druhé světové války, a zbytky válkou zradikalizované předválečné demokratické levice. Ta si v sobě nesla i tradici první republiky, k ní se po určitém dogmatickém období začala vracet. Otázka komunistické moci byla v tomto smyslu i otázkou generační. (A to je také tajemství Praského jara.) Objevná je v tomto kontextu studie Hany Havelkové o fungování státní populační komise a jejím vlivu na politická rozhodnutí.
Zdůraznění určité kontinuity předválečného svobodného mimostranického levicového myšlení po roce 1948, byť často jen ve vědomí jednotlivců, je sice v zásadě cenné a svým způsobem i nové; vedlo ovšem, pravděpodobně to byl i úmysl, k oslabení, ba naprostému přehlédnutí skutečnosti existence marxistického modelu enské emancipace, daného jmény Marx, Engels, Bebel, Zetkinová, na něm byl celý společenský diskurs o uskutečnění rovnoprávnosti en a muů u od roku 1945 zaloen a po únoru 1948 ustaven jako nedílná součást oficiálního politického programu KSČ. A právě toto přehlédnutí, respektive vyloučení marxistické teorie osvobození eny z perspektivy práce je třeba povaovat za velmi podstatný nedostatek. Právě v tomto bodě se ještě nepřekonané předsudky vůči všemu, co jen trochu zavání marxismem, projevily nejvýrazněji. Editorky svazku tím především propásly monost právě pouitím metody genderu jako analytické kategorie tento model podrobit kritické analýze. Návod k tomu je dokonce v úvodní kapitole svazku formulován slovy významné genderové teoretičky, historičky Joan Wallach Scottové, e toti změny v organizaci sociálních vztahů vdy korespondují se změnami v reprezentaci moci. Jestlie Scottová zároveň definuje gender jako konstitutivní prvek sociálních vztahů zaloený na vnímaných rozdílech mezi pohlavími a gender je pro ni primárním způsobem označování vztahů moci, znamená to, jen jinak řečeno, e pouze změna systému moci můe vést ke změně v organizaci sociálních vztahů, tedy i ke zrovnoprávnění obou pohlaví. A tuto zásadní změnu v organizaci společenských vztahů socialismus přinesl, ať u se nám to líbí nebo ne. Zbývalo tedy jen, a to mohlo být nesmírně zajímavé, sledovat, do jaké míry změna systému skutečně sociální vztahy proměnila a do jaké míry ji ovlivnil či zdeformoval právě totalitní charakter reimu. A kromě toho se zde nabízela i zpětná vazba, jak se právě v tomto bodě projevil návrat kapitalismu, která byla pro genderové studium historicky naprosto jedinečná.
Snad právě proto, e si svazek tuto základní otázku, co marxistický model emancipace chtěl, čeho dosáhl a čeho ne, nepoloil a nutné historické východisko práce neujasnil, patří stať Veroniky Šprinclové, věnovaná postavení eny v období 1948–1989 na základě dobových studií k nejslabším pracím svazku. Autorka má základní nedostatky ve znalosti materiálu, nedovede jej zařadit do historického kontextu, nevšímá si toho, jak se dogmatický model diferencoval a proměňoval v šedesátých letech; vztahuje se převáně k pracím ze sedmdesátých let, kdy česká sociologie proívala v rámci normalizace období nového dogmatismu. Sotva odpustitelné je, e ve svazku, který chce zmapovat genderové vztahy a kulturu v období socialismu, chybí studie o zastoupení a roli en v politice a o jejich úloze a působení v disentu, především v Chartě 77. Důleitá kapitola genderových vztahů v disentu tak zůstává otevřená.
V celém svazku se ani nedozvíme, jaká je vlastně cílová představa dosaené rovnoprávnosti genderové teorie a jaká kritéria pro posuzování situace sociálních vztahů mezi pohlavími pouívá. Tak dochází k řadě nepřesností, kdy je například proces zhodnocování mateřské funkce eny v šedesátých letech, který se projevil v postupném prodluování mateřské dovolené, zjednodušeně chápán jako návrat k tradičnímu modelu a ústup z původních pozic, zatímco to ve skutečnosti znamenalo ádoucí diferenciaci modelu pod imperativem skutečných poměrů; v ádném případě nemělo jít o návrat en k hrncům a kočárkům, jak to tehdy zaznělo v jedné diskusi, nýbr o vyváení obou rolí. Spíš bychom tento proces mohli označit jako emancipaci mateřské funkce eny vůči její roli pracovní, jí ena, slovy Antonína Zápotockého, svou emancipaci dokazovala. I zde by pro vymezení cílů genderové rovnosti stačilo sáhnout po definici do práce Drahoslavy Fukalové z roku 1974: Nejde o to, aby aktivita en napodobovala aktivitu muů, ale aby různorodé formy účasti člověka v ekonomickém, sociálním a politickém ivotě nebyly enám uzavřeny proto, e jsou eny. A pro zajímavost citujme ještě následující větu: Uplatnit marxistické pojetí rovnosti znamená překlenout propast mezi právy, které ena má, a monostmi jejich faktického uívání. A tato – dodnes nepřekonaná – propast spočívá ve skutečnosti, e biologická funkce eny má pro ni negativní sociální důsledky, jak to v roce 1966 formulovala Libuše Háková.
Genderová teorie se tak ve svazku neprezentuje jako objevná metoda analýzy vztahů obou pohlaví a jejich projevu na všech úrovních společenského a individuálního ivota, jak to formulovala Scottová a u v roce 1908 naše Františka Plamínková, nýbr jako aplikace předem hotového měřítka skutečnosti. V jejím pouívání je ovšem cítit určitou rozpačitost a nejistotu. Noetický zisk kadopádně není příliš velký. Nejistotu a hranice metody snad nejlépe ukazuje stať Jana Matonohy, který nejprve obsáhle líčí úmysl své studie, aby pak celkem krátce na příkladu próz Josefa Škvoreckého, Arnošta Lustiga, Milana Kundery a Bohumila Hrabala s odbočením k Otčenáškovu Občanu Brychovi nasazením genderového měřítka a cenzuroval všechny autory jako svým způsobem genderově naprosto nedostatečně uvědomělé. Sexistických tendencí v prózách Milana Kundery, které by si zaslouily zvláštní studii, si přitom téměř nevšímá, ani z tohoto hlediska významných Majitelů klíčů. Zcela přitom pomíjí i řadu literárních textů z padesátých a počátku šedesátých let, které se, jako například hra Oty Šafránka Kudy kam, Dětské etudy Ludvíka Aškenazyho nebo novela Marie Alexandra Klimenta, tehdy aktuální problematikou nových vztahů mue a eny zabývaly.
A tak vedle výborné studie Hany Havelkové o práci státní populační komise jsou to právě dvě další práce, v nich je genderové hledisko jen pomůckou při pohledu na společenské a kulturní jevy, které patří k nejzajímavějším a nejobjevnějším v celém svazku: stať Petra Roubala Tělo národa: České spartakiády z pohledu genderu a především vynikající a nesmírně uitečná studie Petry Hanákové Feministický styl v československé kinematografii: enský rukopis filmů Věry Chytilové a Ester Krumbachové. Obě tvůrkyně jako jedny z prvních vykročily ze zahrádky závazných muských norem a feministickou estetikou své tvorby uplatnily právo eny na vlastní svéprávné vidění světa a lidských vztahů, a tím pravděpodobně v českém – ale i evropském – feministickém myšlení došly vůbec nejdál.
I kdy jak s východisky, tak s výsledky jednotlivých studií lze polemizovat, je Vyvlastněný hlas důleitým příspěvkem k české diskusi o feminismu a genderu. Především bude ovšem slouit jako odrazový můstek pro další studie, stejně jako poslouil i těmto kritickým poznámkám.
Hana Havelková a Libora Oates-Indruchová (eds.): Vyvlastněný hlas: Proměny genderové kultury české společnosti 1948–1989. Sociologické nakladatelství, Praha 2015.
Alena Wagnerová (1936) je spisovatelka.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.