V tomto státě se oddělilo rozhodování od odpovědnosti, právo od spravedlnosti. Pokud je nespojíme, nebude lépe. Vladimíra Dvořáková
V rámci studia institucionální ekonomie mě velmi zaujal německý ordo-liberalismus, o něm jsem uveřejnil v časopise Politická ekonomie (č. 3/1998) obsáhlejší stať, je byla posléze publikována i v mé knize Úvahy post-transformační (2007). Koncem 30. let a v průběhu 40. let minulého století se v Německu postupně vytvořila skupina ekonomů a právníků (F. Böhm, W. Eucken, A. Müller-Armack, L. Erhard ad.), je si předsevzala prozkoumat monosti funkčního, spravedlivého a člověka důstojného společenského řádu. Tato škola byla později označena jako Freiburgská škola, co je německá varianta neoliberalismu.
Tato škola spojuje svobodu se spravedlností a s odpovědností. Takto pochopená svoboda vytváří řád (sociálně právní stát) jakoto soubor pravidel, umoňujících fungování demokratické společnosti na bázi trhu, morálních hodnot a spravedlnosti. Tento řád, který vychází ze symbiózy ekonomiky, politiky a morálky, byl nazván sociálním trním hospodářstvím. Hrají v něm samozřejmě velkou roli solidarita a subsidiarita.
Významným zdrojem mých úvah o spravedlnosti ve vztahu k ekonomii je dílo Theory of Justice (Teorie spravedlnosti, 1971) Johna Rawlse (1921–2002). Nemohu ovšem opomenout ani F. A. Hayeka a jeho významné dílo Právo, zákonodárství a svoboda, které vyšlo v nakladatelství Academia v roce 1994, a stať The Principles of a Liberal Social Order (Stanford University 1984). Nelze vynechat knihu Hanse Jonase Princip odpovědnosti, Oikoymenh Praha 1997. V textu jsou ovšem vyuívány i další prameny, o nich bude řeč dále.
V souvislosti s mechanismy a institucemi trní ekonomiky se často setkáváme s tvrzením, e trh jako takový je sociálně nespravedlivý, e rozděluje důchody a majetek nespravedlivě. Postulát sociální spravedlnosti, či spíše nespravedlnosti trhu, však nerad slyším, a proto tento výraz také velmi zřídka pouívám. Kdy u jej pouiji, tak jen v souvislosti s dodrováním stanovených a běně zaitých obecných pravidel. Řeknu k tomu snad jen, e spontánní trní proces je něco jako loterie, a přitom loterii nikdo jako sociálně nespravedlivou instituci neoznačí. Sociální spravedlnost nelze chápat jako odpovědnost někoho (především státu) za to, e kadý dostane to, co si vzhledem k vynaloenému úsilí, dovednosti a nákladům zasluhuje, co mu jaksi právem náleí. Tedy e je někdo, kdo je připraven a zároveň povinen vyrovnat případné nespravedlivé rozdělení majetku a důchodů, k němu prostřednictvím trhu došlo. Trh toti ádné provinění netrestá (na to máme justici), nemilosrdně však trestá neúspěch. Neúspěch na soutěním trhu není toti proviněním v pravém slova smyslu a některým postieným bychom měli spíše pomoci. Samozřejmě vysoké důchody jsou zdrojem velkých majetkových rozdílů a často se stává, e k velkému majetku se konkrétní lidé dostávají podvodně, tj. porušováním pravidel a na nesoutěním trhu. To pak ovšem skutečně nespravedlivé je, navíc je to v dlouhodobějším horizontu i sociálně a politicky velmi nebezpečné. Proto východisko spatřuji spíše v důsledném, promyšleném a všestranném uplatňování principu solidarity neli v marné honbě za trní spravedlností.
Spravedlnost má mnoho definic. Nejznámější a nejsrozumitelnější je patrně tato: Poctivě ít, nikomu neškodit a kadému dávat, co mu patří. Základem spravedlnosti je pak vzájemná důvěra, tj. očekávání, e partner splní, co slíbil. A také odpovědnost kadého, kdo jedná a rozhoduje.
Spravedlnost bývá charakterizována těmito čtyřmi principy:
1. spravedlnost je rovnost před zákonem; 2. spravedlivé je takové jednání, v jeho rámci jsou odměny a postihy přiměřené. Tento princip je označován jako retributivní spravedlnost; 3. odměny a postihy spojené s výsledkem jednání mají být té spravedlivě rozděleny – distributivní spravedlnost; 4. stejné případy nutno posuzovat stejně – procesní spravedlnost.
Retributivní spravedlnost vyaduje nápravu a odškodnění, které by alespoň do jisté míry kompenzovaly velikost poškození. Kdysi platilo oko za oko, zub za zub. Dnes jsou tresty mírnější, viník se trestá vězením nebo pokutou. Symbolem retributivní spravedlnosti je zobrazení eny, která má zavázané oči, v jedné ruce drí váhy, ve druhé pak meč. Meč naznačuje, e k dosaení spravedlnosti je nezbytná síla; neboť spravedlnost bez síly je bezmocná, síla bez spravedlnosti tyranská.
O distributivní spravedlnosti se nejčastěji hovoří v souvislosti s velikostí mzdy a s rozdělením příjmu a majetku, je můe být – a často je – příčinou velkých nerovností ve společnosti. Označíme-li nějaké rozdělení důchodů a majetku jako nespravedlivé, měli bychom identifikovat osobu, která za takové rozdělení odpovídá. O nespravedlnosti rozdělení zpravidla mluvíme tehdy, je-li za to někdo odpovědný. Nelze-li koho učinit odpovědným, nejedná se o nespravedlnost. Tvrdíme-li tedy, e daná nerovnost je nespravedlivá, pak musíme dokázat, e je někdo za ni zodpovědný. Spravedlnost nelze toti oddělit od odpovědnosti.
Polome si nyní otázku spravedlivého rozdělování majetku a důchodů v souvislosti s fungováním trhu. Soutě na trhu můe přivodit jak velké zisky, tak velké ztráty bez ohledu na zásluhy postiených nebo těch šťastnějších. Ti, kteří na trhu neuspěli, obviňují trní mechanismus z nespravedlnosti. Výsledek trního soutěení není však moné označit za spravedlivý či nespravedlivý, protoe nezávisí jen na vůli a na vynaloeném úsilí konkrétního jednotlivce, nýbr na jednání mnoha dalších jednotlivců a na nepředvídatelných okolnostech, na ně ádný jednotlivec nemá vliv. Trní soutě není toti na oceňování zásluh nebo vynaloeného úsilí naprogramována. Za nespravedlivou nerovnost důchodů a majetku můeme však označit jen tu část nerovností, které vznikly jako důsledek záměrného podvodného, neetického a nezákonného jednání za absence soutěního trhu.
Povšimněme si v této souvislosti názoru Tonyho Judta, který vyslovil ve své knize Zle se vede zemi (Praha 2011). Konstatoval, e velká nerovnost majetku a důchodů je nespravedlivá, a proto je třeba ji potírat a všemi dostupnými a legálními způsoby dosahovat větší rovnosti. Nerovnost je destruktivní. Rozkládá společnost zevnitř. Důsledky majetkových rozdílů se neprojeví okamitě. Postupem času se však soutěení o status a majetek zostřuje, lidé silněji pociťují nadřazenost... v závislosti na majetku, dochází k předsudkům vůči lidem na niších stupních společenského ebříčku, k nárůstu kriminality a všech patologických jevů spojených se společenským znevýhodněním... Nezáleí na tom, nakolik je země bohatá, ale na tom, jaká je v ní míra nerovnosti. (s. 33) Jde o tzv. stavové pojetí spravedlnosti. K tomu se ještě vrátím.
Nejdříve však jednu poznámku. Jak víme, soudy rozhodují na základě zákonů. Skutečnost je však sloitější a rozhodování soudů někdy jde za rámec konkrétních ustanovení zákonů. Přesto je však nutná určitá předvídatelnost soudních rozhodnutí, co vyvolává poadavek, aby stejné případy byly rozhodovány přiblině stejně a nestejné odlišně. Jestlie studujeme rozhodnutí amerických soudů, moná nás překvapí popis podobných případů v minulosti. Ten je přirozenou součástí zdůvodnění rozsudku. Americké soudy se tak snaí o určitou důslednost a koherentnost svých rozhodnutí.
Na místě je i malá poznámka týkající se dodrování zákonů, co je nepochybně jedna ze základních podmínek spravedlnosti, resp. spravedlnost sama. Bohuel v praxi se spíše oceňuje schopnost zákony nedodrovat a obcházet je. Jak konstatuje prof. Dvořáková, neúcta k zákonům i pravidlům prolíná celým systémem a stává se součástí kadodenního ivota. Jak nedodret pravidla, jak je obejít, jakým způsobem získat výhodu, jak někoho ,přelstít', je velmi rozšířený politický jev. (Rozkl/r/ádání státu, 2012, s. 21) U nás jsou však moné daleko otřesnější případy, kdy úřady mohou nedodrovat rozhodnutí soudů. Dejme opět slovo prof. Dvořákové: Nejvyšší správní soud rozhodl, e výše platů a odměn veřejných zaměstnanců by měly být veřejnosti přístupnou informací. Na toto rozhodnutí soudu odpověděl Úřad pro ochranu osobních údajů prohlášením, e verdikt soudu je nezákonný, a na stanovisko ÚOOÚ pak reagovala ministerstva odmítnutím poskytovat informace tohoto druhu. Take místo aby soudy mohly rozhodovat o zákonnosti postupu úřadů, úřady rozhodují o zákonnosti soudních rozhodnutí. Není to úasný vklad této země do pojímání demokracie a právního státu? (s. 66–67)
Jak si čtenář moná povšiml, spravedlnost není jednoznačně definována; máme toti dvě pojetí spravedlnosti: a) běně uívaný pojem spravedlnosti, která se vztahuje ke stavu věcí a b) spravedlnost procesní. Rozdíl v obou pojetích je rozdílem mezi činem (aktivitou, rozhodnutím) člověka a stavem věci jakoto výsledkem rozhodnutí. Např. loupe (čin) a chudoba (výsledek činu). Procesní pojetí je více pouívané, protoe procesní veličina bývá častěji předmětem etického soudu neli stavová veličina. Tím ovšem nechci říci, e stavová definice spravedlnosti je méně důleitá. Z hlediska spravedlnosti neuspokojivý stav často iniciuje aktivity, jejich cílem je přivodit spravedlivější stav. Např. otázky typu: je spravedlivé, e daná ekonomika roste, stagnuje nebo upadá nebo e měna je znehodnocena či naopak zhodnocena, jsou na první pohled irelevantní. Smysluplnou musí být otázka, kdo daný stav přivodil, kdo je za něj odpovědný a jak spravedlivější stav přivodit. Stavový a procesní pohled na spravedlnost se vzájemně doplňují. Stejně jako spravedlnost a odpovědnost.
A nyní si něco řekneme o konceptu sociální spravedlnosti. Jejím předpokladem je existence nějakého neosobního mechanismu, který produkuje spravedlivé či nespravedlivé stavy a případné velké nerovnosti. A nerovnosti, jak hned uvidíme, jsou povaovány za nespravedlivé. Problém je však i v tom, e nerovnost je stav, nikoliv čin a stav věci nemusí vdy být projevem svobodné vůle a aktivit konkrétní osoby.
Autoři Richard Wilkinson a Kate Pickettová (Rovnováha, Praha 2013) váí nerovnost na nedůvěru a tím logicky i na nespravedlnost: ... nerovnost sniuje míru důvěry... důvěra nemůe vzkvétat za velmi nerovných podmínek... V méně rovných podmínkách jsou lidé méně soucitní, vztahy jsou sobečtější, kadý se musí starat sám o sebe... Nedůvěra a nerovnost se vzájemně posilují... člověk má méně soucitu s těmi, které nepovauje za sobě rovné. Materiální nerovnost tedy společnost rozděluje. Ze společenského hlediska je nerovnost v tomto pojetí nespravedlivá.
Z morálního hlediska by koncepce sociální spravedlnosti byla nepřijatelná, jestlie by nepřipustila ádnou formu diskriminace, jak násilné, tak nenásilné. Zatímco první typ (násilná diskriminace, např. zákaz černochům cestovat společně s bělochy ve veřejných dopravních prostředcích) nevyvolává ádné pochybnosti a je nespravedlivý, s druhým typem je to sloitější.
Ukame si to opět na instituci trhu, který nepochybně můe produkovat velké nerovnosti v rozdělení důchodů a majetku. Je snad proto moné označit trh za diskriminující a tím i za sociálně nespravedlivý? Nepochybně nikoliv. Trh, jako společenský mechanismus koordinace ekonomických činností, není osobou (fyzickou ani právnickou), kterou by bylo moné činit odpovědnou za výsledek trních aktivit. Kadý, kdo vstupuje jako prodávající či kupující na trh, fakticky svobodně souhlasí s dobrovolnou diskriminací, je musí být součástí konceptu sociální spravedlnosti. Dobrovolná diskriminace je nezbytnou, protoe odděluje úspěšné účastníky trního soutěení od neúspěšných, tedy je diskriminuje.
Obhájci sociální spravedlnosti naráejí i na problémy v souvislosti s institucemi. Institucionální ekonomie chápe instituce té jako obecná pravidla omezující a regulující vzájemnou činnost lidí. Často bývá do tohoto pojmu zařazována i organizace. Instituce pak třídíme do dvou skupin: a) instituce formální a b) instituce neformální. Formálními institucemi rozumíme pravidla, která regulují činnost občanů a organizací ve společnosti (v soukromém i ve veřejném sektoru). Tato pravidla jsou jen zdánlivě man-made, i kdy jsou přijímána zákonodárnými sbory a dalšími orgány ve veřejném a soukromém sektoru. Jsou to tedy pravidla zpravidla vynucená. Příkladem takových pravidel jsou zákony.
Neformální instituce jsou rovně soubory pravidel, je však nejsou přímým produktem intelektu a vůle člověka, nýbr jde o nevyprojektované produkty skupinové selekce (soukromé vlastnictví, trh, peníze, jazyk, obyčeje, zvyky, tradice a přirozeně soubory morálních pravidel). Podle Hayeka je ... nevyprojektovaná morální tradice, je není produktem racionálních aktivit,... autonomním mechanismem sociální selekce.
Vladimíra Dvořáková popisuje vztah institucí ke spravedlnosti na zajímavém případu prezidentské volby ve Spojených státech v roce 2000.
Tehdy proti sobě stáli dva kandidáti: za republikány G. W. Bush a za demokraty Al Gore. Výsledky strojního zpracování vykazovaly určité pochybnosti a nebyly ani pro jednoho z kandidátů jednoznačné. Mělo se tedy přistoupit k ručnímu přepočítávání hlasů, co by ovšem bylo zdlouhavé. Nejvyšší soud proto o vítězi voleb rozhodl sám, a to ve prospěch G. W. Bushe, čím mohl být druhý kandidát poškozen. Přesto Al Gore a jeho demokratická strana toto rozhodnutí bez výhrad respektovali. Za nespravedlivé je nepovaovali. Úvahy o spravedlnosti ustoupily poadavku nezávislosti instituce: ... udrení nezávislosti instituce, její rozhodnutí mohou být třeba mylná, je podstatnější ne dosaení bezprostředních dílčích politických cílů. (str. 82)
Můeme tedy instituce obecně povaovat za spravedlivé? Jak jsme ji řekli, první skupinu institucí reprezentují např. zákony. Proto se ptejme: stačí známý princip rovnosti před zákonem k tomu, abychom zákony mohli povaovat za součást sociální spravedlnosti? Zřejmě nestačí. A to proto, e spravedlnost je i veličinou procedurální, nikoli jen veličinou stavovou. Pokud bychom stavovou koncepci zahrnuli do oblasti lidských činů, pak bychom se přesunuli do oblasti sociální spravedlnosti (stavové) a opustili bychom oblast spravedlnosti procesní.
Ti, kteří uznávají procesní spravedlnost jako jedinou monou, uvádějí tyto důvody:
Sociální spravedlnost jako stavová veličina nepostihuje jednání a činy;
Procesní spravedlnost naopak respektuje svobodnou vůli členů společnosti;
Procesní spravedlnost se opírá o neformální pravidla jakoto velmi významné mechanismy sociální selekce;
Odpovědnost jednotlivce za rozhodnutí a činy, které přivodil, je neodmyslitelnou součástí procesní spravedlnosti.
F. A. Hayek vychází z procesního charakteru spravedlnosti. Jak říká, spravedlivým či nespravedlivým můe být jen lidské jednání. Holý fakt nebo stav věcí, který nemůe nikdo změnit, můe být dobrý nebo špatný, ne však spravedlivý či nespravedlivý. Klíčovým pojmem zde jsou tzv. pravidla slušného chování (někdy označovaná jako abstraktní pravidla), co jsou obecná pravidla platná na neznámý počet budoucích případů. Nejsou zaměřena na konkrétní cíle, nýbr vymezují prostor přípustného chování, uvnitř kterého mohou jednotlivci jednat v souladu s cíli, které si sami stanovili. Tato pravidla zamezují konfliktům a umoňují spolupráci. Respektují-li všichni jednající obecná pravidla, otevírá se jim prostor spravedlnosti.
Hayek se připojil ke kritice koncepce sociální spravedlnosti. Ta mylně předpokládá, e společnost je jakousi myslící bytostí, která uvědoměle řídí lidské činnosti, je pak podrobuje morálnímu testu. Poadavek sociální spravedlnosti je toti adresován společnosti, nikoliv jednotlivci, alokační mechanismus zdrojů není v rukou jednotlivce, nýbr v rukou společnosti. V praxi by to znamenalo, e spravedlivě nejednají jednotlivci, nýbr společenské instituce.
Snad by zde bylo uitečné zmínit, co bývá hlavním motivem pro poadavek nastolení spravedlivějšího sociálního řádu, resp. spravedlivého rozdělování. Tento poadavek plyne většinou z obavy ztráty dosavadního postavení, resp. ze ztráty zaměstnání. Odtud pak obava z nezasloueného sestupu. V trním řádu však dosaená pozice nikterak neospravedlňuje její trvalé udrení. Takové právo nemůe zaručit ádné pravidlo, je by mělo univerzální platnost a je by mohlo být uplatňováno bez rozdílu na všechny účastníky trního procesu.
Pokusme se nyní poněkud vymezit principy práva a spravedlnosti, které lze vztahovat pouze k lidské aktivitě, nikoliv ke stavu věci. Problémem je, e v trním systému jsou výsledky aktivit jednotlivců těko předvídatelné. Tyto výsledky nejsou toti jen důsledkem předem rozváeného záměru, a proto nemá smysl např. označovat způsob, jakým trh rozděluje statky mezi jednotlivce jako spravedlivý či nespravedlivý. Ji jsme si řekli, e spravedlnost rozdělováni, sociální spravedlnost, jsou poadavky, které nelze na trh klást. Optimální hospodářská politika v podmínkách trhu by se měla spíše zaměřovat na zvyšování vyhlídek na získání odpovídajícího zaměstnání a tomu odpovídající příjem.
Jak jsme ji uvedli, obecná pravidla slušného chování mají charakter zákazů, jsou tedy negativně vymezena. To znamená, e při jejich formulaci je nespravedlnost primární, protoe jejich smyslem je zabránit nespravedlivým aktivitám. Svobodní lidé, kterým je dovoleno, aby vyuívali vlastních zdrojů a znalostí pro dosaení cílů, které si sami zvolili, nesmějí být omezováni pravidly, je by jim říkala, co mají konkrétně dělat; která by tedy pozitivně vymezovala jejich činnost. Musejí však být podřízeni pravidlům, je jim stanoví, co dělat nesmějí. Nespravedlnost, které má být zabráněno, by byla zasahováním do chráněné oblasti spoluobčanů, tj. do oblasti, která je obecnými pravidly vymezena (ji zmíněná oblast přípustných řešení). Tato oblast zahrnuje rozhodování jak o hmotných a nehmotných statcích, tak i různé poadavky, závazky či očekávání. V tomto obecném smyslu jde tedy o vlastnictví (property). Take obecná pravidla a instituce vlastnictví spolu úzce souvisejí, nelze je od sebe oddělovat.
Obecná pravidla vymezují prostor svobodného jednání, tedy prostor svobody. Svoboda je toti vdy omezena. Absolutní svoboda by mohla vést jak k absolutní rovnosti, tak k absolutní nerovnosti. Obojí je neádoucí a nerealizovatelné. Proto svoboda je vdy svobodou omezenou. Problémem je, která omezení svobody jsou pro společnost přijatelná, a která nikoliv. Rozhodování o této otázce je velmi obtíné. Spočíval-li smysl roku 1989 ve znovunalezení svobody, jaké meze jsme ochotni jí nyní vytyčit? I v těch nejvíce svobodymilovných společnostech má svoboda svá omezení. Ale pokud připustíme nějaká omezení..., proč nepřipustit i jiná? Proč jsme si tak jisti, e trochu plánování, progresivního zdanění nebo společného vlastnictví některých veřejných statků jsou nepřijatelná omezení svobody, zatímco bezpečnostní kamery, státní pomoc bankám, které jsou příliš velké na to, aby mohly padnout, telefonní odposlechy a nákladné zahraniční války představují pro svobodný národ snesitelné břemeno? (Judt, str. 126) Problém omezování svobody je problémem obtíně řešitelným, má-li být dosaeno souhlasu většiny.
Důleité je ještě zmínit, e není moné rozhodovat o spravedlnosti jednotlivého pravidla mimo rámec celého systému pravidel; jednotlivá pravidla musejí být testována jen pomocí ostatních pravidel; soustava pravidel musí být konsistentní. Při aplikaci konkrétního pravidla nesmí tedy v konkrétní situaci docházet ke konfliktu s ostatními pravidly. Jen tak je mono dospět k nerozpornosti celého systému pravidel.
Tolik ve stručnosti prof. Hayek k našemu tématu.
Na stejnojmenné téma napsal obsáhlou knihu John Rawls; zajistila mu světovou proslulost (je rovně k dispozici v českém překladu). Spravedlnost je podle něj vysoká morální hodnota, z ní jsou odvozovány všechny společenské instituce. Hned na začátku třeba čtenáře upozornit, e jeho pojetí spravedlnosti je stavové, nikoliv procesní. Spravedlnost jako poctivost a počestnost je základem uspořádání institucí liberální společnosti, jako jsou ústava, právní systém, ekonomika, rodina apod. Tyto instituce Rawls povauje za bazickou strukturu společnosti. Společnost do ní alokuje všechna hlavní břemena a uitky, závazky, práva a povinnosti. Představuje společenskou kooperaci, bez ní by občané nebyli schopni vést obstojný ivot. Má ovšem i své náklady. To vše Rawls shrnuje do dvou tvrzení; negativního a pozitivního.
Stručně řečeno negativní tvrzení říká, e občané nemají ádné zásluhy na tom, do jaké rodiny se narodili, zda do bohaté či chudé, zda jsou od narození méně nebo více nadaní, jakého jsou pohlaví atd. Vlastnosti získané narozením jsou morálně neutrální. Pozitivní tvrzení poaduje, aby sociální statky byly rozdělovány rovnoměrně, pokud ovšem nerovnoměrné rozdělení nepřináší výhodu pro všechny. Toto tvrzení vychází z toho, e občané si jsou navzájem rovni, a tudí by všechny statky, které jsou díky společenské dělbě práce vyráběny, měly být rozdělovány rovně. Všechny nerovnosti, které takto vznikají, by měly zvyšovat postavení kadého, zejména těch nejpotřebnějších.
Obě tato tvrzení lze pomocí dvou principů shrnout takto:
První princip: Kadá osoba má nepopiratelný nárok na plně adekvátní soustavu základních práv a svobod, které mají všichni ostatní.
Druhý princip: Sociální a ekonomické nerovnosti jsou přípustné jen při splnění těchto dvou podmínek:
a) přístup k funkcím a pozicím je otevřen všem za předpokladu rovné příleitosti;
b) sociální a ekonomické nerovnosti musejí přinášet prospěch všem, ovšem největší těm nejpotřebnějším (princip diference).
Toto shrnutí ukazuje na řadu těko řešitelných problémů. Prvním z nich je, e marginální uitek nejpotřebnějších můe být vysoký, přestoe jeho absolutní hodnota je nízká, neporovnatelně niší neli bohatých. Rawlsův princip spravedlnosti nerovnosti nijak výrazně nesniuje.
Jako doplňující poznámku porovnejme Rawlsův princip spravedlnosti s tzv. Paretovým optimem, s ním se v ekonomii často setkáváme. Za Pareto-optimální je povaována taková situace, v ní se postavení nikoho nemůe zlepšit, ani by se současně nezhoršilo postavení kohokoliv druhého. Zlepšení postavení jednoho můe tedy být kompenzováno zhoršením postavení druhého. Východiskem je hmotné (sociální) postavení jednotlivce. U Rawlse to jsou nerovnosti.
Vraťme se však ještě k Paretovu optimu. Předpokládejme, e jednání osob určité sociální skupiny je ovládáno nějakým souborem obecných pravidel. Tento soubor je Pareto-optimální i tehdy, jestlie zlepšení postavení jednoho je kompenzováno zhoršením postavení druhého. Neříká se však nic o tom, jak velká kompenzující opatření mohou být, aby se výchozí situace nezměnila tak, e by tím došlo k neádoucímu zvýšení nerovnosti postavení osob v daném souboru.
Suboptimálním řešením pak bývá označována taková změna pravidel, která prospívá alespoň jedné osobě a ostatní nepoškozuje. Ovšem ostatní poškozuje ji tím, e jim neprospívá. Prospěch vyplývající ze změny pravidel není tedy rovnoměrně rozloen a dosaené suboptimální řešení nemůe být spravedlivé. Paretovo optimum můe vést k velmi nerovnoměrnému rozdělení bohatství i za předpokladu, e ádná osoba není poškozena. Tato nerovnoměrnost můe však být tak velká, e dosaené řešení nelze povaovat ze spravedlivé. V rámci této širší koncepce Paretova optima nelze tedy princip spravedlnosti uplatnit. ádná verze Paretova optima není cestou ke spravedlnosti.
Na závěr úvahy o Rawlsově teorii spravedlnosti snad jen řeknu, e nevidím ádné dlouhodobé dopady této koncepce na praktickou hospodářskou a sociální politiku. Přejdeme proto k dalšímu tématu.
Odpovědnost je kauzální vztah mezi činem a jeho následky. Jednající osoba vdy odpovídá za důsledky, je svým činem způsobila; přitom sama nemusí být jeho vykonavatelem. Stačí, aby byla jeho původcem. Způsobená škoda musí však být nahrazena, a to i tehdy, kdy se nejedná o trestný čin nebo byl-li důsledek nechtěný nebo nepředvídatelný. Trestný čin, pokud byl pachateli prokázán, má za následek postih, kterým se obnovuje právní a morální řád. Vyslovení viny má za následek trest. Přitom čin nemusí být dokonán, stačí, byl-li započat např. dohodou nebo smlouvou. Podmínkou ovšem je potenciální schopnost pachatele čin dokonat. Trest můe samozřejmě zahrnovat i povinnost pachatele nahradit způsobenou škodu.
Odpovědnost posuzujeme ve dvou rovinách, a to v trestně-právní a v občansko-právní. Většinou hovoříme o odpovědnosti za činy, které jsme vykonali nebo k nim jsme dali podnět. Jde o odpovědnost ex-post. Stejně důleitá je i odpovědnost ex-ante. Tou označujeme povinnost starat se dobrý stav věci, která je v našem vlastnictví nebo která byla svěřena do naší péče. Tyto věci jako by měly vůči nám nárok na zajištění existence nebo své funkce v budoucnosti. Do této odpovědnosti patří velké mnoství aktivit, pomocí nich je povinnost subjektu vůči věcem či institucím naplňována, např. povinnost péče rodičů o děti, dětí o staré rodiče, činnosti politiků a veřejných činitelů, aktivity manaerů apod.
A nyní jedno velmi důleité tvrzení: jen ten, kdo má odpovědnost, můe jednat odpovědně, nebo neodpovědně. Odpovědný člověk by tedy neměl přijímat funkce, které jsou spojeny s neodpovědností a umoňují neodpovědné jednání. Pro větší poučení nahlédněme do Ústavy České republiky. Zajímá nás odpovědnost hlavy státu. V čl. 54, odst. (3) se stanoví, e prezident republiky není z výkonu své funkce odpovědný. Ústava uděluje tedy českému prezidentovi jakési privilegium neodpovědnosti. V článku 63 pak ústava taxativně uvádí deset práv a aktivit, k jejich platnosti je nezbytný spolupodpis předsedy vlády nebo jím pověřeného člena vlády. Za tato rozhodnutí odpovídá vláda, nikoliv prezident. Jeho neodpovědnost tím není zmírněna.
Privilegium neodpovědnosti prezidenta má své kořeny ji v první ústavě Československé republiky, která byla přijata 29. února 1920. V § 66 se říká: Prezident republiky není odpověden z výkonu svého úřadu. Z projevů jeho souvisících s úřadem prezidentovým odpovídá vláda. Naše současná ústava tedy téměř převzala text první ústavy, ani by si její autoři všimli, e morální integrita prezidenta Masaryka byla nesrovnatelně vyšší neli všech jeho následovníků. Co bylo zdůvodnitelné v počátcích našeho státu, je naprosto nepřijatelné a nefunkční dnes.
Nejvyšší představitel státní moci, který by se ke své funkci nedostal demokratickými postupy a byl tak zbaven demokratické kontroly poddaných, bude vdy neodpovědným a dříve či později se stane despotou; třeba vlídným despotou, předstírajícím starost o blaho ovládaných. Ztráta odpovědnosti králů, vévodů a třeba i tzv. prezidentů je fatální pro osud demokracie a demokratického vládnutí.
Učiňme nyní malou historickou odbočku do institucionálních struktur středověké Anglie. Důleité je tzv. zvykové právo (Common Law). Jeho vznik se datuje z doby anglického krále Jindřicha II. (1154–1189). V té době královští soudci opouštěli dvůr a cestovali po venkovských hrabstvích, kde předsedali místním porotám. Královský soudní dvůr pak evidoval verdikty kočujících soudců, které se stávaly precedenty budoucích rozhodnutí místních porot. Tak se místní obyčeje postupně unifikovaly a vznikalo národní právo. Důleitou se stala tzv. Magna Charta, je byla přijata za krále Jana Bezzemka v roce 1215. Ta stanovila, e král musí ctít stará práva, výsady a zákony. Pokud by je král porušil, měli poddaní právo se vzbouřit. Dvacetičlenný výbor byl pověřen vyšetřováním stíností proti koruně. Magna Charta takto omezovala monarchii. Zákon byl postaven nad krále; Common Law byl výše neli panovník. (André Maurois, Dějiny Anglie) Co k tomu dodat?
Začněme otázkou: jsou odpovědnost a spravedlnost synonyma? Prozkoumejme proto spravedlnost z hlediska odpovědnosti. Z právě uvedených příkladů by toti vyplýval závěr, e nezodpovědný král či prezident nemůe být spravedlivý. Spravedlnost předpokládá toti odpovědnost.
Zloděj, podvodník, tunelář apod., kteří kradou, podvodným jednáním rozmnoují svůj majetek a tak si vytvářejí prostředky, které jim umoňují slušnou existenci svou, své rodiny popř. svého podniku, se chovají z takového úzkého hlediska racionálně a zdánlivě i odpovědně, pokud ovšem jejich jednání nezatííme dvěma důleitými podmínkami. První podmínkou je Kantův kategorický imperativ, který vyslovuje poadavek: Jednej tak, abys mohl chtít, e maxima tvé vůle budou platit jako obecný zákon! Jde tedy o vysokou morální normu, k její praktické uplatnitelnosti se zde nelze vyslovovat. Druhou podmínkou je tzv. existenční imperativ: Jednej tak, aby účinky tvého jednání byly slučitelné s trváním lidského ivota! Nabádá nás tedy k tomu, abychom neohroovali podmínky neomezeného trvání lidstva na zemi. (Blíe viz Hans Jonas, Princip odpovědnosti, 1997, s. 35 a další) Můeme dát všanc náš ivot, nikoliv však existenci lidstva. Hledisko budoucnosti tak významně posunuje odpovědnost směrem ke spravedlnosti.
Musíme tedy zopakovat, e máme velkou odpovědnost za budoucnost. Problémem této odpovědnosti však je, e o ní nemáme s kým vyjednávat, neboť ti, kterých se týká, ještě neijí. Jejich zájmy nemá kdo hájit. Proto touto odpovědností můe být zatíena pouze současná generace. Jak se má ale svého úkolu zhostit, aby její jednání mohlo být ve smyslu existenčního imperativu povaováno za odpovědné? Je-li cílem zachování existence lidstva, musíme především vycházet ze znalosti moných ohroení této existence, z hrozeb a nebezpečí, která nám nahánějí strach. Strach z ohroení toti vnímáme daleko silněji neli očekávání něčeho příznivého a příjemného. Mono to říci také tak, e strach je východiskem hledání pravdy. Strach je nepochybně prvním a velmi účinným krokem k ovlivnění jednání v přítomnosti, které sniuje budoucí hrozby, je by mohly budoucnost lidstva ohrozit. Proto proroctví zkázy je třeba naslouchat pozorněji neli proroctví zdaru. (H. Jonas, s. 62) Ji z tohoto příkladu je zřejmé, jak posun odpovědnosti směrem k budoucnosti činí ivot spravedlivějším.
Věda a technologie vkládají do rukou člověka moc měnit ivotní podmínky, zasahovat do přírody i do vztahů mezi lidmi. Lidé stále více usilují o to podmanit si přírodu a ostatní lidi, aby se zvyšovala jejich moc, aby mohli lépe uspokojovat stávající potřeby, aby díky uspokojování stále nových a nových potřeb rostl jejich blahobyt. Blahobyt je ovšem jen jiným výrazem majetku, hmotného i nehmotného, je tedy vázán na vlastnictví hmotných a nehmotných statků (znalostí, technologie, now-how). Kdo vládne takovým majetkem, vládne i určitou mocí. Velký majetek představuje velkou moc i velkou svobodu. Bohatý člověk má toti i velký počet variant jednání, z nich si můe při svém rozhodování vybírat. Velká moc zaloená na velkém majetku umoňuje jejímu nositeli zasahovat do přírodních a společenských podmínek utvářejících vztahy mezi lidmi, a tedy i instituce, je společenský ivot upravují. Některé tyto zásahy ivot a přírodu poškozují, jiné jim prospívají.
Uvame tuto posloupnost:
... odpovědnost - majetek (vlastnictví) - moc - odpovědnost - spravedlnost...
Polome si nyní otázku: co je primární; moc (majetek), nebo odpovědnost? Musíme nejprve získat majetek, abychom se stali odpovědnými, protoe právě majetek je symbolem odpovědnosti? (Ctnost a po penězích přijde. Horatius) Nebo podmínkou k získání majetku je odpovědnost? Jak ale odpovědnost prokázat, abychom získali oprávnění stát se vlastníky? Vzpomínám si v této souvislosti na jeden pozoruhodný výrok jednoho z nejvyšších představitelů Klausova týmu, který hned na počátku privatizace prohlásil: Soukromý vlastník je odpovědný vlastník... Nezáleí příliš na tom, za co státní majetek prodáme, nýbr jak rychle jej prodáme. Rychlost privatizace získala přednost před jejím výnosem. Proto také mnohé privatizační projekty byly projednány bleskovou rychlostí, rozhodnutí o privatizaci nepodléhala soudnímu přezkoumání atd. Pokud by se všichni občané stali vlastníky, neměli bychom s neodpovědností ádné problémy. Všichni bychom byli plně odpovědnými občany. Vlastnictví by se toti stalo dostatečnou legitimací k odpovědnosti. Nebyl by to ráj na zemi?
Ve skutečnosti je vše obráceně. Neodpovědnost triumfuje nad odpovědností a nespravedlnost nad spravedlností. Rychle roste počet zákonů (V nejzkaenějším státě je nejvíce zákonů. Tacitus), zvyšují se počty soudců, policistů, právníků, zaplňují se věznice, soudy jsou zahlceny nevyřízenými alobami, přesto se nedaří nespravedlnost zastavit.
Velký růst bohatství, majetku, vede k velké moci, kterou však musí doprovázet i velká odpovědnost. Je-li však bohatství rozděleno mezi obyvatelstvem nerovnoměrně, je nerovnoměrně rozdělena i moc. Taková nerovnoměrnost se s vysokým růstem obyvatelstva rovně zvyšuje a stává se nebezpečnou. Pokud by se počet obyvatel nezvyšoval, bylo by snad moné rozdělení bohatství ve prospěch chudých alespoň poněkud upravit a při rovnoměrnějším rozdělení majetku a důchodů zpomalit, příp. alespoň na čas zastavit další růst ekonomiky a tím čelit ničení přírodního prostředí. Při neustálém růstu populace to však není moné, protoe chudí nebo nedostatečně zámoní musejí naopak poadovat další růst.
Bohatství a moc bohatých pak roste nade všechny meze a tento růst nelze zastavit. Velká moc bohatých se pak zvrhává do bezmoci, jejich odpovědnost degeneruje do neodpovědnosti. Čelíme paradoxu, který bychom mohli vyjádřit jako bezmoc mocných a neodpovědnost odpovědných. Velké finanční skandály korporací typu Enron z počátku tohoto tisíciletí to dosvědčují. Obrovské příjmy nejvyšších představitelů těchto společností byly výsledkem nepřestavitelné eroze odpovědnosti. Velká nerovnoměrně rozdělená moc jako kopie propastně rozdílných důchodů se oddělila od odpovědnosti a stala se neovladatelnou. V takových případech dochází k velkému paradoxu moci, kdy velká moc nedokáe sama sebe ovládnout.
*
Jsem přesvědčen, e kadý výkonný ekonomický řád musí být zaloen na souboru obecných pravidel. Ta sama o sobě sice nejsou spravedlivá či nespravedlivá, ale jsou návodem ke spravedlnosti, k jednání, je je moné jako spravedlivé označit. Spravedlnost je tedy odvozena od obecných pravidel. Nejprve pravidla, potom spravedlnost. Hodnotíme-li spravedlnost jednání lidí, hodnotíme dodrování pravidel. Mluvit o spravedlnosti a nemluvit o pravidlech nemá smysl. Protoe spravedlnost je vdy funkcí nějakého souboru pravidel.
Důleité je dodrování pravidel. Souhlas s pravidlem se rovná slibu dodrovat je. V tom případě mono říci, e morálka spravedlnosti je morálkou dodrování slibů. Porušíme-li pravidlo, dopouštíme se nespravedlnosti vůči všem, kteří očekávali, e pravidlo chápeme jako závazek. Souhlas s pravidlem nutno tedy chápat jako slib, e je budu dodrovat. Proto do pojmu spravedlnost jednání zahrnujeme dodrování slibů. Morálka dodrování spravedlnosti je morálkou dodrování slibů. Dodrujeme-li sliby, chováme se morálně a vůči ostatním spravedlivě. Daný slib dodrujeme nejen proto, e jeho nedodrení by mělo za následek nějakou pokutu, nýbr zejména proto, e by nás čekala pohana od ostatních. Hrozba zneuctění je moná účinnějším motivem k dodrování slibů neli hrozba pokuty.
Tento stručný závěr měl ukázat, jak jsme v praxi vzdáleni nejen od spravedlnosti, ale od morálky vůbec.
Václav Klusoň (1926-2018) byl ekonom. Nositel ceny Listů Pelikán za rok 2014.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.