Před krátkým časem mne poádal šéfredaktor komentářového webu Social Europe Henning Meyer, zda bych mohl shrnout svůj náhled na britské referendum o vystoupení z Evropské unie, na jeho význam a souvislosti. Pokusil jsem se pro evropské kolegy shrnout hlavní výzvy, které v něm vnímám z pohledu České republiky a české sociální demokracie. Rád bych ale tuto debatu tlumočil i z druhé strany českému publiku, a podpořil tak veřejný dialog o budoucnosti Evropské unie.
Přesně ta je toti nyní ve hře, na tom se nakonec shoduje většina autorů v nedávno vydaném sborníku Social Europe o takzvaném brexitu. Část západních kolegů vnímá jako závanou u vůbec skutečnost, e po éře diskusí o prohlubování evropské integrace dospěla jedna z největších evropských ekonomik a země s výrazným hlasem v EU k politickému momentu, kdy rozhoduje o členství ve svazku evropských zemí vůbec. Důleitější mi ale připadá otázka, co můe výsledek britského referenda skutečně přinést – ať u Velké Británii, Evropské unii jako celku, ostatním členským státům, včetně nás.
Britské referendum přichází v době, kdy se stále otevřeněji mluví o dvourychlostní Evropě. Má se tím na mysli stav, kdy část členských států – typicky starších členů, ale především členů eurozóny – doceňuje výhody prohlubování integrace, vytváří mezi sebou stále pevnější a harmonizovanější vazby, včetně ekonomických, a logické vyústění vývoje spatřuje v integraci institucionální. Vedle tohoto integračního jádra jsou pak země – typicky mladší členové, především neplatící eurem – kterým se z různých důvodů nedaří dret dech s dynamikou vývoje, kterou by si země v jádru představovaly. Podpora pro další evropskou integraci v těchto zemích není nijak silná. Vzniká proto napětí, v jeho ústředí stojí otázka: má vzniknout na půdorysu eurozóny Nová Evropa, sice menší, ale stejně dynamická, anebo zůstane zachován půdorys unie bez vnitřního členění, za cenu pomalejšího tempa?
Britské referendum můe tuto debatu nečekaně rychle dovést k politickým závěrům, jejich ujednání by bez něj trvalo mnohem déle. Základem pro tuto hypotézu je skutečnost, e eurozóna je především politickým projektem. Nikdo proto nebude čekat, a jak se vyvinou hospodářské dopady případného britského odchodu (který bude pravděpodobně stejně nahrazen nějakým typem asociační dohody). Reakce nebude vycházet z výsledků vzájemného obchodu nebo z dění v ratingových agenturách. Evropská reakce na britské referendum bude politickou odpovědí na situaci, kdy si otázku po setrvání ve svazku se společnou budoucností jedna ze zemí poloila. V jejím jádru proto bude představa, jak se má evropská budoucnost odvíjet dál – a na jakých hodnotách a principech má stát.
Pokud by Velká Británie rozhodla o rozvázání svého členství v Evropské unii, dá se očekávat rychlá a intenzivní snaha o semknutí eurozóny, včetně návrhů na vytváření vlastních společných institucí. Pokud by došlo k takovému vývoji, klade nám zásadní otázku, kde v tu chvíli chceme jako Česká republika stát. Jak u jsem zmínil výše, myšlenka na hlubší evropskou integraci u nás dnes nemá mnoho příznivců, zatím jsme nestanovili ani termín přijetí společné evropské měny, ačkoliv jsme se ji zavázali přijmout ji na základě přístupové smlouvy k EU v roce 2003. Kdybychom se ale ocitli za hranicemi nového uskupení, můe nám to působit problém v několika ohledech.
Za prvé, v eurozóně jsou naši sousedé a partneři – Rakousko, Německo a Slovensko. Jiné tempo rozvoje by nás mohlo začít oddalovat a Česká republika by tím přišla o řadu výhod, které jako země s rozvinutým průmyslovým sektorem a proexportní orientací má. Za druhé, pokud bychom zůstali za branami, budeme si tam také muset hledat nové spojence. Společně s Polskem můeme být i vítanými nevěstami, jako enich na nás ale vybude právě Velká Británie, zdaleka nejsilnější ekonomika mimo integrované jádro.
Velká Británie by toti byla nepochybně tím lídrem, který by ve skupině odstředěných států určoval podmínky a politickou vzdálenost od centra. Vedle integrovaného jádra by se tak na obou světových stranách ocitly dezintegrované národní státy, ačkoliv formálně členové Evropské unie, fakticky vyčleněni z nejdůleitějších rozhodování. Velká Británie a státy střední a východní Evropy mimo eurozónu by mezi sebou udrovaly intergovernamentální vazby a vrátily by se v tomto smyslu před Maastrichtskou smlouvu. Podobně intergovernamentálně by toti musely jednat i s eurozónou – kadý stát sám za sebe, ve vzájemné konkurenci. Národní protekcionismus by se tím stal zcela legitimní strategií přístupu těchto formálních členů k integrovanému jádru.
Nová Evropa by znamenala konec té staré, včetně její ústřední myšlenky. Ta je toti zaloená na nabídce partnerství, solidaritě, na společném hledání společné budoucnosti. Právě díky této otevřenosti, díky tomu, e byla dosavadní Evropa zaloena na demokratických principech a humanistických hodnotách, dokázala svou nabídkou společné budoucnosti oslovovat, vytvářet stabilitu, posilovat vzájemnou důvěru. Je na místě si připomenout, e pro stabilitu a mír na evropském kontinentu byla Evropská unie zaloena. Jejím posláním bylo právě nacházet takový rámec, do kterého se vejdou tradičně znesvářené evropské země, aby mohly společným úsilím odstranit a překlenout ekonomické i lidské vyčerpání, nenávist a předsudky, které jim zanechala druhá světová válka.
Pokud by Evropa přišla o tuto svou přitalivost a stáhla se do sebe, oslabí ji to jako geopolitického hráče. Je na místě si klást otázku, jaký signál dá smrštění evropského jádra směrem ke státům na vnějších hranicích Evropské unie, kde dnes hoří nebo doutnají problémy – ať u na Ukrajině, na Západním Balkáně nebo v Turecku. Konkurenční vztah jednotlivých členských států by navíc působil stále větší obtíe při hledání společných řešení, včetně společné zahraniční politiky. Dopad oslabení Evropy jako geopolitického centra bychom nepochybně pocítili i my, ačkoliv geograficky jsme v jejím středu.
Dnešní Evropská unie má ve svých základech připomínku velkého příběhu, který vyrostl na troskách největšího konfliktu moderních dějin. Jeho charakteristikou je, e nenabízí podrobný technický manuál na řešení kadého dílčího problému. Velký evropský příběh naopak nabízí především smysl, kvůli kterému má cenu dílčí problémy společně překonávat. Nemám obavu, e bychom u nás nebo ve Velké Británii ztratili důvěru ve vlastní evropanství. Pokud ale vedeme debatu, zda ho naplňovat společně, či individuálně, je potřeba si porovnat argumenty. Individuální evropanství, tedy přesvědčování ostatních evropských států o své pravdě a významu, nás historicky přivedlo spíše ke ztrátám ne k rozvoji. To, e tuto skutečnost evropské státy v jistý moment pochopily, se dá přirovnat k zázraku. A zázraky se neopakují.
Vladimír Špidla (1951) je politik, předseda vlády za ČSSD a eurokomisař pro
zaměstnanost, sociální věci a rovné příleitosti.
Vladimír Špidla (1951) je politik, předseda vlády za ČSSD a eurokomisař pro zaměstnanost, sociální věci a rovné příleitosti.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.